Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
troubleshooten kortsluiting
troubleshooten kortsluiting
Kijk,
Vandaag wou ik de verwarming van ons campertje aanzetten, omdat de sneeuwlaag op de voorruit was aangevroren, en als die wat kan smelten dan is dat wel zo leuk.
Tot mijn verbazing zag ik dat de Victron display van de LFP-accu dood was. En jawel, niets in de camper krijgt nog jus.
Nu, zo'n accu heeft een oplaadbeveiliging die in werking treedt bij vrieskou. Maar ze moet dan toch nog steeds kunnen leveren?
Of ze is 100% plat natuurlijk. Wat toch zeer opmerkelijk zou zijn.
En ze opladen met walstroom heeft ook geen zin...
Update na wat testjes. LFP inderdaad plat. Laadt niet op. Wordt onderzocht. Zie verder in de topic. Topictitel overeenkomstig aangepast.
Vandaag wou ik de verwarming van ons campertje aanzetten, omdat de sneeuwlaag op de voorruit was aangevroren, en als die wat kan smelten dan is dat wel zo leuk.
Tot mijn verbazing zag ik dat de Victron display van de LFP-accu dood was. En jawel, niets in de camper krijgt nog jus.
Nu, zo'n accu heeft een oplaadbeveiliging die in werking treedt bij vrieskou. Maar ze moet dan toch nog steeds kunnen leveren?
Of ze is 100% plat natuurlijk. Wat toch zeer opmerkelijk zou zijn.
En ze opladen met walstroom heeft ook geen zin...
Update na wat testjes. LFP inderdaad plat. Laadt niet op. Wordt onderzocht. Zie verder in de topic. Topictitel overeenkomstig aangepast.
Laatst gewijzigd door Muug op 12 jan 2025, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: LiFePO4 en vriestemperatuur: geen reactie van de accu!?
Je zal de accu eerst moeten opwarmen. Jehebt liPo4 met verwarming ingebouwd. Wel lastig dat je standkachel het dan niet doet
Groet, Ronald
Re: LiFePO4 en vriestemperatuur: geen reactie van de accu!?
Wel, ja, dat is een onverwacht en ongewenst neveneffect. Echt een catch 22 situatie.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: LiFePO4 en vriestemperatuur: geen reactie van de accu!?
Hm. Vandaag even oppervlakkig gekeken. De Votronic 1212DC 30W heeft geen enkel brandend lampje. Krijgt dus geen voeding of is kapot. Hm.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: LiFePO4 en vriestemperatuur: geen reactie van de accu!?
Hm. Vanavond in het donker zag ik....niets. Geen enkel lampje brandde. Niet de camperlampjes, niet de lichtjes die branden als de deuren openen. Hier is iets anders aan de hand.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: LiFePO4 en vriestemperatuur: geen reactie van de accu!?
Een LiFePo4 accu kan prima onder nul stroom leveren. De enige beperking zit bij het opladen wat niet kan als de accu kouder is dan 0 graden.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Re: LiFePO4 en vriestemperatuur: geen reactie van de accu!?
Wat ik gisterenavond ook al schreef: er is iets anders aan de hand.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: LiFePO4 en vriestemperatuur: geen reactie van de accu!?
Betekent dit dat de bus ook niet meer start of gaat het om de lichtjes achter de keukendeurtjes? Het klinkt alsof je ergens een flinke kortsluiting hebt.Muug schreef: 11 jan 2025, 23:08 Hm. Vanavond in het donker zag ik....niets. Geen enkel lampje brandde. Niet de camperlampjes, niet de lichtjes die branden als de deuren openen. Hier is iets anders aan de hand.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: LiFePO4 en vriestemperatuur: geen reactie van de accu!?
Starten en rijden totaal geen probleem gelukkig. Ja, er is ergens iets vanzelf fout gegaan. Een maand geleden was alles nog in orde.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: LiFePO4 en vriestemperatuur: geen reactie van de accu!?
Dan lijkt het beperkt tot het campergedeelte. Heb je misschien ergens lekkage gehad, er is nogal wat water gevallen de afgelopen weken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: LiFePO4 en vriestemperatuur: geen reactie van de accu!?
Zo, wat testjes gedaan en wat uitgemeten. Best handig die Bluetooth Victron druppellader.
1) de LFP-accu was leeg. Zero zero zero Volt. => geen opladen onder het rijden. Hm.
2) opladen van de LFP via de walstroom gaat. Die zit dan ook rechtstreeks op de shunt en de plus van de LFP. Het camperdeel komt tot leven.
3) Contactslot in eerste positie. Radio begint te spelen. De Victron-app toont mooi hoe de LFP blijft opgeladen worden. Alles gaat goed.
4) Contactsleutel in 2e positie, wagen is nu startklaar. De Victron-app toont hoe de spanning begint te droppen. Als de nul nadert geeft de App aan dat er een kortsluiting is.
5) En dat is herhaalbaar
6) wegnemen van de zekering van de plus-draad die van de wagen komt. Contactslot in 2e positie. Victron-app zegt "alles ok".
Conclusie: er zit kortsluiting ergens tussen het camperdeel en de plusdraad die van de wagen komt.
1) de LFP-accu was leeg. Zero zero zero Volt. => geen opladen onder het rijden. Hm.
2) opladen van de LFP via de walstroom gaat. Die zit dan ook rechtstreeks op de shunt en de plus van de LFP. Het camperdeel komt tot leven.
3) Contactslot in eerste positie. Radio begint te spelen. De Victron-app toont mooi hoe de LFP blijft opgeladen worden. Alles gaat goed.
4) Contactsleutel in 2e positie, wagen is nu startklaar. De Victron-app toont hoe de spanning begint te droppen. Als de nul nadert geeft de App aan dat er een kortsluiting is.
5) En dat is herhaalbaar
6) wegnemen van de zekering van de plus-draad die van de wagen komt. Contactslot in 2e positie. Victron-app zegt "alles ok".
Conclusie: er zit kortsluiting ergens tussen het camperdeel en de plusdraad die van de wagen komt.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Re: troubleshooten kortsluiting
Is dat wat je beschrijft met aangesloten walstroom en dan contact aanzetten? We zouden eigenlijk heel je stroomschema moeten zien om uit te sluiten dat je een aansluitfout hebt?
Want 'kortsluiting' zou toch moeten betekenen dat je zekering eruit klapt? (hoezwaar is die zekering?)
Want 'kortsluiting' zou toch moeten betekenen dat je zekering eruit klapt? (hoezwaar is die zekering?)
Groet, Ronald
Re: troubleshooten kortsluiting
Een schema... gemaakt met stylo op papier dan.....
Het systeem met deze LFP en Votronic DC-converter werkt al anderhalf jaar vlekkeloos, dus daar heb ik vertrouwen in.
Kijk.er komt vanuit het motorcompartiment 1 blauwe en 1 rode kabel. De blauwe is de signaalkabel. De rode natuurlijk de plus. Die ene rode dient om de huishoudaccu op te laden onder het rijden. Blijft die aangesloten en leg ik het contact op dan ziet de Victron druppellader een enorme spanningsval, tot er 0V spanningsverschil is. Neem ik de rode draad zijn zekering weg en leg ik dan het contact op dan blijft de druppellader happy.
Ik zal wat fotootjes toevoegen.
Het systeem met deze LFP en Votronic DC-converter werkt al anderhalf jaar vlekkeloos, dus daar heb ik vertrouwen in.
Kijk.er komt vanuit het motorcompartiment 1 blauwe en 1 rode kabel. De blauwe is de signaalkabel. De rode natuurlijk de plus. Die ene rode dient om de huishoudaccu op te laden onder het rijden. Blijft die aangesloten en leg ik het contact op dan ziet de Victron druppellader een enorme spanningsval, tot er 0V spanningsverschil is. Neem ik de rode draad zijn zekering weg en leg ik dan het contact op dan blijft de druppellader happy.
Ik zal wat fotootjes toevoegen.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22
Re: troubleshooten kortsluiting
Weet je zo waar de roden draden heen gaan? Bij een t5 gaan ze vaak onder de stoel en daar wil nog wel eens wat vocht zich verzamelen wat korrosie veroorzaakt en je dus geen goede verbindingen meer hebt.
- krekwakwol
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: troubleshooten kortsluiting
Is het wat om een nieuwe kabel te trekken tussen beide accu's en daar een Cyrix CT of een Cyrix relais speciaal voor Lifepo accu's tussen te plaatsen? Wel bedrijfszekerder.
Dan kun je die andere kabels laten vervallen.
Of zit er een display tussen die je wilt houden.
Dan kun je die andere kabels laten vervallen.
Of zit er een display tussen die je wilt houden.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008