Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wales 2018 (voorjaar)

Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Wales 2018 (voorjaar)

Bericht door Deskman »

Sinds we een camper hebben, sinds de kinderen niet meer mee op vakantie gaan, sinds een paar jaar, plannen we onze zomervakantie in het voorjaar. April-mei is een prachtige tijd in grote delen van Europa. Bovendien rustig - stabiel weer en geen overvolle parkeerplaatsen, bezienswaardige plekken en als je wild kampeert sta je niet tussen 4 grote witte koelboxen, maar eenzaam en alleen.

Wales stond al op de to-visit lijst sinds we er in 2014 doorheen waren gereden op weg naar Holyhead voor de oversteek naar Ierland. Toen was de boot geboekt en konden we onmogelijk langer blijven hangen. Helaas.

Vorig jaar Schotland - dit jaar Wales en daarna het Lake District. Dachten we. Want Wales was zo groot toch niet?
Groot is het inderdaad niet maar wel uitermate gevariëerd en wonderschoon. Wales heeft een compleet eigen karakter met een geweldig mooie kust en een heel afwisselend binnenland met bossen, meren, rivieren, watervallen, kastelen en woeste bergen.

Ik kan geen enkele Welshe camping aanbevelen - ik heb 4 weken lang uitsluitend wild gekampeerd. Soms met toestemming soms zonder het te vragen op stille parkeerplaatsen of weggetjes aan het eind van de wereld. Formeel mag het niet maar dat heeft me nog nooit echt weerhouden :D Zolang je maar niet de BBQ naast de partytentt gaat opstoken zijn er weinig mensen die er een probleem van maken. Ik ben ze niet tegen gekomen. Eerder uiters vriendelijke en spraakzame Welshmen.

En hier onder een indruk van hoe dat er uit ziet...
Als je de code (zoals WX3H+PV Cwmyoy) googlet dan heb je de exacte locatie in beeld.

Afbeelding

Church of Saint Martin. Een oud en indrukwekkend verzakt kerkje. Voor de bouw hadden ze toevallig nét een plekje uitgekozen waar ooit een aardverschuiving was geweest. Al bouwend werd de toren steeds krommer. Inmiddels is de rust weergekeerd. | WX3H+PV Cwmyoy, Abergavenny, UK

Afbeelding

Een dagje motregen maakt van de holle weggetjes een leemkuil. Glibberig maar je bus krijgt er een lekker vakantiekleurtje van

Afbeelding

Ik ben lid geworden van de National Trust - een kruising tussen de ANWB, Natuurmonumenten en Monumentenzorg. Kost je 100 pond per jaar maar je kunt dan op alle Natinal trust parkeerplaatsewn gratis parkeren en gratis toegang tot al die prachtige kastelen en landerijen. En je hoeft niet elke keer te denken: is dat wat om hier voor £ 18,- naar binnen te gaan? Hier krijg je twéé kastelen en een prachtig park voor dat geld. VXJP+R8 Llandeilo, UK

Afbeelding

Stackpole Walled Gardens. Heel wales staat vol met daslook en 'bluebells'. Ruikt heerlijk uiïg. In Nederland moet je daarvoor daar de donkere bossen van Zuid-Limburg. J3G9+WX St Petrox, Pembroke, UK

Afbeelding

Abereiddy - Pembrokeshire aan de zuid-westkust.

Afbeelding

Sommige 'hits' zijn toch niet zo heel toegankelijk. Vanaf de parkeerplaats bij de 'blue lagoon' (een overblijfsel van de mijnbouw) loopt een prachtig wandelpad langs de kust. WQPV+PM St Davids, Haverfordwest, UK

Afbeelding

Als je dan flink doorloopt kom je hier uit... het oude haventje van Abercastle. Dat hebben we niet helemaal gelopen. Wel even bij de Carreg Samson gekeken - een van de vele Dolmen die in Wales te vinden zijn. Zoals gebruikelijk - midden in een weiland tussen de schapen. XV5F+W8 Abercastle, Haverfordwest, UK

Afbeelding

Snowdonia is de hoogste berg van Wales. Maar het 'Snowdonia National Park' is prachtig omn doorheen te trekken. Meren, bossen, bergen, oude mijnen en geweldig veel wandelroutes. V7G8+27 Pont Rhyd-sarn, Bala, UK

Afbeelding

Vanaf Harlech landinwaarts kom je op bijzondere plekken terecht. Het loopt allemaal dood tegen een bergruggetje waar de Romeinen al paadjes hebben gemaakt (netjes bestraat) Aan het eind van deze tunnel is een camping met een 'pay box' Gewoon geld inwerpen zoveel als er op het bordje staat. Hier £3,- per nacht meen ik. Of iets meer. VX7M+C3 Eisingrug, Talsarnau, UK

Afbeelding

Als je die bergen oversteekt kom je hier uit: V355+3M Bronaber, Blaenau Ffestiniog, UK
In de 17de eeuw trokken hier 'drovers' langs, koeherders die met een kudde voor de gelegenheid beslagen koeien, vanaf de kust, over de bergen naar Londen reisden om daar het vee te verkopen. Deze boerderij diende als overnachtingsplaats - van verre te herkennen aan de 'three pines' zodat ze niet met een hele kudde bij de verkeerde boer aanklopten.

Afbeelding

Op het prachtige Llŷn Peninsula, het kleinste van de twee schiereilanden, ligt Morfa Nefyn, in een natuurlijke baai beschut tegen de aanstormende golven van de oceaan. Met gewoon hoog water staan de golven al tegen het muurtje te klotsen dus ik denk dat het met windkracht 10 op zijn minst 'avontuurlijk' is. WCPR+GH Morfa Nefyn, Pwllheli, UK

Afbeelding

Dit is Arfordir Treftadaeth Penrhyn Llŷn, een natuurreservaatje aan het uiterste puntje van Llŷn. We stonden er eigenlijk gewoon van de zonsondergang te genieten maar het weer was zo ongekend helder dat we de zon als een rode bol onder zagen gaan. Door de verrekijker zag ik torens van een stad. Torens?? Op deze dag ging de zon precies achter Dublin onder en vanaf dit hoge punt konden we, samen met de boer die even een kijkje kwam nemen, het 100km verre Dublin voor de bloedrode zon zien liggen. (foto met een drone van boven zee genomen) Q6WM+CH Uwchmynydd, Pwllheli, UK

Afbeelding

Na een nachtje in 'stealth mode' (dak omlaag) te hebben geslapen gaat de volgende mogen de zon boven Mt Snowdon op.

Afbeelding

Mt Snowdon mag dan wel de hoogste berg zijn, met Bank Holiday is het file-lopen. Er zijn drie manieren om omhoog te komen: een met een treintje, een klimroute en een paar wandelroutes. Dan maar in de buurt een andere berg uitgezocht met uitzicht over Llyn Idwal 4X68+3Q Pont Pen-y-benglog, Bangor, UK

Afbeelding

Een weggetje omhoog waarbij je maar blijft hopen dat er geen andere gek nu net terug komt rijden, 20 minuten tussen de schapen door wandelen en dan sta je hier. Hetzelfde uitzicht was er 3000 jaar geleden ook al. WHFV+CR Llandrillo, Corwen, UK

Afbeelding

Per ongeluk de verkeerde afslag genomen - nu rijden we aan de verkeerde kant van de River Dee... Hier tussen de boerderijen is vast geen plekje te vinden om te blijven staan. Hoewel? We gaan vaak eerst even benen strekken en eten koken en dan zien we wel hoe druk het is en of voorbijgangers vriendelijk zwaaien of nors kijken. Er werd gezwaaid. Lovely. XPJV+RG Llangollen, United Kingdom

Afbeelding

Niks mis met een microcamping langs het dampende water. XPJV+RG Llangollen, United Kingdom

Afbeelding

Voor locatiezoekers is de UK een paradijs. Als je een TV-serie wil maken die in 1920 speelt of 1940 of 1960 - je haalt een paar borden weg, zet een een herkenbare auto voor en je bent klaar. De stoomtrein rijdt hier gewoon standaard zijn dienstregeling. XRJ3+3F Llangollen, United Kingdom

Afbeelding

Lake Vrnwy. Een meer voor 'vogelaars'. Ik ben zo'n hobby-ornitholoog dus best leuk. Alleen niets te zien. Dan maar een raar pomgebouw fotograferen. Alles in een stijl die nergens op lijkt. Nieuw dat het oud lijkt of andersom. QG6R+GH Llanwddyn, Oswestry, UK

Afbeelding

Helemaal aan de andere kant van het meer is een parkeerplaats tussen immens hoge bomen. Mooie wandeling naar de waterval en weer terug - in een uurtje uit en thuis. En als je dan helemaal alleen op de parkeerplaats staat dan kun je er ook wel blijven slapen. RF36+R9 Rhiwargor, Oswestry, UK

Afbeelding

Wales heeft zoals een groot deel van het platteland van het UK veel 'single tracks', éénbaans wegen met inhaal-parkeerhavens. Soms met links en rechts een haag of, in Snowdonia, een muurtje. Ik vind het heerlijk reizen.

Afbeelding

Kastelen, het barst er van. Meestal met een groot bord met een verhaal er bij. Of zoals hier: een heel boek en een folder met de treurnis van dit ooit imposante Hopton Castle. 93W9+77 Hopton Castle, Craven Arms, UK
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Wales 2018 (voorjaar)

Bericht door bvddobb »

Mooi verslag, prachtige plaatjes! Wij zijn twee jaar geleden door Wales getrokken, in de 10 dagen vóór Camperjam, en we kunnen je indrukken alleen maar beamen!
Bij ons was alleen Mount Snowdon volledig door wolken omhuld. Volgens de gidsen beneden is die berg gemiddeld maar 21 dagen per jaar te zien... :ie
Gebruikersavatar
Blue Moon
Berichten: 229
Lid geworden op: 25 sep 2013, 20:41

Re: Wales 2018 (voorjaar)

Bericht door Blue Moon »

Man toch!
Wat zijn dit mooie photo's van deze prachtige natuur.
Bedankt om ons te laten meegenieten.
<;-)
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Wales 2018 (voorjaar)

Bericht door brugseb »

Genieten!
Een mens zou direct terug de boot op willen :goodidea
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Wales 2018 (voorjaar)

Bericht door Deskman »

bvddobb schreef: 05 jan 2019, 21:40 Mooi verslag, prachtige plaatjes! Wij zijn twee jaar geleden door Wales getrokken, in de 10 dagen vóór Camperjam, en we kunnen je indrukken alleen maar beamen!
Bij ons was alleen Mount Snowdon volledig door wolken omhuld. Volgens de gidsen beneden is die berg gemiddeld maar 21 dagen per jaar te zien... :ie
We hebben eigenlijk alleen maar mooi weer gehad. Nouja - mooi... Zonnig en warm. Aan de kust zou je wel eens wat woeste golven willen zien inplaats van een mediterraan blauw zeetje.

En de Snowdon was bij ons prima te zien, geen wolkje aan de lucht.

Afbeelding

(overigens zie ik in jouw verslag het filmpje niet meer staan omdat er een fout in de link zit. Moet https zijn. Maar je hebt het filmpje ook niet meer online staan??)
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Wales 2018 (voorjaar)

Bericht door Walda »

Prachtig, dank voor het delen.
Hoe krijg je het voor elkaar om zoveel en zulke grote foto's te plaatsen?


Groeten,


Walter
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Wales 2018 (voorjaar)

Bericht door Deskman »

Walda schreef: 06 jan 2019, 09:43 Hoe krijg je het voor elkaar om zoveel en zulke grote foto's te plaatsen?
Ik host foto's op een eigen serverruimte. Uploaden en de URL tussen de [img] tags zetten.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Wales 2018 (voorjaar)

Bericht door Walda »

Dank voor het snelle antwoord, ik zal mij daar eens in gaan verdiepen.

Groeten,

Walter
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Wales 2018 (voorjaar)

Bericht door Deskman »

Mocht je er meer over willen weten stuur me dan even een berichtje.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Wales 2018 (voorjaar)

Bericht door bvddobb »

Deskman schreef: 06 jan 2019, 00:12 We hebben eigenlijk alleen maar mooi weer gehad. Nouja - mooi... Zonnig en warm.
Ja, jullie hebben duidelijk meer geluk gehad met het weer dan wij, toen. Onze luifel is die trip zelfs kapot gestormd.

Deskman schreef: 06 jan 2019, 00:12 (overigens zie ik in jouw verslag het filmpje niet meer staan omdat er een fout in de link zit. Moet https zijn. Maar je hebt het filmpje ook niet meer online staan??)
Het forum ging toentertijd anders om met plaatsen van Youtubefilmpjes direkt in een post. Kan nu niet meer. Maar hier is de link naar het filmpje: https://youtu.be/irBizSKt3jY
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 297
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Wales 2018 (voorjaar)

Bericht door Deskman »

Leuk, zo'n filmpje. Ik neem het me elk jaar voor om het ook te doen maar uiteindelijk komt het er niet van.
Dan maar foto's :D
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Wales 2018 (voorjaar)

Bericht door Pascal-141 »

mooie foto's :ie
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie