Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Marco B

Hier kun je je voorstellen aan de vaste bezoekers.
Plaats reactie
Marco B
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mar 2020, 21:24

Marco B

Bericht door Marco B »

Marco B hier.
Sinds 2004 rijd ik in een bus. Ik ben geen ondernemer, maar heb een bus nodig voor de hobby : windsurfen. Boards, zeilen, masten, gieken, vinnen .. pakken al nog meer randspullen. Een bus is dan snel gevuld. Nooit iets op camperkenteken laten zetten omdat er geen ruimte meer voor over was.

Van 2004 tot 2010 heb ik een Renault Master gereden, L2 H2.
Van 2010 tot 2020 in een Opel Movano L2 H2 gereden, zelfde bus als de Renault. Deze gaat morgen (maandag 30-03) ingeruild worden voor een bus die een stuk kleiner is en mijn eerste Volkswagen : Transporter T5 uit 2014. :driveT5

Idee is meer comfort, en meer het personenwagen gevoel. Wel, als je al 15 jaar in een bus als de vorige rijdt dan voelt een transporter als een personenwagen :jumpklap

Het idee is om de bus :
- bearlock op versnellingsbak, schuifdeur en achterdeuren
- isoleren, betimmeren. Hier en daar bekleden en customizen
- inbouwen zodat ik surfmateriaal mee kan nemen
- checken van de EGR klep en indien nodig cleanen. Tevens inlaatspruitstuk cleanen mocht die nodig zijn
- verwennen met verse motorolie + filter. Liever een keer te vaak dan een keer te weinig
- Motor en versnellingsbak (DSG) laten tunen bij JD engineering. Meer koppel en wat meer toeren bij schakelen om de opbouwende vervuiling inwendig wat te verminderen. Ook lekker met de caravan erachter in bergachtig gebied.
Capture1.PNG
Capture1.PNG
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Marco B

Bericht door Snautzer »

Welkom :zwaai
Gebruikersavatar
deejoe
Berichten: 340
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:23
Locatie: Oosterhout

Re: Marco B

Bericht door deejoe »

Hey Marco,

Wat leuk dat ik jou hier nu ook tegenkom.
Veel plezier met je T5!
En tot ziens aan t water.

Groetjes,
Jeroen
VW T4 Westfalia Biker 1996 2.4D (oud)
VW T4 1998 2.5 TDI(oud)
VW T4 2000 2.5 TDI
VW T3 1985 (te koop)
VW T5 2011 2.0 TDI
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Marco B

Bericht door sgsdebruijn »

Gevonden Marco, mooie bus, veel plezier ermee :ikrij zien elkaar wellicht binnenkort eens aan het water
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Marco B
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mar 2020, 21:24

Re: Marco B

Bericht door Marco B »

Marco B schreef: 29 mar 2020, 05:37 Het idee is om de bus :
- bearlock op versnellingsbak, schuifdeur en achterdeuren
- isoleren, betimmeren. Hier en daar bekleden en customizen
- inbouwen zodat ik surfmateriaal mee kan nemen
- checken van de EGR klep en indien nodig cleanen. Tevens inlaatspruitstuk cleanen mocht die nodig zijn
- verwennen met verse motorolie + filter. Liever een keer te vaak dan een keer te weinig
- Motor en versnellingsbak (DSG) laten tunen bij JD engineering. Meer koppel en wat meer toeren bij schakelen om de opbouwende vervuiling inwendig wat te verminderen. Ook lekker met de caravan erachter in bergachtig gebied.
Inmiddels kan ik het hele lijstje afstrepen,

De EGR klep zag er nog erg schoon uit, dus verder het inlaatspruitstuk niet laten cleanen.
Tunen van de motor en de DSG heb ik bij JD Engineering laten doen. Bij binnenkomst komt je de geur van motorolie en brandstof tegemoed en staan er diverse circuit en race auto's. Je krijgt al direct het gevoel : ik ben hier aan het juiste adres.
DSG is op verzoek zodanig aangepast dat deze iets verder doortrekt en nagenoeg altijd max koppel voorhanden is. De tuning van de motor verliep erg goed. Orgineel had de motor nog dezelfde getallen als een nieuwe en vooral de stijging van het koppel was nog hoger dan JD had verwacht.

Een tijdje mee gereden waarbij toch opviel dat het terugschakelmoment van 3 naar 2 niet helemaal goed was gekozen : de bak schakelde net te snel terug waardoor je halverwege een rotonde een schokje kreeg : van 3 naar 2, gas geven en dan schoot ie weer naar voren. Via een andere locatie (in Oud Beyerland) is de software door JD aangepast. Een proefrit daarna leerde me al snel dat de auto nu perfect rijdt.

Tevens vandaag de DSG laten spoelen en uiteraard voorzien van nieuwe olie (80000 km). Er kwam toch wel behoorlijk wat vuil uit en ik heb het idee dat de bak (vooral koud) nog net iets "nice and smoother" schakelt. Overigens heb ik geen enkel voordeel bij JD, maar ben gewoon erg enthousiast.

Een eerste test met de caravan erachter in Frankrijk gaf ook een glimlach op mijn gezicht. Cruise controll in zn 6 de 5-6 % dalingen en stijgingen nemen met 2000 toeren zonder trillingen. Heerlijk. Bij 100+ in z'n 7 en verder genieten.
vloertje erin
vloertje erin
middelconsole
middelconsole
herkenbaar
herkenbaar
Plaats reactie