Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

California Club 1994 - ja het is een project

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Oudbusje
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2020, 11:27

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door Oudbusje »

We zijn net terug van een rondreis door Noord Frankrijk en Duitsland. Busje heeft het fantastisch gedaan, zelfs een berg van 18 procent lukte en dat in deze hitte. We waren helemaal blij en trots. Tot het noodlot toesloeg 100 kilometer van de grens met Nederland in Dortmund. Het waarschuwingslampje van de koeling ging branden midden op een stuk enkelbaans autobahn. Stoppen was geen optie dus verplicht nog een kilometer door moeten rijden naar de eerste stopmogelijkheid.

Motor uitgezet. Onder de motorkap gekeken, reservoir van de koelvloeistof was leeg. Dus naar het tankstation gelopen om koelvloeistof te kopen en de ANWB gebeld die ons adviseerde de motor eerst helemaal te laten afkoelen ivm verbrandingsgevaar. Intussen zagen wij het restant koelvloeistof onder de auto uitlopen. De ADAC arriveerde twee uur later en keek ons medelijdend aan. Geen goed nieuws. Koppakking kapot en waarschijnlijk een cylinder. We werden weer twee uur later weggesleept en zijn naar een hotel vertrokken. Ons busje op een onbewaakt industrieterrein achterlatend bij een wat vage garage. In de stromende regen en bliksem. Lekker toepasselijk weertje, dat wel.

De volgende ochtend een officiele 'diagnose' van de garagehouder. Waarschijnlijk kapotte warmtewisselaar, cylinder moet geslepen, koppakking vervangen. Als we in plaats van de motor uitzetten de motor hadden gekoeld met water en nog meer water dan had de cylinder het waarschijnlijk overleefd. Maar helaas, we kregen eerder vooral waarschuwingen het koelvloeistofreservoir niet te openen. Het gekke is dat de temperatuurmeter van de motor helemaal niet aangaf dat ie heet was. Hij stond nog maar op halverwege.

Net het nieuws gekregen dat de ANWB het busje dat wij 'smurf' noemen wordt gerepatrieerd en in Froombosch bij Theo Musch wordt afgeleverd, dat hing namelijk af van de waarde in verhouding tot de transportkosten. To be continued.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door Snautzer »

Dat is erg rot voorjullie en de smurf. Hoop dat het snel gerepareerd kan worden.
Golf XXL
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 apr 2017, 16:24

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door Golf XXL »

Dat zijn meestal geen dingen waar je blij van wordt, sterkte er mee ...en hou ons op de hoogte van de diagnose.
Zelf maken , ja natuurlijk!
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door odorf »

Het gekke is dat de temperatuurmeter van de motor helemaal niet aangaf dat ie heet was. Hij stond nog maar op halverwege.
Dan zou ik, -als hij al gerepareerd wordt?- dat zeker na laten kijken.
Vraag ook een goede prijsopgave. Dit worden complexe operaties.
Mogelijk is een compleet revisieblok plaatsen rendabeler dan laten repareren.
Of - maar dat is dan een gok- een 2e hands blok er in.

(Achteraf) Vragen;
  • Van te voren geen lekkages waargenomen?
  • Het is een 2.4D toch??
  • Liep de temperatauur na het starten wel gewoon op??
    Dat wil zeggen, begon hij onderin de schaal met koude motor en ging hij tijdens het rijden van de eerste km's naar halverwege?
Terzijde;
Ik heb ooit een kapotte ventilatorzekering gehad en dat probleem zag ik eerst aan het oplopen van de temperatuur naar boven gemiddeld.
Zat alleen in een tunnel in Noorwegen waar ik ook beslist niet wilde stoppen. Toen interieurblower op 4 en kachel vol aan.
En met het laatste stukje naar boven rijden ging het rode lampje branden. Meteen een P op kunnen schieten, motor stationair laten draaien en toen liep hij de hoge temperatuur langzaam terug. Gelukkig. (Achteraf hed ik beter langzaam door kunnen rijden voor nog betere rijwind koeling)
Maar îk had toen wel gewoon circulatie, en één ventilator die het nog deed.
Als je -geen- vloeistof meer hebt is er helemaal geen koeling meer mogelijk. En de 5 cylinder 2.4D is altijd al nog gevoeliger voor koelingsproblemen.

Veel sterkte met dit gedoe.
:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Oudbusje
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2020, 11:27

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door Oudbusje »

Dank voor het medeleven allemaal. Antwoorden op de vragen van Odorf:

Van te voren geen lekkages waargenomen?
Nee, het enige wat opviel is dat de koelvloeistof wat was vervuild. Had ik daar maar op doorgevraagd :-(. We hebben wel een beetje koelvloeistof bijgevuld naar Max voor we vertrokken en onderweg nog een paar keer gekeken. Er was niks geks te zien.

Het is een 2.4D toch??
Yup. Onverwoestbaar normaliter zei de Duitse garagehouder. Toch best knap dat we zo'n blok hebben weten te mollen :-(.

Liep de temperatuur na het starten wel gewoon op?? Dat wil zeggen, begon hij onderin de schaal met koude motor en ging hij tijdens het rijden van de eerste km's naar halverwege?
Ja, hij liep gewoon op. In de bergen nog iets hoger maar nooit in de gevarenzone en zakte ook weer keurig bij berg af.

Het wordt een lastige afweging. Repareren of niet. Er moet ook nog het nodige aan de carrosserie gebeuren.Volgens de garage is de bus rijdend tussen de 10 en 14 duizend euro waard. Ook afhankelijk van de staat van de carrosserie. Hij heeft nu 293000 kilometer gelopen.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door Snautzer »

Denk er toch eens over om er dan maar een 2.5 tdi in te laten zetten. Kwa kosten zal je er niet veel meer op toe leggen. De voordelen spreken voor zich.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door Multivan Generation »

Zie project van Rimu..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Oudbusje
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2020, 11:27

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door Oudbusje »

Ombouwen naar een 2.5 tdi lijkt mij te duur als ik het project van Rimu doorlees, we moeten namelijk alle arbeid uitbesteden. Ik ga het zeker als optie bespreken, zou het wel graag willen namelijk.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door Snautzer »

Ik ken dat project niet. Ken wel een paar andere en de prijzen daarvan. Goedkoopst is een 2.4 blokje te kopen en die er in laten zetten.
Oudbusje
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2020, 11:27

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door Oudbusje »

Snautzer, ik ben wel heel benieuwd wat de kosten van die andere projecten waren.

Net bericht gehad van de ANWB, de bus is vandaag geladen en onderweg naar zijn eindbestemming. Nou hopen dat dat niet te letterlijk zal zijn.
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door peetjeadhdtje »

Ik zou hem voor een goede diagnose naar een garage brengen die ruilmotoren doet inbouwen. Voordat je hem brengt laat je de prijs van vervangende motor incl inb. maken. En Misschien valt het allemaal wel mee.

Bij mij sprong 10 jaar geleden de distributieriem. Nou, dat zou een dure reparatie worden zei de ADAC. Ik, koppel jij eerst maar eens even de startmotor los. In Nederland aangekomen alleen distributieriem hoeven vervangen. Af en toe moet je geluk hebben.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door odorf »

Onverwoestbaar normaliter zei de Duitse garagehouder. Toch best knap dat we zo'n blok hebben weten te mollen :-(.
2.4D geldt in de regel inderdaad als ‘langlebig’. Er is één achilleshiel en dat is de koeling. Ik denk dat er een groter onderhuids probleem speelde dat de kop op stak.
Ik vermoed dat het dus niet speciaal aan jullie lag.

Mogelijk had de vervuilde koelvloeistof een signaal kunnen zijn geweest. Maar achteraf kijk je een koe ...

Ben benieuwd wat Theo Musch te zeggen heeft. En met welke opties hij komt. Cq wat jullie zelf besluiten.

Nogmaals succes en sterkte.
:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
idh
Berichten: 400
Lid geworden op: 23 dec 2015, 11:32

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door idh »

Dat is inderdaad balen! Dat wil je niet hebben in je vakantie.... Misschien kan ik jullie vooruit helpen, zie mail. Zowel met een 2.4d of ombouw naar TDI.
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
Oudbusje
Berichten: 76
Lid geworden op: 09 jun 2020, 11:27

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door Oudbusje »

Deel een van de operatie is geslaagd. De motor is eruit geweest. De koppakking vervangen en de cylinderkop moest alleen worden gevlakt en was verder niet gescheurd. :yes :yes :yes Volgende week deel twee. Dan gaan ze kijken naar het koelsysteem en de olielekkage verder onderzoeken. Nog een weekje, fingers crossed. Ik ga een cursus autotechniek doen, want ik snap er nu niet genoeg van.

Het ziet er naar uit dat de Smurf het overleeft!

Nog een ander ding: terwijl we over de Duitse binnenwegen reden was er een onverlaat in een Mercedes Vito die teveel naar links kwam en met zijn spiegel tegen die van ons ketste. Wij stoppen, Duitser reed door, geen nummerbord kunnen vangen. Zijn spiegel met kap lag op de grond, die van ons zit er nog aan en alles werkt maar het spiegelglas is gebroken. Ik heb al gezocht maar vind alleen een vervangend spiegelglas voor een niet elektrisch bedienbare linker buitenspiegel.

Idh, kan jij mij daar aan helpen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: California Club 1994 - ja het is een project

Bericht door Multivan Generation »

Best goed nieuws :toppie

Laat voor de zekerheid je radiateur en thermostaat vervangen, slangen en pijpje controleren op lekkages, en ook de elektrische componenten zoals relais, koelvloeistof nalooppompje en ventilatoren en verstelling van de lamellen vervangen en koelsysteem goed door laten spoelen zodat enig dubieus residu er uit gespoeld wordt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie