Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Multivan Generation schreef: 10 feb 2021, 17:05 Zoek eens op moo valve of koeien geluid hier op het forum.
Eddy_T5 schreef: 10 feb 2021, 19:19 Als de motor stationait draait kan je de slangetje los trekken en kijken of je er vacuum op voelt. Dit is het gedeelte wat jr druk regeld. Als dit oke is kan je kijken je niet ergens een lekkage hebt. Inlaat, turbo slangen.

Sisent geluid duid wel op een lekkage.
Nav de koeien geluiden berichten (alhoewel dit geluid er niet is) en eerdere berichten heb ik de N75 klep besteld. Die ga ik monteren, als dat niet helpt de vacuum test en als dat niet helpt wordt het tijd een garage te zoeken ;-)
Bedankt voor de tips!
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Eddy_T5 schreef: 10 feb 2021, 19:19 Als de motor stationait draait kan je de slangetje los trekken en kijken of je er vacuum op voelt. Dit is het gedeelte wat jr druk regeld. Als dit oke is kan je kijken je niet ergens een lekkage hebt. Inlaat, turbo slangen.

Sisent geluid duid wel op een lekkage.
Snautzer schreef: 09 feb 2021, 18:11 Als er echt iets niet goed is komen die fout codes gewoon weer terug. Persoonlijk zou ik ze eerst wissen (schone lei) en na verloop van enige tijd nog eens kijken.
Zolang de bus rijd en er geen meldingen op het dashboard staan moet m.i.. kunnen.
Vandaag met Torque pro de waarden nog een keer uitgelezen. Ook op de wis knop gedrukt maar kreeg een waarschuwingsscherm dat het afhankelijk van type auto is of je dit moet doen met draaiende motor of niet, en dat je mogelijk niet van de foutmelding af komt als je het verkeerd doet. Dus dat durfde ik niet aan. Wel voorgenomen om een cursus autotechniek te gaan volgen ;-)

Ik moet mij nog meer verdiepen in wat Torque kan laten zien maar er is een basis scherm met een aantal metertjes, o.a. vacuum. Bij stationair draaien is de waarde 0.6, bij maximum gas (nu slechts 2500 toeren) is deze 2.1. Zijn dat normale waardes?
torque1.jpg
torque2.jpg
Eddy_T5
Berichten: 19
Lid geworden op: 04 feb 2021, 07:26

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door Eddy_T5 »

Je moet even kijken of de wasgate van je turbo beweegt en hoeveel. Je hebt een lagr turbo druk.

Als almere niet tever is voor je kan je eventueel langskomen. Kan ik het nakijken voor je.

Zo op afstand is dat moeilijk uitleggen.
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Dank je wel Eddie, dat is een heel mooi aanbod!
Vanuit Den Haag wel een behoorlijke rit, is het wel verstandig zo’n lange rit te maken met deze foutmeldingen?

Overigens gisteren de foutcodes gewist. Ze zijn nu weg 😉.
Zal binnenkort een rondje rijden om te zien of probleem ook weg is en of de codes weer verschijnen. Verwacht ook een nieuwe n75 valve met de post binnenkort. Die wil ik ook nog aansluiten. Mocht het dan nog niet werken dan kijk ik of ik een tocht naar Almere kan maken / combineren met familiebezoek. Ik houd je op de hoogte!
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

ewoudwijma schreef: 10 feb 2021, 21:00
John_Baas schreef: 06 feb 2021, 18:37 Ik heb hetzelfde gehad met mijn t5gp uit 2010.
...
Ik zou hem laten uitlezen, dan weet je meer.
Suc6.
Snautzer schreef: 09 feb 2021, 18:11 Als er echt iets niet goed is komen die fout codes gewoon weer terug. Persoonlijk zou ik ze eerst wissen (schone lei) en na verloop van enige tijd nog eens kijken.
Zolang de bus rijd en er geen meldingen op het dashboard staan moet m.i.. kunnen.
Multivan Generation schreef: 10 feb 2021, 17:05 Zoek eens op moo valve of koeien geluid hier op het forum.
Eddy_T5 schreef: 10 feb 2021, 19:19 Als de motor stationait draait kan je de slangetje los trekken en kijken of je er vacuum op voelt. Dit is het gedeelte wat jr druk regeld. Als dit oke is kan je kijken je niet ergens een lekkage hebt. Inlaat, turbo slangen.

Sisent geluid duid wel op een lekkage.
Nav de koeien geluiden berichten (alhoewel dit geluid er niet is) en eerdere berichten heb ik de N75 klep besteld. Die ga ik monteren, als dat niet helpt de vacuum test en als dat niet helpt wordt het tijd een garage te zoeken ;-)
Bedankt voor de tips!
Vanochtend de N75 klep vervangen en .... probleem opgelost :yes
Dank jullie wel voor alle tips!!! :sjaal

Heeft het nog zin om Turbo cleaner of engine cleaner door het systeem te spuiten? Om toekomstige problemen voor te zijn?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door Multivan Generation »

graag gedaan hoor :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

ewoudwijma schreef: 17 dec 2020, 19:34 Vorderingen bedbox
Betere naam kan ik er nog niet voor verzinnen ...
Tussen al de andere werkzaamheden is de bedbox ook aardig opgeschoten. Dit is bedbox 2.0 ;-). In de 1.0 versie had ik een systeem bedacht met planken die aan elkaar gekoppeld konden worden maar dat werkte erg slecht. Dus nieuwe planken gekocht (aardige uitdaging in deze tijd) en nieuwe opzet gemaakt met pianoscharnieren. Het is een magic-transformer-box :gekte want het verandert als basis voor opberggruimte, tafel, bank, 1 persoonsbed en 2 persoonsbed. Door middel van inklappen en herschuiven van de planken krijgt het de juiste vorm.

Opbergruimte en tafel:
bedbox3.jpg
Bank of 1 persoonsbed:
(op de achterbank een lat geschroefd die voor ondersteuning van de planken zorgt)
bedbox4.jpg
2 persoonsbed:
bedbox5.jpg
Kussens op maat zijn besteld, rekening houdend met de vorm van de achterbank, in meerdere delen zodat ze bijv deels op de bestuurderstoel geparkeerd kunnen worden als je de tafel in gebruik hebt.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door Hanz »

Een vernuftige constructie, deze Bed&Breakfast Box. Wat ik me nog afvraag: Hoe blijft de tafel in de tafelstand staan? Wordt de tafelbladplank ergens vastgemaakt en hoe?
En kun je op de bijrijdersstoel of de achterbank echt aan de tafel zitten? Op de foto's lijkt het of je er altijd een flink stuk vanaf zit.

Aanvulling: eerste vraag beantwoord; de foto even omgedraaid en vergroot en dan is de pen te zien die het tafelblad op zijn plaats houdt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Hanz schreef: 19 feb 2021, 16:57 Een vernuftige constructie, deze Bed&Breakfast Box...
jan2009 schreef: 19 feb 2021, 17:20 Leuk bedacht die bedbox
Nu de praktijktest nog.
:knipoog
Dank je Hanz en Jan 🙏. De tafel zit idd wat verder van de stoel. Wil in de toekomst ook de bestuurders stoel draaibaar maken, die zal ook niet vlak bij de tafel, niet ideaal voor eten, maar wel ok voor bijv spelletje of zo schat ik in. Dan maar bord op schoot, het blijft camperen 😉.
Hanz, klopt idd met die pin (intussen de schroefdraad van de pin gevijld en met heatshrink wat minder scherp gemaakt). Worden de foto’s bij jou gedraaid getoond?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door Hanz »

Als ik de foto's aanklik worden ze inderdaad op zijn kop getoond.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

Een van de laatste grote projecten: het stookhok. Te plaatsen achterin de bus. In het stookhok komt het volgende:
  • Gas en watertanks
  • Boiler
  • Waterpomp
  • Douche
  • Aansluiting gas, warm en koud water voor keuken
Het volgende schema toont ongeveer de opzet (geleend van deze pagina: https://www.zwiebelfam.nl/drinkwatervoorziening-2/):
stookhok1.PNG
Het ziet er zo uit:
stookhok2.jpg
En vandaag de eerste test opstelling gedaan:
stookhok3.jpg
Conclusie: er komt warm en koud water uit de douche :gekte maar we zijn er nog lang niet :huilen :
  • Ipv de rechte koppelingen zijn kniekoppelingen nodig
  • De goedkope slangetjes / aansluitingen die bij de boiler meegeleverd werden lekken
  • De boiler maakt een enorme herrie
  • Er komt stoom uit de boiler, hoe gek ;-) Is het wel helemaal ideaal om dit achter de achterbank te plaatsen? En hoe brandveilig is dit...
  • De Fiamma watertanks trekken zichzelf vaccuum, tsja dat had ik kunnen weten ;-), heb eerder watertanks geplaatst...
  • De aansluiting op de watertank zit niet op het laagste punt en de gardena koppeling is zo niet ideaal want gaat lekken bij bijvullen
Gelukkig is overal een oplossing voor:
  • Kniekoppelingen bestellen, 1/2 inch schroef met wartel en 10mm slangtule. Ik heb het hele internet afgezocht maar niet gevonden!!! Uiteindelijk als enige bij Ali deze gevonden maar dan zonder wartel. Besteld maar duurt paar weken
  • Een drukvat besteld (zie schema), het lijkt erop dat de herrie veroorzaakt wordt door de drukpomp. Het drukvat zal dit verminderen, hopelijk tot acceptabel niveau
  • In het vak waar de boiler zit een branddeken op het hout spijkeren
  • Tank ontluchters besteld om vaccuum trekken tegen te gaan
  • Watertank aansluiting nog niet over uit, kan iets met een kraantje doen... Vind het overigens vrij slecht dat Fiamma zelf niets in zijn assortiment heeft om de tank bruikaar te maken
Dit project gaat dus nog wel een paar week duren. In het slechtste geval gaat de boiler eruit. Het is een ding om in de boom te hangen. Ik heb hem gekocht met idee dat je hem alleen gebruikt met achterklep open. En het is een heel mooi compact dingetje. Maar als het teveel herrie maakt en stoom produceert of in de fik vliegt dan is het meer van weetikniet.nl :gekte.

Iemand vergelijkbare ervaringen? Het vreemdst vond ik nog wel dat het zo moeilijk is koppelmateriaal voor 10mm slangen te vinden, ik heb echt uren zitten zoeken. Dit is voor zover ik weet de standaardmaat voor boten en campers...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt voor koppelingetjes eens kijken naar het merk John Guest.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ewoudwijma
Berichten: 109
Lid geworden op: 12 dec 2020, 22:17

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door ewoudwijma »

krekwakwol schreef: 28 dec 2020, 17:42 Ik heb het idee geleend van Michel Moen.
Ik heb eerst de kanaalplaten op maat gemaakt , rondom iets groter dan de zonnepanelen.deze op het dak gelijmd, daarna de panelen er op gelijmd, beide met TEC 7.
Hoi Arnold, ga toch voor jouw oplossing. Ik heb 2 flexibele zonnepanelen besteld die ik op het hefdak wil monteren. Liefst zonder kanaal platen, maar warmte ontwikkeling en de mogelijkheid om eventueel in de toekomst een kapot zonnepaneel te vervangen is wel een voordeel. Zag ook nog dat iemand meubelpootjes op het dak had gelijmd ( https://youtu.be/rznU2kET4TM), dat zal ik ook nog even bestuderen, want dan kun je ze gewoon op de schroeven van die pootjes door de ring-gaten van het zonnepaneel vast maken...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door Hanz »

Wat ik zie in dat filmpje is dat het paneel rondom weer afgeplakt is met tape. Dan heb je naar mijn idee geen echte ventilatie onder je paneel zoals bij de kanaalplaat. Ik denk ook dat een flexibel paneel dat zo 'losjes' gemonteerd is tijdens het rijden gaat klapperen, niet doordat er lucht onderkomt maar door de zuiging van bovenaf. Dat lijkt mij niet gunstig voor de levensduur van zo'n paneel.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T5 L2 ombouw 9 persoons naar 5 persoons / 2 slaap camper

Bericht door krekwakwol »

Ik heb de video even bekeken, het is een oplossing, maar zouden de flexibele panelen niet gaat bewegen als je 130 rijdt op de tolweg.
Dan kun je de panelen wel makkelijk vervangen. Maar wil je dat.
En ze zitten maar met een paar vierkante centimeter vast.
Het zou mijn keuze niet zijn.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie