Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Lekkage Westfalia klapraam [+div interieurzaken]
Lekkage Westfalia klapraam [+div interieurzaken]
Ik was onlangs bij een Eberspächer kachelreparateur. Deze riep bij het nakijken van het relais (achter de B-stijl) dat het erg nat was daar.
NAT? de druppels hingen aan de aardlekschakelaar!
Oeps ...
Eerst het stukje vloer in de hoek weggehaald en tussen de vloerribbels lagen plasjes.
De afgelopen weken een plastic etensbakje eronder gezet, dit ving het grootste gedeelte op, maar na iedere bui stond het bakje alweer vol.
Hier moest snel iets aan gebeuren. Ik verdacht het buitenrubber van het Westfalia-klapraam, dit stond aan de onderzijde een beetje open en was wat verweerd na 16 jaar trouwe dienst.
Bij VW een nieuw rubber besteld. Joepie het is nog leverbaar, en voor 18,- inclusief de plastic moeren (bedankt voor de tip Peter!) was ik weer een uitdaging rijker.
HOE kom je bij de moeren om het raam los te halen???
Dan moet de hele keuken weg, en diverse afwerkingspanelen
EDIT: Keuken hoeft NIET van zijn plaats
(kwam ik later pas achter helaas ) Dus sla het hele deel keuken verwijderen over.
Er zitten namelijk 3 gaten in het rooster achter de kookplaat waardoor je bij de betreffende bevestigingsmoeren kunt komen.
De grijze bekledingspanelen links, rechts en boven het raam moeten wel weggehaald worden.
--- Ik had ook bedacht dat ik de vloer eruit wilde want ik wilde controleren of dat die niet ook compleet verrot was.
Want het losse stukje bodem in die hoek was helemaal doorweekt en vol schimmels.
NAT? de druppels hingen aan de aardlekschakelaar!
Oeps ...
Eerst het stukje vloer in de hoek weggehaald en tussen de vloerribbels lagen plasjes.
De afgelopen weken een plastic etensbakje eronder gezet, dit ving het grootste gedeelte op, maar na iedere bui stond het bakje alweer vol.
Hier moest snel iets aan gebeuren. Ik verdacht het buitenrubber van het Westfalia-klapraam, dit stond aan de onderzijde een beetje open en was wat verweerd na 16 jaar trouwe dienst.
Bij VW een nieuw rubber besteld. Joepie het is nog leverbaar, en voor 18,- inclusief de plastic moeren (bedankt voor de tip Peter!) was ik weer een uitdaging rijker.
HOE kom je bij de moeren om het raam los te halen???
Dan moet de hele keuken weg, en diverse afwerkingspanelen
EDIT: Keuken hoeft NIET van zijn plaats
(kwam ik later pas achter helaas ) Dus sla het hele deel keuken verwijderen over.
Er zitten namelijk 3 gaten in het rooster achter de kookplaat waardoor je bij de betreffende bevestigingsmoeren kunt komen.
De grijze bekledingspanelen links, rechts en boven het raam moeten wel weggehaald worden.
--- Ik had ook bedacht dat ik de vloer eruit wilde want ik wilde controleren of dat die niet ook compleet verrot was.
Want het losse stukje bodem in die hoek was helemaal doorweekt en vol schimmels.
Laatst gewijzigd door odorf op 06 jul 2014, 10:40, 6 keer totaal gewijzigd.
Re: Lekkage Westfalia klapraam
Gelukkig staat de uitbouw van het Westfalia-interieur een beetje beschreven in het T4 boek 'SoWirdsGemacht' Dat geeft wel wat vertouwen.
Alhoewel Westfalia-delen soms toch net iets anders vast zitten. Trial and error dus. De keukenkastjes moesten ook leeg, onder ander de gaskist en vuilwaterafvoer hebben een doorvoer naar de onderkant en moeten eruit anders breekt dat af.
De stapel dingen naast de bus wordt steeds groter. Op een gegeven moment was ik het overzicht van schroefjes en boutjes kwijt aan het raken en heb ik besloten om ze op het moment dat ik ze los had geschroefd ze meteen weer in het schroefgat vast te plakken met een stukje tape.
Voor het verwijderen van de bekledingsdelen heb ik wat info van T4-wiki kunnen gebruiken,Alhoewel Westfalia-delen soms toch net iets anders vast zitten. Trial and error dus. De keukenkastjes moesten ook leeg, onder ander de gaskist en vuilwaterafvoer hebben een doorvoer naar de onderkant en moeten eruit anders breekt dat af.
De stapel dingen naast de bus wordt steeds groter. Op een gegeven moment was ik het overzicht van schroefjes en boutjes kwijt aan het raken en heb ik besloten om ze op het moment dat ik ze los had geschroefd ze meteen weer in het schroefgat vast te plakken met een stukje tape.
Laatst gewijzigd door odorf op 06 jul 2014, 10:41, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Lekkage Westfalia klapraam
Dat wordt een aardig project zo, maar dan weet je wel hoe in en ander in elkaar zit, succes verder en groet !
T4 Westfalia uit 1992, 2.4D (AAB)
BMW 2002 in restauratie
BMW 2002 in restauratie
Re: Lekkage Westfalia klapraam
Nu kon het grotere werk beginnen, de vloer los. Tip van Oskar (nog bedankt ) de Kit is met wat warmte los te wrikken. Ik heb stukje bij beetje losgemaakt met een soort houten wiggetjes ertussen.
Lastigste was de smalle strook tussen rails en keukenkastje. Dit laatste stukje zat natuurlijk ook het meest vast in de kit.
Maar ook hier een stukje hout tussen gewurmt.
Laatst gewijzigd door odorf op 06 jul 2014, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Lekkage Westfalia klapraam
En toen was de vloer los. Het hout was erg nat, maar zo verrot als het losse stukje was het gelukkig niet. Als dit droog is kan het er wel weer in.
Het beschimmelde stukje rechtsboven was een laagje hardboard, dit heb ik weggegooid. eronder zat beter multiplex. Toen de vloer eruit was kwam er nog een leuke verrassing tevoorschijn. Een krokante plek boven mijn dwarsbalk.
Hier mag de garage iets mee gaan doen. (Die wel gek stonden te kijken toen ik langskwam met een half gestripte Westfalia ) Toen dat alles eruit was kon de vloer dus drogen en kon ik verder met mijn raam. Ik heb de keuken niet helemaal weggehaald, maar wat naar binnen gekanteld.
Met wat houten balkjes ertussen bleef bij zo staan. Scheelde weer sjouwen!
Het beschimmelde stukje rechtsboven was een laagje hardboard, dit heb ik weggegooid. eronder zat beter multiplex. Toen de vloer eruit was kwam er nog een leuke verrassing tevoorschijn. Een krokante plek boven mijn dwarsbalk.
Hier mag de garage iets mee gaan doen. (Die wel gek stonden te kijken toen ik langskwam met een half gestripte Westfalia ) Toen dat alles eruit was kon de vloer dus drogen en kon ik verder met mijn raam. Ik heb de keuken niet helemaal weggehaald, maar wat naar binnen gekanteld.
Met wat houten balkjes ertussen bleef bij zo staan. Scheelde weer sjouwen!
Laatst gewijzigd door odorf op 06 jul 2014, 10:41, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Lekkage Westfalia klapraam
De roestrandjes rondom de schroefgaten van het raam bevestigden mijn vermoeden, Hier heeft het gelekt.
En omdat de bus vooraan altijd iets lager staat dan achter loopt het langs de raamrand richting de B-stijl.
De boosdoener, gekrompen, niet meer flexibel en vol met rommel en zand dan gaat het kieren
Laatst gewijzigd door odorf op 06 jul 2014, 10:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Lekkage Westfalia klapraam
Het was trouwens echt een ramp om de bekleding van de B-stijl los te krijgen. Hier zaten namelijk ook 2 moeren van de raambevestiging achter.
Maar doordat de klapraamrand naar binnen steekt krijg je deze bekleding niet losgehaakt. Daar zit dan de raamrand van het klapraam voor in de weg.
Uiteindelijk Na wat uren rommelen en proberen was ik het zat. Met veel geweld gaf de bekleding mee. En hij brak of scheurde gelukkig niet. Het rubber lekte nog niet overal. Aan de bovenzijde waren de bevestigingsgaten nog netjes. Het nieuwe rubber was erg strak opgerold geweest en daardoor was het erg gekronkeld. Lastig om om de raamrand heen te leggen.
Daarom eerst met tape vastgezet en daarna met kleine drupjes secondelijm op de rand gekleefd.
Maar doordat de klapraamrand naar binnen steekt krijg je deze bekleding niet losgehaakt. Daar zit dan de raamrand van het klapraam voor in de weg.
Uiteindelijk Na wat uren rommelen en proberen was ik het zat. Met veel geweld gaf de bekleding mee. En hij brak of scheurde gelukkig niet. Het rubber lekte nog niet overal. Aan de bovenzijde waren de bevestigingsgaten nog netjes. Het nieuwe rubber was erg strak opgerold geweest en daardoor was het erg gekronkeld. Lastig om om de raamrand heen te leggen.
Daarom eerst met tape vastgezet en daarna met kleine drupjes secondelijm op de rand gekleefd.
Laatst gewijzigd door odorf op 06 jul 2014, 10:42, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Lekkage Westfalia klapraam
Het nieuwe rubber was in detail ook anders. Een dun u-tje in plaats van een wat dikkerre strip.
Maar ik had al besloten dat er een dikke laag kit tussen kwam dus dat maakte niet zoveel uit. Mijn zwarte striping rondom de ramen was ook aan alle kanten aan het loslaten. Hier had ik al eens een setje van gevonden in Engeland.
Nieuwe stickers, netjes gesneden en met een mooie structuur. Ik had ze alleen nog nooit opgeplakt omdat de stickers deels onder de raamrubbers zitten.
Nu was de gelegenheid om dat ook meteen te doen. En een stukje sticker nieuw erop ... Klinkt allemaal wel heel erg simpel. Bij het verwijderen van de oude kwam het stickervinyl mooi los.
De lijmlaag bleef echter halsstarrig op het lakwerk zitten. Ook geprobeerd met de (verf)föhn maar dat gaf weinig verschil.
Dat was met stevig poetsen wasbenzine, stickerverwijderaar en een houten stokje wel op te lossen maar dat kost dan weer zoveel extra tijd
dat ik bijna spijt had van mijn actie. Maar als er dan een nieuwe sticker op zit en je ziet het verschil geeft dat weer voldoening.
Nu nog voordeuren motorkaprand en de andere kant, maar dat doe ik een andere keer.
Maar ik had al besloten dat er een dikke laag kit tussen kwam dus dat maakte niet zoveel uit. Mijn zwarte striping rondom de ramen was ook aan alle kanten aan het loslaten. Hier had ik al eens een setje van gevonden in Engeland.
Nieuwe stickers, netjes gesneden en met een mooie structuur. Ik had ze alleen nog nooit opgeplakt omdat de stickers deels onder de raamrubbers zitten.
Nu was de gelegenheid om dat ook meteen te doen. En een stukje sticker nieuw erop ... Klinkt allemaal wel heel erg simpel. Bij het verwijderen van de oude kwam het stickervinyl mooi los.
De lijmlaag bleef echter halsstarrig op het lakwerk zitten. Ook geprobeerd met de (verf)föhn maar dat gaf weinig verschil.
Dat was met stevig poetsen wasbenzine, stickerverwijderaar en een houten stokje wel op te lossen maar dat kost dan weer zoveel extra tijd
dat ik bijna spijt had van mijn actie. Maar als er dan een nieuwe sticker op zit en je ziet het verschil geeft dat weer voldoening.
Nu nog voordeuren motorkaprand en de andere kant, maar dat doe ik een andere keer.
Laatst gewijzigd door odorf op 06 jul 2014, 10:42, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Lekkage Westfalia klapraam
Van het raam kitten en erin plakken heb ik geen foto's. Dit was even te lastig. Ik heb zwarte carrosserie/ramenkit gebruikt en een flink dikke ril op de raamrand aangebracht. Onder en boven op mijn lakwerk een stukje tape aangebracht ter bescherming. Daar was ik blij mee. Want na het aanbrengen voelde het niet helemaal geplakt. Raam er weer uitgehaald en meteen draden kit op het tape. In de hoeken bleek wat weinig kit te zitten. Daar dus aangevuld en het raam er opnieuw ingezet. Ik heb ook rondom de schroefdraad en dus de gaten flink wat extra kit gedaan.
Nu alles weer terugbouwen. Ook weer wat kleinere hobbels. Zoals; Ik had het hele keukenblok op z'n plek en vastgezet. Wilde het laatste boutje naar beneden door de vloer niet door het gat. Zit er iets in de weg waardoor ik de bout er niet inkrijg. Lijkt daar een los stukje buis onder te liggen? Toen moesten alle andere bouten en bevestigingen weer los en het loodzware keukenblok weer gekanteld om hierbij te kunnen. En wat blijkt; ze hadden iets slims bedacht zodat je het dunne houten vloertje niet kapotmaakt als je de bout aandraait. inderdaad een los stukje buis dus.
Zo waren er meer kleine en grotere tegenvallers. Het loshalen van de vloer en bekledingsdelen kostte bijvoorbeeld echt veel meer tijd dan ik in eerste instantie had gedacht.
Maar goed, ben blij dat ik de klus heb kunnen klaren. Nu hopen dat het weer een jaar of 16 ertegen kan. Bekledingspanelen langs het dak laat ik nog even eraf, want het speakerkabeltje naar achteren heb ik nog niet eens kunnen plaatsen. Het extra rubber profiel bij de schuifdeur wacht nog op de plaatsing van de vloer... en ... en ... genoeg te doen nog.
Groeten,
Odorf
Hier komt de kit lekker langs de moeren, dat zit hopelijk weer een tijdje dicht!Nu alles weer terugbouwen. Ook weer wat kleinere hobbels. Zoals; Ik had het hele keukenblok op z'n plek en vastgezet. Wilde het laatste boutje naar beneden door de vloer niet door het gat. Zit er iets in de weg waardoor ik de bout er niet inkrijg. Lijkt daar een los stukje buis onder te liggen? Toen moesten alle andere bouten en bevestigingen weer los en het loodzware keukenblok weer gekanteld om hierbij te kunnen. En wat blijkt; ze hadden iets slims bedacht zodat je het dunne houten vloertje niet kapotmaakt als je de bout aandraait. inderdaad een los stukje buis dus.
Zo waren er meer kleine en grotere tegenvallers. Het loshalen van de vloer en bekledingsdelen kostte bijvoorbeeld echt veel meer tijd dan ik in eerste instantie had gedacht.
Maar goed, ben blij dat ik de klus heb kunnen klaren. Nu hopen dat het weer een jaar of 16 ertegen kan. Bekledingspanelen langs het dak laat ik nog even eraf, want het speakerkabeltje naar achteren heb ik nog niet eens kunnen plaatsen. Het extra rubber profiel bij de schuifdeur wacht nog op de plaatsing van de vloer... en ... en ... genoeg te doen nog.
Groeten,
Odorf
Laatst gewijzigd door odorf op 23 mei 2012, 15:00, 6 keer totaal gewijzigd.
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Lekkage Westfalia klapraam
He Frodo!
Weer een beste klus die je je op de hals hebt gehaald.
Maar je pakt het voortvarend aan, dat wel.
Misschien kun je zelf belonen, door de binnenboel een fris kleurtje te geven, rose :love bijvoorbeeld?
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
(Kon je op wachten, zo'n reactie )
Weer een beste klus die je je op de hals hebt gehaald.
Maar je pakt het voortvarend aan, dat wel.
Misschien kun je zelf belonen, door de binnenboel een fris kleurtje te geven, rose :love bijvoorbeeld?
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
(Kon je op wachten, zo'n reactie )
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Re: Lekkage Westfalia klapraam
Het project werd steeds groter Maar ik durf ook steeds meer aan, gelukkig.rikoh schreef:Dat wordt een aardig project zo, maar dan weet je wel hoe in en ander in elkaar zit, succes verder en groet !
Het was even gezellig om bezoek te krijgen.jan2009 schreef:Leuk verslag .
De ambiance waar je bezig ben is uitstekend , dus dat zal ook wel terugkomen in het eindresultaat.
Ik had zelf niet zoveel tijd om van de ambiance te genieten.
Ik ken iemand die daar wel oren naar heeft Ik heb haar onlangs voor over 5 jaar een roze vloer beloofd.chv schreef: Weer een beste klus die je je op de hals hebt gehaald.
Maar je pakt het voortvarend aan, dat wel.
Misschien kun je zelf belonen, door de binnenboel een fris kleurtje te geven, rose :love bijvoorbeeld?
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
(Kon je op wachten, zo'n reactie )
Stom! want deze toezegging krijg ik nu al om mijn oren
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
Re: Lekkage Westfalia klapraam
Ach, in 5 jaar kan nog zoooo veel gebeuren.
Misschien verandert ze wel van smaak
(of ga je zelf de kleur waarderen )
Met vriendelijke groet,
Charles
Misschien verandert ze wel van smaak
(of ga je zelf de kleur waarderen )
Met vriendelijke groet,
Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Re: Lekkage Westfalia klapraam
Frodo,
Goed bezig man,....en mooi droog weer. Het wordt weer een "nieuwe"! Neeeee beter dan een nieuwe.
Gelukkig je bodemplaat, op wat verkleuring na, niet aangetast door hout rot, en alles is weer eens schoon en gecontroleerd op gebreken voor je het terug bouwt.
Heb je al delen voor je standkachel gevonden?
Goed bezig man,....en mooi droog weer. Het wordt weer een "nieuwe"! Neeeee beter dan een nieuwe.
Gelukkig je bodemplaat, op wat verkleuring na, niet aangetast door hout rot, en alles is weer eens schoon en gecontroleerd op gebreken voor je het terug bouwt.
Heb je al delen voor je standkachel gevonden?
Groet, Oskar.
Re: Lekkage Westfalia klapraam
@Oskar,
Thanks.
De kachel gaat het volgende projectje worden, nu niet zo nodig met deze temperaturen.
De oude accu's stortten bij het gloeien in. Ik heb nu een productiestickertje gevonden ... '94, '95 of '96.
Logisch dat ze het niet meer zo goed deden. Dan hebben ze het nog lang volgehouden. Leve Sonnenschein
Ik ga volgende week eerst nieuwe accu's halen. Net zitten meten. 2x Exide gel accus van 85ah moeten passen,
dan hoef ik alleen de draadeinden waarmee deze vast zitten iets te verlengen.
Daarna ga ik -op advies van Egbert- de aanvoer nakijken, of hier niet iets in vast zit.
En met de onderdelen moet het ook wel goedkomen.
En van het weekeind op mijn gemakje proberen jouw kabels te leggen voor de speakers.
Groetjes,
Odorf
Thanks.
De kachel gaat het volgende projectje worden, nu niet zo nodig met deze temperaturen.
De oude accu's stortten bij het gloeien in. Ik heb nu een productiestickertje gevonden ... '94, '95 of '96.
Logisch dat ze het niet meer zo goed deden. Dan hebben ze het nog lang volgehouden. Leve Sonnenschein
Ik ga volgende week eerst nieuwe accu's halen. Net zitten meten. 2x Exide gel accus van 85ah moeten passen,
dan hoef ik alleen de draadeinden waarmee deze vast zitten iets te verlengen.
Daarna ga ik -op advies van Egbert- de aanvoer nakijken, of hier niet iets in vast zit.
En met de onderdelen moet het ook wel goedkomen.
En van het weekeind op mijn gemakje proberen jouw kabels te leggen voor de speakers.
Groetjes,
Odorf
Had een VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 1994
>>projecten<<
>>projecten<<
- Multivan Generation
- Berichten: 34204
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Lekkage Westfalia klapraam
Goed bezig Frodo,
enne het busje past dus prima op het vloertje he..
Hebben jij en je oom goed gemaakt
Trouwens,
het is misschien vreemd om nu iets aan een standkachel te doen,
maar nu heb je er de rust voor,
de volgende winter komt er weer aan hoor,
al zou je daar met deze tropische temperaturen niet aan denken
enne het busje past dus prima op het vloertje he..
Hebben jij en je oom goed gemaakt
Trouwens,
het is misschien vreemd om nu iets aan een standkachel te doen,
maar nu heb je er de rust voor,
de volgende winter komt er weer aan hoor,
al zou je daar met deze tropische temperaturen niet aan denken
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...