Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ander banden vraagje

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chiel
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2007, 08:50
Locatie: Woudrichem

Ander banden vraagje

Bericht door Chiel »

Hallo heren technici,

Ik heb 235/60-16 banden onder mijn T4.
Deze passen maar net in de wiel kasten, achter nog geen vinger tussen band en bumper.
Nu heb ik er al 25dkm mee gereden, zonder problemen, en wil mijn voor banden gaan vervangen.
Eigenlijk wil ik niet meer zulke hele hoge banden.

Vraag: kan ik zonder problemen voor banden met een kleinere omtrek monteren dan de achter banden?
Of kom ik door ABS ed in de problemen. (voorwielen andere rpm dan dan achterwielen)

Chiel
Gebruikersavatar
francisco
Berichten: 819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 19:59
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:

Bericht door francisco »

je kunt gewoon bij e banden handel uitleggen dan kunnen zij met jou mee kijken wat wel en niet kan, omdat je nog met je gewicht zit van je bus.

voorbeeld/klijne uit leg
235/45/17" dus me banden zijn 235 breed, 45 hoog dus de dikte, en 17" velgen.

bij de tip's van weetjewel.com staan ook vol op informatie van de banden
Gebruikersavatar
Curtiss
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 mei 2007, 08:15
Locatie: Drachten

Bericht door Curtiss »

Hallo Chiel,

Als je niet meer met 'hele hoge' banden wilt rijden wil je de velg vergroten, begrijp ik dat goed? Je hebt nu 16 inch (standaard zit er 15 onder de T4) dus als je de wangdikte wilt verminderen moet je naar 17 of 18 inch.

M.a.w. de omtrek van de band blijft hetzelfe maar de velg wordt groter en de wang van de band kleiner...

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Ik zou zelf niet met omtrekmaten gaan klooien om het even oneerbiedig te zeggen.

Succes
GERT
Gebruikersavatar
Chiel
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2007, 08:50
Locatie: Woudrichem

Bericht door Chiel »

Hallo,

Misschien niet duidelijk uitgelegd;

Ik wil met mijn standaard(!) 16" velgen blijven rijden maar niet meer zo'n grote omtrek.
Dus weer wat meer terug richting de standaard ontrek.
Mijn "banden boer" zegt dat bij sommige auto's je niet met verschillende diameters voor en achter kan rijden.
Als ik bijvoorbeeld traction controll zou hebben zou de auto in dit geval denken dat mijn voor wielen spinnen.

Ik weet niet of er electronica voor bijv ABS registreerd of er verschil in snelheid is tussen mijn voor en achterwielen
Gebruikersavatar
Chiel
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2007, 08:50
Locatie: Woudrichem

Bericht door Chiel »

Nog ff voor de duidelijkheid,
Mijn achter banden zijn nog lang niet aan vervanging toe, en ik zou het zonde vinden om als ik van 235/60-16 naar bijv 235/55-16 wil mijn nog goede achterbanden ook moet vervangen.

De vraag is dus of ik (tot mijn achterbanden ook aan vevanging toe zijn) met verschillende diameters voor en achter kan rijden.
Gebruikersavatar
Curtiss
Berichten: 46
Lid geworden op: 15 mei 2007, 08:15
Locatie: Drachten

Bericht door Curtiss »

Juist...

Ik denk dat dit onverstandig is, het zal allicht passen (volgens jouw bandenboer niet waar?) maar het is niet zoals VW dat bedoeld heeft.

Mochten er hier mensen zijn die er anders over denken dan lees ik dat met belangstelling.

Ikzelf heb een hekel aan alles wat niet origineel is (als in af-fabriek) dus mijn mening is natuurlijk al gekleurd. Ben benieuwd wat anderen zeggen.

groeten,
GERT
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik denk dat het zeker het verstandigst is om alle banden op de auto de zelfde maat aan te houden (in mijn optiek zelfs ook gelijk merk en type (dus profiel en compound))

Ik durf niet te zeggen of het problemen geeft, maar positief voor je weggedrag zal het zeker niet zijn,

Ik weet niet hoe slecht je achterbanden zijn, maar voor -achter wisselen en gelijkmatig afrijden is mijn werkwijze..

Ik rijdt door tot voor ongeveer tussen 1/3 en de helft van achter is en dan leg ik links voor naar links achter en omgedraaid en zelfde voor rechts (dus NIET kruislings wisselen) tegen de tijd dat de voorbanden dan versleten zijn zijn de achterbanden doorgaans ook ver in die richting, en vervang ik alle 4 de banden.

Waarom niet kruislings wisselen?
- vaak hebben banden een richtingsgebonden profiel... dat kun je niet zomaar aan de andere kant leggen (dan moet de band omgedraaid worden op de velg)

-Bij niet richtingsgebonden profiel heb je nog steeds een ander construktief probleem.
Een band is opgebouwd uit lagen, deze lagen gaan tijdens gebruik, veroorzaakt door aandrijfkrachten, t.o.v. elkaar "liggen" (bij het loopvlak als het ware tegen de looprichting in, en verder naar binnen telkens verder in de looprichting (als ik het zo duidelijk omschrijf)). Ga je zo'n band naar de andere kant van de auto leggen dan zal de draairichting veranderen en ga je de lagen andersom dwingen, hierdoor kan de sterkte van de band negatief veranderen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie