Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

vragen over de T6
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 979
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 20:28
Locatie: ook het Westerkwartier

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door krekwakwol »

Je hebt bij NKC 3 opties.
1 Een ombouw verzekering afsluiten, maar dan mag je alleen zelfbouw gerelateerde ritten maken.
2 Als je gas, water en electra aan boordt hebt, kun je dat laten keuren voor 40 euro en dan mag je de bus gewoon gebruiken.
3 Laten taxeren voor 130 euro als je echt helemaal klaar bent.

Bij NKC kun je ook niet campers verzekeren.
Even een telefoontje en je weet de mogelijkheden.

Succes ermee.
Groet, Arnold
T5 2.5 TDI LWB 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30412
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door Multivan Generation »

kameel30 schreef: di apr 27, 2021 12:09 Ik zie inmiddels dat Aveco de volgende zaken vraagt als acceptatie eis:
- Mechanisch slot (Construct Premium of Bearlock NRK)
- een door de preventiecommissie goedgekeurd OBD Lock
- in geval van een automatische transmissie een goedgekeurde protectieplaat gemonteerd

Dat gaat volgens mij aardig in de papieren lopen! Waar kan ik dit het beste laten doen mocht ik hiervoor kiezen?
En je bus kost het equivalent van een pakje melk?
Natuurlijk stellen verzekeraars steeds zwaardere eisen aan beveiligingsmaatregelen voor bussen en aan campers in het bijzonder.
De vraag is groot, en dat weet het dievengilde ook..
Dus vandaar..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
kameel30
Berichten: 26
Lid geworden op: za feb 20, 2021 10:43

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door kameel30 »

Multivan Generation schreef: di apr 27, 2021 14:37
kameel30 schreef: di apr 27, 2021 12:09 Ik zie inmiddels dat Aveco de volgende zaken vraagt als acceptatie eis:
- Mechanisch slot (Construct Premium of Bearlock NRK)
- een door de preventiecommissie goedgekeurd OBD Lock
- in geval van een automatische transmissie een goedgekeurde protectieplaat gemonteerd

Dat gaat volgens mij aardig in de papieren lopen! Waar kan ik dit het beste laten doen mocht ik hiervoor kiezen?
En je bus kost het equivalent van een pakje melk?
Natuurlijk stellen verzekeraars steeds zwaardere eisen aan beveiligingsmaatregelen voor bussen en aan campers in het bijzonder.
De vraag is groot, en dat weet het dievengilde ook..
Dus vandaar..
Het heeft toch niets met de aanschafprijs te maken, dat vind ik juist apart ;-) Ik vind het met name bijzonder dat de de verzekeraars bij een multivan als auto een elektronisch alarm klasse 5 vragen (voor diefstaldekking) en eenmaal omgebouwd tot camper vervalt deze eis compleet en is zelfs de startonderbreker al voldoende. Echter moet je dan bij NKC een versnellingsbakslot laten installeren en bij Aveco dus de 3 genoemde zaken. Je gaat dus vooral van elektronisch naar mechanische beveiliging. En als je de auto dus al in je bezit hebt betekent dit dat als je tot de camper keuring voor diefstal verzekerd wil zijn, je na de camperkeuring met enorme overkill aan elektronisch beveiliging blijft zitten.
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 297
Lid geworden op: ma apr 23, 2018 14:33
Locatie: Twente

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door MarkV »

Ter info: bij de NKC hangt de gevraagde beveiliging af van de waarde van je camper:

Beveiligingseisen
Voor de NKC Camperverzekering is deze eis afhankelijk van de te verzekeren waarde van je camper:

Tot € 30.000 Geen beveiligingseis

Van € 30.000
tot € 75.000
Startonderbreker (voorheen SCM klasse 1) of TNO goedgekeurd
versnellingsbakslot/stuurasslot

Van € 75.000
tot € 125.000
Alarmsysteem (voorheen SCM klasse 2) met ruitgravering* of TNO goedgekeurd
versnellingsbakslot/stuurasslot
*ruitgravering is niet vereist/mogelijk in geval van kunststof ramen
Jan B Multivan
Berichten: 5
Lid geworden op: wo apr 21, 2021 6:24

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door Jan B Multivan »

Hallo,

Ik heb verleden jaar een T6 LB Multivan 4 Motion 200pk DSG in Duitsland gekocht.
Toen ik die wilde verzekeren schrok ik me rot. Hoge premie, €2000,- aan electronica + een maandabonnement voor het volgsysteem.

Ik ben bij NKC uitgekomen. Tijdens ombouw ( hefdak en keukentje) de ombouwverzekering a €60/mnd. Na keuring €90,-/mnd. Geen extra investeringen, standaard startonderbreker voldoet.

Zoals hieronder gezegd: telefoontje naar NKC

Succes

Jan
Jan B Multivan
Berichten: 5
Lid geworden op: wo apr 21, 2021 6:24

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door Jan B Multivan »

Aanvullend: verzekerd op basis van dagwaarde. Mocht ik zelf Opgeven. Heb ik gedaan ahv de totale kosten die ik gemaakt heb. €65.000,-
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2027
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door Erdem50 »

Voor alle duidelijkheid, het enige qua diefstalbeveiliging is je originele startonderbreker?
T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 387
Lid geworden op: za nov 21, 2015 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door Lutra »

Erdem50 schreef: za mei 01, 2021 9:28 Voor alle duidelijkheid, het enige qua diefstalbeveiliging is je originele startonderbreker?
Een bearlock of construct slot lijkt me geen overbodige luxe :bonk
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30412
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door Multivan Generation »

Lijkt wel of mensen alleen kijken naar een zo goedkoop mogelijke premie. Een bus kost echt serieus geld, zeker een recente.
Ik zou niet van minimale eisen uitgaan maar veel extra zaken doen.
Moet er niet aan denken dat de bus ongewild naar andere 'eigenaar' over gaat of gestript wordt terug gevonden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Jimmy77
Berichten: 11
Lid geworden op: vr apr 23, 2021 20:55

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door Jimmy77 »

Multivan Generation schreef: za mei 01, 2021 14:55 Lijkt wel of mensen alleen kijken naar een zo goedkoop mogelijke premie. Een bus kost echt serieus geld, zeker een recente.
Ik zou niet van minimale eisen uitgaan maar veel extra zaken doen.
Moet er niet aan denken dat de bus ongewild naar andere 'eigenaar' over gaat of gestript wordt terug gevonden.
Denk dat het er hier nieteens zozeer de discussie is wat het goedkoopste is, maar meer dat er zoveel verschil aan eisen van verzekeringen zit.

We weten idd allemaal dat deze bussen duur en gewild zijn, maar toch zijn er verzekeringen die er anders instaan.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2027
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door Erdem50 »

Wat maakt dat uit of je jou bezit nu wel op niet knap beveiligd?

Niemand wil natuurlijk teveel betalen incl ik niet, maar even los van verzekeren zou ik mijn bus knap beveiligen. Moet er niet aan denken dat mijn bus gestolen zou worden 😞
T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30412
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door Multivan Generation »

Dat de premie van een multivan met wat toeters en bellen aangekleed, hoger ligt als een zelfbouw camper lijkt me logisch. Bij een camper gaat een verzekering uit van een basis transporter met wat extra's denk ik.. en die prijs ligt zo 30.000 euro lager. Grove schatting.

Kijk eens naar een alarm gebaseerd op canbus met aparte sleutelhanger, bijvoorbeeld via YouTube Kai Stüven, combineer dat met een bearlock, verander je OBD aansluiting, en je bent al een heel eind.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
kameel30
Berichten: 26
Lid geworden op: za feb 20, 2021 10:43

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door kameel30 »

Ik vind het inderdaad met name bijzonder te noemen dat je bij een multivan als personenauto volledig elektronisch moet beveiligen om tegen diefstal verzekerd te zijn, dit heeft te maken met de catalogusprijs. Bij campers wordt er ten eerste gekeken naar de dagwaarde of taxatiewaarde, dat vind ik dan wel weer logisch. Minder logisch vind ik de nadruk op mechanische sloten. Zoals gezegd is de startonderbreker vaak voldoende bij een camperverzekering, als het gaat om elektronische beveiliging. Om tegen diefstal verzekerd te zijn dien je dat dan aan te vullen met een keur aan mechanische sloten, bij de ene is een bearlock voldoende, bij de ander vragen zij tevens een OBD lock en een protectieplaat onder je motorkap (tegen handmatig in 'D' zetten.

Ik ben absoluut voor goede beveiliging, begrijp me niet verkeerd. Maar in principe vind ik meer dan de verzekeringseis niet echt nodig. Wat werkt nu beter, elektronisch of mechanische beveiliging? En als het ene beter werkt, waarom wordt dit dan niet gewoon voor alle type auto's gevraagd. Zelfs bij dezelfde verzekeraard houden ze er andere eisen op na voor 'auto' of 'camper'.

Nou ja, knappe dief die mijn bus straks nog weet mee te nemen met een klasse 3 alarm, peilzender, versnellingsbakslot, obd lock en protectieplaat...

Hierbij een foto tijdens ons eerste uitstapje gister!
Afbeelding
Jimmy77
Berichten: 11
Lid geworden op: vr apr 23, 2021 20:55

Re: Aanschaf T6 en (slaap)hefdak

Bericht door Jimmy77 »

kameel30 schreef: zo mei 02, 2021 10:51 Ik vind het inderdaad met name bijzonder te noemen dat je bij een multivan als personenauto volledig elektronisch moet beveiligen om tegen diefstal verzekerd te zijn, dit heeft te maken met de catalogusprijs. Bij campers wordt er ten eerste gekeken naar de dagwaarde of taxatiewaarde, dat vind ik dan wel weer logisch. Minder logisch vind ik de nadruk op mechanische sloten. Zoals gezegd is de startonderbreker vaak voldoende bij een camperverzekering, als het gaat om elektronische beveiliging. Om tegen diefstal verzekerd te zijn dien je dat dan aan te vullen met een keur aan mechanische sloten, bij de ene is een bearlock voldoende, bij de ander vragen zij tevens een OBD lock en een protectieplaat onder je motorkap (tegen handmatig in 'D' zetten.

Ik ben absoluut voor goede beveiliging, begrijp me niet verkeerd. Maar in principe vind ik meer dan de verzekeringseis niet echt nodig. Wat werkt nu beter, elektronisch of mechanische beveiliging? En als het ene beter werkt, waarom wordt dit dan niet gewoon voor alle type auto's gevraagd. Zelfs bij dezelfde verzekeraard houden ze er andere eisen op na voor 'auto' of 'camper'.

Nou ja, knappe dief die mijn bus straks nog weet mee te nemen met een klasse 3 alarm, peilzender, versnellingsbakslot, obd lock en protectieplaat...

Hierbij een foto tijdens ons eerste uitstapje gister!
Afbeelding
Mooie bus hoor. Vind de chrome strip aan de zijkant ook mooie toevoeging ( had onze vorige ook) maakt de bus net ff wat minder massief zwart.
Is de bus nu verder helemaal klaar qua ombouw ed.
Wij zijn er nog steeds niet uit. Ook omdat op dit moment nog steeds niet DE bus is gevonden.
Plaats reactie