Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ombouw DC naar camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door J vd Pal »

:jumpklap :jumpklap Ruit ook weer hersteld?
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

J vd Pal schreef: 06 feb 2020, 19:28 :jumpklap :jumpklap Ruit ook weer hersteld?
Ja, dat heb ik door autotaalglas laten doen.

Vandaag heb ik ook de deur rondom het raam weer geverfd. Was zelfs al wat roest ontstaan :ie
bus was sowieso niet meer in de originele kleur (was wit), en ons plan is om over een paar jaar, als de binnenkant af is, de buitenkant professioneel weer netjes te laten maken.
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Ik ben al een tijdje op zoek naar gordijnen geweest... veel foto's bekeken, hoe hebben anderen dat gedaan?
Op zoek geweest naar stof bij Sikkens in Leeuwarden, maar 'het' niet gevonden.

uiteindelijk viaviavia al zoekende op baimex.de terecht gekomen. Deze firma maakt gordijnen voor auto's, en ook voor onze mooie T4's.
Je kunt aangeven wat voor type wagen je hebt, en of je gordijnen langs de voorramen wilt of een afscheidend gordijn achter de voorstoelen, en ook kun je aangeven of je een klep of achterdeuren hebt.
Conclusie: volledig op maat voor een bedrag waarvan wij het dat ook waard vonden.
Dus besteld, en afgelopen week is het pakket binnengekomen.

Afbeelding

Er zit een handleiding bij, met een link naar een instructie/promotie filmpje maar eigenlijk wijst de installatie zich vanzelf: profiel plaatsen, schroefje midden, links, rechts, profieletje boven en onder. En dan zijn er naar de zijkanten toe nog drukknopjes om te monteren. Al met al wordt het er aardig donker van, ook zo overdag!

Afbeelding
Gordijnen open

Afbeelding
Gordijnen dicht

Het wordt er zo echt een stuk meer camper van! :yes
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Vandaag weer wat tijd aan de bus besteed.
Stap 1 van het plaatsen van de standkachel was het maken van een aansluiting op de vlotter in de tank.
Er bleek naast mijn handrem al een snee in het tapijt te zitten, dus het gat was direct gevonden. Even goed met de stofzuiger en doeken hier schoongemaakt alvorens verder te gaan met het openen van de tank. Zat aardig wat stof en meuk verzameld.
AfbeeldingToen de vlotter er eenmaal uit was, was het ook vrij vlot duidelijk waar de aansluiting kon komen, zodat hij niet de rest in de weg zou zitten.
Gat geboord, zuigbuis geplaatst, vervolgens afgemeten hoe lang deze dan zou moeten zijn. Ik heb ervoor gekozen om hem iets korter te maken dan in de beschrijving werd aangegeven, zodat hij er eerder mee ophoudt en er dus ook wat meer reserve is.
Afbeelding
Afbeelding
Vervolgens het gat afgedicht met vloeibare pakking en de meegeleverde rubberen ring, waarna deze weer kon worden ingebouwd.
Daarna een stukje brandstofslang met een boutje erop zodat deze afsluit.
Afbeelding

Volgende stap is het bepalen van de plaats van de kachel. Deze komt naast de bank. Ik plaats hem wel binnen. Dat heeft ermee te maken dat het geen A-merk kachel is (planar 2d heb ik). Deze zal ongetwijfeld minder waterdicht zijn, met mindere kwaliteit materialen waardoor er eerder storingen kunnen optreden.
Met de meegeleverde montage-beugel blijft luchtaanvoer en de uitlaat van het verbrandingsgedeelte volledig buiten onder de bus.
Het plan is om hier dinsdag verder naar te kijken.

Omdat het weer de komende tijd wat warmer lijkt te worden (en vooral omdat ik wilde kijken hoe de 'nieuwe' velgen staan) heb ik vandaag de zomerbanden er weer onder gezet. Kan wel zeggen dat ie erop vooruit is gegaan met z'n nieuwe schoenen :toppie
Afbeelding
(nu de rest van de wagen nog poetsen)
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Vorige week verder gegaan met de inbouw van de kachel, nadat ik eerder al de aansluiting op de brandstoftank had gemaakt.
De positie is direct achter de schuifdeur, onder de bank. Daar eerst een gat in de vloer gemaakt om vervolgens te kijken of dit inderdaad de positie moest zijn. Toen dat eenmaal paste heb ik pas het gat in de bodem van de bus gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Daarna de inlaat en uitlaat van de verbrandingskamer gemaakt. De meegeleverde uitlaatslang was maar 1 meter, dus het was daarna even puzzelen hoe en waar die precies moest lopen. Mijn idee was om hem bij het achterwiel uit te laten komen, zodat de uitlaatgassen niet onder de bus zouden kunnen blijven hangen. In eerste instantie had ik de beugel voor de uitlaat op de steun voor de draagarm gemonteerd, waar al een voorgeboord gat zat. Maar toen kwam de demper zichtbaar onder de bus uit, was echt geen gezicht...
Toen een popnageltang gekocht, om een en ander toch beter te kunnen vastzetten.
Het steuntje voor de demper zit nu in de chassisbalk, hieraan hangt de uitlaat nu horizontaal en past het allemaal een stuk mooier.
Afbeelding

Naar voren toe loopt de brandstofleiding in een gele elektra-buis ter bescherming. Deze met passende steuntjes ook weer aan de auto genageld.
Brandstofpompje opgehangen en aangesloten, en vervolgens de elektra: zo simpel als een plus en een min.
Afbeelding

De eerste keer opstarten: ik snapte niet helemaal wat het apparaat aan het doen was, het duurde even en toen gaf hij alsnog een foutmelding: hij kon niet opstarten. Waarschijnlijk te veel lucht nog in de brandstofleiding, dus nog een keer. En toen startte hij.
In no time zag je de temperatuur oplopen in de bus :toppie Ben benieuwd wanneer het echt kouder is...

Het volgende plan is om onder de bank de betimmering verder af te maken, daar komt dan ook een net uitblaasrooster in. Blij dat het (voor nu) in ieder geval werkt :sjaal
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door J vd Pal »

Succes! Altijd fijn als alles gewoon doet wat je verwacht. :yes :yes
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door red devel »

Chewbacca schreef: 20 sep 2019, 17:21 Poeh ondertussen al meer dan een jaar geleden dat hier het laatste bericht is geplaatst :ie
En dat terwijl er ondertussen heel wat gedaan is.. helaas wel het een en ander aan de techniek ook moeten uitzoeken waardoor niet alle tijd voor de ombouw zelf beschikbaar is gebleven (zie mijn andere topics in de T4 sectie). maar ja, dat heb je ook weer met oudere auto's (grote voordeel is dat je het juist zelf kunt doen)

Het begon met roken en slecht wegrijden -> bleek de ECU vergaan, na vervangen door een nieuwer type reed de wagen een stuk beter... maar kom er maar eens achter. Ook een airbag-storing, defecte lichtzoemer en storing in de centrale vergrendeling zijn inmiddels verholpen.
Afgelopen week een katvervanger bij EPS laten plaatsen: wat een heerlijk merkbaar verschil :driveT4
Als straks de rest van de uitlaat ook rot is wil ik daar ook de voorpijp, midden en einddemper in RVS vervangen.

Maar natuurlijk is er ook een hoop aan de ombouw gebeurd; waar was ik eigenlijk gebleven? :nuts
Vanwege de eis van de camperverzekering dat de technische installatie gekeurd is (terecht), ben ik naar Jasicamp in Leek gegaan -> hier bleek bij het eerste bezoek dat de gas-installatie niet aan de eisen voldeed (drukregelaar over datum, geen thermische beveiliging kookstel, geen gasbun en geen koperen busjes gebruikt) -> dit dus eerst opgelost:

Afbeelding Afbeelding

Ook nog een bank in lengterichting gebouwd (met mogelijkheid om er een bed van te maken) en weer afgebroken om 6 zitplaatsen op kenteken te krijgen. Zonde van de tijd want je ziet er nu niks meer van... behalve een 6-je in plaats van een 2.
Afbeelding

De elektra heeft een hele metamorfose ondergaan: van enkel een cyrix en een accu is het nu een functioneel systeem. Om overzicht te krijgen eerst een schema getekend (afgekeken van MickelMoen). Afbeelding
Via aliexpress heb ik een meter besteld en gemonteerd waarop het huidige verbruik, de resterende capaciteit en tijd allemaal op te zien is. Ook heb ik een onderspanningsbeveiliging ertussen gezet, die de stroom afschakeld zodra de accuspanning te laag wordt. Via een schakelpaneel is alles te bedienen: verlichting, koelkast, accessoires, autoradio (inclusief achteruitrijcamera) en straks de kachel.
Afbeelding
Ik heb de originele plus van de binnenverlichting onderbroken in de A-stijl, en deze aangesloten op de huishoudaccu. Zodoende functioneert het systeem hetzelfde. Daarnaast nog 2 led-spotjes met een dimmer aangesloten rondom het hefdak.
Ook heb ik het 230v systeem aangelegd: de aansluiting via het rechter mist-achterlicht. Deze is gemakkelijk uit de bumper te klikken, en hierachter is een prachtige ruimte om de stekker kwijt te kunnen. Via de bestaande doorvoerrubbers de kabel doorgevoerd naar de accu-bak. Daar een aardlekautomaat en een stopcontact, en vervolgens nog een stopcontact in de cabine. Werkt prachtig, nu moet het hele zwikje nog even gekeurd worden in het kader van de verzekering.
Afbeelding Afbeelding

Om het geheel meer af te werken zijn de wanden en deurpanelen nu bekleed met vinyl. Er is nog een klein stukje wand (achter waar de koelkast moet komen) die nog beplakt moet worden.
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
De keuken en kastopbouw gaan nog geschilderd worden, en de keuken nog even netjes afwerken met een plint langs het raam. Kussens en stof hebben we gekocht bij Sikkens in Drachten om de bank mee te bekleden. Gelukkig kan schoonmoeders goed met de naaimachine overweg, want een week later hadden we 4 prachtige kussens en 4 inlegstukjes om de bank nog iets te verbreden. Nu nog stof voor gordijnen erbij zoeken en even bedenken hoe we dat precies gaan ophangen zodat het wel een beetje lichtdicht wordt... om het geheel wat beter wintervast te krijgen wil ik ook nog van die isolatieschermen voor alle ramen.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Via marktplaats heb ik een draaiplateau voorbij zien komen voor een schijntje (wat kosten die dingen nog veel). Blijkt helaas dat ik een oude type stoel en console heb (ondanks bouwjaar 10-'96). Nu liggen nieuw type stoelen met armleuningen ook niet op straat, dus mijn idee is om een nieuw bokje te maken van metalen kokers (zoals elders het forum al eens beschreven). Iets meer werk, maar wel de hobby om het netjes te maken.
Dan is het ook nog het idee om van de voorstoelen een slaapplek te maken voor de kinderen (nu 1.5 en 0 jaar).

Al met al is er een hoop gebeurd, maar moet er ook nog een hoop gebeuren!
Welk afdekkapje heb je gebruikt op de stekkerdoos in de achterbumper?
En ik zie, volgens mij, een 2 zits slaapbank? is dit een RDW goedgekeurde en waar heb je die gekocht? Ik ben al even opzoek naar zoiets!
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

red devel schreef: 22 aug 2020, 21:59 Welk afdekkapje heb je gebruikt op de stekkerdoos in de achterbumper?
En ik zie, volgens mij, een 2 zits slaapbank? is dit een RDW goedgekeurde en waar heb je die gekocht? Ik ben al even opzoek naar zoiets!
Ik heb geen afdekkapje gebruikt.
Ik leg de stekker en zo'n 20cm kabel steeds terug in de bumper, en dan het lampje er weer in. Zo zie je er van buiten niks van, en ligt de stekker droog (genoeg).

De bank is van fabworx. Ik kocht hem via marktplaats, helaas zonder certificaat. Dus ondanks dat er bevestigingspunten voor twee gordels op zaten werd hij afgekeurd. Maar inmiddels wordt hij al twee jaar bij de apk goedgekeurd :bonk
In de tussentijd met banken in lengterichting naar de keuring geweest. Om (voor mij) onduidelijke redenen hebben die zitplaatsen dan geen gordels nodig. Daarna weer ombouwen. :ie
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door red devel »

Chewbacca schreef: 12 apr 2020, 19:22 Vorige week verder gegaan met de inbouw van de kachel, nadat ik eerder al de aansluiting op de brandstoftank had gemaakt.
De positie is direct achter de schuifdeur, onder de bank. Daar eerst een gat in de vloer gemaakt om vervolgens te kijken of dit inderdaad de positie moest zijn. Toen dat eenmaal paste heb ik pas het gat in de bodem van de bus gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Daarna de inlaat en uitlaat van de verbrandingskamer gemaakt. De meegeleverde uitlaatslang was maar 1 meter, dus het was daarna even puzzelen hoe en waar die precies moest lopen. Mijn idee was om hem bij het achterwiel uit te laten komen, zodat de uitlaatgassen niet onder de bus zouden kunnen blijven hangen. In eerste instantie had ik de beugel voor de uitlaat op de steun voor de draagarm gemonteerd, waar al een voorgeboord gat zat. Maar toen kwam de demper zichtbaar onder de bus uit, was echt geen gezicht...
Toen een popnageltang gekocht, om een en ander toch beter te kunnen vastzetten.
Het steuntje voor de demper zit nu in de chassisbalk, hieraan hangt de uitlaat nu horizontaal en past het allemaal een stuk mooier.
Afbeelding

Naar voren toe loopt de brandstofleiding in een gele elektra-buis ter bescherming. Deze met passende steuntjes ook weer aan de auto genageld.
Brandstofpompje opgehangen en aangesloten, en vervolgens de elektra: zo simpel als een plus en een min.
Afbeelding

De eerste keer opstarten: ik snapte niet helemaal wat het apparaat aan het doen was, het duurde even en toen gaf hij alsnog een foutmelding: hij kon niet opstarten. Waarschijnlijk te veel lucht nog in de brandstofleiding, dus nog een keer. En toen startte hij.
In no time zag je de temperatuur oplopen in de bus :toppie Ben benieuwd wanneer het echt kouder is...

Het volgende plan is om onder de bank de betimmering verder af te maken, daar komt dan ook een net uitblaasrooster in. Blij dat het (voor nu) in ieder geval werkt :sjaal
kachelopening_edited.jpg
Ik heb deze opening in de vloer. Kwam ik tegen toen ik de oude vloer er uithaalde. Is toch geen standkachel? Blaast wel lucht uit middels een schakelaar op het dashbord.
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Dan is dat vast vloerverwarming :bifun

Ik ben die opening niet tegen gekomen.
Is misschien een mogelijkheid voor interieurventilatie achter.
Kun je deze los regelen of gaat hij samen met de rest van de interieurventilatie uit de roosters in het dashboard?
Wordt hij ook warm met de motor uit -> zo ja dan heb je denk ik ergens een standkachel
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Multivan Generation »

Uitstroomopening van de 2de warmtewisselaar in de laadruimte.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door red devel »

Chewbacca schreef: 23 aug 2020, 20:17 Dan is dat vast vloerverwarming :bifun

Ik ben die opening niet tegen gekomen.
Is misschien een mogelijkheid voor interieurventilatie achter.
Kun je deze los regelen of gaat hij samen met de rest van de interieurventilatie uit de roosters in het dashboard?
Wordt hij ook warm met de motor uit -> zo ja dan heb je denk ik ergens een standkachel
Ik kan deze apart regelen op het dashboard. Nog niet gevoeld of er ook warme lucht uit komt! Heb de bus< lees Caravelle> net gekocht.
Ik wil er sowieso een rooster op maken voordat ik de vloer ga maken. Ventilatie is altijd welkom. Al is het geen warme lucht.
Nadeel is alleen dat hij alleen werkt met draaiende motor. (of op contact)
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Chewbacca »

Wel mooi om daar zo achter te komen :lach
Ik heb helaas geen ventilatie achterin, behalve dan nu mijn ingebouwde standkachel.

Om mijn eigen project weer even up te daten: de ruimte onder de bank heb ik afgetimmerd.
Afbeelding
Rechts onder zit dus de standkachel (stuurboord, dus voor de kijkers links op de foto), hiervoor is een mooi uitblaasroostertje gekomen.
Het middenvak kan open, zodat je hier bergruimte hebt. Het idee is om hier twee boodschappenkratjes neer te zetten met voorraden.
Ook de raamisolatie ligt hier nu onder opgeslagen.
Om te voorkomen dat ik de kratjes strak bij de achterdeuren weg moet halen heb ik er ook een achterwand in gemaakt. Deze is ook kantelbaar, zodat er een soort ski-luik onder de bank te maken valt (waar dan onder andere de surfplank mooi onderdoor kan) :yes

In het linker vak heb ik een 30 liter watertank/jerrycan geplaatst. Omdat ik niet nog een gat in de wagen wilde maken voor een vulleiding, is deze dus goed bereikbaar en gemakkelijk uit te nemen. Hiervoor moest er een stekkerverbinding komen voor de stroomvoorziening maar ook een snelsluiting in de waterslang.
Afbeelding

Ook heb ik de voorstoelen van mijn verhuizende buurman kunnen overnemen, die hij niet meer nodig had omdat hij zijn bus inmiddels ook verkocht had. Met dank aan idh heb ik bijpassende consoles en rails, en via marktplaats had ik al twee draaiplateaus. Simpel klusje om alles samen te voegen, en vervolgens de oude eruit, de nieuwe erin.
Afbeelding
Afbeelding
Door de extra hoogte zit ik zelf nu lekkerder in de bus, omdat ik nogal lange benen heb. Het bijkomende nadeel is dat ik nu moet bukken om vooraan een stoplicht nog te kunnen zien :nuts

Inmiddels ziet de inbouw er een stuk strakker uit na een likje verf (denim drift)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag bezig geweest met een idee wat ik al lang geleden ergens op het forum voorbij heb zien komen, maar waar ik nog niet aan toe was gekomen: het ophangen van de stoelen aan de achterdeuren.
Door hier de stoelen te plaatsen wordt de ruimte tussen de deur en de kast optimaal benut, en zitten ze niet in de weg/vallen ze er niet uit zodra je de deur open wilt doen. Omdat ik de deurpanelen van 3mm dik (of dun?) multiplex heb gemaakt heb ik er wel een latje achter gezet om doorbuigen en uitbreken te voorkomen.
Afbeelding

Het volgende waar ik naar ga kijken is een ombouw voor de porta potti.
Ik heb een 345.
Eerst wilde ik hem helemaal achterin plaatsen, maar daar is toch te weinig ruimte overgebleven om comfortabel erop te zitten. Dus nu is het plan om hem achter de bijrijdersstoel te plaatsen. Helaas kan hij niet strak tegen de voorkant van de laadvloer aan geplaatst, omdat de stoel nogal uitzwenkt bij het draaien. Maar als ik hem verder naar achteren plaats, kan de achterdeur niet meer dicht met de surfplank erin.
Dus hij moet verschuifbaar zijn, dit wil ik gaan doen met twee houten profielen. Foto's volgen.

Ook de externe opties moeten worden bekeken, zoals een voortent, of toch ook een luifel.
Even kijken hoe dat het beste bevestigd kan worden, zodat ook de dakdragers nog passen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door Multivan Generation »

Luifel kun je ook vastmaken aan je dakdragers.
Misschien een idee? :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 217
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Ombouw DC naar camper

Bericht door red devel »

Chewbacca schreef: 25 aug 2020, 14:14 Wel mooi om daar zo achter te komen :lach
Ik heb helaas geen ventilatie achterin, behalve dan nu mijn ingebouwde standkachel.

Om mijn eigen project weer even up te daten: de ruimte onder de bank heb ik afgetimmerd.
Afbeelding
Rechts onder zit dus de standkachel (stuurboord, dus voor de kijkers links op de foto), hiervoor is een mooi uitblaasroostertje gekomen.
Het middenvak kan open, zodat je hier bergruimte hebt. Het idee is om hier twee boodschappenkratjes neer te zetten met voorraden.
Ook de raamisolatie ligt hier nu onder opgeslagen.
Om te voorkomen dat ik de kratjes strak bij de achterdeuren weg moet halen heb ik er ook een achterwand in gemaakt. Deze is ook kantelbaar, zodat er een soort ski-luik onder de bank te maken valt (waar dan onder andere de surfplank mooi onderdoor kan) :yes

In het linker vak heb ik een 30 liter watertank/jerrycan geplaatst. Omdat ik niet nog een gat in de wagen wilde maken voor een vulleiding, is deze dus goed bereikbaar en gemakkelijk uit te nemen. Hiervoor moest er een stekkerverbinding komen voor de stroomvoorziening maar ook een snelsluiting in de waterslang.
Afbeelding

Ook heb ik de voorstoelen van mijn verhuizende buurman kunnen overnemen, die hij niet meer nodig had omdat hij zijn bus inmiddels ook verkocht had. Met dank aan idh heb ik bijpassende consoles en rails, en via marktplaats had ik al twee draaiplateaus. Simpel klusje om alles samen te voegen, en vervolgens de oude eruit, de nieuwe erin.
Afbeelding
Afbeelding
Door de extra hoogte zit ik zelf nu lekkerder in de bus, omdat ik nogal lange benen heb. Het bijkomende nadeel is dat ik nu moet bukken om vooraan een stoplicht nog te kunnen zien :nuts

Inmiddels ziet de inbouw er een stuk strakker uit na een likje verf (denim drift)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag bezig geweest met een idee wat ik al lang geleden ergens op het forum voorbij heb zien komen, maar waar ik nog niet aan toe was gekomen: het ophangen van de stoelen aan de achterdeuren.
Door hier de stoelen te plaatsen wordt de ruimte tussen de deur en de kast optimaal benut, en zitten ze niet in de weg/vallen ze er niet uit zodra je de deur open wilt doen. Omdat ik de deurpanelen van 3mm dik (of dun?) multiplex heb gemaakt heb ik er wel een latje achter gezet om doorbuigen en uitbreken te voorkomen.
Afbeelding

Het volgende waar ik naar ga kijken is een ombouw voor de porta potti.
Ik heb een 345.
Eerst wilde ik hem helemaal achterin plaatsen, maar daar is toch te weinig ruimte overgebleven om comfortabel erop te zitten. Dus nu is het plan om hem achter de bijrijdersstoel te plaatsen. Helaas kan hij niet strak tegen de voorkant van de laadvloer aan geplaatst, omdat de stoel nogal uitzwenkt bij het draaien. Maar als ik hem verder naar achteren plaats, kan de achterdeur niet meer dicht met de surfplank erin.
Dus hij moet verschuifbaar zijn, dit wil ik gaan doen met twee houten profielen. Foto's volgen.

Ook de externe opties moeten worden bekeken, zoals een voortent, of toch ook een luifel.
Even kijken hoe dat het beste bevestigd kan worden, zodat ook de dakdragers nog passen.
Echt strak werk hoor.
Een dergelijke slaapbank zou ik ook graag willen. Betreft de bus hier ook een lange uitvoering?
Voor de luifel kun je toch ook een brandrup rail gebruiken?
Plaats reactie