Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hoe werkt het bij VW?

vragen over de T6
Plaats reactie
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Hoe werkt het bij VW?

Bericht door MGA1600 »

Goedemorgen!

VW is een nieuwe wereld voor mij persoonlijk waar ik mijn weg nog in moet vinden. Ik betrap me erop dat ik ‘de bus’ wel heel erg leuk vind en er graag meer technische achtergrond bij zou willen hebben.

Bij eerdere auto’s van andere merken deed ik vaak van alles aan onderhoud en reparaties zelf (omdat ik dat leuk vind en dan ook precies weet wat er wel of niet gebeurd is).

Mijn huidige ‘eerste’ auto (Volvo XC90T8- plug-in hybride) is eigenlijk ongeschikt om er grotere dingen zelf aan te doen met al die ‘hoogspanning’ en een buitengewoon verregaande rol voor computers en software. Enfin, tot dusverre was daar ook niets aan nodig, hij doet het gewoon perfect.

Nou denk ik dat mijn VW T6 qua ‘moeilijkheidsgraad’ best wel aardig vergelijkbaar is met bijvoorbeeld de Volvo V70n die ik eerder had. Die had ook een canbus systeem maar daarnaast toch ook ruimte voor het ‘eerlijke’ sleutelen. Van die auto had ik een (digitaal) exemplaar van het officiële manual (Vadis) waar je echt op VIN nummer basis de diepte mee in kunt als je wilt weten hoe het werkt (of waarom het niet meer werkt ...haha), de elektrische schema’s, onderdelen lijsten, afstel gegevens wilt zien etc.

Nou is mijn vraag of dat soort informatie in de een of andere vorm ook voor de T6 te koop of te vinden is. Met andere woorden kan iemand me alsjeblieft een beetje in de juiste richting duwen voor het verkrijgen van de juiste documentatie of hulpbronnen? Ik lees ook wel over ‘opties activeren door coderen’.
Wat is daar voor nodig en wat kun je er allemaal mee?

Alle informatie is welkom! Dank alvast!

Huib
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 509
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Hoe werkt het bij VW?

Bericht door moosev »

kijk eens bij erwin online https://erwin.volkswagen.de/erwin/showHome.do

Verder gebruik ik zelf OBDeleven dongel om de auto uit te lezen (T5GP) en wat kleine dingen te coderen.

Er bestaat ook nog zoiets als ElsaWin software maar of dat er ook is met T6 gegevens weet ik niet.

gr
René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hoe werkt het bij VW?

Bericht door Multivan Generation »

moosev schreef: 20 nov 2019, 12:05 kijk eens bij erwin online https://erwin.volkswagen.de/erwin/showHome.do

Verder gebruik ik zelf OBDeleven dongel om de auto uit te lezen (T5GP) en wat kleine dingen te coderen.

Er bestaat ook nog zoiets als ElsaWin software maar of dat er ook is met T6 gegevens weet ik niet.

gr
René
+1
in de Elsawin zou inderdaad ook de T6 moeten staan, inclusief schema's etc.
Is gewoon het digitale werkplaats handboek, niet op VIN.
Wil je het echt specifiek op VIN, dan is bovenstaande link the way to go,
waarbij je tegen betaling alles wat je wilt legaal kunt downloaden.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Hoe werkt het bij VW?

Bericht door MGA1600 »

Heel erg bedankt heren, dat helpt me verder met mijn ambities.... !

Ik heb me direct bij Erwin geregistreerd. Ik zie dat het per uur of per dag ‘afgerekend’ moet worden, da’s natuurlijk geen probleem maar om dat efficiënt te laten zijn(value for money) moet ik eerst even rustig een interesse lijstje maken voor ik “toe ga slaan”.....

Ik ga ook nog even goed naar die dongels kijken...!

Voor Elsawin kom ik al googlende wel een aantal hits tegen, waaronder die van een aanbieder die het op een set dvd’s levert. Maar als ik op hun site wil kijken komt er een waarschuwing in beeld met de mededeling dat ze mogelijk alleen op je betaalgegevens zitten te azen en daarmee niet te vertrouwen zijn. Klinkt niet goed.... Weet een van jullie een adres waar ik het wel veilig kan kopen?
Plaats reactie