Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T6 aanpassen aan onze wensen

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Fetivi
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jun 2020, 14:59

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door Fetivi »

De banden worden in de bus gewisseld en gebalanceerd voor montage.
Bijlagen
Balanceren.jpg
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door J vd Pal »

Ik ben naar dezelfde banden aan het kijken als vervanger voor mijn huidige banden (over een maand of 6 denk ik). Ben benieuwd wat jullie ervaringen er mee zijn.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door peetjeadhdtje »

Die luchtbalgkrik achter onder welk punt mag je die zetten?
Met die flank beschermers kom je daar trouwens nog goed aan die krikpunten?
Fetivi
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jun 2020, 14:59

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door Fetivi »

Luchtbalgkrik staat onder beugel van reservewiel. Ik ben benieuwd naar de banden, maar alle testen zien er goed uit. Ze hebben nieuw 10 mm profiel, dus we kunnen weer even vooruit.
Fetivi
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jun 2020, 14:59

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door Fetivi »

In de eerste week van december heb ik wat werkzaamheden aan mijn bus laten uitvoeren. Er is een Reimo easyfit hefdak met bedbodem gemonteerd. Aan de buitenkant zijn rails gemaakt voor een luifel. Ik vind het prettig om de luifel aan twee kanten te kunnen gebruiken en wil liever niet altijd met een vaste luifelbak aan mijn auto rijden.

Onder de motorkap is een CEE stekker gemonteerd die loopt naar de electrische installatie onder de bestuurdersstoel. Daar zitten een accu, laadapparaat etc. Ik ga vanaf daar zelf verder met het trekken van leidingen naar de leefruimte (voor koelbox, verlichting etc.).

Ik heb de binnenkant zelf met armaflex geïsoleerd en afgelopen week zijn alle panelen met vilt bekleed. Volgende week ga ik zelf verder met de isolatie van de vloer.

Ik heb ook een Autoterm kachel onder de auto laten plaatsen met een PU-27 controlpanel op het dashboard. De uitstroom opening voor warme lucht zit aan de achterkant van de passagiersstoel en de instroomopening zit rechts aan de zijkant van de passagiersstoel.

De komende maanden ga ik zelf verder klussen op de momenten dat ik tijd heb.
Bijlagen
CEE stekker 2020-12-02.jpeg
Dak binnenkant 2020-12-02.jpeg
Vitron accu 2020-12-02.jpeg
Fetivi
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jun 2020, 14:59

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door Fetivi »

En nog een paar fotootjes.
Bijlagen
Dak 03.jpeg
Dak 02.jpeg
Dak 01.jpeg
Fetivi
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jun 2020, 14:59

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door Fetivi »

Foto's van de binnenkant
Bijlagen
PU-27 2020-12-08 at 16.19.58.jpeg
Raam links 2020-12-08 at 13.29.54.jpeg
Stoffering rechts 2020-12-08.jpeg
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door krekwakwol »

[quote= Dus ik wil alles met klemmen op de grondplaat vastzetten, zodat het goed vast staat, maar je het er ook zonder gereedschap er zo weer uit kunt halen.
[/quote]

Je kunt ook de originele sjoroog bevestiging gebruiken, daar kun je M10 Sterknopbouten indraaien, heb je ook geen gereedschap voor nodig, en dan zit het ook aan het chassis vast en niet alleen aan een houten vloer.
Ze hebben mij er gelukkig hier van weerhouden om alles aan de houten vloer vast te zetten, wat als met een frontale aanrijding.

Mooi project verder, veel succes er mee.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Fetivi
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jun 2020, 14:59

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door Fetivi »

Ik wil graag een houten kastje plaatsen tussen de twee voorstoelen. Voor een thermoskan, Ipad en wat papieren bij de hand te hebben. Kan ik dat ter plekke gewoon aan de bodem vastschroeven met een paar metaal parkers. Er ligt een rubberen mat in en daaronder gewoon de metalen vloer. In de laadruimte heb ik isolatie en een houten vloer gemaakt, maar die ligt dus niet tussen die twee voorstoelen. Ik zal binnenkort weer wat fotootjes uploaden van de laatste werkzaamheden.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou de stoelconsoles loshalen en daar met wat strips en een metalen plaat over de draadeinden heen een constructie maken waarop je je beoogde kastje aan vastzet. En dan de stoelconsoles weer vast zetten.

Ik zou niet zo in de vloer gaan schroeven daar..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door Multivan Generation »

bobv schreef: 26 apr 2021, 16:43 Mijn middenconsole heb ik vastgemaakt op de 2 bouten welke over waren na verwijderen van de bijrijdersbank. Is niet elke bus voorbereidt voor deze 2 bevestigingspunten onder de mat?
Dat zou inderdaad ook een goede oplossing zijn. :toppie
Dan is het inderdaad nog de vraag, of je die 2 draadeindjes in voorbereide punten kunt draaien,
of dat ze er niet in zitten.

Even de mat loshalen en de topicstarter weet het..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
AchterKoeker
Berichten: 285
Lid geworden op: 18 dec 2016, 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door AchterKoeker »

Multivan Generation schreef: 26 apr 2021, 19:55
bobv schreef: 26 apr 2021, 16:43 Mijn middenconsole heb ik vastgemaakt op de 2 bouten welke over waren na verwijderen van de bijrijdersbank. Is niet elke bus voorbereidt voor deze 2 bevestigingspunten onder de mat?
Dat zou inderdaad ook een goede oplossing zijn. :toppie
Dan is het inderdaad nog de vraag, of je die 2 draadeindjes in voorbereide punten kunt draaien,
of dat ze er niet in zitten.

Even de mat loshalen en de topicstarter weet het..
Bij mijn bus (T5 2015, origineel 2 stoelen voor) zaten er op die plekken al wel gaten, dus waarschijnlijk dat er dan alleen nog van die boutjes geschroefd moeten worden?

@Fetivi ik heb evt. nog wel 2 van die (bout + moer) liggen, voor als u het wilt.
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
Fetivi
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jun 2020, 14:59

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door Fetivi »

Dank voor alle tips over het vastzetten van het kastje. Het is geen goed idee om daar te boren, dat is wel duidelijk. Ik wacht nog even met het definitief plaatsen van het kastje tot ik tijd heb om de stoelen los te maken en de rubber mat te verwijderen. Ik zal dan kijken of er bevestigingspunten zitten en anders iets maken om onder de mat te leggen, zodat ik houvast heb om het kastje te bevestigen. Komende zondag vertrekken we naar Kroatië, vandaar dat ik het nu even laat voor wat het is en het kastje dus later ga plaatsen en vastzetten. De afgelopen weken heb ik veel aan de bus gewerkt. Hij is nog niet helemaal klaar, maar ver genoeg om mee te kunnen reizen en wat ervaring op te doen. Binnenkort zal ik hier een update plaatsen en wat foto's van het proces laten zien.
Fetivi
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jun 2020, 14:59

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door Fetivi »

Hierbij weer even een update van onze bus, want mijn laatste post hier is al weer even geleden. Het advies over de isolatie van de bodem heb ik overgenomen en gerealiseerd. Eerst latten op de bodem gelijmd, isolatieschuim er tussen, leidingen gelegd en daarover heen weer de originele multiplex bodemplaat gelegd. Die kon ik er gelukkig goed uithalen. Toen de bodem klaar was, en de wanden waren geïsoleerd zijn we begonnen met de inrichting. Met sketch tekeningen gemaakt, een zaagmachine gekocht en een stapel hout en daarna lekker gaan klussen. In de volgende mailtjes zal ik wat foto's plaatsen. Achtereenvolgens hebben we gemaakt:
- lampjes in het plafond en in de achterklep
- een constructie met drie opberglades waar je een uitschuifbare lattenbodem op kunt leggen. De lattenbodem ligt met penverbindingen op de constructie met de lades en kun je zonder gereedschap zo verwijderen.
- een kastje waar de koelkast in kan met een laadje er onder voor een benzinebrander.
- een droog-toilet.

Eind april 2021 was dat allemaal klaar en zijn we er mee op reis gegaan naar Kroatië. Het rijden met de auto is zeer comfortabel en het is heerlijk om onderweg alles bij je te hebben en overal even wat te kunnen eten of ergens lekker te relaxen. Ook het slapen in de auto en het camperen gaat prima.

In november 2021 zijn we weer naar Nederland gekomen. Het reizen met de bus is ons zo goed bevallen dat we besloten hebben om de bus definitief om te bouwen tot camper en hem ook als camper te laten keuren. Om aan de fiscale voorwaarden te voldoen moet er dan nog een kraantje in gebouwd worden, een tafel en een mogelijkheid om binnen in de camper iets op te warmen. Dat laatste zullen we zelf niet veel doen, want ik kook het liefste buiten onder de klep. Die benzinebrander is trouwens een geweldige uitvinding. Het ding werkt altijd en verhit beter en sneller dan gas.
Tot nog toe hebben we veel van onze spullen in stapelkratjes vervoerd. Dat is een hele flexibele oplossing, maar je blijft er ook mee slepen, dus ik wil een keukenkastje bouwen waar de keukenspullen in kunnen.

We hebben heel veel foto's van andere campers bekeken en geleidelijk aan onze eigen indeling bepaald. Omdat we maar met 2 personen reizen hoeven we geen vaste bank met zitplaatsen in de auto te hebben. Met de gekozen indeling is het gelukt om een goede slaapbank te maken (met uitschuifbare lattenbodem), een vast droog toilet, een keukengedeelte en een grote (46 liter) koelbox.

In een aantal van de volgende berichten zal ik wat foto's van het bouwproces plaatsen. Op 4 februari 2022 hebben we bij de RDW een afspraak staan voor de keuring.
Fetivi
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jun 2020, 14:59

Re: T6 aanpassen aan onze wensen

Bericht door Fetivi »

Isolatie van de wanden met Armaflex en van de vloer met hardschuim.
Bijlagen
ww-vloer27.jpg
ww-vloer23.jpg
isolatie8.jpg
Plaats reactie