Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Sebastiaan's Multivanbus

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Sebastiaan's Multivanbus

Bericht door sgsdebruijn »

Na 9 jaar een Westfalia te hebben gereden had ik in 2018 de kans om de bus van forumlid Oskar over te nemen.
Een Multivan Atlantis 2.5TDI met mooie aanpassingen,

- Aangepaste koplampen met Xenon incl auto hoogteverstelling
- Bijna complete ombouw naar AXG en een tuning op maat (laag in het toerenbereik al turbo)
- De grootste AXG-remmen
- Westfalia hefdak
- Lucht en motorstandkahel
- Passat binnenverlichting en LED achterlichten
- Voor en achter parkeersensoren
- En nog meer leuke dingen

Inmiddels wel wat dingen aangepast, in de zomerperiode staan er 2 stoelen achterin met het keukentje en een dubbele vloer ivm de sporten die we doen. In de winter de 3-zits bank om tijdens wedstrijden lekker droog en warm te kunnen zitten.
We gebruiken de bus voor de BMX, MTB en veldrijwedstrijden en proppen de bus regelmatig vol om te gaan windsurfen.

Met de T4's kriebelt het toch altijd een beetje om weer wat zaken aan te pakken, inmiddels ook technisch wat zaken gedaan,
- EGR-vervanger (Erdem)
- Achteruitrijcamera
- Verlichte versnellingpookknop
- Goede Android 2DIN radio en JBL speakers
- Eibach Pro veren eronder
- Koppeling preventief vervangen met in het achterhoofd nog een motoraanpassing
- En gebruikelijk onderhoud

Een grote wens is om nog mijn multifunctionele stuur aan te sluiten wat ik erin heb geplaatst, maar nog geen rust en tijd gevonden om daarmee aan de slag te gaan of om dit verder met Oskar uit te gaan pluizen, maar dat komt nog wel.

Inmiddels in de voorbereiding om de laatste ACV-zaken te vervangen, er ligt een brandstofpomp klaar en een set verstuivers liggen in Olst om nieuwe nozzle's in te laten zetten. Ik heb gekozen voor de Fratelli Bosio PP764 verstuivers, heel klein beetje groter dan de originele AXG/AHY verstuivers.
Om straks goed te kunnen werken gaat een groot deel van het front eraf en vervang ik gelijk de radiator en wat aanverwante koelonderdelen, ook pak ik gelijk de gloeiers incl kabelboom mee van de motor en de gloeier van de motorstandkachel kan er nu immers goed bij.

De software heb ik inmiddels uit de ECU en de encryptie eraf gehaald, nu aan het inlezen om deze aan te passen, ik ga eerst zelf ervaren welk effect aanpassingen hebben en kan altijd nog uitwijken naar een tuningsbedrijf (Aangezien onze busjes al behoorlijk oud zijn is er op internet heel veel terug te lezen over de tuning hiervan). Het gaat bij de tuning niet om het absolute vermogen maar wel zoals de tuning nu ook opgebouwd is, soepel rijden waarbij ik gewoon net wat meer vermogen wil wat hoger in het toerenbereik en boven de 100km/u. Uiteraard moet de boel wel heel blijven, de ACV-bak zit er nog onder, eerst eens kijken hoe die het trekt.

Ik zal proberen regelmatig wat update's te plaatsen incl wat foto's.
Laatst gewijzigd door sgsdebruijn op 15 jun 2021, 22:49, 2 keer totaal gewijzigd.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Sebastiaan's Multivanbus

Bericht door odorf »

Mooi project en goed dat die mooie blauwe nog op wjw te volgen is.

Je wordt al een echte Tuner als ik dat zo lees. :sjaal

Succes!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2213
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Sebastiaan's Multivanbus

Bericht door Oskar 725 »

Ben benieuwd! :toppie :jump
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Sebastiaan's Multivanbus

Bericht door sgsdebruijn »

Ja leuk he Odorf, fijne bus, dit jaar veel gezocht naar een recente T5 om te voorzien van slaaphefdak en in te richten voor het sporten maar naar mijn idee prijs en kwaliteit daar kan de T5 niet tegen de T4 op. Jaarlijks een behoorlijke investering in onderhoud in de T4 blijft nog steeds lonen.

Ik hou je op de hoogte Oskar :toppie
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Sebastiaan's Multivanbus

Bericht door Multivan Generation »

sgsdebruijn schreef: 09 mei 2020, 14:56 Ja leuk he Odorf, fijne bus, dit jaar veel gezocht naar een recente T5 om te voorzien van slaaphefdak en in te richten voor het sporten maar naar mijn idee prijs en kwaliteit daar kan de T5 niet tegen de T4 op. Jaarlijks een behoorlijke investering in onderhoud in de T4 blijft nog steeds lonen.

Ik hou je op de hoogte Oskar :toppie
Ben ik niet met je eens, maar ieder zijn eigen gedachten he..

Kijk wat je nu hebt, is betaald.
Bij een recente T5, dus eentje met 2.0 TDI, daarbij is de kwaliteit prima in orde,
zeker als je een 2.0 TDI tot en met 140 pk uitzoekt.
Gezien de ruimte verslindende hobby's zou je dan kijken naar een lange wielbasis.
Als je dan een fatsoenlijk slaaphefdak wilt hebben dan komt er ruim 6000 euro bij de aanschafprijs bij.
En dan nog een interieur natuurlijk. En dat geld moet je ook willen uitgeven. :zwaai
Een T5 heeft standaard meer veiligheids features aan boord, is binnenin veel stiller, de stoelen zijn beter(die met armleuningen) en overal een prettiger reisauto.
Dan kun je geld blijven pompen in een hobby en je bus netjes (laten) onderhouden, en natuurlijk loont dat.

Maar laat ik het voor mezelf beschrijven, onder de streep ben ik met de T5-GP blijer, meer ruimte, fijnere auto en goedkoper uit.
En zoals je weet, was er met onze rode T4 niets mis..

Maar dat is mijn opvatting maar..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Sebastiaan's Multivanbus

Bericht door Snautzer »

T5 stiller mg? Hangt toch denk ik wel af wat je hebt. Ik heb in de meeste (zo niet alle) t5 modellen nu wel gereden. (niet een rondje rond de kerk) En ook trouwens in alle t4. Van transporter, syncro 4motion alle caravelles tot pick up en alles daar tussen. Stoelen denk ik is ook meer hoe je rug het vindt. De t5 caravelle waar ik even heb mogen rijden vind ik tamelijk slecht in dat gebied. Neemt zeker niet weg dat de t5 en t6 modernere bussen zijn. Maar het is denk ik iets te kort door de bocht om te zeggen dat t5 per definitie stiller zijn. Of een fijnere bus. In mijn ervaring is dat zeker niet altijd het geval.

Maar zoals je al zei. Ieder zijn gedachte.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Sebastiaan's Multivanbus

Bericht door sgsdebruijn »

Corona heeft ook overal impact op :nuts verstuivers maar in Tjechie gehaald, alle bekende nozzleboeren hadden niet of te weinig om een set van 5 samen te stellen. Dus even in de vertraging met de boel, dan maar de tuin in om te klussen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Marco B
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mar 2020, 21:24

Re: Sebastiaan's Multivanbus

Bericht door Marco B »

Mooi bussie sebas. Ik heb sinds April ook een VW. Heb de grote Opel Movano de deur uitgedaan voor meer comfort. Wel, dat is gelukt!
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Sebastiaan's Multivanbus

Bericht door sgsdebruijn »

Marco B schreef: 27 mei 2020, 06:02 Mooi bussie sebas. Ik heb sinds April ook een VW. Heb de grote Opel Movano de deur uitgedaan voor meer comfort. Wel, dat is gelukt!
Ik zag het voorbij komen elders Marco, mooie bus, kan je er weer jaren tegenaan. Misschien binnenkort eens afspreken om te foilen, wij hebben de foil nog niet uit kunnen proberen.
Heb je hier ook een topic?
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Marco B
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mar 2020, 21:24

Re: Sebastiaan's Multivanbus

Bericht door Marco B »

Foilen ben ik nog lekker mee aan het oefenen, op een stukje water zonder iemand om me heen. Is wel het veiligst :bonk

Topic? Nee. Ik lees liever.
Gebruikersavatar
Chubaka
Berichten: 222
Lid geworden op: 26 jan 2015, 09:04
Locatie: Kalletal

Re: Sebastiaan's Multivanbus

Bericht door Chubaka »

Multivan Generation schreef: 09 mei 2020, 17:05
sgsdebruijn schreef: 09 mei 2020, 14:56 Ja leuk he Odorf, fijne bus, dit jaar veel gezocht naar een recente T5 om te voorzien van slaaphefdak en in te richten voor het sporten maar naar mijn idee prijs en kwaliteit daar kan de T5 niet tegen de T4 op. Jaarlijks een behoorlijke investering in onderhoud in de T4 blijft nog steeds lonen.

Ik hou je op de hoogte Oskar :toppie
Ben ik niet met je eens, maar ieder zijn eigen gedachten he..

Kijk wat je nu hebt, is betaald.
Bij een recente T5, dus eentje met 2.0 TDI, daarbij is de kwaliteit prima in orde,
zeker als je een 2.0 TDI tot en met 140 pk uitzoekt.
Gezien de ruimte verslindende hobby's zou je dan kijken naar een lange wielbasis.
Als je dan een fatsoenlijk slaaphefdak wilt hebben dan komt er ruim 6000 euro bij de aanschafprijs bij.
En dan nog een interieur natuurlijk. En dat geld moet je ook willen uitgeven. :zwaai
Een T5 heeft standaard meer veiligheids features aan boord, is binnenin veel stiller, de stoelen zijn beter(die met armleuningen) en overal een prettiger reisauto.
Dan kun je geld blijven pompen in een hobby en je bus netjes (laten) onderhouden, en natuurlijk loont dat.

Maar laat ik het voor mezelf beschrijven, onder de streep ben ik met de T5-GP blijer, meer ruimte, fijnere auto en goedkoper uit.
En zoals je weet, was er met onze rode T4 niets mis..

Maar dat is mijn opvatting maar..
De t5 en t6 zijn het grootste drama van volkswagen
Heb zelf ook zo een hol en alleen maar gezeik met dat ding
En de t4 heb je gewoon niks doet braaf haar best en doet gewoon wat ze moet doen zonder extreme kosten
Zelf de vw dealer zegt dat de t5 en t6 drama zijn en dat ze zelfs voor de export bijna niet te slijten zijn
Dus de t4 is de veel betere en waarde vaste bus
T4 lw rsl edition Bj 2003
Passat 35i 2.0 gt Bj 1993
Scirocco z400 Bj 1988
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Sebastiaan's Multivanbus

Bericht door sgsdebruijn »

Vandaag ook maar eens gestart met groot onderhoud en het reinigen van zooi op de motor na 20 jaar.
Gele bakjws maken het makkelijk om in stappen de juiste spullen weer te pakken (tip).

Volgende spullen nieuw,
- radiator
- koelflenzen en thermostaat
- koelfans
- diverse pakkingen
- gloeipitten
- check voorgloeikabelboom, was nog prima
- check motorstandkachel D5WZ, bedrading kapot
- Fratelli Bosio PP764 nozzles in AHY body's
- retourleidingen
- AHY pomp
- baksteun
- check pendelsteun bij twijffel ook nieuw
- voorkant moet nog wat omlaag tov de achterkant
- wilde zelf de software aanpassen maar dat gaat even teveel tijd kosten, dus nu kijken wie dat het beste kan doen.

Zat echt heel veel stof en troep op de voorkant en tussen lamellen radiator, zal een stuk beter koelen.
Bijlagen
20200601_150540.jpg
20200601_152709.jpg
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2213
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Sebastiaan's Multivanbus

Bericht door Oskar 725 »

:toppie :knipoog
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Sebastiaan's Multivanbus

Bericht door sgsdebruijn »

We vorderen gestaag, aardig wat vertraging door slechte levering van spullen.
Eergisteren de koelflenzen en pakkingen incl sensorpakkingen vervanhen, olievulpijp pakkingen ook weer nieuw. En de brandatofpomp uitgebouwd om er een AHY versie in te zetten, en de nieuw weer in te bouwen, had geen blokkeertool maar met creatief sleutelen is het allemaal gelukt met pompwiel, riem en looprollen, lagers waren gelukkig allemaal nog prima.

Even voor de goede orde, verstuiverleidingen ACV, AHY en AXG zijn allemaal hetzelfde, AJT is anders.
Daarnaast heb ik inmiddels voldoende signalen om te concluderen dat de brandstofpomp ook iedentiek zou moeten zijn.

Maandag gaat Dieselservice Olst aan de slag met de verstuivers, ben benieuwd.

Gisteren was eindelijk de baksteun binnen, blij dat ik een complete en nog een los hydro/veerdeel had besteld in de hoop dat in ieder geval 1 vd 2 binnen zou komen (had al 2x mijn geld terug gekregen wegens niet leverbaar), die laatste was dus lek en kan terug, de eerste toch overgezet in de steun van VW met de VW bouten, net ff degelijker.

Mijn huidige tuningfile ga ik niet zelf aanpassen wegen tijdgebrek, dus her en der qat info in gewonnen, helaas kan diegene die de huidige file heeft gemaakt de aanpasaingen niet doen.

Vandaag een goed gesprek gehad met Chipservice in Hem, opties en wensen doorgenomen, waarachijnlijk volgende week daar aan de slag, vooruitlopend mijn file opgestuurd om alvast aanpasaingen te gaan doen en ook om een tijdelijke versie te maken zodat ik zonder rook naar Noord-Holland kan.

Vandaag de baksteun inbouwen maar tijdens alles op moment zetten kwam de zoveelste plensbui uit de lucht vallen :huilen
Bijlagen
20200603_205802.jpg
20200603_190456.jpg
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Sebastiaan's Multivanbus

Bericht door sgsdebruijn »

Bus rijdt alweer een tijdje, maar was ff niet alert, distri moet eigenlijk ook nog ff gedaan worden, voor of na de vakantie, beter ervoor. Had dus al een boel makkelijk kunnen doen met de voorkant eraf.
Bus trekt als een tierelier, uiteraard wel behoorlijk rook bij meer dan 3/4de gaspedaalstand, 2 juli naar Chipservice op de bank en afstellen/finetunen.
Nu nog aan het klooien met een kleine lek bij de standkachel, vanavond er verder induiken.
Achterdemper ook vervangen
APK zit er ook weer op, pfiew geen steekproef anders moet er een tennisbal onder het gaspedaal :nuts
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Plaats reactie