Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van DC naar Camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Update november 2011.
Dit topic is in een jaar een veel bezocht onderdeel van het forum geworden. Dat is natuurlijk mooi. Aangezien er ook reacties in staan en het een chronologisch verhaal is, wordt het lastig om snel iets terug te vinden. Vandaar, dat ik met Blogger een archief aangelegd heb van de verschillende onderwerpen. Dit is de pure informatie zonder de reacties.

Alle vernieuwingen, aanpassingen en nieuwe foto's worden ook op dit Blog geplaatst. Heb je belangstelling voor een bepaald onderwerp, dan is het handig dit onderwerp op het Blog te checken.

Blog: http://mickelmoen.blogspot.nl


Vandaag heb ik besloten, om mijn 'zelfbouw"project met jullie te delen. Overigens is het project eigenlijk al afgerond, maar daarom zeker de moeite waard om nog terug te halen. Helaas heb ik niet van alle stadia foto's, want om het online te zetten, dat had ik aan het begin nog niet bedacht. In ieder geval zal ik de vele stappen met jullie delen en foto's kan ik achteraf natuurlijk ook nog plaatsen.

Update: Het is best al een lang stuk geworden en het is nog niet klaar. Wil je reageren? Altijd leuk. Heb je zelf een mooi alternatief of een slimme oplossing? Start een nieuw onderwerp. Veel leesplezier en misschien heb je er wat aan bij een eigen project.

Een foto van deze zomer. Jokkmokk, Zweeds Lapland, een paar km boven de poolcirkel, 4 uur 's nachts.
DSCN2825.jpg
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 04 sep 2020, 13:37, 25 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Hoe het begon

Bericht door Mickel Moen »

of02_0005932463.jpg
Mei 2009
Hoe het begon.
Al jaren zijn wij Scandinavië-gangers. Altijd met een tent en een bagagewagentje. Was je weer in dat prachtige Noorwegen op een berg, moest je achteruit terug omdat er van de andere kant een grote vrachtwagen kwam en er voor je zo'n grote camper zat. Altijd erg lastig met een aanhangertje. En wat rijden daar veel campers en die zetten'm even in de achteruit. Nu hebben we helemaal niks met van die grote witte campers, (Sorry voor wie er een heeft), maar zijn we wel gecharmeerd van busjes, vooral de oudere WW-bussen zijn toch wel prachtig. Ik had dus al een paar keer tegen mijn vrouw gezegd, dat als de kinderen niet meer mee gaan, ik zo'n campertje wilde. Ook de flexibliteit en niet meer steeds die prachtige de Waard op te hoeven zetten, sprak ons natuurlijk aan.
En toen werd onze Rover minder. De airco ging kaduuk en een dure reparatie is het niet meer waard bij een auto van 1996. Aangezien wij in de zomer niet zonder airco weg willen, moest er dus een andere auto komen. Het idee van een camper kwam toen wel heel dichtbij. Eerst maar eens oriënteren op wat zo'n VW-camper ging kosten. Dat was schrikken. Zelfs de bussen van zo'n 6 jaar oud en meer dan een ton op de teller, waren stevig aan de prijs. Nu was ik een jaar daarvoor in de leer gegaan bij een meubelmaker http://www.inekevanderblom.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;, hobbymatig. Dus was de keus snel gemaakt. Dat kan ik zelf ook.

Bovendien willen we de bus ook als gewone auto gebruiken.

Ik wist niets van VW-bussen. Ik weet überhaupt niet veel van auto's en autotechniek, maar de typische dingen voor een camper moeten te leren zijn. Gewoon aan de slag gaan.
Kortom op zoek naar een mooie bus. Een paar eisen: Niet te veel km, airco, metallic lak, een mooie kleur (geen zilvergrijs, dat vind mijn vrouw niet mooi) en bij een vertrouwd adres.
Na enig zoeken en eens een proefritje, stond daar ineens de advertentie voor een mooie T5 uit 2004, DC, kombi, 130 pk, gechiptuned, 70.000 op de teller, zwart, airco, stoelverwarming, centrale deurvergrendeling, zwaardere dynamo, cruisecontrol, daglicht en nog wat dingetjes. Ook nog eens bij een garage in de buurt. Hij was van de eigenaar zelf. Er was heel goed op gepast en zag er puntgaaf uit. Een alternatief stond helemaal aan de ander kant van het land in Limburg. Kortom de koop ging door. Achteraf kan ik alleen maar zeggen, dat ik ontzettend veel mazzel heb gehad. Ik had geen idee hoeveel verschillende uitvoeringen er zijn en deze was gewoon erg geschikt voor de ombouw.
Zo stond de bus te koop:
of03_0005932463.jpg
Welkom bij Wiersma-auto's..jpg
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 07 jun 2011, 08:03, 21 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Van DC naar Camper

Bericht door Mickel Moen »

Het is dus niet een mooie oude T1, T2, of T3 geworden.
Afbeelding
De redenatie is eigenlijk simpel. Ik wilde een betrouwbare bus, goed onderhouden, niet te veel km waar ik nog jaren mee verder kan. Je investeert er uiteindelijk behoorlijk in. Daarnaast doet het moderne comfort en techniek natuurlijk ook veel.
Kortom het is een T5 geworden. Hij is daarnaast zo eigen, dat we er nog heel veel jaren van hopen te genieten.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 13 okt 2011, 20:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Tussenschot

Bericht door Mickel Moen »

Zomer 2009
Tussenschot verwijderen.
Nadat de bus gekocht was en we er een poosje goed mee gereden hadden, werd het tijd voor de verbouwing. Mei 2009 gekocht en het was wel de bedoeling er die zomer nog mee weg te gaan. Ik had ondertussen gezocht naar een goed adres om een aantal bewerkelijke zaken zoals het inbouwen van het hefdak te kunnen doen. Ik kwam uit bij JWG-campers in Grootegast. Geweldige mensen, die goed met je meedenken en waar je als zelfbouwer van harte welkom bent. http://www.jwgcampers.nl/index.php?id=1&categorie=Home" onclick="window.open(this.href);return false;
Een hefdak plaatsen, bleek zo vlak voor de zomer geen optie meer, maar de passagiersstoel draaibaar maken en een luifel erop kon nog wel. Dus die zaken besteld.
Volgende was het aanpassen van de DC. Het is een combi, dus met een tweezitsbank en een aparte kantelbare stoel. Dat kwam mooi uit voor mijn plannen. Maar dan moest het tussenschot er wel uit. Nu had ik op internet al het een en ander gelezen over de regeltjes, maar ik ben toch maar even bij de RDW langsgegaan. Een erg aardige controleur kon mij duidelijk maken, dat als ik toch ging verbouwen het i.v.m de bpm voordeliger was om in 1 keer naar camper te keuren en niet eerst naar personenwagen. Na de vraag waar de vakantie naar toeging, buitenland dus, wist ik genoeg.

Kortom naar huis en het tussenschot eruit. Voor die paar km nog te rijden in Nederland was dat de gok waard.
DSCN2031.jpg
DSCN2017.jpg
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 04 feb 2011, 21:38, 5 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Bed versie 1

Bericht door Mickel Moen »

Zomer 2009
Het bed. Versie 1.
Zoals al gezegd; ik ben niet zo gecharmeerd van grote witte campers. Ieder zijn lol, maar ik vind het te veel caravans met een motor erin. Wij zijn ook altijd echte tentkampeerders geweest en ik heb de lol van een caravan nooit gezien.

Wat ik van een camper verwacht is dus ook iets anders dan de luxe van een caravan met motor. Een paar primaire eisen:
1. Je moet er goed en vlot mee kunnen rijden en parkeren.
2. Je moet er goed in kunnen slapen.
3. Een wc is een must.
4. Je moet er goed in kunnen zitten.


Als tentkampeerder is al het andere al luxe.
De keuze voor een mooie T5 geeft je al de garantie van een camper waarmee je vlot reist. Wat een genot om mee te rijden.
Het volgende is dus een goed bed. Nu had ik al het een en ander gehoord over de indeling volgens het traditionele westfalia-principe met een systeembank. Vaak legt men daar nog oplegmatrassen enz. op. Voor mij geen compromis. Het moet toch mogelijk zijn, om er een "normaal" bed in te maken met behoud van de zitplaatsen.
Dat we in de zomer van 2009 nog niet met een volwaardige camper weg konden was duidelijk, dus moest er een tijdelijk bed in. De neerklapbare bank bracht mij op het idee, dat daar een bed overheen zou kunnen. De volgende stap was de site van Ikea. Daar de keuze gemaakt, in de vestiging Groningen de juistheid van de keuze onderzocht en terug met 2 lattenbodems van 70x200 en een latexmatras van 140/200. Dat levert een mooi volwaardig bed op. Bijkomend voordeel: Later makkelijk in vorm en maat aan te passen.
Na een zaterdag klussen, met wat restanten houtpanelen en een set industriële ladegeleiders, was het bed klaar. Een eenvoudig systeem met een uitschuifbaar gedeelte, dat over de bank ging en waarover de lattenbodems en het matras uitgerold werden. Simpel, superdegelijk en met veel bergruimte onder het bed.
DSCN2003.jpg
DSCN1999.jpg
DSCN2004a.jpg
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 05 feb 2011, 09:46, 13 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Bed versie 1

Bericht door Mickel Moen »

En nog een foto.
Zonder hefdak nog een beetje krap tussen bed en plafond, maar het was prima te doen.
Vervolg: viewtopic.php?f=13&t=30170&p=198660#p198660" onclick="window.open(this.href);return false;
DSCN2001.jpg
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 12 feb 2011, 17:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Luifel

Bericht door Mickel Moen »

Zomer 2009
Vakantie Noorwegen.
Na plaatsing luifel (Fiamma F45Ti voor VW T5) en het draaibaar maken van de passagiersstoel, konden we op weg.
Eerst nog wel een Porta Potti gekocht. De achterste stoel hebben we thuisgelaten. Op die plaats konden mooi de PP en de koelkast staan. Verder de standaard tentkampeerspulletjes mee.
Vlak voor vertrek vroeg oudste dochter of ze ook nog mee mocht. Dus op weg met vier personen. Voor de zoon en dochter een opgooitentje mee.
Het puntje zeildoek aan de luifel is een zijluifel van de De Waard. Die had ik meegenomen om uit te proberen. Later heb ik dit principe doorontwikkeld naar een volwaardige zijluifel. (Zie een latere post)
DSCN1437.jpg
DSCN1437.jpg (202.18 KiB) 49202 keer bekeken
DSCN1647.jpg
DSCN1984.jpg
Update: Ik kwam op youtube twee filmpjes over de luifel tegen. http://youtu.be/qlmBLGWoZEM" onclick="window.open(this.href);return false; en http://youtu.be/6cB2V0YZsoM" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 15 nov 2012, 10:50, 13 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Isoleren

Bericht door Mickel Moen »

Zomer 2009
Isoleren.

Ik heb de bus geïsoleerd met schapenwol.
Isolatie in schuifdeur.
Isolatie in schuifdeur.
Hier heb ik al eens eerder een post over gemaakt: viewtopic.php?f=3&t=29369" onclick="window.open(this.href);return false;
Onderstaand gedeelten uit deze post.
Overigens heb ik tijdens het isoleren geen foto's gemaakt. Helaas. Wellicht als ik weer eens een wand open heb, dat ik nog wat foto's maak.
Update maart 2011: Nu dus wel een foto van de isolatie in de schuifdeur.
Update juli 2011: En nog wat foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zie ook: viewtopic.php?f=13&t=30170&start=135" onclick="window.open(this.href);return false;

Als het om isoleren gaat kom ik veel tegen, dat dit met X-treme gebeurt. Inderdaad prima spul. Ik heb de vloer van mijn zelfbouw camper (T5) er mee gedaan. Voor de wanden heb ik echter schapenwol gebruikt.
Zie: http://www.doschawol.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Geweldig spul met goede thermische, akoestische, chemische en technische eigenschappen. Door de dikte vult het achter de panelen de gehele ruimte op. Zeer makkelijk en plezierig om te verwerken. (Hoog knuffelgehalte en ruikt ook nog eens lekker) Knippen met een schaar, wat spuitlijm eenzijdig aanbrengen en plakken maar. O.a. te verkrijgen bij: http://www.eco-logisch.nl/Results1.asp?Manufacturer=74" onclick="window.open(this.href);return false;


Om het simpel te houden, onderstaand de informatie van de site van Doscha:

(Overigens heb ik geen enkele reden om reclame te maken voor dit bedrijf. Ik ben gewoon erg enthousiast over dit materiaal. Laten we wel wezen: schapen doen het er erg goed mee. Ik heb meerdere keren achter de panelen gekeken of er ook sprake was van vocht: njente, njente. Daarbij opgeteld de goede akoestische en thermische eigenschappen, snap ik eigenlijk niet, waarom dit niet meer toegepast wordt.)

Doscha:

Doschawol® heeft de eigenschap dat het bij een hoge relatieve luchtvochtigheid (RLV) waterdamp kan opnemen tot ca. 35% van het eigengewicht om vervolgens bij een lage RLV deze waterdamp weer af te geven aan de omgeving (vochtregulerend). Tegelijkertijd is Doschawol hydrofoob (waterafstotend) wat inhoudt dat het geen water in vloeibare vorm opneemt. Ondanks dat Doschawol waterdamp in gasvorm opneemt heeft dit proces nauwelijks invloed op de isolatiewaarde van het materiaal. Daardoor kan in veel gevallen met Doschawol dampdoorlatend (na-)geïsoleerd worden, zonder vocht- en schimmelproblemen te veroorzaken.


Goede vochtregulerende eigenschappen:
Stabiliseren van de relatieve luchtvochtigheid betekend dat u een uitgebalanceerd binnenklimaat creëert. Dat is belangrijk, niet alleen voor uw gezondheid (astma, cara, copd, et cetera) maar ook voor alle (bouw)materialen, meubels, antiek, et cetera. Doschawol draagt actief bij aan een stabiel en comfortabel binnenklimaat.

Dampdoorlatend & waterafstotend:
Doschawol is net als uw huid 100% dampdoorlatend maar gelijktijdig ook 100% waterdicht. Door de fysische, chemische en mechanische eigenschappen van Doschawol kan in veel gevallen dampdoorlatend (na-)geïsoleerd worden zonder condensatie problemen. Dit is mogelijk door de hoge dampdiffusie weerstand van m 4,1 - 4,7 in combinatie met opname van waterdamp. Deze opgenomen waterdamp wordt later weer naar binnen afgegeven of indien nodig naar buiten getransporteerd.

Geen ontwikkeling van schimmels:
Een volgend positief effect is dat door een goed "ademend" isolatiemateriaal de kans op schimmelvorming nihil is. Schimmels vormen de grootste celmassa op aarde. Om tot ontwikkeling te komen hebben ze het liefst een omgeving met stilstaande lucht, zuurstof arm (anaëroob) en licht zuur. Deze omstandigheden kunnen in een dampdoorlatende (ademende) situatie niet ontstaan.
(Bron: Landbauforschung Völkenrode: Sonderheft 221, ISBN 3-955140-43-9, Titel; Beurteilung der raumklimatischen Wirkungen von Dämmstoffen aus nachwachensenden Rohstoffen)

Technisch isoleren zonder roestvorming:
Uit ervaring blijkt dat wanneer metalen (onder)delen met Doschawol geïsoleerd worden er geen roestvorming (corrosie) ontstaat. Dit komt doordat Doschawol zowel positief als negatief elektrostatisch geladen is wat het corrosie proces negatief beïnvloed. Aanvullend ontstaat er nauwelijks condensatie op het metalen oppervlak door het vochtregulerend vermogen van Doschawol.
(Bron: Wacker Chemie, Duitsland)


update: Deze Engelsman gebruikt het ook.
http://www.amdro.co.uk/product_info.php ... ucts_id=35" onclick="window.open(this.href);return false;

update: Nog eens speurend naar schapenwolisolatie kwam ik dit adres tegen: http://www.groenebouwmaterialen.nl/c-56 ... -isolatie/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zij hebben ook een goedkopere kwaliteit. Lijkt op het spul uit het filmpje van de Engelsman.
En....... normale bezorgkosten.

En een linkje naar Black Mountain: http://www.blackmountaininsulation.com/index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
doschawolakoestischeisolatiegroenebouwmaterialen.jpg
blackmountainschapenwolisolatierol2.jpg
blackmountainschapenwolisolatierol2.jpg (19.44 KiB) 47394 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 23 okt 2011, 21:51, 13 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Hefdak 1

Bericht door Mickel Moen »

Afbeelding

September 2009
Plaatsen hefdak.
Het hefdak is binnen. Ik heb gekozen voor een dak van SCA: http://sca-daecher.de/Site/main/track=39_49_61" onclick="window.open(this.href);return false;. Niet goedkoop maar mooie Duitse kwaliteit. Nadat het dak bij JWG aangekomen is, is het eerst naar de spuiter geweest. En dan is het zover. Ik heb er twee dagen voor uitgetrokken. JWG gaat het dak plaatsen, maar ik ben er wel bij en kan waar nodig assisteren. Groot voordeel is, je weet precies hoe het zaakje er op zit. Voor een handleiding van de montage:
http://sca-daecher.de/Site/main/track=39_49_2506" onclick="window.open(this.href);return false;

Hierbij enkele foto's. Eerst de hemelplaten eruit. Tot mijn verassing zitten in de bus boven zij-airbacks.
DSCN2032.jpg
DSCN2183b.jpg
DSCN2033b.jpg
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 14 okt 2011, 19:51, 6 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Hefdak 2

Bericht door Mickel Moen »

Het echte werk. Toch wel gek hoor. Gewoon met een decoupeerzaag een gat in het dak.
DSCN2185c.jpg
DSCN2184c.jpg
DSCN2181c.jpg
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Hefdak 3

Bericht door Mickel Moen »

DSCN2188d.jpg
DSCN2186d.jpg
DSCN2191e.jpg
DSCN2191e.jpg (38.19 KiB) 46205 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 16 feb 2011, 21:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Keuring

Bericht door Mickel Moen »

Wil je meer weten over de keuring door RDW en Douane van de bus, kun je mij het best een pb'tje sturen. (Ingewikkelde materie!)

Interessant topic aangaande veranderingen keuringseisen zitplaatsen en gordels:

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8416273" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 22 apr 2012, 06:59, 6 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Bank

Bericht door Mickel Moen »

Herfst 2009
Bank en stoel naar achteren geplaatst.
Om leefruimte te maken is de bank naar achteren geplaatst.
Dit is de plaats waar bank en stoel gepland zijn:
DSCN2010 2.jpg
Wat betreft de regeltjes. De bus is van maart 2004. Twee maanden jonger en het was een ander verhaal geweest. Andere regels m.b.t de bevestiging van de bank en bij mij staat het aantal zitplaatsen dus niet op het kenteken. Ik maak gebruik van de originele gordels op de originele bevestigingspunten op de C-stijl. (Zijn gewoon van de DC blijven zitten)
Zie ook: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8416291" onclick="window.open(this.href);return false;
en: http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... sc&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Overigens zijn de volgende topics ook heel interessant, voor wie van een bus een camper wil maken:
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=7&t=8416273" onclick="window.open(this.href);return false;

viewtopic.php?f=2&t=31569#p212226" onclick="window.open(this.href);return false;

Het uiteindelijke resultaat:
DSCN3249.jpg
DSCN3249.jpg (86 KiB) 49034 keer bekeken
De houten doos vooraan is het toilet. Hiervoor in de plaats kan ook de losse stoel geplaatst worden. Zo heb je weer een 5-persoonsbus.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 22 apr 2012, 07:01, 15 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Keuken

Bericht door Mickel Moen »

Herfst 2009
Het plaatsen van de keuken.
De keuken is een eigen ontwerp. Zijkanten en front massief iepenhout. Bovenblad berkenmultiplex met toplaag van beukenplex. Bovenblad kan schuiven. Bij kamperen schuift de bestuurdersstoel naar voren, zodat het bovenblad ook meer naar voren kan. Keukenblok is tegelijk tafel. Evenals het wc-blok dat als verlaagde tafel dient. Alles in de Osmo hardwaxolie.
In het keukenblok. Twee keer 10 liter schoonwater. Ik heb gekozen voor jerrycans. Makkelijk vullen. Altijd vers water. Genoeg voor 4 a 5 dagen. Geen tank die schoongemaakt moet worden. Kraan + dompelpompje op 12V. Spoel-kookcombinatie van Smev met 1 brander. Voldoet uitstekend. Voor het uitgebreide koken in de zomer hebben we nog een campingaz kooktoestel voor buiten mee en een skottelbraai. Braden en bakken wil ik toch niet in de camper i.v.m. spatten van olie. Meertrapskoken op 1 pit bij slecht weer gaat prima. Gastankje van campingaz. Verder aan de voorkant nog een Waeco-omvormer geplaatst. In het keukenblok nog een uitneembaar bestekbakje. Pannen e.d in de lade onder de bank.
Afbeelding
DSCN3248.jpg
DSCN3246.jpg
Voor meer foto's: viewtopic.php?f=13&t=30170&start=75#p209720" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 09 okt 2011, 15:08, 6 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Hefdak 2

Bericht door Mickel Moen »

Nog een paar foto's na plaatsing hefdak.
DSCN2390e.jpg
DSCN2390e.jpg (46.65 KiB) 46207 keer bekeken
DSCN2389e.jpg
DSCN2389e.jpg (50.49 KiB) 46207 keer bekeken
IMG_4104.JPG
http://www.chaosinyourtown.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 15 feb 2012, 07:58, 13 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie