Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lekkend schuifraam Transporter T6 Caravelle

vragen over de T6
CamperFred
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 sep 2020, 15:29

Lekkend schuifraam Transporter T6 Caravelle

Bericht door CamperFred »

Hallo iedereen,

Ik zit met een lekkend schuifraam aan de vaste linker kant van mijn Transporter, dus niet aan de schuifdeur.
Het water loopt achter de binnenbekleding en komt onderaan tevoorschijn, op de bodem dus.

De Volkswagen dealer heeft het schuifraam er uit gehaald, alles gereinigd enz.. maar het probleem is niet opgelost.
Ik kreeg zelfs te horen dat dit een veel voorkomend probleem is bij Transporters.

Jammer, want verder ben ik heel tevreden over mijn Transporter T6 met zijn krachtige 150pk diesel en de automaat die zeer goed werkt.

Zijn er hier nog Forumleden met hetzelfde probleem en hoe is dit op te lossen?

Dank bij voorbaat,
Fred.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lekkend schuifraam Transporter T6 Caravelle

Bericht door Multivan Generation »

Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 23 dec 2020, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
CamperFred
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 sep 2020, 15:29

Re: Lekkend schuifraam Transporter T6 Caravelle

Bericht door CamperFred »

Bedankt Peter, maar de fotos zijn niet te zien :vraagteken
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lekkend schuifraam Transporter T6 Caravelle

Bericht door Multivan Generation »

CamperFred schreef: 23 dec 2020, 16:23 Bedankt Peter, maar de fotos zijn niet te zien :vraagteken
Leve google he.. Ze stonden met google photo's verlinkt, google had iets veranderd,
en hopla geen enkele foto meer zichtbaar.. Het stomme is dat ik ze gewoon wel zie :bonk

Zie ook de 2de link..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lekkend schuifraam Transporter T6 Caravelle

Bericht door Multivan Generation »

Is je afvoerslangetje niet toevallig verstopt?
Of het je geen afvoerslangetje er aan zitten?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Lekkend schuifraam Transporter T6 Caravelle

Bericht door Angelo-anneveld »

Multivan Generation schreef: 23 dec 2020, 20:51 Is je afvoerslangetje niet toevallig verstopt?
Of het je geen afvoerslangetje er aan zitten?
Zolang ik weet hebben die schuiframen van VW ook geen afvoerslang..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lekkend schuifraam Transporter T6 Caravelle

Bericht door Multivan Generation »

Angelo-anneveld schreef: 23 dec 2020, 22:16
Multivan Generation schreef: 23 dec 2020, 20:51 Is je afvoerslangetje niet toevallig verstopt?
Of het je geen afvoerslangetje er aan zitten?
Zolang ik weet hebben die schuiframen van VW ook geen afvoerslang..
Alsjeblieft
Bijlagen
IMG_20200327_154857.jpg
IMG_20200327_151906.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Lekkend schuifraam Transporter T6 Caravelle

Bericht door Angelo-anneveld »

Volgens mij heeft de topic starter het over”de linker vaste kant”
En ik heb er al zo’n 20 in gebouwd en daar nog nooit een afvoerslang gezien..

De foto die je laat zien is echter van de schuifdeurzijde
CamperFred
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 sep 2020, 15:29

Re: Lekkend schuifraam Transporter T6 Caravelle

Bericht door CamperFred »

Angelo-anneveld schreef: 24 dec 2020, 10:08 Volgens mij heeft de topic starter het over”de linker vaste kant”
En ik heb er al zo’n 20 in gebouwd en daar nog nooit een afvoerslang gezien..

De foto die je laat zien is echter van de schuifdeurzijde
Inderdaad aan de linkerkant, niet aan de schuifdeur. Maar ik zie wel degelijk afvoergaatjes en links onderaan de wagen zie ik een zwart afvoerbuisje.
Maar is toch maar een rare oplossing, om te beginnen moet dat schuifraam waterdicht zijn, niet? Dan is er ook geen afvoer nodig.

Maar goed, ik kocht deze Transporter tweedehands maar met een jaar garantie.
De dealer waar ik hem gekocht heb heeft beloofd dat hij dit zal oplossen.
Ik heb een afspraak met hem begin volgend jaar.

Ik ben echt benieuwd waar de oorzaak ligt.... ik gok op de rubberen afsluitstrips.

Ik hou jullie op de hoogte! tot volgend jaar! :zwaai

Fred.
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Lekkend schuifraam Transporter T6 Caravelle

Bericht door Angelo-anneveld »

Naja die dingen staan er om bekend dat ze gaan lekken.. dat daar nog steeds geen modificatie voor is snap ik eigenlijk niet..
CamperFred
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 sep 2020, 15:29

Re: Lekkend schuifraam Transporter T6 Caravelle

Bericht door CamperFred »

Angelo-anneveld schreef: 24 dec 2020, 10:55 Naja die dingen staan er om bekend dat ze gaan lekken.. dat daar nog steeds geen modificatie voor is snap ik eigenlijk niet..
Dat snap ik dus ook niet. In plaats van dat venster waterdicht te maken, plaatsen ze afvoergaatjes :nuts

Maar nogmaals, verder ben ik heel tevreden over die bus. Ik reed met veel busjes: Fiat, Mercedes Vito, Citroën en Ford Transit.
De Ford Transit was voorlopig de beste maar de VW klopt ze allemaal! Hij rijdt als een trein! :ikrij

Fred.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lekkend schuifraam Transporter T6 Caravelle

Bericht door Multivan Generation »

Angelo-anneveld schreef: 24 dec 2020, 10:08 Volgens mij heeft de topic starter het over”de linker vaste kant”
En ik heb er al zo’n 20 in gebouwd en daar nog nooit een afvoerslang gezien..

De foto die je laat zien is echter van de schuifdeurzijde
Dat klopt dat ik een foto laat zien van de schuifdeurzijde (ik kon geen andere foto vinden).
De topicstarter heeft ook een slangetje zien lopen..

Even een quote uit mijn eigen ombouw topic:

"Uiteindelijk ben ik er achter gekomen, dat er vroeger heel heel veel problemen met schuifruiten bij de T5 geweest zijn, en dan met name lekkage problemen, dat ze liever niet die ruit er in wilden zetten, omdat ze me kennen.
Acties die VW heeft ondernomen zijn te zien in het aantal updates en vervangende nummers voor de schuifruit.
Ik geloof dat ik al 13 verschillende nummers heb gezien :nuts

Mijn advies: koop zo'n schuifruit altijd nieuw, want dan heb je de laatste nieuwe versie, en geef bij de bestelling je chassisnummer door!
Er blijken namelijk verschillen te bestaan tussen schuifruiten voor een vensterbus, dus zeg WV-2 chassisnummer, en een schuifruit voor een bedrijfsbus zeg WV-1 chassisnummer."

Het verschil kan, onder andere, verklaard worden doordat een caravelle, multivan of california, zijpanelen hebben, en daar dus een slangetje kunnen hebben, zodat het water afgevoerd kan worden. Ikzelf heb daar ook geen slangetje.(ook nadien er in gezet)

De stappen die ik heb gedaan:
- het schuifgedeelte er uit gehaald,
- het rubber goed schoongemaakt,
- het vaste gedeelte , daar waar het rubber tegenaan komt, ook goed schoongemaakt,
- het rubber verwijderd
- het gootje in het schuifgedeelte waarin het rubber gedrukt zit, goed droog gemaakt,
- het rubber met 4 (of 5 mm mosrubber (shore 15 of 20 (= stugheid)) rondom opgevuld
- wat elastisch blijvende kit in het gootje gedaan
- het nu opgevulde rubber in de kit gedrukt
- daarna het schuivende gedeelte teruggemonteerd
- test met waterslang --> was dicht
- één keer per jaar het rubber en het ruit gedeelte waar het rubber tegenaan drukt schoonmaken houdt het bij onze bus lekvrij.
Angelo-anneveld schreef: 24 dec 2020, 10:55 Naja die dingen staan er om bekend dat ze gaan lekken.. dat daar nog steeds geen modificatie voor is snap ik eigenlijk niet..
Er zijn dus een heleboel kleine modificaties geweest(veel opeenvolgende nummers) maar wat die inhouden is mij ook een raadsel. :nuts
Ik kan daar ook niets over vinden. Dat afvoerslangetje kwam ik ook maar eens bij toeval tegen.
Angelo-anneveld schreef: 24 dec 2020, 10:08 En ik heb er al zo’n 20 in gebouwd en daar nog nooit een afvoerslang gezien..
Dat slangetje zie je ook nooit bij ramen geleverd worden, en al helemaal niet bij 2de hands ramen en aanbiedingen hiervan.
Maar mooi toch, dat je het nu een keertje gezien hebt.. :knipoog Zie ook de bijlage..


Voor de topicstarter; als je garantie hebt, dan is het het beste om een nieuw schuifgedeelte te laten monteren. De reden is dat je dan ook een nieuw rubber hebt (niet los verkrijgbaar of bestelbaar :bonk ) en je hiermee dus weer een optimale aandruk/afdichting hebt.

Groetjes Peter
Bijlagen
afwatering schuifdeur.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Lekkend schuifraam Transporter T6 Caravelle

Bericht door Angelo-anneveld »

Ik zeg niet dat ik je niet geloof, alleen dat ik ze nog nooit tegen ben gekomen..
heb hier een originele schuifdeur staan en ging daar net stiekem even spieken maar ook daar geen slangetje... en hij is van 2015 t/m 2020..

En in principe horen ze gewoon waterdicht te zijn.. en ok erg jammer dat naar die modificaties nog steeds veel problemen zijn met lekkage.. bij de schuifdeur heb je gelukkig nog afwatering aan de linkerzijde echter niet..
CamperFred
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 sep 2020, 15:29

Re: Lekkend schuifraam Transporter T6 Caravelle

Bericht door CamperFred »

Multivan Generation schreef: 24 dec 2020, 14:36 Even een quote uit mijn eigen ombouw topic:
Bedankt voor de uitvoerige uitleg Peter! :proost
Ik weet nu waar ik aan toe ben.

Fred.
CamperFred
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 sep 2020, 15:29

Re: Lekkend schuifraam Transporter T6 Caravelle

Bericht door CamperFred »

OK, het is opgelost.

Ik had deze Transporter tweedehands aangekocht maar wel met een jaar garantie.
Deze dealer heeft de oorzaak gevonden alhoewel zij geen Volkswagen dealers zijn.

Het was het venster zelf dat lekte, dus niet het schuifraam.
Ze hebben het venster opnieuw gekit en het probleem is opgelost.

Alles volledig gratis onder garantie en zelfs met een gratis vervangwagen! :jumpklap
Mag ik vermelden wie deze dealer is of hoort dat niet op dit Forum?

Een blije Fred :jump
Plaats reactie