Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 subwoofer tussenschot

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Rijgie1994
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 dec 2020, 16:24

T5 subwoofer tussenschot

Bericht door Rijgie1994 »

Goede avond iedereen,

Ik wil graag een subwoofer in mijn t5 met enkele cabine in bouwen,

nu heb ik een idee om deze in het houten tussen schot te plaatsen, een 12 of 15 inch losse subwoofer.
Of is het beter om achterin een kist te zetten ?

Heeft iemand hier ervaringen mee qua geluid ?

Ik heb ook gekeken maar een underseat subwoofer maar ik ben bang dat dit te weinig is.

Mick
Gebruikersavatar
dvr
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:48
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Re: T5 subwoofer tussenschot

Bericht door dvr »

Hier in de t6 en hier voor in de t5 een kist laten maken en uit laten rekenen ik heb geen fabriek af schot maar bij bestelling achteraf schot genomen dit ivm dat de stoel verder naar achter kan en met de wetenschap dat er nog een kist in kwam.
Heb daar een woofer met dubbele spreekspoel die extra plat is ivm de ruimte achter de stoel in laten plaatsen en dit word aangestuurd door een versterker met losse volumeregelaar die uit het zicht zit maar toch makkelijk te bedienen is.
Dit in combinatie met een composet die ook versterkt is heb wel de deuren laten isoleren.
Dit alles geeft een geweldig geluid mede omdat de versterkers op 70% staan en niet vervormen door de dsp.
dvr nr 285
BosscheBol
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 aug 2010, 12:37

Re: T5 subwoofer tussenschot

Bericht door BosscheBol »

Zelf heb ik een dubbele cabine en achter de bestuurdersstoel staat deze die ik ooit eens gekregen heb van iemand.
https://www.macaudio.hu/pdf_regi/ladak/ ... %20220.pdf
Er komt echt veel laag uit en ben heel tevreden over t geluid, icm met de andere speakers, weet niet of t echt een goed merk is?
Mn deuren heb ik geïsoleerd daar zitten 16,5cm mids in en in t dashboard de tweeters (JBL composetje)
Geen idee hoeveel ruimte je nog hebt achter de stoelen om daar een actief kistje te plaatsen?
Ook ik had gekeken voor een sub onder 1 van de stoelen, maar daar zit bij mij electro in; zekeringen en relais, dat vond ik wat ingewikkeld worden.
Een sub ik je achterwand kan uiteraard ook, maar dan denk ik dat je voor het beste geluid er aan de achterkant een kistje van moet maken.
Vaak kun je tekeningen vinden om voor de betreffende speaker een bijpassende kist te (laten) maken.
Een subkist in de laadruimte kan ook, maar ik denk dat je daar in de cabine te weinig van hoort.
Rijgie1994
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 dec 2020, 16:24

Re: T5 subwoofer tussenschot

Bericht door Rijgie1994 »

Bedankt voor julie reactie !

Ik heb ook een achter af geplaatst houten tussen schotwat verder naar achter is gemonteerd. Toch ben ik bang dat er is iemand instapt die langer is als ik en me stoel naar achter duwd tegen de subs aan.

Ik denk inderdaad dat ik heb in mijn tussen schot monteer en kijk wat het geluid is, is dit niks bouw ik er een kist achter ik heb nog best wel wat ruimte achterin !
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: T5 subwoofer tussenschot

Bericht door ktmkrik »

Zonder kist gaat het denk ik niets worden aangezien de sub dan niet de juiste druk opbouwt.
Je zou het kunnen proberen en voor het verschil eerst zonder en dan iemand even een emmer of kist wat voorhanden is er voor houden om te ervaren wat voor verschil het geeft.
Succes gewenst!
Zelf overigens een 10" van Gladen geplaatst in kist en die doet meer dan genoeg.
Gebruikersavatar
dvr
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:48
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Re: T5 subwoofer tussenschot

Bericht door dvr »

Zonder kist gaat het niks worden want zoals gezegd moet de woofer druk op kunnen bouwen.
Wat de ruimt betreft.. Dit zal geen probleem zijn mits de kist breed van onder is en smal van boven je stoelleuning staat meestal wat schuin en de hoofdsteun komt meestal tegen het schot aan hierdoor is de stoel beperkt naar achter te schuiven.
Ik zal straks even kijken of het lukt om een foto hier te plaatsen(ben niet zo handig daar mee) hoe dit alles er bij mij uit ziet.
dvr nr 285
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: T5 subwoofer tussenschot

Bericht door Renew »

Persoonlijk ben ik niet echt van een sub-woofer in een auto, maar dat gezegd hebbende, onder de bijrijderstoel is toch ruimte voor een sub?
Dan lever je niets in op de ruimte achter.
Zal vast wel iets over te vinden zijn.
Bijv:
https://www.pijlaudio.nl/Volkswagen-Tra ... ub-upgrade

Mijn advies als muziekliefhebber is wel:
ga altijd eerst luisteren voordat je ook maar iets koopt. Een bonkende bus levert al heel snel luistermoeheid op.

En als het gaat om het effect kijk dan eens naar een Buttkicker o.i.d.:
https://www.soundimports.eu/nl/buttkick ... gKjQ_D_BwE
Gebruikersavatar
dvr
Berichten: 239
Lid geworden op: 19 okt 2007, 21:48
Locatie: Montfoort
Contacteer:

Re: T5 subwoofer tussenschot

Bericht door dvr »

Renew schreef: 22 dec 2020, 11:22 Persoonlijk ben ik niet echt van een sub-woofer in een auto, maar dat gezegd hebbende, onder de bijrijderstoel is toch ruimte voor een sub?
Dan lever je niets in op de ruimte achter.
Zal vast wel iets over te vinden zijn.
Bijv:
https://www.pijlaudio.nl/Volkswagen-Tra ... ub-upgrade

Mijn advies als muziekliefhebber is wel:
ga altijd eerst luisteren voordat je ook maar iets koopt. Een bonkende bus levert al heel snel luistermoeheid op.

En als het gaat om het effect kijk dan eens naar een Buttkicker o.i.d.:
https://www.soundimports.eu/nl/buttkick ... gKjQ_D_BwE
Je moet de balans weten te vinden... Als 18 jarige kocht ik audio voor de mensen bij de bushalte nu koop ik het heel anders het moet hier bij laag volume warm klinken zonder dat je resonantie hebt en de bus uit trilt...
Je kan luisteren wat je wilt maar je zal het in de bus moeten horen en niet in een winkel tis geen homecinema.
Maar laten we wel wezen aan alles hangt ook een prijskaartje en wil je die zo laag mogelijk houden en teleurstelling voorkomen moet je weten wat je wil en weten wat je er voor over hebt.
Onder de stoel ben je heel beperkt en het is heel bepalend waar je het mee gaat aansturen want elk merk heeft zijn eigen karakter...zo klinkt Kenwood weer heel anders dan Pioneer.
Maar mocht er een luister sessie gewenst zijn door de project starter is hij van harte welkom om te luisteren en het te beleven.
dvr nr 285
Rijgie1994
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 dec 2020, 16:24

Re: T5 subwoofer tussenschot

Bericht door Rijgie1994 »

Ja de balans is belangrijk, underseat subwoofer heb ik een paar mensen over gesproken maar uit hun reactie is dat voor mij te weinig, ik hou best wel van stevige bas.

Ik ga eerst achterin een kist zetten (te leen van een vriend) en dan is kijken wat ik verder doe, als ik er 1 in de cabine zelf zet heb ik denk ik geen zwaar (duur) materiaal nodig omdat het een enkele cabine is.
Rijgie1994
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 dec 2020, 16:24

Re: T5 subwoofer tussenschot

Bericht door Rijgie1994 »

Ik heb afgelopen week een 12 inch audiosystem uit italie in gebouwd van 1000wrsm 2000wat max.

Ik heb deze in mijn tussenschot gemonteerd en erachter een kist gebouwd, geluid is super zit nu nog te denken aan een composet om zijn algemene geluid super te laten klinken.

Als ik een lekker nummer heb en zet hem lekker hard trilt het tussenschot wel mee, (had ik al wel verwacht, en is gelukkig alleen als ik hem wat extremer zet)

Heeft 1 van julie mischien tips om deze wat minder te laten trillen ? Mischien dunne latjes van onder naar boven monteren zodat de plaat steviger word?

Of iets van geluids isolatie materiaal?

Graag julie mening.

M.
Rijgie1994
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 dec 2020, 16:24

Re: T5 subwoofer tussenschot

Bericht door Rijgie1994 »

Niemand ideen ?

Ik dacht zelf om soort geluids isolatie op het tussem schot te doen( aan de achterkant) en daar nog een dikke plaat hout op

M.
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: T5 subwoofer tussenschot

Bericht door Renew »

Misschien kun je op onderstaand forum wat meer informatie vinden over sub-woofer in een auto:

https://forums.audioholics.com/forums/t ... fer.76214/

Wat ik wel weet is dat zo’n groot oppervlakte als een tussenschot moeilijk stijf te krijgen zal zijn.
Vaak probeert men dat door massa, in de vorm van loodbitumen, o.i.d toe te voegen. Maar of dat in dit specifieke geval een oplossing is??
In ieder geval veel luisterplezier! :ikrij
Plaats reactie