Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

My first T4

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: My first T4

Bericht door hangover »

Vorige week een cosmetische upgrade gedaan, andere koplampunits :groteogen
IMG_20200229_163548.jpg
H1 projector met LED dagrijverlichting.
Met behulp van de instructies op Peter's ebsite eldiape precies te volgen wat waar zat en hoe eea los te maken. :toppie
Er moest wel wat aan de nieuwe lampbak gesneden worden om de afstelmotortjes er op te kunnen krijgen.
Er zat een te hoge rand rond het gat waar deze in moet.
lampen.png
Omdat mijn bus een AXL motor heeft, met de intercooler voor de radiator moest er ook een hoekje af, wat bij deze lampunits al was voorgestanst.
lampen2.png
De projector lampen geven een heel scherp afgetekend lichtbeeld. Kan er nog geen foto van maken, de bus staat voor opgebokt en staat dus een beetje erg hoog van voren ;)
Fijne weekend!
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: My first T4

Bericht door hangover »

Eindelijk weer eens wat aan de bus gedaan sinds corona ligt het hier allemaal wat sil.
Uit China laten overkomen: USB laad kontakt speciaal voor een T4 dashboard.
USB laad kontakt
USB laad kontakt
IMG_20200531_150938.jpg
Er zat een ronde in een loos gat, stond niet zo netjes:
Oude situatie
Oude situatie
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: My first T4

Bericht door hangover »

Zo ziet het er nu uit:
Nieuwe situatie
Nieuwe situatie
Er zitten een blauwe ledjes in
Met licht
Met licht
Oogt toch een stuk beter :sjaal
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
NS88
Berichten: 223
Lid geworden op: 15 dec 2019, 23:15

Re: My first T4

Bericht door NS88 »

Leuk! moest je nog solderen of was het plug en play?
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: My first T4

Bericht door J vd Pal »

Waar heb je die besteld? Ik heb er eentje aangepast maar dit is mooier!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: My first T4

Bericht door Multivan Generation »

Leuk dat ze die nu leveren.. maar past qua voorzijde niet helemaal bij je overige blindplaatjes..
Lijkt meer voor een passat te zijn..

Blijft wel leuk natuurlijk..
Is het licht altijd aan?
Want dat zou ik bij slapen in een camper niet willen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: My first T4

Bericht door hangover »

Geen soldeerwerk nodig, kabeltje heeft blanke uiteinden waar kabelschoentje op geknepen kan worden. Er zit ook een zekering in de plusdraad, heb nog niet gekeken hoeveel amp.
Behuizing past precies in het gat van het dashboard, maar heeft net een verdiepinkje erin. De ledjes blijven branden als er spanning op staat, maar die zou je erzo uit kunnen knippen of afplakken, de printjes (er zitten twee losse identieke printjes in) waren zo uit de behuizing te halen.


Besteld bij aliexpres https://nl.aliexpress.com/item/4000923615297.html
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: My first T4

Bericht door koensch »

ik vind jouw oplossing voor de dubbel-din een mooie..... wat is de maximale diepte die daar in past?
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: My first T4

Bericht door hangover »

Die dubbeldin unit steekt maar 5 cm diep, daarom past hij erin, er is in de onderste helft maar een cm oid meer ruimte. Voor een normale diepte zoals met een cd speler is maar ruimte voor een enkel DIN apparaat.
Er loopt een stuk staal achterlangs.
Het dashboard is er wel op voorbereid, er zit een plastic divider in die je zo lager kan plaatsen.
Ik heb om de kachel bediening nu wel een bijbehorende afdekplaatje erin :knipoog
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: My first T4

Bericht door hangover »

Eindelijk weer eens een update.
De afgelopen maanden wel wat gedaan, maar eigenlijk te weinig naar m'n zin.
In januari de dubbele cabine eruit gesloopt. Dat was echt slopen, de boel zat zo goed vast gekit dat eea er niet in z'n geheel meer uit kwam. De kunsstof vloerverhoger tussen de cabinevloer en de dubbelecabine zat alleen maar met kit vast maar moest met een breekijzer eruit gewerkt worden.
IMG_20200201_100106.jpg
Daarna kon de dubbele cabine naar voren om hem eruit te schuiven.
IMG_20200201_104947.jpg
Dit waren de meest geroeste plekken in de vloer, meteen afgeschuurd en in de hammerite gezet.
De laadruimte heeft nog de originele kleur, de rest is in CandyWhite overgespoten door een van de vorige eigenaren.
Na het schoonmaken van de laadruimte alle schroefgaten van de wandbekleding ook bewerkt.
Tussen de bedrijven door de bedrading van de binnenverlichting en de deurvergrendeling weggeweekt en achteruitrijcamera draden weggewerkt. Deze lopen nu in de koker tussen dak en zijwand.
Meteen naar de achterklep de bedrading voor het derde remlicht vervangen en wat extra voor wat toekomstige lampen in de achterklep bekleding zodat je buiten onder de klep ook licht hebt.
IMG_20200326_120913.jpg
Ik heb er een touwtje in laten zitten om later nog eens en extra draad erdoorheen te kunnen trekken.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: My first T4

Bericht door hangover »

Ook nog het laatste beetje chrome vervangen voor zwart :)
IMG_20200424_113601.jpg
Op de achterklep was hij al zwart, nu is het wat meer een geheel ;)
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: My first T4

Bericht door hangover »

De nummerplaatverlichting vervangen voor ledlampjes en meteen een achteruitrijcamera gemonteerd, dat is zo'n gecombineerde lamphouder met camera. De camera kijkt est wel naar beneden, erg handig om de trekhaak onder de aanhangerkoppeling te manouvreren.
IMG_20200618_120103.jpg
Om de huishoud accu aan te sluiten alvast een zekering gemonteerd op het schutboord bij de start accu.
Er zat al een dikke kabel van de accu naar binnen voor een subwoofer, deze kabel zat onder de bestuurders stoel geklemd, ongezekerd! Deze als een van de eerste dingen verwijderd.
IMG_20200330_171616.jpg
Er komt nog een Cirix accu relais, maar die komt ergens bij de huishoud accu te zitten.

Na bij een paar bedrijven te hebben gekeken hebben we besloten om een Austops slaaphefdak te bestelllen. Zij leveren het dak met de gelcoat in kleur, tentdoek in meerder kleuren te krijgen en het dak is relatief laag en het zou een levertijd hebben van 5 of 6 weken. Dit was half maart...
Toen kwam Corona...
Ondertussen de wanden met ontdreunings spul beplakt.
IMG_20200619_155158.jpg
En de holle ruimtes met schapenwol opgevuld. Het zit met spuitlijm tegen het plaatwerk geplakt en bliljft mooi meteen hangen.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: My first T4

Bericht door hangover »

De vloer moest ook geisoleerd worden, Ik had al eens wat 20mm armaflex platen van iemand overgenomen, geen zelfklevende, maar gewoon lossen platen. Op de vloer heb ik eilandjes van 18mm muliplex van ongeveer 10x10cm gekit, deze passen mooi over drie ribbels in de vloer.
IMG_20200626_195246.jpg
Uit de armaflexplaten vierkantjes gesneden zodat ze er mooi omheen vallen. Ook een paar electrabuizen erin weggewerkt om later draden van link naar rechts onder de vloer door te kunnen trekken.
IMG_20200628_154913.jpg
De vloer zelf is een multiplex plaat van 3 x 1,5 m. Net niet breed genoeg, maar aan de linkerkant komen er toch kasten en keuken dus ga je de naad nooit zien.
Met behulp van de oude vloerplaat de boel uitgetekend en gezaagd.
IMG_20200628_181555.jpg
Voor de inrichting zijn we wel een tijd aan het brainstormen geweest. Ik wil buiten kunnen koken, maar wil ook geen vaste keuken binnen en dan een losse gaspit voor buiten. Ik was erg gescharmeerd van de oplossing van de Tonke campers met een naarbuiten draaiende keuken aan de linker schuifdeur. Verder moest er een lange bank ik komen. mijn ega is gronisch vermoeid en wil kunnen liggen zonder dat de bank eerst in een bed veraderd moet worden. Oplossing hiervoor gevonden met een Ikea bedbank in de lengte richting. Deze komt links meteen achter de bestuurders stoel. Daarachter bij de achterklep is er dan ruimte voor een keuken. Verder moest er ook een WC in die zonder al te veel poespas te gebruiken is. Dit is een composttoilet geworden.
Inmiddels is het juli geworden en is er nog steeds geen dak maar willen we wel deze zomer nog op vakantie met het busje dus dan maar een tijdelijke inrichting in elkaar zetten.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: My first T4

Bericht door hangover »

Inmiddels ook een fasp draaiplateau voor de bijrijdersstoel geplaatst. Dat vergde wel iest uitzoekwerk, er is geen beschrijving bijgeleverd en geen bevestigingsmateriaal. Gelukkig via Youttube wel eea gevonden en de juiste bouten en moeren besteld. Alleen blijkt dat de boringen in het plateau net niet helemaal goed zijn. Wanneer je alle bouten goed strak vast zet worden de glijfrails iets uit elkaar getrokken zodat de stoel nauwelijks nog wil schuiven. Ietsje de bouten lossen hept dan.
IMG_20200724_151949.jpg
Het ikea bed is 120 breed en 180 lang. In de bank stand is hij maar 80 breed dus kan je net tussen de voorstoelen door naar achteren. Op de foto staat hij zo op z'n eigen pootjes nog erg laag. Er komt nog een bak onder zodat hij als bank een normale zithoogte heeft en er ook spullen onder kunnen.
IMG_20200719_160346.jpg
Hier m'n eerste pogin tot keukenblokje met wat oud plaatmateriaal.

Ondertussen via Marktplaats een 200Ah Victron telecom accu op de kop getikt, deze is maar 12,5 cm breed dus past zo ergens tussen. Hij weegt alleen ruim 50kg. Verder ook een mppt laadregelaar en een 9 jaar oud zonnepaneel. Het zonnepaneel maar op het dak geschroefd/geplakt. Zolang het hefdak er nog niet is dan maar een tijdelijk iets voor de stroomvoorziening.
IMG_20200719_160346.jpg
Hoeft alleen maar de compressorkoelbox en wat ledlampjes van stroom te voorzien.

Omdat ik nog geen opbegruimte had hebben we om wat ruimte te maken een caravan luifelrail aan de rechterkant bovenin aan de wand geschroeft en hier een paar hangkastjes en kleerhaken aan gehangen. Was een mooie tijdelijke olplossing. (geen foto's van)
Eind augustus toch nog op vakantie geweest, zonder stahoogte met een tijdelijke inrichting en het was eigenlijk nog goed te doen.
Keukenbok versie 2 was een stuk bruikbaarder, maar nog wel voor verbetering vatbaar.
IMG_20200826_120130 (1).jpg
Ik kan iig buiten koken en als het weer dat niet toelaat gewoon binnen. :lach
Er komt alleen toch wel een versie 3. Het keukenblokje is maar 80cm lang ivm het bed in de lengte richting en is om twee watertaks en gastankje heen gebouwd. Hierdoor bleef er in de kastjes weinig ruimte voor keukenspullen over.
Waar ik me op verkeken heb is dat de afvoerslang in een lange horizontale bocht licht om de bovenkant te kunnen schuiven en dat zorgt er voor dat het water niet goed wegloopt naar het tankje. Dat moet dus anders. Waarschijnlijk komt er ook een afvalwatertank onder de vloer. Voor verswater is er inmiddels een tank voor bovenop de wielkast.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
Tinus
Berichten: 1247
Lid geworden op: 12 mar 2007, 21:10
Locatie: Onder Drenthe ;o)

Re: My first T4

Bericht door Tinus »

Je schreef "Past inderdaad maar de radiokwaliteit is bagger. Radio ontvangst is belabberd"

Ik heb op een USB een usb verlengkabel laten lopen naar het dashboard kastje en hierop een Android DAB+ usbstick gestoken.
De bijgeleverde antenne is rommel dus de bedrading bij op de gewone antennedraad verbonden.
Werkt prima...
Radio opstarten, DAB icoon aantippen en mooi helder geluid en heel veel zenders..
T4 California Event 2.5TDI 2002
Plaats reactie