Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Beter licht?

vragen over de T6
Plaats reactie
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Beter licht?

Bericht door MGA1600 »

Mijn T6 is voorzien van H4 koplampen die, ondanks het plaatsen van extra lichtgevende bolletjes (Philips) , bijzonder matig licht geven voor een moderne auto uit 2017. Misschien ben ik wel erg verwend met de LED koplampen van mijn huidige volvo en Xenon in de vorige, Ik vind het nu ronduit vervelend (zelfs niet ongevaarlijk) om er zo op onbekende wegen mee rond te rijden in het donker.
Ik wil daar dus wat mee, maar wat?
- originele full-Led koplampen zijn schreeuwend duur en vergen ook een hoogteregeling die er niet op zit. Een ombouw van bij elkaar minstens een paar duizend euro dus denk ik.
- Led of Xenon ombouwsetjes mogen officieel niet gebruikt worden in bestaande halogeen armaturen heb ik begrepen. Werkt dat overigens wel?
- Zijn de originele VW koplampen met H7 lampen misschien veel beter dan H4 qua lichtopbrengst? Die lampunits zijn nog wel enigszins betaalbaar (maar dan zal de kabelboom wel een beetje aangepast moeten worden omdat dim- en grootlicht dan afzonderlijke lampjes zijn). is die ombouw de moeite waard?
- ik zie ook Regelmatig advertenties van niet-originele koplampen met Led als dagrijverlichting en H1 lampen als dim- en grootlicht. Is dat wat of is dat alleen cosmetisch?
- losse extra LED-stralers mee laten branden met het hoofdlicht zou ook kunnen helpen, maar zal ook wel niet mogen? Bovendien waar laat je ze? Ik zag een video waarbij er wat spijltjes uit de grille waren gezaagd waarin die dingen gemonteerd werden, maar die grille is nu al slap en flexibel, dan gaat de lichtbundel natuurlijk ook alle kanten op. Ook geen goed idee.

Kortom; ik weet het niet. Iemand een idee of beter nog ervaring met een ombouw?

Dank!

Huib
Gebruikersavatar
Woodworks
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 jun 2017, 11:11
Locatie: Amsterdam

Re: Beter licht?

Bericht door Woodworks »

MGA1600 schreef: 26 nov 2019, 14:40 Mijn T6 is voorzien van H4 koplampen die, ondanks het plaatsen van extra lichtgevende bolletjes (Philips) , bijzonder matig licht geven voor een moderne auto uit 2017. Misschien ben ik wel erg verwend met de LED koplampen van mijn huidige volvo en Xenon in de vorige, Ik vind het nu ronduit vervelend (zelfs niet ongevaarlijk) om er zo op onbekende wegen mee rond te rijden in het donker.
Ik wil daar dus wat mee, maar wat?
- originele full-Led koplampen zijn schreeuwend duur en vergen ook een hoogteregeling die er niet op zit. Een ombouw van bij elkaar minstens een paar duizend euro dus denk ik.
- Led of Xenon ombouwsetjes mogen officieel niet gebruikt worden in bestaande halogeen armaturen heb ik begrepen. Werkt dat overigens wel?
- Zijn de originele VW koplampen met H7 lampen misschien veel beter dan H4 qua lichtopbrengst? Die lampunits zijn nog wel enigszins betaalbaar (maar dan zal de kabelboom wel een beetje aangepast moeten worden omdat dim- en grootlicht dan afzonderlijke lampjes zijn). is die ombouw de moeite waard?
- ik zie ook Regelmatig advertenties van niet-originele koplampen met Led als dagrijverlichting en H1 lampen als dim- en grootlicht. Is dat wat of is dat alleen cosmetisch?
- losse extra LED-stralers mee laten branden met het hoofdlicht zou ook kunnen helpen, maar zal ook wel niet mogen? Bovendien waar laat je ze? Ik zag een video waarbij er wat spijltjes uit de grille waren gezaagd waarin die dingen gemonteerd werden, maar die grille is nu al slap en flexibel, dan gaat de lichtbundel natuurlijk ook alle kanten op. Ook geen goed idee.

Kortom; ik weet het niet. Iemand een idee of beter nog ervaring met een ombouw?

Dank!

Huib


Ik zou hier eens kijken als ik jou was
https://travelinlite-transporters.co.uk ... 42e4&_ss=r

Zo heel duur hoeft het niet te zijn.
2013 CC 3.6 4-motion Rline
2017 Transporter 150kw DSG LWD enk.cabine multivan dash.
:T6NOLESS
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Beter licht?

Bericht door MGA1600 »

Zijn er helaas alleen voor RHD auto’s. En ik denk dat de genoemde de prijs per lamp is.....
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Beter licht?

Bericht door Multivan Generation »

Ik herken het probleem.
Daarom heb ik het zelf anders aangepakt.



Zie trouwens je PB-box :knipoog

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Beter licht?

Bericht door MGA1600 »

Een schitterende klus, chapeau! Kan ik ‘ergens’ vinden welke inbouwspullen je hebt toegepast?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Beter licht?

Bericht door Multivan Generation »

Jazeker.
Mijn ombouwproject naar camper in T5 camper
The next level. Daarin staat wel vermeldt welke componenten ik gebruikt heb.

Voor resultaat zie dit topic..
https://www.weetjewel.nl/phpbb3/view ... tart=495

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Beter licht?

Bericht door MGA1600 »

Dank je wel, daar ga ik uitgebreid naar kijken!
Gebruikersavatar
Woodworks
Berichten: 60
Lid geworden op: 03 jun 2017, 11:11
Locatie: Amsterdam

Re: Beter licht?

Bericht door Woodworks »

Op marktplaats staat nu een set led koplampen €1750
2013 CC 3.6 4-motion Rline
2017 Transporter 150kw DSG LWD enk.cabine multivan dash.
:T6NOLESS
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Beter licht?

Bericht door MGA1600 »

Woodworks schreef: 12 dec 2019, 16:25 Op marktplaats staat nu een set led koplampen €1750
Dank je wel! Goeie tip, maar het is me toch veel te veel geld (voor een tweede auto, want dat is onze bus tenslotte).

Maar ik ben wel met de licht-uitdaging begonnen, want Ik heb inmiddels een set goede, bijna nieuwe, originele H7/H7 koplampen bij de sloop gevonden. Volgens ‘bronnen’ moeten die toch aanzienlijk beter licht geven dan de H4 -koplampen, zeker als je bij het voeren van grootlicht het dimlicht ook mee laat branden. Dat kan omdat er voor groot- en dimlicht een aparte reflector en een aparte lamp is. De koplampen worden voorzien van de volgens ‘de geleerden’ beste, legale, halogeen lampen, namelijk Osram Night Breaker Laser Next Generation. Als ze net zoveel licht geven als de naam lang is ben ik denk ik wel tevreden!

Ik moet de ‘nieuwe’ koplampen nog wel monteren, omdat ik van de gelegenheid dat de bumper er dan toch af moet, gebruik wil maken om meteen ook maar een paar mistlampen (eigenlijk zijn het breedstralers) te monteren op de daartoe bestemde plek onderin de bumper. Die lampen wil ik op een aparte schakelaar, via een relais aan kunnen schakelen (dus niet zoals “origineel” geschakeld bij alleen stadslicht) als het dimlicht aanstaat.
Die mistlampen en een kabel ervoor heb ik ook al, ik wacht alleen nog op een paar ‘stukjes’ bumper (frames voor de mistlampen) die ik in Duitsland op ebay gevonden en besteld heb. Maar mijn snelheid is er nu wel even een beetje uit door wat andere-dan-aan-de-bus bezigheden in en om huis.

Maar theoretisch heb ik “straks”, als alles gemonteerd is, zowel beter dimlicht (als ik de breedstralers er bij ernstige duisternis bij aanzet tenminste) als beter grootlicht (met de dimlichten erbij). Mocht het dan nog niet goed genoeg zijn dan kijk ik wel weer verder...l

Maar toch erg bedankt voor de tip...!

Groet!

Huib
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Jazeker nu beter licht!

Bericht door MGA1600 »

Vandaag de H4 koplampen omgewisseld voor de H7 exemplaren en tegelijkertijd de breedstralers gemonteerd. Die laatste moet ik elektrisch nog wel aansluiten. Het aanpadssen voor die extra lampen was best een heel gedoe waarbij je stukjes plastic uit de bumper los moet zien te wurmen om ze te vervangen door die vers aangeschafte exemplaren waar een venstertje in zit.

Omdat dat ‘gedoe’ om praktische redenen (koud, nat, vervelend) beter binnen dan buiten kon gebeuren kwam ik in de buurt de kerstboom terecht. (In die omgeving mogen natuurlijk geen onvertogen woorden vallen dus heb ik me flink moeten beheersen…..), maar de truc is gelukkig geslaagd.
Het uitwisselen van de koplampen is daarentegen een klusje van niks (zodra de bumper er af is dan natuurlijk).

Met de ‘nieuwe’ koplampen net een tijdje in het donker gereden, het is echt een behoorlijk positief verschil! Dimlicht is voller (intenser) en het grootlicht is veel gerichter.

Er moet nog wel een softwarematige aanpassing volgen waardoor de dimlichten mee blijven branden bij grootlicht. Je kunt uiteraard simuleren hoe dat zal zijn door bij dimlicht een lichtsignaal te geven. Dat maakte het lichtbeeld echt wel goed genoeg!
Bijlagen
6D6FEC7F-A9E7-406C-A559-D81A8E503B4B.jpeg
E9B50C6B-EAE8-4ACC-9DB9-71A0D3ABC3F3.jpeg
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Beter licht?

Bericht door Snautzer »

:lach Stille nacht heilige nacht, godnondeju werk eens mee heilige nacht.....
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Inderdaad beter!

Bericht door MGA1600 »

Hier een paar fotootjes van het H7 grootlicht met en zonder de extra breedstralers in actie. Netjes toch?
Bijlagen
6CD2920D-65D5-4304-8850-A183683704CB.jpeg
6DEA9CDF-10AB-43AF-B547-AE07CF7F5EC4.jpeg
Plaats reactie