Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door NLinGER »

Zoals de titel verklapt en ook al eens reeds elders op het forum gepost, ga ik in deze forumpost jullie op de hoogte houden wat wij allemaal aan de bus doen om hem voor te bereiden op onze wereldreis.

Ik, mijn vrouw en onze 2 kids willen over 2,5 jaar met onze T4 1 jaar weg. Precies voordat de leerplicht van onze dochter in Duitsland begint. Aanmelding voor de school is geen probleem daar mijn vrouw zelf lerares is.
Voordat we onze reis willen maken moet er nog een hoop aan de bus gebeuren, zowel qua inrichting en uitrusting als technisch. Technisch wil ik zoveel mogelijk zelf kunnen. Ik heb echter nul ervaring met sleutelen aan auto’s. Mijn vak is elektrotechniek. Sleutelen aan (race)fietsen kan ik allemaal zelf. Die bouw ik helemaal zelf op. In huis doe ik alles zelf. Ik heb dus affiniteit met sleutelen, echter niet met auto’s. Door middel van fora als deze, wiki’s, youtube of andere informatiebronnen probeer ik zoveel mogelijk toch zelf te doen. Iets waar vaak amper tijd voor is (drukke baan, geen familie in de omgeving, sport, vrienden, kleine kinderen, etc). Maar zo af en toe probeer is weer eens zelf wat aan de bus te klussen zodat ik over 2,5 jaar hopelijk genoeg kennis heb om de bus gedurende de reis levend te houden.

Onze bus is een T4, standaard transporter uit 2003, LWB, ACV, 102 pk, GFK hoogdak met Reimo inbouw. Op het moment zo ong. 277k op de teller.
Foto’s van onze bus hebben ik in mei 2016 hier gepost: viewtopic.php?f=11&t=53156&p=380834#p380834

Sindsdien heb ik de bus al op meerder fronten een update gegeven. Het volgende is er allemaal bij gekomen qua inrichting / uitrusting:
- Electra (met grote dank aan de website van Mickel Moen, voor iedereen een aanrader!) bestaande uit:
o 120 Ah HH accu onder koelbox
o Accu monitor (Victron BMV700)
o Citryx en 35mm2 richting HH accu
o 2x2 USB oplaadpunten in de bus
o Los zonnepaneel 100wp
o Victron MPPT 75/15 solar charger
o Ctek mxs 5 acculader
o Kabels, verzekeringen, etc.
- Koelbox (Waeco CoolFreeze CDF-18)
- Fiamma F45S luifel aan het verhoogde dak, zie: viewtopic.php?f=23&t=56209&p=403643#p403643
- Coleman Unleaded 2-pits benzinebrander (overal in de wereld brandstof te krijgen)
- Coleman Pack-Away Deluxe Camp Kitchen (Aluminium buiten keuken in een koffer). Dit is tot nu toe echt de beste koop. Helaas alleen nog te verkrijgen in USA. Gelukkig hebben wij er 1 op marktplaats gevonden voor niet al te veel geld.

Technische heb ik volgende zelf aan de bus gedaan:
- EGR en inlaatspruitstuk schoongemaakt (wat een klo&^()(*(%#^te klus 😉 ).
- EGR afgedicht.
- Lucht en dieselfilter vervangen.
- Intercooler schoon gemaakt.
- Intercooler met tochtstrip afgedicht zodat de lucht ook echt erdoor gaat (en niet deels eromheen).
- Schroefklem op aanzuigbuis van de turbo. Die zat echt zo los, en hij trekt daardoor veel beter. Aan iedereen de tip om deel maar eens te controleren!
- H4 booster geinstalleerd in combinatie met Osram nightbreaker lampen.
- Diverse beveiligingen tegen diefstal (die ga ik hier uiteraard niet opsommen).
- Gasdrukveren van 910 kN.
- Nieuwe remschakelaar (achteruitrij lichten bleven aan).

We hebben het volgende reeds besteld om in te bouwen voor dit kampeerseizoen:
- 2x 75Wp back contact semi flexibele zonnepanelen. Zie: https://solarkontor.de/WATTSTUNDEZ-WS75 ... xibel-75Wp Het losse standaard zonnepaneel is ons te veel gedoe en gaat weer terug naar het familielid van wie het was.
- Buitenisolatie voor over het voorraam tegen de hitte. Zie: https://www.bus-ok.de/T4-Aussenisolieru ... hrerkabine
- Gasdrukveren van 1250kN. Zie: https://busschmiede.de/shop/T4-Gasdruck ... nfertigung Die van 910kN zijn mij echt te weinig. Als er twee of drie fietsen op de klep staan kan mijn vrouw de klep niet openen. Over enkele dagen gaan de 910kN dus in de verkoop...
- 1000watt 12->230 omvormer met echte sinus. Zie: https://www.solar-tronics.de/spannungsw ... ition.html
- Fatsoenlijke oprijblokken. Zie: https://www.amazon.de/dp/B00CJFUIN8/ref ... 01_TE_item Ik raad niemand aan op de allergoedkoopste te kopen. De tweede vakantie waren de onze al stuk.
- Opbergsysteem voor aan de stoel. Zie: https://www.amazon.de/dp/B01EMX7AU8/ref ... item_image

Qua inrichting en uitrusting gaan we tot de wereldreis nog het volgende nog doen:
- Planar 2D 2kW diesel verwarming inbouwen. Onder de bus in een behuizing. Ik wacht nog op de hoogtekit (komt dit jaar op markt als het goed is) zodat we ook boven 3000meter hoogte warm zitten.
- Spiritus kookveld voor binnen. Spiritus is overal in de wereld goed te verkrijgen. Dit wordt een origo 3000 of 4100 (moet nog even passen en meten wat het beste is).
- Spoelbak.
- Watertank onder de bus.
- Vuilwatertank onder de bus.
- Schuif of klapraam midden links (bij de keuken).
- GAS melder, met KO-gas functie.
- Achteruitrijcamera en LED schijnwerper voor achter
- 2 DIN radio / scherm in dashboard.
- Porta Potti. En deze inbouwen in een kleine kast die we achter de bijrijdersstoel zetten.
- Solar dousche met +/- 30Liter water. Zelf bouw oplossing met PVC buizen aan het hoogdak.
- Kantelbare fietsendrager met alubox.
- Dakkoffer.
- Luifel tent zodat als we ergens wat langer staan en slecht weer hebben, toch iets meer plaats hebben.
- Misschien een kleine houtkabeltje voor in de voortent / luifel als we in een koude omgeving zijn.
- Allerlei slimme en kleine opbergmogelijkheden. Bijvoorbeeld in de schuifdeur of voor in de instapbakken. Meer opbergmogelijkheden in het hoogdak.
- Sandblechen (hoe heet zit in het Nederlands :p .....)
- Instapbak schuifdeur met het zelfde materials afwerken als op de vloer.

Voordat we op reis gaan wil ik technische natuurlijk alles op order hebben. Het volgende moet in ieder geval gebeuren:
- Bus verhogen, nieuwe veren en schokdempers.
- Tankgeber / Vlotter / Tankelement vervangen. Bij minder als 1/4 diesel in de tank krijg ik namelijk startproblemen.
- AT banden (we hebben geen syncro, maar alsnog denk ik dat we daar beter mee af zijn dan onze huidige allweather banden.
- Extra bodemplaten (?)
- Vlak voor vertrek uiteraard nieuwe remmen, schijven, distributie, filters, olie, etc.
- Preventief alle vacuumslangen vervangen.
- Alle luchtbuizen voorzien van schroefklemmen in plaats van de standaard klemmen.
- LED schijnwerpersbalk van 300w of iets degelijks (in de middle of nowhere hebben we dat denk ik wel nodig.
- Kleppendeksel kapping vervangen.
- Heeeeel misschien ombouwen naar een syncro (?!).

Nog even over de reis. Het idee is op het moment om via Turkije, Iran, richting China en via Rusland terug. Maar misschien dat we de bus ook in een container terug vervoeren en India bezoeken. Kost een kleine 2-3k aangezien de bus zonder dakkoffer in een 40ft HQ container past (zoals super grote container ja.

Dat was het overzicht voorlopig wel even. Ik verheug mij op alle support, tips en ondersteuning. Ik zal jullie regelmatig op de hoogte houden met foto’s en tekst.
Laatst gewijzigd door NLinGER op 10 apr 2018, 07:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door Hanssyncro »

Mooi project. Ik ga je volgen Dennis...leuk om te lezen wat je allemaal nog van plan bent.

groetjes, Petra
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door Pascal-141 »

Ik zou de metalen motorbeschermplaat versterken , of vervangen door een stevig zelfbouwexemplaar.
Ook de plastic brandstoftank zou ik voorzien van een stevige plaat , de tank is namelijk een van de laagste punten en hangt op een gevoelige plaats bij bvb een bult over rijden.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door bart seinwezen »

Misschien moeten we maar een apart hoekje gaan inrichten op het forum voor de wereldreizigers (o:

Het is moeilijk om te bepalen wat je wel en niet mee moet nemen... ik heb een flinke kist met onderdelen 35.000 km met me meegesleept en alleen de filters gebruikt. Dat wat ik wel nodig had kocht ik lokaal of kwam meevliegen met vrienden, goddank zat de timing daarvan erg mee. Ik neem ook standaard echt veeel te veel gereedschap mee en heb nog steeds niet bij me wat ik op dat moment echt nodig heb. Kortom, op gereedschap en onderdelen ga ik beiden minstens 50% bezuinigen de volgende keer.

Waar ik nog het meest gelukkig mee ben is mijn Waeco koelkast in combinatie met een derde accu en zonnepaneel, ik ga binnenkort een tweede paneel installeren voor de huishoudaccu, stroom heb je nooit genoeg (zeker niet als je een paar dagen stilstaat en de zon haakt af).

Vergeet ook niet iets met de maat van een toilettas vol met usb- en andere stekkertjes in de meest idiote formaten en verlopen.

Een andere wereldreiziger die op dit moment in Gabon zit schreef over een wifi-versterker, klinkt erg 65+ maar ik wil ook!, niets zo frustrerend als een verbinding die telkens wegvalt. Dan liever helemaal niet (o:

Nog beter trouwens: lokale simkaart, en een reservetelefoon die je als permanente hotspot in het dak hangt. Dan krijg je op je eigen telefoon gewoon je whatsappjes op je nederlandse nummer binnen, en je telefoon gaat niet stuk van dagelijks simkaarten pielen. Vreet wel stroom dus permanent op de lader. Nog zoiets in deze digitijden: iets van 10 usb-wcd's is soms nog te weinig (o:

Nog meer digitale shit: een draagbaar printertje, kan je meteen foto's cadeau doen aan friendly locals. En je kan nog eens een groene kaart uitdraaien enzo.

Cruisecontrol heb je vast al, maar zo niet, doen!

Het valt te overwegen om het draagbare toilet in te ruilen voor een stapel in elkaar passende emmers, in noodgevallen kunnen die gemerkt worden met een kruis ofzo en dienst doen als toilet. In de meeste landen die je opnoemt is wildpoepen een stuk gewoner als op de Veluwe :knipoog Scheelt veel ruimte en emmers zijn superpraktisch, als kinderzitje, bad, boodschappenmand etc.

Maar bovenal, bereid niet teveel voor, neem niets van anderen aan en geniet nooit met mate.

Groet! Bart
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door bart seinwezen »

O ja, voor als je echt van de bewoonde wereld weggaat: een Garmin InReach. Kost een duit maar werkt (bijna) altijd, geeft best een hoop rust.
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door Hanssyncro »

@Bart, overweeg eens een Mifi. Die gebruiken wij ook en vinden wij heel handig. Het is een kleine mobiele wifi (https://wereldwijdwifi.nl/droam/) waar je een pre paid kaartje instopt. Als je binnen Europa blijft is de Europa kaart voldoende, ga je er buiten neem dan een wereldkaartje. Je kunt dan gewoon met je eigen telefoon online en hoeft niet elk land te wisselen met simkaartjes. Wij hebben ons daar zelfs in IJsland prima mee gered (IJsland valt hoe raar het klinkt niet onder de EU met de simkaart en we zouden voor deze ene reis een wereldkaartje moeten kopen.) We mochten de IJslandse simkaart van een vriend lenen en die werkte er ook prima in. Zo blijf je op je eigen nummer gewoon bereikbaar voor iedereen.

@Dennis, Wij hadden voor onze IJslandreis 2 extra beschermplaten onder onze auto, eentje voor de motor, de andere voor de tank en wat zijn we blij geweest dat we die er onder hadden. Ook wij hadden wat dingen bij ons en hebben het geluk gehad dat alleen onze Truma kachel stuk ging en daar hadden we gereedschap voor bij ons. Verder ging een ophangrubber van de uitlaat stuk die de maand daarvoor vervangen is en die hadden we niet bij ons.

Wat we standaard bij ons hebben is gereedschap. Verder is wat we bij ons hebben afhankelijk van waar we heen gaan.

Succes en groetjes, Petra
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door Multivan Generation »

Ombouwen naar syncro?

---> kijk eens hier: www.syncroexplorer.de

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door NLinGER »

Kijk dat zijn al wat mooie tips.
bart seinwezen schreef: 07 apr 2018, 00:58 O ja, voor als je echt van de bewoonde wereld weggaat: een Garmin InReach. Kost een duit maar werkt (bijna) altijd, geeft best een hoop rust.
Garmin InReach (sataliet telefoon) is zeker een goed idee. Ik heb nu wel een garmin, maar puur voor navigatie.
Hanssyncro schreef: 07 apr 2018, 07:41 @Bart, overweeg eens een Mifi. Die gebruiken wij ook en vinden wij heel handig. Het is een kleine mobiele wifi (https://wereldwijdwifi.nl/droam/) waar je een pre paid kaartje instopt. Als je binnen Europa blijft is de Europa kaart voldoende, ga je er buiten neem dan een wereldkaartje. Je kunt dan gewoon met je eigen telefoon online en hoeft niet elk land te wisselen met simkaartjes. Wij hebben ons daar zelfs in IJsland prima mee gered (IJsland valt hoe raar het klinkt niet onder de EU met de simkaart en we zouden voor deze ene reis een wereldkaartje moeten kopen.) We mochten de IJslandse simkaart van een vriend lenen en die werkte er ook prima in. Zo blijf je op je eigen nummer gewoon bereikbaar voor iedereen.
Mifi is zeker een goede tip, staat genoteerd! Ik gebruik nu mijn Eigen mobiele telefoon als hotspot, maar als we inderdaad allerlei landen doorkruizen wordt dat nog al een gedoe met simkaarten wisselen.
Pascal-141 schreef: 06 apr 2018, 22:31 Ik zou de metalen motorbeschermplaat versterken , of vervangen door een stevig zelfbouwexemplaar.
Ook de plastic brandstoftank zou ik voorzien van een stevige plaat , de tank is namelijk een van de laagste punten en hangt op een gevoelige plaats bij bvb een bult over rijden.
Beschermingen platen zijn dus aan te bevelen, ook al in mijn bus niet ombouw naar een syncro? Weet iemand waar ik rekening mee moet houden? Ik zat te denken aan 300 Euro voor de plaat. Dus 600 total voor de brandstoftank en de motorbescherming.
bart seinwezen schreef: 07 apr 2018, 00:54 Misschien moeten we maar een apart hoekje gaan inrichten op het forum voor de wereldreizigers (o:
Graag :D :)
bart seinwezen schreef: 07 apr 2018, 00:54 Het is moeilijk om te bepalen wat je wel en niet mee moet nemen... ik heb een flinke kist met onderdelen 35.000 km met me meegesleept en alleen de filters gebruikt.
En welke onderdelen zijn dit dan allemaal die je meeneemt Bart. Heb je een lijstje?
bart seinwezen schreef: 07 apr 2018, 00:54 Het valt te overwegen om het draagbare toilet in te ruilen voor een stapel in elkaar passende emmers, in noodgevallen kunnen die gemerkt worden met een kruis ofzo en dienst doen als toilet. In de meeste landen die je opnoemt is wildpoepen een stuk gewoner als op de Veluwe :knipoog Scheelt veel ruimte en emmers zijn superpraktisch, als kinderzitje, bad, boodschappenmand etc.
Nee, die draagbare toilet komt er. We hebben ook kinderen en vrouw lief wil nu toch echt zo'n ding in de bus.
bart seinwezen schreef: 07 apr 2018, 00:54 Nog meer digitale shit: een draagbaar printertje, kan je meteen foto's cadeau doen aan friendly locals. En je kan nog eens een groene kaart uitdraaien enzo.
Printer is inderdaad ook een overweging, maar dan moet dat ding wel echt heeeeel klein zijn. Ik heb echt geen zin om daar veel ruimte voor in te nemen.
black bulli schreef: 06 apr 2018, 20:32 Check ook deze op haarscheurtjes
Ga ik doen!
Multivan Generation schreef: 07 apr 2018, 11:13 Ombouwen naar syncro?

---> kijk eens hier: www.syncroexplorer.de

groeten Peter
Weet je ook wat zoiets kost Peter? Ik heb zo 3-4000 Euro in mijn hoofd.
Tevens vraag ik mij wel af of het het waard is, ik heb laatst een boek gelezen van een duits stel dat met een T3 2wd ook 3 jaar onderweg was en zij kwamen ook overall waar ze heen wilde.
Mocht het zo 1,5 a 2k kosten past het misschien nog in het budget.
Zoals gezegd, het is een heeeeeel misschien kwestie.

Verders zijn de eerste spulletjes voor dit jaar al binnen.
Binnenkort gaan de nieuwe gasdrukveren erop. Omvormor ga ik installeren, want die is binnen.
Ook ben ik bezig een klapbare 2e hands fietsendrager te vinden voor de alubox op de trekhaak. Mocht iemand er nog 1 hebben, graag melden! Ik zoek een van de volgende:
- primavelo pro
- EUFAB 11523 Premium 2 Plus
- ATERA STRADA DL 3 Delux
- THULE EUROCLASSIC G6 929
- EUFAB Poker-F
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door Hanssyncro »

Hanssyncro schreef: 07 apr 2018, 07:41 @Bart, overweeg eens een Mifi. Die gebruiken wij ook en vinden wij heel handig. Het is een kleine mobiele wifi (https://wereldwijdwifi.nl/droam/) waar je een pre paid kaartje instopt. Als je binnen Europa blijft is de Europa kaart voldoende, ga je er buiten neem dan een wereldkaartje. Je kunt dan gewoon met je eigen telefoon online en hoeft niet elk land te wisselen met simkaartjes. Wij hebben ons daar zelfs in IJsland prima mee gered (IJsland valt hoe raar het klinkt niet onder de EU met de simkaart en we zouden voor deze ene reis een wereldkaartje moeten kopen.) We mochten de IJslandse simkaart van een vriend lenen en die werkte er ook prima in. Zo blijf je op je eigen nummer gewoon bereikbaar voor iedereen.
Mifi is zeker een goede tip, staat genoteerd! Ik gebruik nu mijn Eigen mobiele telefoon als hotspot, maar als we inderdaad allerlei landen doorkruizen wordt dat nog al een gedoe met simkaarten wisselen.
Pascal-141 schreef: 06 apr 2018, 22:31 Ik zou de metalen motorbeschermplaat versterken , of vervangen door een stevig zelfbouwexemplaar.
Ook de plastic brandstoftank zou ik voorzien van een stevige plaat , de tank is namelijk een van de laagste punten en hangt op een gevoelige plaats bij bvb een bult over rijden.
Beschermingen platen zijn dus aan te bevelen, ook al in mijn bus niet ombouw naar een syncro? Weet iemand waar ik rekening mee moet houden? Ik zat te denken aan 300 Euro voor de plaat. Dus 600 total voor de brandstoftank en de motorbescherming.


Hahaha...ik schreef aan Bart, natuurlijk geld dit ook voor jou. Het is tenslotte jou topic.


Wat de beschermplaten betreft...in het Duitse forum loopt een verzameltopic erover (gaat alleen over de brandstoftank): http://www.t4forum.de/wbb3/board11-m%C3 ... %BCr-tank/. Misschien kun je nog aanhaken en er ook een mee bestellen bij hun.

Wij hebben beide beschermplaten en waren in IJsland heel blij dat we ze eronder hadden.

groetjes, Petra
Groetjes, Petra
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door bart seinwezen »

Ombouwen naar syncro kotte mij de aanschaf van de donorbus, iets van 4000 euro. Na de transplantatie heb ik Ismet als betaling de resten gelaten, zijnde een complete 2wd bus. Maar eerlijk gezegd is de 4wd meer luxe dan noodzaak, en je voegt wel een flink gewicht aan je bus toe. Al heb ik er wel plezier van gehad onderweg :wjw

Maar het voordeel van een mifi tegenover een tweede telefoon zie ik niet zo, een tweede telefoon kan je tenminste nog mee bellen als je eigen gejat of stuk is ( overkwam mij beide) :muur

Groet! Bart
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door jones »

Er zijn as we speak vele vele mensen op reis over heel de wereld in de meest onherbergzame gebieden met 2wd autos en busjes. Ook t4's
Als je een beetje op Facebook en Instagram rondkijkt kom je van alles tegen, er is ook een Nederlander al een tijd op reis in Zuid Amerika met een 2wd 2.4 t4 alhoewel ik niet zeker weet of die nog onderweg is want die had onlangs voor de 2e keer de motor in de soep. http://www.flinking-around.com/
Diesel-Gypsies reizen ook rond de wereld in een t4.
Ik was afgelopen zomer 3,5 week op reis In de Usa en daar kom je echt allerlei Europeanen tegen in de meest uiteenlopende voertuigen.
Van dikke 4x4 tot Transit tot oldtimer campers tot stationwagen met matras achterin echt van alles.
Veel mensen doen de rit Alaska Argentinie.
Wat ik wel veel hoor en lees en zelf ook gemerkt heb in de Usa en is dat een beetje redelijke bodemvrijheid wel heel prettig is.
En op sommige stukken heb je gewoon pech, daar kom je echt alleen met een serieuze 4x4 daar hoef je met een syncro (ombouw) ook niet aan te beginnen.
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door Jonathan L »

Horren. Goede horren. Tip van een ervaringsdeskundige: maak ze zelf, die dure gaan kapot bij de rits. Zet er dus een stevige rits in. Maak eerst een proefhor van goedkoop materiaal. En gebruik klittenband en magneten voor bevestiging. Geen voorgelijmdr klittenband, die laat los, ook die dure. Lijmen met montage kit, dat houdt beter.
Beschermingplaat is een must have. En hoger op de poten.
Ik heb wat voorbereidingsinformatie op m'n site staan, www.followingtheflow.nl
Groetjes uit Gabon!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door Multivan Generation »

De kosten voor ombouw naar Syncro bedragen bij dat bedrijf tussen de 2800 en 3500 euro, volgens een artikeltje.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door brecht »

Van dikke 4x4 tot Transit tot oldtimer campers tot stationwagen met matras achterin echt van alles.
yup yup. Mooi is dat!

persoonlijk geen ervaring met rondreizen in onze T4, wel 7,5 maand op de fiets gezeten. Dan kom je ook van alles tegen en de uitrusting is een dankbaar onderwerp van gesprek.

1 van de beste inpaktips die ik ooit las: Stal alles wat je nodig hebt voordat je in gaat pakken nog eens uit, doe dan de helft weg. :jumpklap

Onze fietsreis was nogal "last minute": We zijn 2 weken nadat we het plan kregen (en dat was in Cambodja) vertrokken naar NL. Voorbereiding was nagenoeg nihil. Onze insteek was: wat we missen of aan willen passen doen/kopen we onderweg wel. Dat bleek bijna niets :)

Eerlijk is eerlijk: we denken na over een volgende trip en met een kleine erbij zal dat echt wel wat anders gaan. Iedereen heeft afhankelijk van zijn context een andere manier van reizen. Mooi toch? Dat je al snel te veel bij je hebt gaat echter altijd op :knipoog
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: Onze t4 en de voorbereidingen op onze wereldreis

Bericht door RobS »

Leuk topic! En, ja een ver-weg-rubriek voor alle T4/T5/T6/T7 hardcore-reis-topics zou een aanwinst zijn. :jumpklap

Gewicht doet veel. Een lichte auto presteert beter, minder mankementen en minder sores om alles slechte-weg-bestendig op te bergen.

High-tech lijkt thuis soms geweldig, maar eenmaal op reis waardeer je de zorgeloze betrouwbaarheid van low-tech. Je steekt geld en moeite in je wagen om hem betrouwbaar te maken en opeens blijkt risco van inbraak een voorname showstopper.

Bandenkeuze doet veel voor tractie. Zelfs met zomerbanden kom je met sneeuwkettingen nog steeds erg ver in de blubber. Je wordt helaas wel een beetje vuil. (Op de 185x14 bandenmaat van mijn T4 heb ik helaas nooit terreinbanden kunnen vinden=> ik rij daarom met all season + kettingen) AT banden hebben echter de sterke voorkeur vanwege de robuustere opbouw. Kies een goede AT terreinband die je ook met verlaagde druk (zand, blub etc) kan rijden. Cooper en General Grabber AT worden geroemd. BF-Goodrich AT schijnt notoir slecht te remmen. Je wil de druk in de banden kunnen aanpassen op de omstandigheden. De banden van onze T4 zijn nog niet zo groot als die van zware terreinwagens. Een flinke fietspomp (met manometer) vergt zweet, maar is lichter en betrouwbaarder dan een compressor. De ene maat band is in het buitenland beter verkrijgbaar dan andere. Zeker met een zware camper is een 2e reserve wiel sterk aanbevolen. Heb in een grijsverleden wel eens 4 kapotte zomerbanden gehad op één dag. Had gelukkig 4 complete reservewielen op dak.

Je wagen wordt hoe dan ook zwaar beladen en de vering krijgt het te verduren met grote kans op gebroken achterveren. Jouw wagen is best oud en achterveren zijn slijtgevoelige onderdelen. Checken en in geval van twijfel preventief vervangen. Er bestaan meerdere types. Op het forum kunnen ze je wel aanbevelen welke je moet kiezen. Omdat je toch bezig bent: die veren staan op schoteltjes waarmee je de hoogte kunt instellen. http://www.t4-wiki.de/wiki/Schraubenfeder

Een flinke krik of zelfs een kleine high lift en wat plankjes zijn handig. ARB maakt sinds kort een hydraulische high-lift. (minder onveilig bij het zakken) https://www.arb.com.au/recovery/hi-lift ... ries/jack/ NB Met een kabel + een high lift, kun je moeiteloos serieuze lasten takelen.

Velen gebruiken geen alu zandplaten meer, maar lichtere kunstof exemplaren. https://www.maxtrax.com.au is de trendsetter.

Carter-bescherming. Verder naar het oosten is men beter voorbereid op slechte wegen. Daarom zijn er Oost-Europese bedrijven die prima prijs/kwaliteit beschermplaten maken voor bijna elk type auto. http://www.unterfahrschutz.eu

Hitte in de zon. Een luifel aan je wagen is fijn, maar binnen wordt het nog steeds heet. Ikea heeft aardige luifels die je met wat touw boven de wagen kan spannen. Licht in gewicht en prijs.

Een paar in elkaar geschoven afwasteiltjes zijn licht, nemen weinig plaats in en hebben veel toepassingen: wassen/schoonmaken, boodschappenkrat, aanrechtblad, picknic tafel, vuile-sneeuwkettingen-dump en spullenaflegplek-in-het-lange-gras.

Fietsen, reservewielen, diesel jerry can, high lift, gebruikte sneeuwkettingen, zandladders en wellicht een BBQ-plaat hebben met elkaar gemeen dat je ze eigenlijk niet binnen wil vervoeren. Op dak is niet handig. Eigenlijk is achterop nog de beste plek. Wordt wel een beetje te zwaar voor die arme achterklep. In Amerika/Australie zie je daarom aftermarket "metal bumper swing carriers". All-in-one stalen bumpers met geintegreerde trekhaak + recovery points + links & rechts een horizontale zwaaiarm voor ALLE spullen die je buiten wil vervoeren. http://pinterest.com/search/pins/?q=rea ... img]arrier Voor Landcruisers, Jeeps en Pajero's zijn er talloze leveranciers. Ik zou wensen dat dergelijk spul ook voor de Tx leverbaar wordt in Europa.
Afbeelding

Last, but not least. Volkswagen is het grootste automerk ter wereld, maar buiten de EU een marginale speler. Stel je er op in dat onderdelen uit Europa moeten komen en dat je zelf moet uitzoeken welke.

groet, Rob
Laatst gewijzigd door RobS op 14 apr 2018, 20:38, 3 keer totaal gewijzigd.
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Plaats reactie