Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Versnellingsbak revisie
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
- Locatie: Ruinerwold
Versnellingsbak revisie
Ik heb anderhalve week terug ook een leuk klusje gehad met mijn transporter
Er zat speling op het price-as lager van de versnellingsbak. Daar ben ik achter gekomen omdat ik de 5e versnelling vervangen heb voor 1 met een 10 procent langere overbrenging.
Een kennis bij een revisiebedrijf vertelde mij dat dit veel voorkomt bij de t5 en dat er veel bakken op kapot draaien omdat je het in principe niet merkt onder het rijden. Het price-as lager krijgt speling en gaat daarna los zitten in het huis.
Hij zat bij mij dus ook los in het huis, maar gelukkig viel de schade verder mee
Ik heb dus de hele bak uit elkaar gedraaid en alle lagers vervangen, er waren er namelijk meerdere die hun beste tijd wel gehad hadden.
Het bewuste lager dat altijd los gaat zitten, is het lager achter de 5e versnelling. Op het nieuwe lager een klein puntje gelast, en deze weer in gevijld in het huis zodat hij nooit meer rond kan gaan draaien. Dit i.c.m. een goede harde loctite maakt dat het lager nooit weer los gaat zitten.
Schrik niet van dat laspuntje, zo doen ze het bij een revisiebedrijf ook
Toen de bak er toch achter weg was gelijk maar een nieuwe koppeling+dubbel massa vliegwiel gemonteerd want die hadden hun beste tijd wel gehad na 288K. Verder zag alles er nog wel heel mooi uit, zoals de synchromesh ringen en andere tandwielen.
Opzich was het geen heel lastig klusje, het is alleen zoveel werk
Hier nog even een paar foto's:
Inkeping gemaakt in het huis, voor het puntje dat nu op het lager zit tegen het ronddraaien: Het laspuntje op het nieuwe lager: En zo ziet de bak er van binnen uit. Het lager met de rode lijn erom is het lager waar het om gaat. Inmiddels zit de boel nu 1,5 week weer in elkaar en heb ik alweer 1300KM gereden, en gelukkig is alles helemaal goed nu en heb ik geen gekke bijgeluiden o.i.d.
Ik heb de bus, voordat ik de 5e versnelling heb vervangen, ook laten chippen van 86 naar ongeveer 145PK, en van 200 naar 350NM. Dit i.c.m. de langere 5e versnelling, een afgedopte EGR en een leeggehaalde roetkat zorgt nu voor een gemiddeld verbruik over 5 tanken van 1:15 (ongeveer 75 procent stad, en 25 procent buiten- en snelwegen) Hij komt trouwens met de leeggehaalde roetkat wel gewoon door de roetmeting met de APK. Zat nog onder de helft van wat hij mocht hebben.
Er zat speling op het price-as lager van de versnellingsbak. Daar ben ik achter gekomen omdat ik de 5e versnelling vervangen heb voor 1 met een 10 procent langere overbrenging.
Een kennis bij een revisiebedrijf vertelde mij dat dit veel voorkomt bij de t5 en dat er veel bakken op kapot draaien omdat je het in principe niet merkt onder het rijden. Het price-as lager krijgt speling en gaat daarna los zitten in het huis.
Hij zat bij mij dus ook los in het huis, maar gelukkig viel de schade verder mee
Ik heb dus de hele bak uit elkaar gedraaid en alle lagers vervangen, er waren er namelijk meerdere die hun beste tijd wel gehad hadden.
Het bewuste lager dat altijd los gaat zitten, is het lager achter de 5e versnelling. Op het nieuwe lager een klein puntje gelast, en deze weer in gevijld in het huis zodat hij nooit meer rond kan gaan draaien. Dit i.c.m. een goede harde loctite maakt dat het lager nooit weer los gaat zitten.
Schrik niet van dat laspuntje, zo doen ze het bij een revisiebedrijf ook
Toen de bak er toch achter weg was gelijk maar een nieuwe koppeling+dubbel massa vliegwiel gemonteerd want die hadden hun beste tijd wel gehad na 288K. Verder zag alles er nog wel heel mooi uit, zoals de synchromesh ringen en andere tandwielen.
Opzich was het geen heel lastig klusje, het is alleen zoveel werk
Hier nog even een paar foto's:
Inkeping gemaakt in het huis, voor het puntje dat nu op het lager zit tegen het ronddraaien: Het laspuntje op het nieuwe lager: En zo ziet de bak er van binnen uit. Het lager met de rode lijn erom is het lager waar het om gaat. Inmiddels zit de boel nu 1,5 week weer in elkaar en heb ik alweer 1300KM gereden, en gelukkig is alles helemaal goed nu en heb ik geen gekke bijgeluiden o.i.d.
Ik heb de bus, voordat ik de 5e versnelling heb vervangen, ook laten chippen van 86 naar ongeveer 145PK, en van 200 naar 350NM. Dit i.c.m. de langere 5e versnelling, een afgedopte EGR en een leeggehaalde roetkat zorgt nu voor een gemiddeld verbruik over 5 tanken van 1:15 (ongeveer 75 procent stad, en 25 procent buiten- en snelwegen) Hij komt trouwens met de leeggehaalde roetkat wel gewoon door de roetmeting met de APK. Zat nog onder de helft van wat hij mocht hebben.
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
Re: Versnellingsbak revisie
Dat is nogal een verschil, van 200 naar 350Nm en van 86 naar 145 pk. Is dat alleen chippen of zijn er nog andere dingen gedaan behalve de ingrijpende versnellingsbakrevisie?
-
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 08 mar 2015, 09:48
Re: Versnellingsbak revisie
Mooie klus. En nooit verkeerd zo'n kennis met 'inside information'.
Hoe wist je dat er wat mis was met de bak? Had je last van geluiden oid?
Hoe wist je dat er wat mis was met de bak? Had je last van geluiden oid?
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
- Locatie: Ruinerwold
Re: Versnellingsbak revisie
Ja klopt, dat verschil is inderdaad erg groot. Een 86PK versie is qua motor exact hetzelfde als een 102PK, alleen is deze door VW terug geschroefd op de software. Ook heeft een 102PK een langere bak. Maar met chippen beginnen ze dus eigenlijk met 102Pk ipv 86. Daarbij komt nog dat de EGR afgedopt is en ik de roetkat heb vervangen voor een rechte pijp. Dan komt het vermogen op ongeveer 145PK.
Heb het bij Jos laten doen in dieverbrug.
Dit zijn de gegevens op de site van JD voor de 86PK versie:http://www.jdengineering.nl/1-9-tdi-pd- ... 0pk-105pk/
En de laatste winst komt dus uit de EGR en roetkat
Nee verder geen last van geluiden o.i.d. Ik wou de overbrenging van de 5e versnelling veranderen zodat hij op de snelweg wat lager in toeren ging lopen. De overbrenging heb ik zo'n 10 procent korter gemaakt. Maar bij het wisselen van de tandwielen van de 5e versnelling(wat vanaf buitenaf te doen is zonder de bak open te halen) zag ik dat er zeker wel een MM speling zat op het lager. En aangezien dit een vast lager is hoort deze helemaal geen speling te hebben. Nadat ik daar achter kwam heb ik dus maar gelijk een revisie setje besteld en een paar weken later geplaatst
Heb het bij Jos laten doen in dieverbrug.
Dit zijn de gegevens op de site van JD voor de 86PK versie:http://www.jdengineering.nl/1-9-tdi-pd- ... 0pk-105pk/
En de laatste winst komt dus uit de EGR en roetkat
Nee verder geen last van geluiden o.i.d. Ik wou de overbrenging van de 5e versnelling veranderen zodat hij op de snelweg wat lager in toeren ging lopen. De overbrenging heb ik zo'n 10 procent korter gemaakt. Maar bij het wisselen van de tandwielen van de 5e versnelling(wat vanaf buitenaf te doen is zonder de bak open te halen) zag ik dat er zeker wel een MM speling zat op het lager. En aangezien dit een vast lager is hoort deze helemaal geen speling te hebben. Nadat ik daar achter kwam heb ik dus maar gelijk een revisie setje besteld en een paar weken later geplaatst
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
Re: Versnellingsbak revisie
indien je de roetfilter weg laat en gewoon een recht stuk uitlaat plaats. Samen met de egr afdoppen. Heb je dan geen last van roet geur bij het starten?
vw T5 2003 1,9tdi 77kw 105pk 435dkm sold.
vw T6 2015 2.0tdi 103kw 140pk 93dkm 4motion (ex)
vw T5 2015 2.0tdi 103kw 140pk 122dkm dsg
vw T6 2015 2.0tdi 103kw 140pk 93dkm 4motion (ex)
vw T5 2015 2.0tdi 103kw 140pk 122dkm dsg
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
- Locatie: Ruinerwold
Re: Versnellingsbak revisie
Tja wel iets meer dan met roetkat... maar ik vind het niet heel storend. Gewoon veel gas blijven geven en doorrijden, blijft die lucht mooi achter je
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
Re: Versnellingsbak revisie
Ook geen probleem op de keuring dat die roetfilter er niet meer zit?
vw T5 2003 1,9tdi 77kw 105pk 435dkm sold.
vw T6 2015 2.0tdi 103kw 140pk 93dkm 4motion (ex)
vw T5 2015 2.0tdi 103kw 140pk 122dkm dsg
vw T6 2015 2.0tdi 103kw 140pk 93dkm 4motion (ex)
vw T5 2015 2.0tdi 103kw 140pk 122dkm dsg
Re: Versnellingsbak revisie
dat komt na 2019 weerdregu schreef:Ook geen probleem op de keuring dat die roetfilter er niet meer zit?
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
- Locatie: Ruinerwold
Re: Versnellingsbak revisie
Haha dat zien we dan wel weer. Op papier zit hij erop en als je onder de bus kijkt ook. Aan de buitenkant valt er niks te zien. Heb hem heel mooi dicht gelast en er weer onder gezet(met een rechte pijp er binnenin)
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
- imacthomas
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 15 jul 2009, 00:15
Re: Versnellingsbak revisie
Welke versnelling heb je gebruikt? en met welke verhouding?
- Henk-1
- Site Admin
- Berichten: 4476
- Lid geworden op: 11 jan 2007, 11:24
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
Re: Versnellingsbak revisie
respect voor je project .
Heb jij een 1.9 TDI ?
1 : 15 wooooooooow
Heb jij een 1.9 TDI ?
1 : 15 wooooooooow
Groetjes webmaster Henk-1 VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
-
- Berichten: 156
- Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
- Locatie: Ruinerwold
Re: Versnellingsbak revisie
Sorry ik lees de berichten nu pas
Maar ik heb de tandwielen gebruikt van de 5 bak van een T5 1.9 102pk uitvoering.
De onderdeelnummers zijn:
02A 311 361BF
02a 311 158AF
Kosten van zo'n setje bij de dealer zijn iets van 240 euro in totaal.
De originele tandwielen hebben 27 en 41 tanden. Hiermee kom je op een overbrenging van 0.65853
De nieuwe tandwielen hebben 29 en 49 tanden. Daarbij is de overbrenging 0,59183
De 5e versnelling is dus zo'n 10 procent langer geworden.
Ik heb inderdaad de 1.9
Verbruik op de snelweg varieert tussen de 1:13,5 en 1:14, eigenlijk altijd met 130KM/h op de cruise control.
Moet er natuurlijk wel bij verklappen dat ik, als fietsenmaker, nooit zo heel veel belading heb. Rij eigenlijk nooit met meer belading dan 200kg.
Tijd terug in 1 dagop en neer naar luxemburg geweest. Heen zonder caravan gewoon met 130km/h, terug met een caravan van 1200kg. Daarmee heb ik de hele weg 90 gereden in de 4e versnelling.
Verbruik over de totale rit was 1:13,3
En bijkomend voordeel van de langere versnelling is het motorgeluid dat vooral op de snelweg een heel stuk minder is.
Maar ik heb de tandwielen gebruikt van de 5 bak van een T5 1.9 102pk uitvoering.
De onderdeelnummers zijn:
02A 311 361BF
02a 311 158AF
Kosten van zo'n setje bij de dealer zijn iets van 240 euro in totaal.
De originele tandwielen hebben 27 en 41 tanden. Hiermee kom je op een overbrenging van 0.65853
De nieuwe tandwielen hebben 29 en 49 tanden. Daarbij is de overbrenging 0,59183
De 5e versnelling is dus zo'n 10 procent langer geworden.
Ik heb inderdaad de 1.9
Verbruik op de snelweg varieert tussen de 1:13,5 en 1:14, eigenlijk altijd met 130KM/h op de cruise control.
Moet er natuurlijk wel bij verklappen dat ik, als fietsenmaker, nooit zo heel veel belading heb. Rij eigenlijk nooit met meer belading dan 200kg.
Tijd terug in 1 dagop en neer naar luxemburg geweest. Heen zonder caravan gewoon met 130km/h, terug met een caravan van 1200kg. Daarmee heb ik de hele weg 90 gereden in de 4e versnelling.
Verbruik over de totale rit was 1:13,3
En bijkomend voordeel van de langere versnelling is het motorgeluid dat vooral op de snelweg een heel stuk minder is.
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Versnellingsbak revisie
Waarom 90km/u in 4e , en niet in 5e ? Dan zit je toch onnodig toeren te maken ?fietsensloper schreef: Tijd terug in 1 dagop en neer naar luxemburg geweest. Heen zonder caravan gewoon met 130km/h, terug met een caravan van 1200kg. Daarmee heb ik de hele weg 90 gereden in de 4e versnelling.
Verbruik over de totale rit was 1:13,3
En bijkomend voordeel van de langere versnelling is het motorgeluid dat vooral op de snelweg een heel stuk minder is.
Ik reed met mijn T5 met 2,5Ton aan de trekhaak 100km/u in z'n 6 (had wel een 2.5) , en als het bergop was af en toe eens even terug naar 5e
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Multivan Generation
- Berichten: 34191
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Versnellingsbak revisie
Je moet dan natuurlijk wel het koppel hebben om dat te kunnen doen en volhouden.Pascal-141 schreef: Waarom 90km/u in 4e , en niet in 5e ? Dan zit je toch onnodig toeren te maken ?
Ik reed met mijn T5 met 2,5Ton aan de trekhaak 100km/u in z'n 6 (had wel een 2.5) , en als het bergop was af en toe eens even terug naar 5e
In jouw geval was dat geen probleem. Kan natuurlijk net een beetje lastig uitkomen met toerentallen..
- Pascal-141
- Berichten: 10866
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Versnellingsbak revisie
op vlakke weg lukt 90km/u in z'n 5 prima bij een 1.9 , PeterPascal-141 schreef:Waarom 90km/u in 4e , en niet in 5e ? Dan zit je toch onnodig toeren te maken ?fietsensloper schreef: Tijd terug in 1 dagop en neer naar luxemburg geweest. Heen zonder caravan gewoon met 130km/h, terug met een caravan van 1200kg. Daarmee heb ik de hele weg 90 gereden in de 4e versnelling.
Verbruik over de totale rit was 1:13,3
En bijkomend voordeel van de langere versnelling is het motorgeluid dat vooral op de snelweg een heel stuk minder is.
Ik reed met mijn T5 met 2,5Ton aan de trekhaak 100km/u in z'n 6 (had wel een 2.5) , en als het bergop was af en toe eens even terug naar 5e
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper