Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Busje inrichten/verbouwen als camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

De keus voor de yellowtop als start accu komt door de keus die ik voor mijn werk T5 heb gemaakt, ik wilde toen de grootst mogelijke Optima die nog zou passen i.v.m. de soms lange stilstand tijden en de kleine afnemers van stroom die langzaam de accu leeg trekken. De redtop kon ik kopen tot 50Ah en de yellowtop tot 66Ah, de 75Ah is te hoog, de bluetop viel zo wie zo af omdat die niet te krijgen is met de pluspool rechts. Voor deze bus eigenlijk niet meer over na gedacht en gelijk voor de zelfde als start accu gegaan. De keus voor de bluetop 75Ah is gemaakt op basis van de afmeting van de stoel console. Deze accu past er mooi op zijn kant in.
accu.jpg
De zekering houder en de accuscheider heb ik met twee stukjes rvs vast gemonteerd in plaats van met allemaal stukjes kabel. Moet nog iets van rubberkappen of dopjes over de boutkoppen doen. En ja hoor Geert, de scheider is bi directioneel.
zekering en scheider.jpg
accu ingebouwd.jpg
De Defa aansluiting het ik voor in de gril gemaakt. Zo hoefde ik geen gaten in de auto te maken en mochten delen van de voorkant vervangen moeten worden en de Defa is nog heel dan kan je hem eenvoudig losschroeven en naar binnen drukken en vervolgens in de nieuwe grill monteren, er hoefde alleen een klein beetje gevijld te worden. Bij alle geboorde oplossingen moet de hele kabel er uit omdat die aan de buitenaansluiting vast zit en van buiten naar binnen geplaatst moet worden.
defa 3.jpg
defa 2.jpg
defa 1.jpg
Morgen het dashboard weer terug bouwen en kijken of ik beugels kan maken om de accu vast in de stoelconsole te monteren.

Groeten,

Walter
michaell
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 dec 2016, 13:42

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door michaell »

Dag Walda,

Mooie bus wat je aan het maken bent! Waar heb je je draaiplateau voor de dubbelzit passagierstoel gekocht? Zou deze ook graag in mijn bus plaatsen.

Groeten
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Het draaiplateau is van Kiravans in de UK en wordt ook door Reimo verkocht via hun dealers, ik heb hem gekocht bij JWG campers in Grootegast.

Succes,

Walter
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door de Viking »

Mooi spul die accu's Walda.
Dat ik vorig jaar geen AGM accu als startaccu heb gemonteerd heb ik nu spijt van.
Juist omdat de conventionele accu toch snel leeg liep in de stalling, volgend jaar maar loskoppelen of een druppellader.
Jij kiest voor de HH accu een Optima 75Ah, ik zie 2x Beaute 100 Ah bij Moosev en zelf heb ik gekozen voor 2x Victron 90 Ah.
Qua prijs ontlopen ze elkaar niet zoveel.
Het zijn allemaal 'Deep Cycle’ accu’s en ik ben benieuwd of er nu werkelijk veel kwaliteitsverschil zit in deze merken.
Normaal gesproken gaan ze alle drie zo'n 10 jaar mee, afhankelijk van temperatuur en diepe en langdurige ontladingen.
Herhaaldelijk diep en langdurig ontladen heeft een negatieve invloed op de levensduur.
M.a.w. bij het gebruik van een zonnepaneel kunnen deze accu's het langst mee volgens mij omdat ze continue geladen worden.

Die Beaute's en de Victron's passen net onder het plateau van de bijrijdersstoel m.a.w. je kunt altijd nog een ander merk als 2e HH accu plaatsen.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Weer een stukje verder, de kabels van de Defa aansluiting en de 35MM2 van de startaccu komen onder de bestuurders stoel uit en het dashboard en de bekleding zit weer bijna helemaal in elkaar/op z'n plek.
Voor de hh accu aluminium hoeklijnen in de sokkel van de bestuurders stoel gemaakt en deze voorzien van plakrubber zodat de accu mooi vast komt. Als laatste komt er nog een spanband omheen zodat hij echt vast licht. Een hoop gepas en gemeet want ik wil buiten de hh accu ook de 12V hoofdschakelaar van het camper gedeelte, de Ctek lader en de 230V distributie onder de stoel hebben. En de ook bestaand aansluitingen en doorkoppelingen moet weer terug. Ik denk dat dit alles gaat passen.
hh accu.jpg
Ik hoop inderdaad dat de accu's flink lang meegaan Sieds, ik vind ze duur genoeg. Vooralsnog denk ik dat ik aan één hh accu genoeg heb maar de toekomst zal uitwijzen of dit zo blijft.
Morgen weer verder.


Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

En weer wat verder. Maar nu stopt de bouw even want ik moet voor mijn werk weer naar zee. Toch nog wat kunnen doen zojuist, de hoofdschakelaar voor de stroom gebruikers in het camper deel zit en ook de Ctek past mooi. En ook nog in het zicht Jan, want ook ik wil wel kunnen zien wat hij doet. Misschien dat ik er nog een plaatje plexiglas voor maak maar dat zie ik nog wel.
accu ingebouwd 2.jpg
hoofdschakelaar.jpg
ctek.jpg
Groeten,

Walter
Blue Star
Berichten: 1087
Lid geworden op: 29 dec 2013, 15:36
Locatie: Den Helder

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Blue Star »

Hoi Walter,

Ziet er goed uit.
Netjes ingebouwd en zeker de Optima's zijn goede keuze :yes
Komt er bij straks ook in.

Suc6 met de bouw en je weet, wij :wjw 'ers houden je {graag} in de gaten.

Grüsse Fred
New Blue Star Bulli :zwaai :zwaai
No road ? Not a problem ! :ikrij
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Gistermiddag thuis gekomen en vanavond weer weg,...dus eventjes klussen aan de bus.
Begonnen met het uitschuifbed.
bed in.jpg
bed uit.jpg
bed 3.jpg
De overgang gemaakt tussen de cabinevloer en de vloer in het camper gedeelte. Dit is een 5mm dikke rubber strook die ik vast heb geplakt op de houten vloer met ongeveer 2cm overlap op de cabine bekleding. op de houtenvloer komt na de keuring 3mm dik wit kurk zodat de rubber strook ook als waterkering dienst doet.
vloerafscheiding.jpg
In de sokkel van de bestuurdersstoel ook nog een schakelbaar voltmetertje, een verdeeldoosje met zekering en het stopcontact van de Defa aansluiting aan de andere zijde geplaatst. Ook heb ik een aardlekschakelaar gekocht en wel een stekker model, lekker compact.
voltmeter.jpg
stekkeraardlek.jpg
Fred bedankt, en ook voor jou succes met de verbouwing.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Weer een stukje verder, de 230v verdeling en aansluitingen zitten in de sokkel van de bestuurders stoel, van de week de 12v bedrading aansluiten. Enorm veel passen en meten en vrijwel alles zelf maken om het allemaal op z'n plek te krijgen. Door deze manier van bouwen is bijna alles met betrekking tot de stroomvoorzieningen buiten de bus te maken. Het concentreert zich op slechts 2 plaatsen, onder de bestuurders stoel en in het keuken kastje en beide onderdelen zijn straks zo gemonteerd. Er lopen natuurlijk wel wat draden door de bus voor de verlichting en naar de plaats van de compressor koelbox, en van het motorcompartiment naar onder de stoel, maar verder zit alles in de eerder genoemde delen welgebouwd.
De drie stopcontacten zijn voor de lader en het keukenblokje en een extra. De 230v aansluiting aan de achterkant is voor nader te bepalen toepassing (kacheltje, warmte mat etc.) en de 12v voor....weet ik nog niet, leek me makkelijk. Rond scherpe randen/hoeken heb ik stukjes slang gedaan om beschadiging van de kabels te voorkomen. Misschien het blauwe stopcontact nog even zwart spuiten, deze industriële uitvoeringen zijn net even wat robuuster dat de camper/caravan uitvoeringen maar helaas alleen in blauw.
Als het keukenblokje om z'n plek staat hoeven alleen de 230- en 12 volt stekkers in de betreffende stopcontactjes gestoken te worden en alles werkt.
stoelsokkel 2.jpg
stoelsokkel.jpg
Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Multivan Generation »

@ Walter,
wat me opvalt, en dat heb ik bij andere T5 camper projecten ook al gezien (Mickel Moen, Fred, etc)
is dat jullie zowat lege stoelconsoles hebben.

Ik heb heel veel meer bedrading wat bij de bestuurdersconsole boven de mat naar binnen komt.
En ook veel af-fabriek zekeringen daar zitten.
Bijlagen
20170115_113306.jpg
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Peter,

Bij mij zit dat "doorlus blok" er ook zoals op jou foto aan de bovenzijde in het midden. Zoals vermeld ben ik de bestuurdersstoel console aan het volstoppen met de stroomvoorziening van de bus buiten de auto dus die draden en blokjes liggen nu op de vloer van de bus en komen er later weer in, in de lege ruimte aan de pendalen kant van de console. Bij mij zit er onder de bijrijdersbank ook nog het nodige aan elektra. Morgen zal ik hier wat foto's van maken.

Groeten,

Walter
Blue Star
Berichten: 1087
Lid geworden op: 29 dec 2013, 15:36
Locatie: Den Helder

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Blue Star »

Hoi Walda en Peter,

Even ter info, ik heb juist vanwege de gewichtsverdeling mijn HH accu onder de bijrijdersstoel geplaatst.
Bij mijn Blue Star Bulli was alles links ingebouwd ( HH accu, koelkast, waterreservoirs, kledingkast etc )
En de Bulli was dus ook links lager dan rechts.
Dit kan je bij een T4 aan de voorzijde natuurlijk eenvoudig afstellen en achter had ik er een extra rubber ring onder de veer gemonteerd,
zodat de Bulli toch recht stond.
Onder mijn linker stoelconsole zit inderdaad meer elektra.

Dit even tussen door .

Grüss Fred
New Blue Star Bulli :zwaai :zwaai
No road ? Not a problem ! :ikrij
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Zoals gezegd even wat fotootjes gemaakt van de auto elektra on de bestuurders stoel en het bankje. Ik kon geen zekeringen en dergelijke ontdekken alleen wat koppel blokjes onder de bestuurdersstoel en het geen gordel om piepertje. De rode kabel komt van de start accu en de zwarte geribbelde is de Defa aansluiting. Onder de bijrijders bank zit wel een stuk elektronica welke normaal aan de bank hangt en in mijn geval door het draaiplateau nu in de vloerbekleding zit. Ik heb er wel even een plasticzakje om gedaan om de boel droog te houden, je weet maar nooit als je eens iets morst.
onder de stoel 2.jpg
onder de stoel.jpg

Ook heb ik nog andere velgen met banden gekocht, 17" in plaats van 16". De 16"velgen zijn door de vorige eigenaar zwart gemaakt en dat vind ik minder mooi. Ik ga alleen nog wel even opzoek naar nieuwe wielbouten.
oud wiel.jpg
nieuw wiel.jpg
Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Ik ben zeer druk de laatste tijd dus veel mogelijkheden om aan de bus te werken heb ik niet, af en toe tussen de bedrijven door maar eens een uurtje. Maar goed het gaat wel verder zij het soms moeizaam. De andere velgen die ik gekocht had paste wel voor maar niet achter, er was niet genoeg ruimte voor de remklauw. Ik doe per wiel ook de binnenbekleding van de wielkast los om alles goed schoon te maken en waar nodig in de tectyl te spuiten, zodoende had ik één voor wiel gedaan en kwam ik pas bij het terug plaatsen van het eerste achterwiel erachter dat de velg niet geschikt was voor mijn T5. Dus weer een uur heen en terug naar de velgen boer om ze om te ruilen.
nieuwe velgen.jpg
Ik ben nu met het linker voorwiel bezig, daar zit ook wat lakschade van een aanvaring met een paaltje of zo door de vorige eigenaar. Ik kan daar nu mooi bij nu het binnen scherm er uit is en zorgen dat het niet kan gaan roesten. Het nieuwe rubber voor in de wielboog van de deur had ik al een tijdje liggen.
De bestuurders stoel sokkel met alle bedrading ook weer op z'n plek gezet en gedeeltelijk aangesloten en op de terugweg van Den Haag naar huis ook maar eens een bezoekje gebracht aan hefdak Theo in Lisse, zeer interessant en een toffe kerel.
stoelsokkel 3.jpg
Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Busje inrichten/verbouwen als camper

Bericht door Walda »

Beste Allemaal,

Naar aanleiding van het aanschaffen van in drie standen dimbare led verlichtingstrips die toevalligerwijs Peter (zie topic van Multivan Generation the next level) ook heeft gekocht ben ik nog even verder aan het uitzoeken geweest hoe het nu zit met de aansluitspanning. Het 12 volt boordnet is in de bus niet altijd 12 volt, als de laderij bij staat kan het wel oplopen naar 14,7 volt en de vraag is hoe de ledjes daar mee omgaan en of het de levensduur beperkt. Bij een leverancier in Schijndel kunnen ze volgens de specificatie werken op 9,5-30 volt, bij de leverancier in Leek op 12 volt maar in een mail naar aanleiding van een vraag hierover was het antwoord dat ze toch rechtstreeks kunnen worden aangesloten. In Leek zijn ze wel de helft goedkoper als in Schijndel trouwens. In China, waar ze vandaan komen, geven de diverse aanbieders ook verschillende informatie over het aansluit voltage. Om te kunnen bepalen hoe het nu precies zit met de door mij aangeschafte ledstrips ga ik een testje doen, als ze geschikt zijn voor 9,5-30 volt dan zou er volgens mij een spanningsregelaar in gebouwd moeten zijn en als je dus de voedingsspanning laat fluctueren rond de 12 volt dan zal de lichtsterkte waarschijnlijk niet veranderen, als die er niet in zit dan zal de lichtsterkte wel fluctueren. Ik zal dit idee controleren met een lamp die ik heb waarvan ik zeker weet dat die geschikt is voor 9,5-30 volt.
Ik heb een paar spanningsomvormers besteld (kost bijna niets) om eens te experimenteren, als ze voor deze ledstrips niet nodig zijn dan is het toch weer handige kennis voor volgende situaties. Het zijn L78M12CV 500 milliampère regelaars van Conrad, ze kosten 25 cent of zo dus wel leuk voor wat testjes.

Word vervolgd en groeten,

Walter
Plaats reactie