Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Werkbus klaar maken voor werk en privé

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Het dashboard was op zich nog redelijk makkelijk te demonstreren, met dank aan deze site, ik moest even zoeken naar het boutje in de motorruimte
Het dashboard was op zich nog redelijk makkelijk te demonstreren, met dank aan deze site, ik moest even zoeken naar het boutje in de motorruimte
De donorbus heeft een luxe dashboard en een facelift neus, deze gaan we nu overzetten op de oude bus van mij, die in een veel betere toestand is, dan de donorbus.
De motor van mijn bus heeft 407000 km gedraaid, de donorbus heeft 260000 gelopen. Dus veel minder km
Ik zal ook gelijk de bovenste draagarmen vervangen, aangezien de bovenste fuseekogel ruimte heeft en ik graag een compleet nieuwe niet verroeste draagarm wil.
Ik zal proberen om wat foto's te maken en alles bij te houden.
Bijlagen
Binnen in de auto, gelijk naar het standaard dashboard vervangen door de luxe van de donor
Binnen in de auto, gelijk naar het standaard dashboard vervangen door de luxe van de donor
Gat in het kleppendeksel, en veel kapot achter de radiateur
Gat in het kleppendeksel, en veel kapot achter de radiateur
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Snautzer »

:yes
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Ik zoek nu ook de delen om de bus weer rijdend te krijgen.
Dus motorkap
Koeler airco koeler
Grille plus onder strip
Koplamp steun rechts
Luchtfilter huis
Koplampen
En nog wat andere dingen.
Heeft iemand wat liggen waar hij vanaf moet of kan en wil.
Mail of bel me. 0620393997

Groeten Erik-Jan
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erdem50 »

Erik450 schreef: 20 jun 2021, 22:28 Ik zoek nu ook de delen om de bus weer rijdend te krijgen.
Dus motorkap
Koeler airco koeler
Grille plus onder strip
Koplamp steun rechts
Luchtfilter huis
Koplampen
En nog wat andere dingen.
Heeft iemand wat liggen waar hij vanaf moet of kan en wil.
Mail of bel me. 0620393997

Groeten Erik-Jan
Je hebt een pb
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Het heeft even geduurd, maar eindelijk rijdt de T4 weer.
Eerst de gehele motor uit de bus gehaald.
Alle slangen en kabels losgemaakt, en overal foto's van gemaakt,zodat het later weer op de zelfde manier terug komt te zitten.
Alle slangen en kabels losgemaakt, en overal foto's van gemaakt,zodat het later weer op de zelfde manier terug komt te zitten.
Met de pallet wagen kon ik de Motor vrij makkelijk demonteren. Alhoewel het met een motor takel echt beter gaat.
Met de pallet wagen kon ik de Motor vrij makkelijk demonteren. Alhoewel het met een motor takel echt beter gaat.
Ook het subframe heb ik er onderuit gehaald om het schoon te spuiten, en opnieuw in de unterbodenshutz te zetten, en de nieuwe bovenste draagarmen te monteren.
Ook het subframe heb ik er onderuit gehaald om het schoon te spuiten, en opnieuw in de unterbodenshutz te zetten, en de nieuwe bovenste draagarmen te monteren.
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Er zijn veel delen van de donor bus die ik wil overzetten, omdat het een luxere uitvoering is dan mijn eigen bus.
Zo heeft de donor een goed werkende centrale vergrendeling, een luxer dashboard, airbags, en meer kleine dingen, die ik ga overzetten.

De motor even in de takel gehangen en, de net vervangen koppeling, er af gehaald, om deze terug te plaatsen in de motor van de donorbus.<br />Ook de reeds vervangen vacuüm pomp ondergaat dit lot.
De motor even in de takel gehangen en, de net vervangen koppeling, er af gehaald, om deze terug te plaatsen in de motor van de donorbus.
Ook de reeds vervangen vacuüm pomp ondergaat dit lot.
De Donorbus werd bijna naast mijn goede bus geparkeerd, zodat we makkelijk kunnen wisselen van de benodigde onderdelen.
De Donorbus werd bijna naast mijn goede bus geparkeerd, zodat we makkelijk kunnen wisselen van de benodigde onderdelen.
Met een goede trekken was het mogelijk om het klemveertje, van de stuurkolom te trekken, zodat ik alle sloten ook kon overzetten, aangezien de donorbus een mooi klapsleutel systeem heeft, en de centrale vergrendeling werkte geheel naar behoren, terwijl ik mn eigen bus altijd met de sleutel moest openen.
Met een goede trekken was het mogelijk om het klemveertje, van de stuurkolom te trekken, zodat ik alle sloten ook kon overzetten, aangezien de donorbus een mooi klapsleutel systeem heeft, en de centrale vergrendeling werkte geheel naar behoren, terwijl ik mn eigen bus altijd met de sleutel moest openen.
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

De ophangbeugel van de roetkat, was erg verroest.<br />Nadat ik deze gedemonteerd heb, heb ik hem gestraald en gespoten, en na montage met nieuwe bouten, ingespoten met unterbodenshutz.<br />Helaas geen foto van gemaakt, maar het ziet er weer als nieuw uit.
De ophangbeugel van de roetkat, was erg verroest.
Nadat ik deze gedemonteerd heb, heb ik hem gestraald en gespoten, en na montage met nieuwe bouten, ingespoten met unterbodenshutz.
Helaas geen foto van gemaakt, maar het ziet er weer als nieuw uit.
Het blok van de donor, was er makkelijker uit te halen dan mijn eigen blok, mede door het gebruik van een motortakel. Dit werkt net even een stukje fijner en secuurder. Met dank aan de garage waar ik altijd laat keuren, en dingen laat doen waar ik te weinig verstand van heb, of waar ik geen apparatuur voor heb.
Het blok van de donor, was er makkelijker uit te halen dan mijn eigen blok, mede door het gebruik van een motortakel. Dit werkt net even een stukje fijner en secuurder. Met dank aan de garage waar ik altijd laat keuren, en dingen laat doen waar ik te weinig verstand van heb, of waar ik geen apparatuur voor heb.
Hier is het complete contactslot inclusief chiplezer, en transponder gedemonteerd. <br />Het ging relatief eenvoudig om dit te doen, helemaal nu het dashboard er uit is.
Hier is het complete contactslot inclusief chiplezer, en transponder gedemonteerd.
Het ging relatief eenvoudig om dit te doen, helemaal nu het dashboard er uit is.
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Het subframe van de bus heb ik er onderuit gehaald om de nieuwe draagarmen van het merk ABS te kunnen monteren, de oude hadden enigszins speling, die nog acceptabel was, maar ze komen toch een keer aan de beurt.
Ook wilde ik het subframe inspecteren en behandelen tegen roest.
Ik heb het geheel ingespoten met dasty, en alles schoon gespoten met de hogedrukreiniger en warm water.
Voorzichtig geweest met het stuurhuis natuurlijk.
De bouten en van het stuurhuis heb ik gelijk vastgezet met locktite, omdat het een keer is voorgekomen dat ze losgelopen waren.
Dit werd door Hans Sloot tijdens de keuring gelukkig ontdekt, en toen vastgezet.
Het grootste probleem was nog het losmaken van de bouten van de torsiestang aan de kant van de diesel tank.
Er staat een leuk filmpje op autodock hoe je de bovenste draagarm moet vervangen.
De rechterkant is een eitje om te doen, maar links kom je er gewoon niet goed bij, omdat de tank erg in de weg zit.
Uiteindelijk is het natuurlijk wel gelukt met een boel gemartel 💪😁
Het hele stuurgedeelte ziet er nu weer redelijk strak uit, zoals ik het graag wil zien.
De bijlage IMG_20210710_183135362.jpg is niet meer beschikbaar
Hier het subframe terug geplaatst, nadat ik het geheel gereinigd heb en nadien behandeld met unterboden shutz. De bovenste draagarmen zijn ook meteen vervangen. De oude waren erg verroest, en er moest een keer een nieuwe kogel in worden geperst, dus nu de kans om het gelijk goed aan te pakken.
Hier het subframe terug geplaatst, nadat ik het geheel gereinigd heb en nadien behandeld met unterboden shutz. De bovenste draagarmen zijn ook meteen vervangen. De oude waren erg verroest, en er moest een keer een nieuwe kogel in worden geperst, dus nu de kans om het gelijk goed aan te pakken.
Alles weer roestvrij en strak geveerd, en goed te remmen.
Alles weer roestvrij en strak geveerd, en goed te remmen.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Snautzer »

Mooi werk.
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

De airco condensor was natuurlijk ook kapot geslagen door het betonnen frontgewicht van de trekker.
Deze moest natuurlijk ook worden vervangen.
Helaas kon ik niet dezelfde condensator vinden met drie rijen kanaaltjes, maar alleen een enkel kanaals condensor van het merk NRF.
Hopelijk werkt deze net zo goed als de bestaande condensator, maar ik twijfel er toch aan!!! Immers meer oppervlak lijkt me meer koeling te geven.
De verroeste bumperbalk moet ook nog even plaats maken voor een verse als we de vakantie er op hebben zitten.

IMG_20210720_094150414_HDR.jpg
IMG_20210726_172505350_HDR.jpg
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Omdat ik toch bezig was heb ik meteen speakers voor de achterwand van de dubbele cabine gekocht.
Omdat ik toch bezig was heb ik meteen speakers voor de achterwand van de dubbele cabine gekocht.
Een radio met dubbel din scherm had ik altijd nog op m'n verlanglijstje staan.<br />Aangezien er geen échte dubbel din radio kan worden gemonteerd zonder de dashboard balk door te zagen, heb ik een alpine radio gekocht.<br />Deze is enkel din met dubbel din scherm.
Een radio met dubbel din scherm had ik altijd nog op m'n verlanglijstje staan.
Aangezien er geen échte dubbel din radio kan worden gemonteerd zonder de dashboard balk door te zagen, heb ik een alpine radio gekocht.
Deze is enkel din met dubbel din scherm.
Het frame voor de dubbel din radio moest even pas worden gemaakt naar enkel DIN.<br />Half uurtje slijpen en meten.
Het frame voor de dubbel din radio moest even pas worden gemaakt naar enkel DIN.
Half uurtje slijpen en meten.
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Tijdens alle werkzaamheden om de bus weer klaar te krijgen voor de vakantie, heb ik ook besloten dat met het wisselen van het dashboard, er een fatsoenlijke radio gemonteerd moet worden.
De oude dashboard speakers waren compleet vergaan, en dus had ik de radio ook nooit aan.
Ik heb veel moeite om de afstand in te schatten met parkeren en het aanpikken van aanhangers, wat vaak gebeurt tijdens mijn werkzaamheden.
Dus een achteruitrijcamera, moest er ook komen.
Tevens bel ik vaak zakelijk in de auto, en kan het gesprek dan bijna niet verstaan, dus carkit was ook niet overbodig, en een boete voor niet handsfree bellen is erg duur.
Alles bij elkaar gegooid en gekeken naar een kwalitatief goede set, en kwam uit op de Alpine ILX- 702 DM. https://www.alpine-electronics.nl/p/Pro ... s/ilx-702d
Deze radio is vrij eenvoudig om te bouwen, zodat hij in het dashboard past van een T4, zonder de dashboard balk door te zagen, dwz, radio boven en scherm naar beneden.
Alles wat ik graag wil doet hij goed, het bellen gaat beter dan ooit tevoren.
Achteruit rijden met een camera ga ik na de vakantie proberen, de tijd om de camera mooi te plaatsen was er gewoonweg niet, en ik wacht nog op een verloopstekker die niet was meegeleverd.

De radio is met een beetje moeite best netjes in het dashboard weg te werken.
De radio is met een beetje moeite best netjes in het dashboard weg te werken.
De radio heeft een USB uitgang waarmee je van alles kunt, en een los snoer in de auto vind ik verschrikkelijk om te zien, dus heb ik hem pas gemaakt in het bestaande afdekkapje, en hem verlijmd met high tack kit.<br />Telefoon is nu makkelijk op te laden en te gebruiken met navigeren.
De radio heeft een USB uitgang waarmee je van alles kunt, en een los snoer in de auto vind ik verschrikkelijk om te zien, dus heb ik hem pas gemaakt in het bestaande afdekkapje, en hem verlijmd met high tack kit.
Telefoon is nu makkelijk op te laden en te gebruiken met navigeren.
Het eindresultaat van een beetje hobbyen.<br />Resultaat is een mooi geluid, en fijne radio met veel mogelijkheden, Apple car play achteruit rij camera op het display te laten zien. Erg handig bij het aanpikken van aanhangers.
Het eindresultaat van een beetje hobbyen.
Resultaat is een mooi geluid, en fijne radio met veel mogelijkheden, Apple car play achteruit rij camera op het display te laten zien. Erg handig bij het aanpikken van aanhangers.
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Net nog even een fotootje gemaakt van de ophanging van de katvervanger.
Ik heb eerst een nieuwe downpipe gemonteerd, omdat bij
de oude het hitteschild rammelde, en omdat alles toch los lag, heb ik meteen de gemodificeerde uitlaatpijp (roetkat er tussenuit geslepen, en een buis tussen gelast)vervangen voor een RVS pijp.
De ophanging van de pijp was erg verroest, en dit vind ik geen gezicht, dus meteen aangepakt.
Met een eigen straalkast is dit goed te doen, en dus de gehele beugel brandschoon gestraald, toen twee lagen primer, en twee lagen zwarte aflak.
Na uitharden de beugel gemonteerd met nieuwe imbus bouten, en alles in de unterbodenshutz gezet.
Nieuwe RVS pijp er aan en klaar weer.

Gestraald en gespoten, en daarna in de unterboden shutz gezet.
Gestraald en gespoten, en daarna in de unterboden shutz gezet.
Via marktplaats een mooie roetkat vervanger gekocht, van RVS, ziet er veel beter uit dan de pijp waar een buis tussen was gelast.
Via marktplaats een mooie roetkat vervanger gekocht, van RVS, ziet er veel beter uit dan de pijp waar een buis tussen was gelast.
Voor .
Voor .
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Multivan Generation »

Ik lees 2x dat je niet de dashboard balk wilde doorzagen om een dubbeldin radio te plaatsen.

Er zijn toch gewoon originele dashboard balken met een 2 din opening er in?
Die hadden wij er later ook in gezet..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Werkbus klaar maken voor werk en privé

Bericht door Erik450 »

Hallo Peter,
Het had idd gekunt, maar dan had ik niet op vakantie gekunt met deze bus.
Het zoeken en plaatsen van de balk had me denk ik wat extra tijd gekost, en ik had de auto twee dagen voor de vakantie klaar.
En ik denk dat het voor veel mensen een brug te ver is om het hele dashboard te demonteren, en dat ze wel graag een 2 din scherm zouden willen.
Vandaar dat ik het hier heb gedeeld, misschien vinden meer mensen dit een mooie oplossing.
En aangezien Alpine dit levert, is het een snelle goedkopere oplossing.
Een dubbeldin dashboard balk stond op eBay voor 399 euro, en deze radio van Alpine was 157 euro duurder dan het standaard model, omdat het omgebouwd moest worden, dwz radio boven, scherm naar onderen.
Standaard is radio onder, scherm naar boven.
Alpine is een goed merk hoor ik van de kenners, dus denk dat dit een goede oplossing was.
De tijd zal het uitwijzen 😉
Plaats reactie