Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

olie verversen

vragen over de T4
Plaats reactie
sjefkeg
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 jan 2007, 14:37
Locatie: mariahout

olie verversen

Bericht door sjefkeg »

Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is de olie en het oliefilter te vervangen zonder van een brug of smeerput gebruik te maken ?
De eerste poging faalde omdat ik de afdekplaat niet ver genoeg kon laten zakken.Volgens mij kan je de plaat er uit kantelen als hij ver genoeg zakt.
Zou het mogelijk zijn een kleine wijziging in de bodemplaat te maken om montage in de toekomst te vermijden?
Gaarne een oplossing .
PS ik heb wel van die oprijbokjes ,maar dan staat de auto weer niet vlak.
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Bericht door maartent5 »

je kan de auto vooraan een beetje omhoogkrikken, en als de plaat er onderuit is kan je hem terug wat laten zakken. Je kan de olie er ook uit laten lopen als de auto omhooggekrikt staan, vermits de afloopdop achteraan op de motor zit (toch bij de 1.9)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Bericht door Pascal-141 »

Inderdaad , de beschermplaat kun je er makkelijk van onder halen , door gewoon de auto langs 1 kant vooraan op te krikken (liefst met een rolkrik , niet met dat veel te lichte standaard krikje)
Als de plaat weg is ,kun je makkelijk de filter verwijderen en de olie aflaten.

Je kan het ook proberen door de plaat te laten zitten en enkel de 2 kleinste moertjes los te maken (M6) en dan de plaat achteraan te wringen en de filter er zo tussenuit halen , maar dat is geklooi . Veel makkelijker om de plaat er helemaal af te halen . In totaal 6 schroeven , is toch in 2 minuten gebeurt?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

jep... ik zet hem aan de voorkant op assteuntjes

draai die zes boutjes los (4 bouten 2 moeren) en haak dan de plaat aan de voorkant los.

Laat de plaat een beetje zakken tot ie net onder de bumper door kan en dan de plaat iets naar voren trekken, dan komt ie aan de achterkant uit die twee lipjes los en kun je die hele plaat zo wegnemen.

Je kunt dan aan de achterkant van de motor redelijk bij het filter (2,5 tdi102pk) en als ik me niet vergis zit de aftapplug ook aan de achterkant van het carter, dus kan ie prima op de assteuntjes blijven staan.


Smeerput of brug is makkelijker, maar het moet ook zonder best kunnen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
sjefkeg
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 jan 2007, 14:37
Locatie: mariahout

Bericht door sjefkeg »

:happy ben wel een beetje smerig onder de T4 vandaan gekomen maar het is helemaal gelukt.
Bedankt allemaal voor jullie reactie.
Groetjes Sjefkeg
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Bericht door frank884 »

De oliefilter bij de ACV 2.5 tdi is nogal lastig te bereiken als je geen put of brug hebt,... ik zou bij het vernieuwen er een filter op draaien waarop je aan de achterkant een dopsleutel kunt zetten bijv mahle OC105
want met de klemband/ketting is er nogal lastig bij te komen.

Bij de 1.9 td (abl) is die veel gemakkelijker te verwijderen want die zit aan de voorkant en kom je veel beter bij.
sjefkeg
Berichten: 59
Lid geworden op: 21 jan 2007, 14:37
Locatie: mariahout

Bericht door sjefkeg »

klopt helemaal Frank,bij mijn t4 zat een filter met zeskant .Dus dat was geen probleem.
Groetjes Sjefkeg
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik heb zo'n filtersleutel met drie armpjes die je tegen de bodem van het filter plaatst, een dop erop en door het draaien druk je de drie armpjes tegen de wand van het filter en draai je het zo los...past op elk filter, met en zonder zeskant....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie