Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

miniprojectje zwarte fietsendrager

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

miniprojectje zwarte fietsendrager

Bericht door brecht »

Nu ik wat kleine dingen aan het aanpakken ben ter voorbereiding van een Marokko-reis (link naar het topic staat beneden) heb ik ook het fietsenrek zwart gespoten. Iets wat ik al langer wilde en nu dacht ik: laat ik het belagrijkste maar eerst doen :nuts

viewtopic.php?f=23&t=62958

Afbeelding
Voor de start: een prima, hetzij iets verweerd, rek. Ik vind het aluminium gewoon niet zo mooi op een witte bus. Behalve deze nog heeel veel foto's gemaakt tijdens de demontage zodat ik ook weer wist hoe hij in elkaar moest. Het zijn namelijk best veel onderdeeltjes!

Afbeelding
Alles schoongemaakt, laten drogen, opgeschuurd met staalwol, ontvet met aceton en gelijk! daarna ingespoten met primer. Hie hangt het meeste te drogen in een geimproviseerde droogruimte in de schuur.

Afbeelding
na nog wat werk (2e laag primer, eerste laag zwart en telkens tussendoor opschturen hangen ze zwart te bungelen.

Afbeelding
geimproviseerde spuitcabine buiten. Gelukkig was het droog en kon dit buiten. De 2e laag primer heb ik binnen gespoten in de schuur, daar was echt te weinig licht om het netjes te doen (en te weinig lucht om het veilig te doen :nuts )

Afbeelding
lekker gothic.

Afbeelding
's avonds toch maar binnen gelegd. Wel al droog, maar binnen iets warmer, dan hard het toch beter uit.

Afbeelding
gelijk de finishing touch: nieuwe viltjes onder de poten

Afbeelding
En weer op de bus. Best tevreden. Nu zien hoe lang het er netjes op blijft zitten

Overigens had ik me van tevoren wat ingeleze omdat verf echt lastig hecht op alu, zeker geanodiseerd alu. Daarom zou heeeel goed ontvetten nodig zijn (volgens sommigen enkel met aceton en niets anders dan dat) en zou een speciale etsende primer nodig zijn.

Omdat het zonde zou zijn van het schuur een poets werk (stiekem toch best veel) ben ik op een zaterdagochtend nog omgereden om zo'n bus etsprimer te halen. De primer die ik al had zou wel op komen... Uiteindelijk heb ik die als 2e laag primer gebruikt. Ik heb bij wijze van proef ook 2 fietsklemmen die ik over had gespoten. Bij deze heb ik ipv aceton gewoon remmenreiniger gebruikt en geen etsprimer maar een standaard primer van motip. En wat blijkt: geen verschil!

Wat me wel opviel: bij het opschuren na de 1e laag primer kwam op enkele plekken de primer er zo weer afzetten, terwijl hij op ander plekken goed vast zat. Ik kan me niets anders verzinnen dan dat ik daar niet goed schoon gemaakt heb of dat ik per ongeluk weer aan die plekken had gezeten met mijn vette handen.

Eindconclusie alu spuiten: gebruik goede verf, primer enontvetter maar werkt vooral erg zorgvuldig! Dan maakt het type primer of ontvetter niet veel uit.
Plaats reactie