Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Heen en waar naar de Ardèche met een boogje

Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Heen en waar naar de Ardèche met een boogje

Bericht door CapoJan »

De T4 werd enkel gebruikt voor de reis: het huisje waar we een week verbleven, is enkel met een stevige terreinwagen (of te voet) te bereiken. Zelfs de Opel Frontera die we gebruikten, had het er lastig.
De heenweg ging vanaf Gent via Luxemburg tot aan de Vogezen op dag 1. Daar parkeerden we het busje op een boerderijcamping in the middle of nowhere.
IMG_20210806_202008.jpg
Dag 2 was lastiger voor de 1.9D motor. Via de Jura reden we tot Lyon. Van daar ging het de bergen in: via Annonay naar de noordkant van de Ardèche. Met een oude Multivan die ooit over 60 pk beschikte, gaat het niet zo snel in de bergen. Op lange hellingen van pakweg 6% zakte de snelheidsmeter gestaag. Geregeld werd teruggeschakeld: 'véhicules lents' was het rijvak dat we moesten nemen.
Een keer in de bergen op de kleine baantjes kon de vijfde versnelling vergeten worden. Bergop werd het vaak de derde, soms de tweede versnelling. Maar op die smalle wegen was geen verkeer, dus veel hinder gaf het niet. Je moet er enkel de tijd voor nemen. Het voordeel was dat het bijna de hele dag regende: liever zo dan bij 35° in een auto zonder airco.

Ook de terugreis deden we in twee dagen, maar deze keer min of meer in rechte lijn. Op dag 1 van de rit terug ging het tot Avallon, in de Morvan. Nu was het eerste stuk het traagste: bergwegen, weet je wel. Een keer we aan de Auvergne waren, werden de wegen breder en vlakker, dus kon ook de snelheid omhoog. Op dag 1 (heenweg) had ik volgetankt. In Luxemburg natuurlijk, want daar is de diesel nog altijd goedkoper. Sindsdien was er geen tankbeurt meer aan te pas gekomen.
De laatste dag van de terugreis, na 1200 km, werd het tijd om te tanken. Lekker zuinig zo'n oude diesel, zelfs met een dakkoffer. Het verbruik zal zowat 1/16 of 6 l/100 km bedragen. Die laatste dag was verder gewoon rijden over routes nationales en snelwegen. Niks speciaals en gelukkig niet te warm.

In september neem ik de hoofdbrok van de vakantie op. Als het weer wat meewil, wordt dat toch echt kamperen, met het busje en met de bustent die nu niet mee was. Waar? Daar zal corona veel mee te maken hebben. En het weer natuurlijk.
Laatst gewijzigd door CapoJan op 18 aug 2021, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Heen en waar naar de Ardèche met een boogje

Bericht door Pascal-141 »

super zeg , een verbruik van 6L met een toch wel zware multivan :driveT4
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Heen en waar naar de Ardèche met een boogje

Bericht door CapoJan »

Aanvulling: Covid-controles? Welke controles?
Wel vanaf de 15de augustus verplichte 'pass sanitaire' voor alle terrassen, eet- en drinkgelegenheden (en nog veel meer). De QR-code van de CovidSafe app is voldoende: die kunnen ze overal scannen. Dat doen ze met een QR-app op de smartphone.

En bij de terugkeer in België was er een filterblokkade van de politie enkele kilometers voorbij de grens. Leek erop dat er hier en daar een wagen geselecteerd wordt voor controle. Niet de mijne...
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Heen en waar naar de Ardèche met een boogje

Bericht door krekwakwol »

Ik heb er wel respect voor om met zo'n zware bus met een 1.9D motor daar heen te rijden.
Wij hebben 6 jaar geleden een 1.9D laten staan, omdat we ook de bergen in wilden.
Dat is toen een 2.4D geworden en die had er al regelmatig moeite mee.

Nu een gechipte T5 2.5 tdi, ook vorig jaar in de Ardesche, maar die lacht er om.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: Heen en waar naar de Ardèche met een boogje

Bericht door CapoJan »

krekwakwol schreef: 18 aug 2021, 18:56 Ik heb er wel respect voor om met zo'n zware bus met een 1.9D motor daar heen te rijden.
Wij hebben 6 jaar geleden een 1.9D laten staan, omdat we ook de bergen in wilden.
Dat is toen een 2.4D geworden en die had er al regelmatig moeite mee.

Nu een gechipte T5 2.5 tdi, ook vorig jaar in de Ardesche, maar die lacht er om.
Het gaat om attitude. Wie snel ter plaatse wil zijn, moet inderdaad geen 1.9D kiezen. Ik reis zodra de voordeur in het slot valt en dan is er geen haast bij. Lukt het bergop niet in 5, dan in 4. Lukt het niet in 4 ... Enkele jaren geleden was ik ermee in de Haute-Savoie (Franse Alpen). Lukt allemaal met een zen-attitude. :driveT4 Af en toe even opzij gaan, zodat de rij achter me niet gefrustreerd raakt.

Wat me wel af en toe tegensteekt, is dat de motor lawaaierig is. Dat is dan nog een Multivan, met een betere isolatie. Zo zijn er nog wel enkele zaken, maar het is en blijft een T4 Multivan uit 1994. Dat heeft ook zijn charmes. Mijn zoon houdt er ook van: 'heerlijk rudimentaire auto'. Of zoals mijn dochter haar vriend het uitdrukte: 'als je met die auto van jou pa kan rijden, lukt het met elke auto' :yes
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Heen en waar naar de Ardèche met een boogje

Bericht door krekwakwol »

Daar heb je helemaal gelijk in, dat is ook de charme van de oudere busjes, maar onze vakantie begint ook al als we het laatste in de bus inpakken, zo hebben we dat altijd al gedaan, ook al met de caravan.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Heen en waar naar de Ardèche met een boogje

Bericht door bvddobb »

Wij kennen het gevoel ook nog wel, met een oude T4 California, waar op die helling achter Luik al alle vrachtwagens je komen inhalen... :ikrij

Maar je komt er altijd!
Plaats reactie