Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

welke 2e accu?

vragen over de T6
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

welke 2e accu?

Bericht door mettesboy »

Omdat we naar volgende jaren toe vaker 'enkele' dagen zonder stroom zullen zitten tijdens vakanties, denk ik eraan om bij een nieuwe T6.1 een 2e accu vanuit de fabriek te laten installeren.

Voornamelijk om enkele dagen na elkaar een compressorkoeler (waeco) aan het werk te houden zonder het risico de eerste batterij leeg te trekken.
Op de waeco zit wel een high en low knop om zichzelf uit te schakelen als er nog te weinig sap in de batterij zit, maar ja.... hoe betrouwbaar is dat....
En dat neemt het probleem niet weg dat er gedurende langere tijd stroom moet kunnen geleverd worden.

Ik weet niet of het daarnaast toegelaten/mogelijk is om bv een externe versterker voor de radio of bv een actieve sub hier ook op aan te sluiten? (dan moet er geen kabel extra naar de motorruimte..) of is dit niet aan te raden?

Nu mijn eigenlijke vraag:
Je hebt 2 opties in de prijslijst:
1 2e batterij met stroomonderbreker 303€
2 2e batterij met afsluitrelais en batterijbewaking 397€


Ik vermoed dat de stroomonderbreker manueel is? Dus 1 keer vergeten te onderbreken en dan kans op lege startbatterij?
Bij het afsluitrelais vermoed ik dat dit dan 'automatisch' afgesloten wordt?

Is het in beide gevallen zo dat steeds eerst de startbatterij wordt opgeladen en dan pas de 2e accu? of gebeurt dit parallel aan mekaar?


thx voor de info!
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: welke 2e accu?

Bericht door Pascal-141 »

De Waeco koelboxen zijn heel energiezuinig , ik heb er zelf ook een en ben daar super tevreden van. En ja , je kan vertrouwen op de instellingen.

Ik denk niet dat er een " manuele" stroomrelais zou zitten op een nieuwe auto, dat zal wel automatisch zijn .
De batterijen worden al sinds de komst van de Euro 5 motoren bijgeladen door een "slimme" alternator . Dus de alternator levert geen stroom als de batterij op peil is. En de relais voor de 2e batterij word waarschijnlijk pas aangestuurd als de motor draait én als de alternator stroom levert .

Heb je nog een optie tussen types van 2e batterij ? Dus natte batterij of gel batterij ? Dan zou ik voor de gelbatterij gaan , die is het beste geschikt om lange tijd stroom te leveren voor je koelbox .
Laatst gewijzigd door Pascal-141 op 14 okt 2020, 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: welke 2e accu?

Bericht door mettesboy »

Die Waeco heeft me inderdaad nog nooit in de steek gelaten! Super ding.
Enkele collega's van me hadden iets goedkopere koelers/frigo's met eenzelfde systeem van beveiliging als de Waeco, maar hebben al meer dan eens met te lage spanning op batterij gezeten.... (wel in een Ford Transit Connect)
Daarom dat ik niet voor verrassing wil komen ;-)

Ik zal bij de vriendelijke man bij de dealer eens horen of het gel-batterijen zijn (ik zou dit toch wel vermoeden)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: welke 2e accu?

Bericht door Multivan Generation »

Zijn AGM batterijen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: welke 2e accu?

Bericht door mettesboy »

Misschien een domme vraag,
Als je af fabriek een 2e accu hebt, zijn dan alle 12V stekkers hierop aangesloten? (die van het dashboard wsch. niet?))
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: welke 2e accu?

Bericht door Multivan Generation »

Dat klopt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: welke 2e accu?

Bericht door Rafke 108 »

Ik heb toevallig enkele weken terug een gelijkaardige samenstelling gemaakt ( offerte) en zowel standaard als 2de batterij kan je kiezen voor een AGM-batterij... Ik dacht dat het 85€ zonder BTW was / batterij. De tweede batterij kost trouwens 251€ zonder BTW.
Je moet bij de dealer echter benadrukken dat ze de optie 'achteraf ombouwen 'aanduiden, blijkbaar faalt dat soms in hun eigen configurator waardoor enkele opties niet zichtbaar zijn (denk dat het probleem gewoon is dat er teveel opties zijn die dan ook nog eens in een pakket gegoten kunnen worden).

Nu wat die waeco's zijn echt wel betrouwbaar. Mijn buur heeft er eentje in zijn beach zitten, en op mijn werk hebben er enkele die in hun bus zitten (zijn uitgerust met slaapcabine) en de ingebouwde beveiliging werkt echt wel.
Vorig jaar kwam ik Pascal toevallig eens tegen en hij had lekker vleesbrood mee in zijn frigo en dat was nog lekker fris dus efficient zijn ze wel :toppie
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: welke 2e accu?

Bericht door mettesboy »

In mijn configuratie heb ik momenteel ook AGM batterij als 1e genomen (100€ incl btw)
en dan 303€ voor een 2e batterij (zonder batterijbewaking)
dus dat zijn dezelfde prijzen

Misschien is het wat overkill om voor de eerste batterij dan ook nog AGM te nemen? (maar wat is 100€ op totaal bedrag hé :nuts )
Ok, langere levensduur en speciaal extra sterk bij veel starten (maar de eerste knop die ik indruk als ik gestart ben, is die om start-stop uit te schakelen), en zoveel start ik eigenlijk niet....

Als je een programmeerbare bijverwarmer op water neemt, dan kan je de optie AGM voor de eerste batterij trouwens niet nemen.
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: welke 2e accu?

Bericht door Multivan Generation »

mettesboy schreef: 23 nov 2020, 16:39 In mijn configuratie heb ik momenteel ook AGM batterij als 1e genomen (100€ incl btw)
en dan 303€ voor een 2e batterij (zonder batterijbewaking)
dus dat zijn dezelfde prijzen

Misschien is het wat overkill om voor de eerste batterij dan ook nog AGM te nemen? (maar wat is 100€ op totaal bedrag hé :nuts )
Ok, langere levensduur en speciaal extra sterk bij veel starten (maar de eerste knop die ik indruk als ik gestart ben, is die om start-stop uit te schakelen), en zoveel start ik eigenlijk niet....

Als je een programmeerbare bijverwarmer op water neemt, dan kan je de optie AGM voor de eerste batterij trouwens niet nemen.
Een AGM accu kun je met een hoger voltage laden soms tot wel 15,3V.

Bij een T6 kon je wel start accu en 2de accu als AGM accu bestellen. Dus lijkt me sterk dat je het niet kunt bestellen. AGM accu icm programmeerbare waterstandkachel zou geen probleem moeten zijn.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: welke 2e accu?

Bericht door mettesboy »

Dan moet het een fout in dee configurator zijn.
Vanaf dat je hem daar kiest, moet je de AGM verwijderen...
Maar de configurator is idd. zelden foutloos :knipoog
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Plaats reactie