Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 GP 4motion LWB camperbouw

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
JeDo
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 feb 2021, 10:38

T5 GP 4motion LWB camperbouw

Bericht door JeDo »

Beste allemaal,

Al een tijdje lees ik actief mee op dit forum vanwege mijn T5-ombouw-projectje..
De eerste grote zaken zijn reeds gedaan en nu wordt het tijd voor de daadwerkelijk inbouw van een meubel en alle aanverwante zaken. Nu ik echt zelf aan de slag ga is het ook tijd voor een post op dit forum.

T5 4 motion uit 2014 (dubbele cabine) aangeschaft.
image6.jpeg
Eerst is de bus verhoogd met een Bilstein Pro-Lift Kit met Eibach Pro-Lift verhogingsveren i.c.m. off road banden:
image5.jpeg
Dubbele cabine eruit:
image4.jpeg
Laatst gewijzigd door JeDo op 19 feb 2021, 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
JeDo
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 feb 2021, 10:38

Re: T5 camperbouw

Bericht door JeDo »

Vervolgens een slaaphefdak (Reimo) en slaapbank bij Atrion laten plaatsen:
image3.jpeg
Voorbumper omgeruild voor kunststof bumper met bull bar:
image2.jpeg
image1.jpeg
JeDo
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 feb 2021, 10:38

Re: T5 camperbouw

Bericht door JeDo »

En nu staat de bus bij de wrapper voor een mooi en fris nieuw uiterlijk:
image0 (1).jpeg
b4c3d364-bee9-48de-9adb-ffd30a7bcff2.JPG
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: T5 camperbouw

Bericht door peetjeadhdtje »

wauw, mooi hoor.
JeDo
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 feb 2021, 10:38

Re: T5 camperbouw

Bericht door JeDo »

Wanneer de bus terugkomt van de wrapper staat de rest op de planning:

exterieur
  • Achterbumper vervangen voor kunststof bumper.
  • Sidebars plaatsen
  • kunststof beschermkappen rondom incl wielbogen
  • Reservewielhouder op achterklep.
interieur
  • draaiplateaus voor beide voorstoelen installeren
  • wandisolatie (armaflex) en bekleding
  • Vloer
  • Elektra aanleggen (zonnepaneel is al op hefdak gelijmd)
  • Meubel over de volle lengte maken
  • Watersysteem aansluiten
  • En alle aanverwante zaken
JeDo
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 feb 2021, 10:38

Re: T5 camperbouw

Bericht door JeDo »

Met name over de vloer ben ik nog aan het twijfelen. Ik wil niet teveel hoogte verliezen en temperatuurisolatie vind ik niet heel belangrijk. Het gaat me met name om geluidsisolatie.

Voor nu zit ik op het spoor van antidreun i.c.m. een dunne drukvaste isolatieplaat waarop de bodemplaat met vinylbekleding komt. Tips zijn natuurlijk van harte welkom. Ik heb de uitgebreide discussies inmiddels allemaal al (meerdere keren) gelezen dus laten we deze niet overdoen :)
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: T5 camperbouw

Bericht door peetjeadhdtje »

Je weet dat je met de draaiplateaus even moet wachten tot na de camperkeuring?
JeDo
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 feb 2021, 10:38

Re: T5 camperbouw

Bericht door JeDo »

peetjeadhdtje schreef: 18 feb 2021, 12:33 Je weet dat je met de draaiplateaus even moet wachten tot na de camperkeuring?
Ja, goeie! Vergeet ik te melden; de keuring is al gedaan bij Atrion dus er komt geen weging meer o.i.d. Ik moet alleen nog het kwarttarief aanvragen als de camper klaar is (foto's mailen).
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: T5 camperbouw

Bericht door peetjeadhdtje »

En had je toen die Bilstein Pro-Lift Kit met Eibach Pro-Lift verhogingsveren er al onder zitten want dan mag je nu 3500kg wegen?
JeDo
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 feb 2021, 10:38

Re: T5 camperbouw

Bericht door JeDo »

peetjeadhdtje schreef: 18 feb 2021, 12:44 En had je toen die Bilstein Pro-Lift Kit met Eibach Pro-Lift verhogingsveren er al onder zitten want dan mag je nu 3500kg wegen?
Ja, die set zat er toen al onder. Kentekenbewijs geeft aan max. 3000 kg.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 camperbouw

Bericht door Multivan Generation »

Als temperatuursisolatie niet echt prioriteit heeft, dan zou je kunnen kiezen voor alubutyl in 1.9 of 2 mm dikte en daarop een stabiele 9mm plaat. Daarmee verlies je de minste hoogte. Eventueel kun je dan ook nog 6 mm armaflex tussen alubutyl en houten vloer gebruiken.
Reimo Extreme is wel stabieler maar dikker.

Succes met je afweging.

Hoe wil je de reservewiel houder gaan maken?
Misschien een fietsendrager aanpassen?

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
JeDo
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 feb 2021, 10:38

Re: T5 camperbouw

Bericht door JeDo »

Multivan Generation schreef: 18 feb 2021, 13:37 Als temperatuursisolatie niet echt prioriteit heeft, dan zou je kunnen kiezen voor alubutyl in 1.9 of 2 mm dikte en daarop een stabiele 9mm plaat. Daarmee verlies je de minste hoogte. Eventueel kun je dan ook nog 6 mm armaflex tussen alubutyl en houten vloer gebruiken.
Reimo Extreme is wel stabieler maar dikker.

Succes met je afweging.

Hoe wil je de reservewiel houder gaan maken?
Misschien een fietsendrager aanpassen?

Groetjes Peter
Dank voor de tip! Alubutyl lijkt me inderdaad een hele goede. Voor de armaflex zal er een houten frame tussen moeten, aangezien dit niet drukvast is, toch? Of zou de bodemplaat gewoon op de armaflex kunnen liggen?
JeDo
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 feb 2021, 10:38

Re: T5 camperbouw

Bericht door JeDo »

Multivan Generation schreef: 18 feb 2021, 13:37
Hoe wil je de reservewiel houder gaan maken?
Misschien een fietsendrager aanpassen?

Groetjes Peter
Ik heb een reservewielhouder uit Engeland besteld:
vwt5-wheel-carrier-4.jpg
VWT5-wheel-carrier-1.jpg
Met achterdeuren is de keuze zeer beperkt.....
Gebruikersavatar
Renew
Berichten: 246
Lid geworden op: 16 nov 2017, 09:48

Re: T5 camperbouw

Bericht door Renew »

Ziet er stoer uit, met die banden en bullbar!
Bedenk goed waar je alles neer gaat zetten en behoud ook wat sjor punten over in de bus, als je de vloer er in legt.
Bedenk ook vooraf of je een chemisch toilet wilt gaan gebruiken en waar of je die plaatst. Hetzelfde geld voor de gastank.
Achteraf een plek zoeken is kan op problemen stuiten qua bereikbaarheid en bergplek. (Een vw T5 is niet uiteindelijk niet zo heel erg groot :lach)
Qua isolatie vind ik wol echt een aanrader! Geluid is voor mij wat minder belangrijk omdat de meeste punten van geluidsoverdracht wel omgebouwd worden met kasten(jes). Maak die kasten wel star en stijf zodat ze niet gaan kraken en piepen onderweg. En zet ze voor de veiligheid goed vast aan de bus.

Heel veel succes en plezier met het inbouwen van je bus!!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 camperbouw

Bericht door Multivan Generation »

JeDo schreef: 18 feb 2021, 15:06
Dank voor de tip! Alubutyl lijkt me inderdaad een hele goede. Voor de armaflex zal er een houten frame tussen moeten, aangezien dit niet drukvast is, toch? Of zou de bodemplaat gewoon op de armaflex kunnen liggen?
Dat maakt niet uit of de armaflex drukvast is of niet, in mijn ogen.
Stel dat je de vloerplaat er op legt, en die vloerplaat zet je goed vast m.b.v. de draadbussen die al in je bus aanwezig zijn ter hoogte van de sjorogen.
Dan trek je de vloer daarmee vast naar beneden, en de Armacell drukt dan iets in, en kan mooi de dalen in de vloer wat opvullen. Ook kun je naar mijn verwachting dan ongeveer de helft van de dikte van de gebruikte armacell winnen in hoogte, doordat je het vasttrekt/vastdrukt door de vloerplaat.

Wellicht een iets andere benadering als dat jij in gedachten had, maar dat is het leuke van het forum denk ik.

Groetjes Peter
PS linkje van mijn ombouw :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie