Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tweekleur T4 camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Ozone
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 aug 2014, 15:31

Tweekleur T4 camper

Bericht door Ozone »

Ongeveer 2 weken geleden besloten onze T4 Reimo camper om te toveren in een 2 kleur. Aangezien het nog al wat werk is, heb ik besloten om de bus eerst grondig aan te pakken alvorens te beginnen aan 't spuitwerk.
Het gaat om een witte T4 uit 1998, verlengde versie met Reimo inbouw, die ik in 2014 via Ebay, blind gekocht heb van iemand uit München.
Ondertussen heeft de motor 610.000km gelopen en is de versnellingsbak bij 500.000km gereviseerd.

Tijdens de laatste APK in juli 2020 werd mij al verteld dat de bus veel roest vertoont aan de onderkant en voornamelijk aan de achterkant.
Maar er is meer roest. En hoe beter je kijkt en bitumen weghaalt, des te meer je vindt.
Als eerste heb ik plaatwerk vervangen aan de linker zijde waar het onderste rooster van de koelkast zit. Heb er een nieuw stuk ingelast en het paneel gespoten, dit nog in de originele kleur. Nieuwe kleur moet Fjord blue worden.
Koelkastrooster
Koelkastrooster
Daarna de auto links opgekrikt. Daar kwam ik al roest en gaten tegen in de linker dorpel. Ook de binnendorpel was deels weggeroest, doordat de auto een keer van de krik geschoten is en deze onder de dorpel terechtkwam. Vervangende delen zijn besteld. Roest aan wat balken aan de linkerzijde behandeld. Gelukkig niet al te ernstig.
Verder met de achterkant waar de keurmeester het over had. De binnenste wielkast rechts ten dele weg. Nieuw binnenspatbord besteld.
Links en rechts achter de beide wielkasten zit een horizontaal stuk wat volledig weggeroest is. Aan de buitenkant zit een luchtrooster. Waarschijnlijk komt hier water door naar binnen wat niet weg kan.
Iemand enig idee of je dit zonder problemen kunt dicht maken?
rechter wielkast achter
rechter wielkast achter
luchtrooster
luchtrooster
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door Snautzer »

Lekker bezig
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door J vd Pal »

Wordt goed aangepakt zo te zien.

De luchtroosters achterin heb je nodig om de lucht te laten ontsnappen als je de deuren dichtdoet. Die hebben een belangrijke functie en kan je niet zomaar dichtmaken!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Ozone
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 aug 2014, 15:31

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door Ozone »

Dank vd Pal, dan ga ik de gaten niet afdichten. Ik ga ze wel veranderen, zodat het water er minder makkelijk naar binnen kan.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door odorf »

Die gaten daar hoort een kunststof rooster in.
Dan kan er ook niet zomaar water in lopen.

Ik zal nog even een plaatje proberen te vinden.
:toppie

Edit gevonden;
https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... 04#p468704

Voorbeeld is ook een roestproject, maar als dat rooster goed gemonteerd zit kan er nauwelijks vocht in.
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Ozone
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 aug 2014, 15:31

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door Ozone »

Die roosters/kleppen zaten er wel in, maar voor 't ontroesten tijdelijk verwijderd. Linkerzijde zat allemaal kit in gedrukt. Misschien vanwege lekkage. Het rechter rooster ga ik bekijken of die nog wel goed werkt. En anders een gat in de nieuwe vlakke plaat onder het rooster boren, zodat water weg kan lopen!?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door Hanz »

Staat er geen onderdeelnummer op dat rooster? Misschien nog wel te koop.

Edit: Hier bijvoorbeeld https://www.ebay.de/itm/VW-T4-Luftklapp ... 4016464122
en hier: https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... 6-223-4122
Onderdeelnummer 357819465
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door odorf »

Ok, duidelijk.
Ik dacht even dat je zonder die delen rondreed. :nuts

Vaak komt het water ook gewoon via de wielkast of het vlakke deel daar achter naar binnen.
Er zit af-fabriek enorm taaie kit overheen, die camoufleert de roest hele lange tijd, maar daardoorheen komt het vocht gewoon naar binnen.

Afwateringsgaatje kan, maar als alles goed zit hoort het daarbinnen echt helemaal droog te blijven.
:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Ozone
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 aug 2014, 15:31

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door Ozone »

Bedankt voor alle info :jumpklap
De linker kant, waar ook de meeste roest zit, zit de dichtgekitte klep. Die moest ik er uit halen vanwege de roest en plaats ik ook niet meer terug, want daarachter zitten inbouwkasten en kan er slecht bij. Dan behoud ik de klep aan de rechterzijde en mogelijk monteer ik een goed werkende in de bodemplaat, waar een gat zit voor een verwijderde airco :-) Dat kan altijd nog.

De balk boven het reservewiel was in verregaande staat van ontbinding. Alle verf afgebladderd en dikke lagen roest. Volgens mij is de balk niet nodig voor de stevigheid, want er ligt een dikke plaat multiplex op de bodem. Veel roest verwijderd en staat na de roestomvormer alweer in de grondverf. Foto maak ik nog. .Waarschijnlijk was deze balk van slecht staal gemaakt, net als de voorbalk achter de voorbumper, die ik 5 jaar geleden al vervangen heb. Als de hele auto zo slecht was, dan was ik dit topic niet eens begonnen :huilen .

Aan de linkerkant bij het rooster een stuk weggehaald, vanwege de roest.
Links achter
Links achter
Links achter uitgezaagd
Links achter uitgezaagd
Ik had het nagemaakt met behoud van het onderste gedeelte, waar de achterbumper aan vast komt. Morgen ga ik 't opnieuw maken, want het was helaas net niet goed.

Wel een stuk ingelast in de linker achterste wielkast.
Wielkast links achter
Wielkast links achter
Het maximum aan 3 foto's weer bereikt. :sjaal
Ozone
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 aug 2014, 15:31

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door Ozone »

En de bumpers wil ik ook in de blauwe kleur spuiten. Het zijn de iets bobbelige bumpers. Iemand ervaring mee om die enigszins glad te krijgen en ervaring met een primer die er goed op hecht? En ik vraag mij af hoe erg het is als de gespoten bumpers niet spiegelglad zijn...... :vraagteken
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door Snautzer »

Meen dat henk-1 dat heeft gedaan met zijn t5. Moet hier een draadje over zijn.

Gevonden.
viewtopic.php?f=3&t=65143&p=469970&hilit=Bumper#p469970
Ozone
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 aug 2014, 15:31

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door Ozone »

Wat de bumpers betreft: In het bericht waarin Snautzer de diskussie aangaf, zijn de berichten hierover verschillend. Denk zelf toch aan gespoten bumpers die ik zelf in de kleur spuit

Vandaag het stuk wat ik voor de linksachter kant had gemaakt, opnieuw pas gemaakt en erin gelast. Past beter dan de vorige poging.
2e poging links achter
2e poging links achter
gemonteer en grondlak
gemonteer en grondlak
En nog een foto van de balk boven het reservewiel, in de grondlak.
balk boven reservewiel
balk boven reservewiel
Ozone
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 aug 2014, 15:31

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door Ozone »

Linker achterspatbord, het rotte stuk eruit geslepen. Het betreffende stuk uit een reparatiedeel gezaagd, tezamen met het stuk waar het luchtrooster zit en erin gelast. Achterkant voor zover mogelijk, in de verf gezet en de hele spatbordrand van binnenuit volgespoten met wax.
linksachter spatbord met luchtrooster.
linksachter spatbord met luchtrooster.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door Snautzer »

Mooi werk!
Ozone
Berichten: 47
Lid geworden op: 19 aug 2014, 15:31

Re: Tweekleur T4 camper

Bericht door Ozone »

Afgelopen weekend een 2e hands in kleur gespoten achterbumper gekocht in Duitsland. Nu nog in de goede kleur spuiten en op zoek naar een gespoten voorbumper.
achterbumper.jpg

Linksachter 2 x in de grondverf en het gat afgesloten met dun blik. Plamuren en gladmaken doe ik als de temperatuur hoog genoeg is.
linksachter grondverf.jpg

Vandaag verder met de linker dorpel. Ook de binnenkant van de dorpel moet deels vervangen worden. Heb ik besteld, maar al meer dan een week geleden besteld en dat geeft weinig vertrouwen. Misschien ga ik 't zelf buigen en dan annuleer ik de bestelling. Zolang ik geen verzendbevestiging heb, dan kan dat nog. De buitendorpel heb ik al wel.
Was eerst van plan om een deel van de dorpel te vervangen tot waar ik 't nu verwijderd heb. Morgen kijken of ik 't stuk toch groter maak wat ik vervang. Er zitten ook 2 schotten in de dorpel waar tussen en deels erbuiten PU-schuim zat. Waarschijnlijk om te voorkomen dat water van de voorste dorpel naar achteren stroomt. Heb alles eruit gehaald. Schuim was aan de voorkant zeiknat. Viel mij nog mee dat daar niet meer roest zat.
linker drempel.jpg
Plaats reactie