Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

My first T4

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

My first T4

Bericht door hangover »

Hallo allemaal,

Ik heb m'n bus al ruim een half jaar en er zijn ook al een paar dingetjes aan gedaan dus nu eindelijk een topic er over starten.
Het gaat om een lange T4 syncro uit 2002 met 360k op de teller. Overgenomen van een andere wjwlr :jumpklap .
IMG_20191008_161041.jpg
Ik ben nu bezig om de bus langzamerhand om te bouwen naar een camper.
Er is wel een aardig to-do lijst ontstaan:
  • Bearlock laten plaatsen
  • Nieuwe riemen, waterpomp en vacuümpomp
  • Bus weer verhogen naar origineel of hoger, 'tis toch een syncro
  • Nieuwe schokbrekers
  • Andere wielen met AT banden
  • Dubbel cabine eruit
  • Plafond eruit
  • Carkit verwijderen
  • Dubbeldin radio plaatsen
  • Koplamp upgrade
  • Laadruimte kaal maken en schoon
  • Voorwiellager vervangen
  • Vloer isoleren en vloerplaat vernieuwen
  • Laadruimte isoleren en opnieuw bekleden
  • Bedrading binnenverlichting aanpassen
  • Huishoud accu met scheidings relais
  • Bedbank bedenken en plaatsen
  • Keuken bedenken en plaatsen
  • Kasten bedenken en kaatsen
  • Hefdak plaatsen
Al doende zullen er nog wel wat dingetjes bijkomen :ikrij

Hier op het forum al heel veel gelezen en ideeën opgedaan, al blijf ik nog steeds ook met vragen zitten :nuts maar die zal ik hier ook wel stellen.
Laatst gewijzigd door hangover op 09 nov 2020, 21:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: My first T4

Bericht door Snautzer »

Leuk nog een lange trekdrop :jump succes.
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: My first T4

Bericht door hangover »

Als eerste 16"stalen velgen op de kop getikt en er General Grabbers AT3 (215 65R16) op laten zetten. Er kan nog net een vinger tussen de achterbumper en de band.
Nieuwe schokbrekers en achterveren besteld.
Met de verlaging reed de bus niet fijn over drempels en hobbels, de windingen van de achterveren lagen gewoon op elkaar. Zie ook viewtopic.php?f=2&t=62334&hilit=teveel+verlaagd
IMG_20191109_120212.jpg
Hier met de andere sloffen en zitten de nieuwe achterveren eronder.
IMG_20191111_155009.jpg
En hier de voorkant weer opgedraaid.
Dacht dat hij nu wel hoog genoeg was om in Frankrijk een syncro off-road tocht te kunnen doen. Ik had er niet helemaal bij stilgestaan dat als het over een transporter syncro gaat eigenlijk de T3 syncro bedoelt wordt. Die zijn toch wat meer geschikt voor het ruigere werk dan de T4, maar hij heeft het overleefd.
IMG_20191116_112148.jpg
Dit was in november en nog steeds ben ik nog niet 'klei vrij' aan de onderkant.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: My first T4

Bericht door hangover »

Dubbel din Radio
Bij Ali in China een dubbeldin android radio besteld. Een exemplaar dat maar 5cm diep steekt dus die zou zonder hak en breekwerk in het dashboard moeten kunnen.
Past inderdaad maar de radiokwaliteit is bagger. Radio ontvangst is belabberd, net als de Wifi. Rond het huis heeft m'n telefoon prima wifi bereik maar de radio ziet alleen een Wifi access point als je hem ernaast legt.
IMG_20191008_192330.jpg
Wanneer je het plaatje om de kachelbediening weghaalt zie je een plastic plaatje dat naar beneden geplaatst kan worden, dan past er een dubbeldin radio in.
IMG_20191008_193803.jpg
Aansluiten was geen probleem, zat gewoon een iso stekker bij.
IMG_20200224_174743.jpg
Zo zit hij er nu in.
Waar ik me bij deze radio ook in vergist heb is dat hij alleen maar tiptoetsen heeft langs de rand voor volume en geen draaiknop. Dit is op de tast onder het rijden niet te doen. Maar goed hij kostte ook maar €60,-
Nu alleen nog het plaatje rond de verwarming knoppen afzagen zodat het terug kan over de knoppen. Of zijn hier ook lossen plaatjes voor?
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

Re: My first T4

Bericht door NS88 »

Mooie bus man! originele lak nog?

Ik ga je project volgen
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: My first T4

Bericht door pwhooftman »

Ach, die turbine velgen zijn de mooiste die er zijn (vind ik :yes ) en dan haalt ie ze er onder vandaan :bonk

Herkenbaar wat je zegt over de radio, ze werken nog het best met een ouderwetse sprietantenne van ca. 90cm.

Mbt de wifi moet je even kijken of er niet een bos kabels over/langs de miniantenne loopt, want dat is killing.
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

Re: My first T4

Bericht door NS88 »

ps. mooie sticker aan de zijkant ook. heb je die zelf gekocht?
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: My first T4

Bericht door hangover »

Sticker zat er al op ja.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: My first T4

Bericht door Hanz »

hangover schreef: 24 feb 2020, 17:55 Past inderdaad maar de radiokwaliteit is bagger. Radio ontvangst is belabberd, net als de Wifi.
Waar ik me bij deze radio ook in vergist heb is dat hij alleen maar tiptoetsen heeft langs de rand voor volume en geen draaiknop. Dit is op de tast onder het rijden niet te doen. Maar goed hij kostte ook maar €60,-
Kost niks, maar dan heb je ook niks. Ik zou hem er meteen weer uitslopen en een goede kopen voordat je moeilijk gaat doen om het dashboard weer netjes te krijgen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: My first T4

Bericht door hangover »

NS88 schreef: 24 feb 2020, 19:56 Mooie bus man! originele lak nog?

Ik ga je project volgen
Dankjewel. Nee niet origineel, dat was een donker rood metallic. Twee eigenaren terug is hij in het wit gestoken. Wel grondig want ook de binnenkant van de deuren en onder de motorkap is alles wit. Er is alleen geen kleurnummer achtergelaten, het zou Lb9a kunnen zijn, candy white.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: My first T4

Bericht door hangover »

pwhooftman schreef: 24 feb 2020, 20:02 Ach, die turbine velgen zijn de mooiste die er zijn (vind ik :yes ) en dan haalt ie ze er onder vandaan :bonk

Herkenbaar wat je zegt over de radio, ze werken nog het best met een ouderwetse sprietantenne van ca. 90cm.

Mbt de wifi moet je even kijken of er niet een bos kabels over/langs de miniantenne loopt, want dat is killing.
Ja die velgen gaan echt niet weg, van de zomer komen ze er weer op. De grabbers zijn voor in de winter en als we op avontuur gaan ;)

De radio heeft geen externe wifi antenne en het dashboard zal ook wel wat staal eromheen hebben.
Voor op reis heb een 4G mifi aangeschaft en die kan ook als wifi extender werken bij huis.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: My first T4

Bericht door hangover »

Hanz schreef: 24 feb 2020, 20:30 Kost niks, maar dan heb je ook niks. Ik zou hem er meteen weer uitslopen en een goede kopen voordat je moeilijk gaat doen om het dashboard weer netjes te krijgen.
Klopt helemaal, de radio zelf is ook niet netjes in de opening vast te zetten en er past geen normaal inbouw raam omheen. Ik ga nog niet aan de afwerking beginnen voordat ik wat beters heb.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: My first T4

Bericht door hangover »

hangover schreef: 24 feb 2020, 20:35 Nee niet origineel, dat was een donker rood metallic.
IMG_20200201_145318.jpg
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: My first T4

Bericht door Multivan Generation »

pwhooftman schreef: 24 feb 2020, 20:02 Ach, die turbine velgen zijn de mooiste die er zijn (vind ik :yes ) en dan haalt ie ze er onder vandaan :bonk
Die turbine velgen voldoen hoogstwaarschijnlijk niet aan het laadvermogen,
dus omwille van veiligheid is het misschien wel raadzaam....
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: My first T4

Bericht door hangover »

Voor de APK (grijs kenteken) zou het net niet meer kunnen, velgen en banden zijn max 750 kg. Maximum aslast is 1510kg. Kom net iets te kort. :(
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Plaats reactie