Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tips rondreis Zweden gezocht

Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Plaats reactie
BartDeWulf
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 okt 2018, 16:57

Tips rondreis Zweden gezocht

Bericht door BartDeWulf »

Dag iedereen,

Ik ben mijn reisplannen naar Zweden aan het maken, maar heb nog maar de regio Skane gedaan in het verleden. Ik zoek dus tips voor plaatsen/routes in Midden-Zweden (ten hoogste Jamtland). Ik zou zo'n 3 weken onderweg kunnen zijn. En mijn 2 allerliefste honden.

Ik wil absoluut niet in steden verblijven! Geef mij maar wildkamperen en sporadisch eens op een camping staan. Mijn doel is dan ook om voornamelijk te hiken.

Ik weet dat je veel kan vinden online, maar heeft er iemand hier tips/ideetjes?

Groeten,
Bart
T4 1.9TD 05/96
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Tips rondreis Zweden gezocht

Bericht door Beckontheroad »

Vast bekend met het allemansrecht, maar als extra tip wellicht:
https://www.park4night.com/carte_lieux

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
BartDeWulf
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 okt 2018, 16:57

Re: Tips rondreis Zweden gezocht

Bericht door BartDeWulf »

Dat is inderdaad een handige site, thanks!
T4 1.9TD 05/96
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Tips rondreis Zweden gezocht

Bericht door Deskman »

Ik ben, zeker vroeger, behoorlijk veel in Zweden geweest. Het land is betrekkelijk eentonig. Maar overal zijn prachtige plekjes te vinden. Het meest aansprekende deel vind ik tussen de grote meren (Tiveden national park is prachtig) en het gebied tussen de Klarälven en de Noorse grens.
De afstanden tussen de diverse dorpen en stadjes in de noordelijker gelegen provincies is voor onze begrippen enorm maar door het wat eenvormige landschap zit je zo 500km verder.
Wildkamperen kan eigenlijk nergens echt een probleem zijn. Openbaar sanitair is overal te vinden.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Tips rondreis Zweden gezocht

Bericht door bvddobb »

Wij zitten nu net op de boot terug uit Zweden. O.a ook bij de grote meren en Tiveden geweest.

Twee opmerkingen t.o.v. wat Deskman schrijft:
  • Het viel ons op dat veel wildkamperen wordt beperkt. Je kunt nog steeds plekjes vinden, maar veel ingangen van onverharde weggetjes zijn geblokkeerd met grote stenen, of met verboden voor niet-lokale motorvoertuigen.
  • In de winter is veel openbaar sanitair gesloten.
Laatst gewijzigd door bvddobb op 05 jan 2019, 21:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Tips rondreis Zweden gezocht

Bericht door Deskman »

Die afgesloten ingangen zie je veel en steeds meer. Net als bordjes 'privat'. Maar ik heb altijd wel weer een plekje kunnen vinden.
Overigens heb ik in een ver verleden (op de motor) ergens in oktober nog wel eens een aantal 'gesloten' campings getroffen. Er is dan niks te beleven maar je kunt er wel staan.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Plaats reactie