Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Busje inrichten/verbouwen als camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Gertjan en Geert,

Bedankt voor jullie snelle reactie. Ik heb beide producten opgezocht en in beide gevallen gaat om was en oliën in een oplosmiddel als ik het goed gelezen heb. Die pot antiekwas die ik in een aanbiedings opwelling heb meegenomen bevat het zelfde dus ik ga daar eerst nog even wat testjes mee doen op het uitgezaagde stuk van het wasbakje, daar heb ik een mooi proefstukje aan. Ik ben voornamelijk benieuwd hoe de was zich houdt met vocht, voor de voedselveiligheid ben ik minder bang omdat het aanrechtje te klein is om iets opteleggen en ik nu ook geen eten zo op tafel leg. Als ik weet welk product ik ga gebruiken in het echt laat ik het weten.

Wordt vervolgd,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Even een vraagje. Ik ben met het tafeltje bezig en ik had hier al zo'n profiel voor aangeschaft, het aluminium deel zit al op het keukentje maar hoe moet ik het kunststof deel nu monteren aan het tafeltje? Er onder en dan met lijm en schroefjes of is het bedoelt om gelijmd te worden in een gezaagde gleuf? Op de laatste foto hoe het wordt (het staat dus nog los omdat ik het even niet meer weet).

Bedankt alvast,

Walter
Bijlagen
tafel 3.jpg
tafel 2.jpg
tafel 1.jpg
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Scandibus »

Ik gok op onder het tafelblad.
Als het inhaken dan niet lastiger is...
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Ik denk ook onder, eventueel verdiept, morgen ga ik er mee verder en laat ik het weten en zien natuurlijk.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Zoals op de eerste foto te zien is moet het kunststof profieltje onder de tafel anders past het niet in het aluminium vaste deel. Ik heb het wel in gefreesd omdat ik dat mooier vind. Daarna gaatjes in het kunststof geboord en vastgezet met een restje sikaflex 252 die ik ook voor de multirail heb gebruikt, en rvs schroefjes.
detail tafel 1.jpg
detail tafel 2.jpg
detail tafel 4.jpg
detail tafel 3.jpg
Ook nog beugeltjes gemaakt van rvs om het keukenblokje en de kast rechts achter aan het horizontale midden spant vast te maken. De grote hoeveelheid gaatjes lijkt mij nodig omdat ik niet door de wandplaat kan kijken en ik weet dat hier veel gaten in zitten. Nu kan ik zorgen dat er altijd wel minstens 2 zelf borende schroeven door het metaal gaan. In het uitstekende lipje zit M5 getapt voor het rvs lenskopschroefje wat door de kast en keuken gaat en in het zicht blijft voor een makkelijke montage en demontage voor bv. inspectie of reparatie.
Het aanrechtblad heb ik op de zelfde manier vastgemaakt maar dan met een aluminium hoeklijn welke aan de onderkant van het blad vast geschroefd.
beugeltjes.jpg
aanrecht 1.1.jpg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Multivan Generation »

Netjes gemaakt :toppie
Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: 02 jun 2014, 21:25

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Scandibus »

Zo te zien kies je niet de makkelijkste manier! :toppie
Erg netjes gedaan, hoor!
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

keuken en tafel 1.jpg
keuken en tafel 2.jpg
Het wordt echt leuk!

Nog niet vast gezet want ik wil tussen de meubeltjes en de wand 3mm foam plak rubber doen als anti piep en kraak, het is besteld maar nog niet geleverd. Nog wat nagedacht over vastzetten/monteren van de meubeltjes en dan komt toch wel de vraag op wat is vast en hoe vast moet dit. Ik snap dat het niet moet verschuiven en dat bij een aanrijding de dingen op hun plaats moeten blijven maar wat is een aanrijding en hoe hard ging je en wat kan je doen zonder een botsproef. Ik ga maar uit van mijn eigen logica maar het is wel een interessant onderwerp. Ik zal zoveel mogelijk detail foto's maken en plaatsen van het vastzetten want ik kon daar nog niet zo makkelijk veel over vinden.

Ook nog een Led lampje gemaakt onder de klep.
kleplamp 2.jpg
kleplamp 1.jpg
Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Bedankt nog voor de complimenten, sorry was ik gisteren vergeten.

Vanmorgen een test gedaan met de antiek wax, ik heb het uitgezaagde stukje uit het aanrecht blad 2 x behandeld. Vervolgens er een streepje siliconenkit op gesmeerd om de hechting te testen, een beetje water er op en een scheut verse, hete koffie.
proefje 1.jpg
2 uur later de koffie en het water verwijderd.
proefje 2.jpg
Laten drogen op de plek van het water was geen schade, de hete koffie heeft de waslaag wel beschadigt. Beetje nieuwe was er op gedaan en dit is het resultaat.
proefje 3.jpg
De koffie vlek blijft dus zichtbaar. Ik snap dat als je iets morst je dit gelijk opruimt en geen 2 uur wacht maar ik ben niet heel blij met de wax. Ik had ook een potje Osmo 3032 besteld en dat in vanmiddag aangekomen. De siliconenkit hecht, zoals verwacht, niet goed aan de wax maar wel voldoende om onder de rand van het wasbakje en het kooktoestel de boel aftedichten.
De andere kant van het proefstukje staat nu voor de eerste keer in het Osmo spul en morgen zal ik dat voor de tweede keer doen en daarna het zelfde proefje nog een keer herhalen.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Proefje herhaald met de Osmo 3032.
proefje 4.jpg
Weer 2 uur gewacht.
proefje 5.jpg
Niets te zien, wachten op drogen hoefde ook niet en de kit zit veel vaster. Dus de keuze is gemaakt en het aanrechtje en de tafel zijn net voor de eerste keer behandeld.
klappen bankje.jpg
Ik heb een vraag: om de rug leuning van het bijrijdersbankje te laten klappen heb ik nu een sleuteltje met een vierkant gat op het bedieningsasje gezet. Bestaat hier iets anders officieels voor of moet er aan de andere kant een lusje met rolhandeltje komen?

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Multivan Generation »

Walda schreef: Ik heb een vraag: om de rug leuning van het bijrijdersbankje te laten klappen heb ik nu een sleuteltje met een vierkant gat op het bedieningsasje gezet. Bestaat hier iets anders officieels voor of moet er aan de andere kant een lusje met rolhandeltje komen?
Normaal zit dat met een treklusje vanaf de achterzijde bij het middenscharnier.
Kost iets van 9 euro dacht ik.

Verder kun je je voorbankje lekkerder laten zitten door de stand van de rugleuning aan te passen.
Ik heb daar eens iets over vermeld.

Groeten Peter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Bedankt Peter, ik ga dat van de stand van de rugleuning even opzoeken. Wat ik al wel heb gelezen is dat er een ander omruilscharnier te krijgen is in Engeland, wellicht bedoel je dat wel. Ik heb de stand al iets veranderd met wat extra ringen eronder toen ik het draaiplateau plaatste.

Ik heb net de boel even los gemaakt (kapje rechts op de foto) en daar zit al een rol/wiel, daar zou dan dat lusje over/aan moeten.
Van de week maar even bij de dealer langs, ook voor die bekerhouder, eens kijken wat er mogelijk is wand de rechter houder is er echt uitgebroken.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

De knoop ook maar doorgehakt over de porta poti en de koelbox. Vrij veel van mijn uitvoering is afgekeken. Ik vind de plaats van de koelbox handig omdat je de spulletjes er uit kan halen en in kan stoppen zonder in de bus te klimmen als we buiten koken en als je binnen zit maakt het niet zo veel uit waar de koelbox of kast zit, het is toch maar klein.
Voor het camperkenteken en het kwarttarief hoeft dit setje er niet in maar tijdens reizen is het wel zo lekker natuurlijk. Het kastje van de porta poti komt met 2 verzonken kop m10 inbusbouten vast in de ladingoog bevestigingspunten en is dus in een paar tellen geplaatst of verwijderd. De koelbox zelf komt tijdens het rijden vast met 2 spanbandjes, aan de zijkanten komen nokjes zodat hij stabiel staat. Tussen de koelbox, porta poti kastje en de wand van de bus is plaats voor schoenen/slippers op de grond en haakjes om jassen en bijvoorbeeld handdoeken op te hangen. Ik moet nog wel even nadenken over een systeempje waardoor de koelings opening van de koelbox niet per ongelijk afgesloten kan worden.

Groeten,

Walter
Bijlagen
koel wc 1.jpg
koel wc 2.jpg
koel wc 3.jpg
koel wc 4.jpg
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Het Origo A100 kooktoestel is vanmiddag aangekomen, gelijk uitgepakt en geprobeerd natuurlijk.
A 100.jpg
Na het vullen van de tank met een halve liter bioethanol aangestoken met een lange lucifer want ik heb hier op de aanrecht geen 12 volt (kon de aansluiting van de A100 voor als nog trouwens ook niet vinden), en een pannetje met een halve liter water er op. Het kookte binnen 5 minuten en de stank was niet te harden. Het nog nieuwe apparaat was flink vet van de productie olie en die moest nog even verbranden. Later was het beter.
Ik ga binnenkort even uitgebreid testen en meten en laat de resultaten wel weten. De onderstaand bioethanol gebruik ik trouwens.
bioethanol.jpg
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Multivan Generation »

Heb je al enig idee hoe je wilt gaan slapen?
Plaats reactie