Er zat speling op het price-as lager van de versnellingsbak. Daar ben ik achter gekomen omdat ik de 5e versnelling vervangen heb voor 1 met een 10 procent langere overbrenging.
Een kennis bij een revisiebedrijf vertelde mij dat dit veel voorkomt bij de t5 en dat er veel bakken op kapot draaien omdat je het in principe niet merkt onder het rijden. Het price-as lager krijgt speling en gaat daarna los zitten in het huis.
Hij zat bij mij dus ook los in het huis, maar gelukkig viel de schade verder mee

Ik heb dus de hele bak uit elkaar gedraaid en alle lagers vervangen, er waren er namelijk meerdere die hun beste tijd wel gehad hadden.
Het bewuste lager dat altijd los gaat zitten, is het lager achter de 5e versnelling. Op het nieuwe lager een klein puntje gelast, en deze weer in gevijld in het huis zodat hij nooit meer rond kan gaan draaien. Dit i.c.m. een goede harde loctite maakt dat het lager nooit weer los gaat zitten.
Schrik niet van dat laspuntje, zo doen ze het bij een revisiebedrijf ook

Toen de bak er toch achter weg was gelijk maar een nieuwe koppeling+dubbel massa vliegwiel gemonteerd want die hadden hun beste tijd wel gehad na 288K. Verder zag alles er nog wel heel mooi uit, zoals de synchromesh ringen en andere tandwielen.
Opzich was het geen heel lastig klusje, het is alleen zoveel werk

Hier nog even een paar foto's:
Inkeping gemaakt in het huis, voor het puntje dat nu op het lager zit tegen het ronddraaien: Het laspuntje op het nieuwe lager: En zo ziet de bak er van binnen uit. Het lager met de rode lijn erom is het lager waar het om gaat. Inmiddels zit de boel nu 1,5 week weer in elkaar en heb ik alweer 1300KM gereden, en gelukkig is alles helemaal goed nu en heb ik geen gekke bijgeluiden o.i.d.

Ik heb de bus, voordat ik de 5e versnelling heb vervangen, ook laten chippen van 86 naar ongeveer 145PK, en van 200 naar 350NM. Dit i.c.m. de langere 5e versnelling, een afgedopte EGR en een leeggehaalde roetkat zorgt nu voor een gemiddeld verbruik over 5 tanken van 1:15