Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Syncro IJsland-proof maken en daarna...

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Syncro IJsland-proof maken en daarna...

Bericht door Hanssyncro »

Volgend jaar hopen we naar IJsland met vakantie te kunnen gaan, samen met een aantal andere duitse vrienden/busliefhebbers.

Wij hebben onze T4 ('95-er) nu ruim 13 jaar en al wat dingen eraan gedaan, namelijk:
- van een 2.4D in 2004 omgebouwd naar 2.5 TDI
- In 2008 hebben we omgebouwd van kastenwagen naar Camper, bus is toen ook gekeurd en behield het grijze kenteken met de aantekening dat er een kamperinterieur in zat.
- In 2011 is onze korte neus vervangen door wijsneus
- Oktober (2015) is hij omgebouwd naar Syncro met sperre (incl de versnellingsbak van de 102 PK want de 88 PK is te zwak) en kreeg toen ook een geel kenteken bij de keuring.

De eerste grote stap om 'm IJslandproof te maken.

Na de laatste ombouw en keuring hebben we al BFG AT banden op de stalen velgen laten leggen. Hierdoor hebben we onze licht metalen velgen (16 inch met Michelin Agillis bandjes) te koop want wij gaan met de BFG AT banden het hele jaar rijden.

Omdat we op de achterklep een fietsendrager met (in de zomermaanden) een grote box reizen is er geen plek meer voor het reserve wiel.
Deze ligt nu op voor het dak maar gaat er ook weer vanaf. We vinden het te veel wind vangen en te lawaaierig.

Wat willen we nu dan nog doen om 'm Ijslandproof te maken?

- Reserve wiel naar achteren verplaatsen op het dak ✔️
- Zonnepaneel verplaatsen van het achterste deel naar het hefdak ✔️
- Brandrup Toprail plaatsen ✔️
- Seikel set eronder ✔️
- Onze LED schijnwerpers die nu voor aan de imperiaal hangen iets op bedenken want als de imperiaal eraf gaat zullen ergens anders aan vast gemaakt moeten worden ✔️
- 75 liter watertank is al verplaatst van onder de auto naar in de auto ✔️
- Extra Reserveband + velg achterop onder de fietsendrager die ook aangepast moet worden ✔️
- Zandladder houders maken en bevestigen ✔️
- Compressor gekocht ✔️
- Snorkel (want we willen door het water als het niet anders kan) ✔️
- Andere bevestiging maken voor de wielen op het dak (tip/idee van Pascal141) want naar IJsland gaan beide wielen op het dak ✔️
- Watertank isoleren ✔️
- Waterleiding isoleren ✔️
- LED verlichting binnen geplaatst ✔️
- Snorkel aan de binnenkant aangepast (miste 2 onderdelen) ✔️
- Extra motorbeschermplaat plaatsen (ligt hier al klaar) ✔️
- Brandstoftank beschermplaat plaatsen (ligt hier ook al klaar) ✔️




onze bus bij de Marko.jpg
Laatst gewijzigd door Hanssyncro op 04 apr 2018, 19:30, 22 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Petra
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door jones »

Mooi! Deze ga ik volgen, heb je meer foto's in en om de bus en evt van de synchro ombouw?
En de seikel set, is zoiets alleen bij seikel te krijgen? Is dit iets heel speciaals?
Vind de prijzen die ik soms voorbij zie komen van seikel spullen wel heel hoog, zijn er niet meer fabrikanten die zulk soort spul verkopen?
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door Hanssyncro »

Van de ombouw naar camper hebben we deze foto's: http://members.home.nl/rock/camperombouw/

Ombouw naar Syncro hebben we helaas geen foto's. Deze klus was in 3 dagen geklaard en het ging zo snel dat we daar geen tijd voor kregen.

Wat de Seikel set betreft...deze is zo ver ik weet alleen bij Seikel te koop omdat ze deze (verhogings)set zelf hebben samen gesteld uit diverse dingen waaronder de veren, 4 schokbrekers, schotels om de assen recht te zetten, schotels voor de veren. Op hun site: http://www.seikel.de/shop/hoeherlegung-t4-syncro-2/ kun je zien wat er allemaal in deze set zit. Onze bus is ook nog een lange uitvoering en hierdoor kwamen er nog 2 dingen extra bij. Wij hebben ongeveer 6 weken moeten wachten voor deze set bij ons in huis was. We hebben vernomen dat dit nog best snel was en het normaal nog langer kan duren.

Als bijlage heb ik verder 2 foto's geplaatst zoals we onderweg zijn. (bovenste foto was nog zonder wereldbol sticker op de laatste panelen , die in mijn avatar wel te zien is)
DSCN0480_small.jpg
DSC00689_small.jpg
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
RITC
Berichten: 912
Lid geworden op: 17 jul 2011, 08:49
Locatie: Hengelo(Ov.)

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door RITC »

Heel gaaf :toppie

Ben heel benieuwd naar de snorkel.
Groeten Maarten(RITC)

witte T4 dubbele cabine, 2.0 benzine bj.2001
Defensie blauwe T5 lwb DC 1.9 tdi bj.2007
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door Pascal-141 »

Ik zou zelfs 2 reservewielen meenemen , naar verluid sneuvelen daar regelmatig banden op de vele stenen daar op de tracks .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door Hanz »

Pascal-141 schreef:Ik zou zelfs 2 reservewielen meenemen , naar verluid sneuvelen daar regelmatig banden op de vele stenen daar op de tracks .
Dit is inderdaad een goede tip. Kennissen van mij zijn met hun T5 California naar IJsland geweest en reden daar op die stenen een band lek. En niet gewoon lek, maar volledig aan gort, dus ook niet meer te repareren. Omdat ze ook vierwielaandrijving hebben hadden ze de lekke band op die slechte weg niet eens direct in de gaten en hadden ze geluk dat ze niet ook de velg kapot hebben gereden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door Beckontheroad »

Hanz schreef:
Pascal-141 schreef:Ik zou zelfs 2 reservewielen meenemen , naar verluid sneuvelen daar regelmatig banden op de vele stenen daar op de tracks .
Dit is inderdaad een goede tip. Kennissen van mij zijn met hun T5 California naar IJsland geweest en reden daar op die stenen een band lek. En niet gewoon lek, maar volledig aan gort, dus ook niet meer te repareren. Omdat ze ook vierwielaandrijving hebben hadden ze de lekke band op die slechte weg niet eens direct in de gaten en hadden ze geluk dat ze niet ook de velg kapot hebben gereden.
Vriend van mij woont er, rijdt met een Landcruiser, zijn ervaring is dat je enorm op je bandenspanning moet letten als je off road (dat is al snel) gaat.
Ben zelf met een '73 T2B door de binnenlanden geweest in 2004. O.a. de Kjölur/ hooglandroute. Geen problemen met banden gehad, ook geen doorwadingen gedaan want geen sper en geen carterbescherming. Was wel erg leuk. Betekende wel 20-25km per uur rijden anders rammelde alles uit elkaar. 1x vast gezeten in lavazand, maar met de Landcruiser waren we daar snel weer uit.
Wij hebben overigens de bus in een container gezet en naar Reijkjavik via Atlantskip (weet niet of die nog bestaan) Scheelde een klein vermogen t.o.v. de Smirl line/ Hirsthals- Seydisfjordur.

Veel plezier! En je weet het in IJsland, als het weer je niet bevalt, wacht je 5 minuten.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door Hanssyncro »

Een 2de reserveband is op zich niks verkeerds en zeker het overwegen waard..al hoorde ik ook van de ervaren duitse vrienden die bijna elk jaar gaan dat bandenspanning giga belangrijk is. Zij rijden overigens zelf ook met een extra reserveband. (weer iets voor op het do do lijstje) ;-)

@RITC, snorkel ligt hier ook al van een Defender en word pasgemaakt zodat hij op onze T4 past...word vervolgd (en we proberen nu ook wat meer foto's te maken)
Laatst gewijzigd door Hanssyncro op 27 mar 2016, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door Pascal-141 »

Als je regelmatig gaat wisselen tussen offroad trajecten , en ook langere stukken gewone weg , dan ga je vaak wisselen van bandenspanning , dat komt een degelijke on board 12V compressor handig van pas.
Ik heb dat trouwens zelf ook altijd bij .
Je kan dan nog kiezen om zo'n compressor los in de auto te leggen , of vast te monteren en dan met een persluchtslang te werken. Ik heb al meerdere Duitse Syncrorijders gezien met een "vaste" compressor aan boord.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door Hanssyncro »

Alweer bedankt voor de tip Pascal. We hebben er al jaren een in onze bus ✔️
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door raf_construct »

Pascal-141 schreef: Je kan dan nog kiezen om zo'n compressor los in de auto te leggen , of vast te monteren en dan met een persluchtslang te werken.
Of je gaat voor optie nummer drie... druk regelen vanuit de cabine.
Afbeelding
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door jones »

Ik heb een compressor bij me als ik op pad ga maar ook een proppenset. (naald priemen lijm proppen)
Neemt bijna geen ruimte in en als ik lek rij en de schade is niet als te groot kan ik het voor nood onderweg nog repareren
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door RobS »

Een beetje een open deur: de standaard VW-krik is een notoir onbetrouwbaar onding. Een goede krik, wat balkjes en een kruissleutel.

Een setje zandladders. Moderne kunststof werkt fijner dan de bekende militaire alu zandladders. (banden glibberen over alu+water) Maxtrax is wel de top, maar zijn met €400 per set in Europa bijzonder prijzig. Maxsa Escaper Buddies zijn OK Taiwanese rip-offs die in de US voor $110,- per set gaan. Bergingskabel en een handtakel. Schroefveren zijn onderdelen die slijten en op een gegeven moment breken. Op slechte wegen slijten ze extra hard en is het extra vervelend als je met een kapotte moet rijden. Als je ook maar even twijfelt, zou ik ze vervangen. O, ja en last but not least, elke kilo die je thuis laat, verhoogt de betrouwbaarheid: kam je auto uit.
Laatst gewijzigd door RobS op 31 mar 2016, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door Hanssyncro »

RobS schreef:Een beetje een open deur: de standaard VW-krik is een notoir onbetrouwbaar onding. Een goede krik, wat balkjes en een kruissleutel.

Een setje zandladders. Moderne kunstof werkt fijner dan de bekende militaire alu zandladders. (banden glibberen over alu+water) Maxtrax is wel de top, maar zijn met €400 per set in Europa bijzonder prijzig. Maxsa Escaper Buddies zijn OK Taiwanese rip-offs die in de US voor $110,- per set gaan. Bergingskabel en een handtakel. Schroefveren zijn onderdelen die slijten en op een gegeven moment breken. Op slechte wegen slijten ze extra hard en is het extra vervelend als je met een kapotte moet rijden. Als je ook maar even twijfelt, zou ik ze vervangen. O, ja en last but not least, elke kilo die je thuis laat, verhoogt de betrouwbaarheid: kam je auto uit.

Goeie tip RobS, hier kan ik wat mee. Zal later vandaag mijn eerste bericht even wat aanpassen en aanvullen met de tips die wij kunnen gebruiken :jumpklap

Thanks! :ikrij :ikrij
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Bus IJsland-proof maken

Bericht door powerpiep »

Wat doet een seikel kit eigenlijk meer dan gewoon wat oplegschijven op de veren steken?
Ik vind het nog altijd duur :P
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Plaats reactie