Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verzinkte carosserie T4 eerste bouwjaar?

vragen over de T4
Plaats reactie
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Verzinkte carosserie T4 eerste bouwjaar?

Bericht door Hella »

Ik heb een paar maanden geleden de vraag gesteld of het inderdaad klopt dat de T4 in zijn eerste bouwjaar (augustus 1990 tot half 1991) indien bij Audi geproduceerd een vol verzinkte carrosserie zou hebben. De mijne is van maart 1991 en als ik onder het dashboard kijk zit daar een dwarsbalk die inderdaad alleen maar is verzinkt en geen verflaag heeft. Ik schreef toen dat ik ergens had gelezen dat het dan die T4 betreft met een hooggeplaatst VW embleem op de achterklep (zoals de mijne).
Heb nu de betreffende passage weer gevonden op T4 Wiki. Lees onderstaande tekst (m.n. de laatste zin).

http://www.t4-wiki.de/wiki/Teilverzinkung

Verzinkung
(Weitergeleitet von Teilverzinkung)
Wechseln zu: Navigation, Suche

Der T4 war grundsätzlich nie vollverzinkt. Vielmehr wurden über die Jahre immer mehr Teile teilverzinkt, wobei der maximale Verzinkungsumfang der Karosserie außen im Wesentlichen zur großen Produktaufwertung (MJ1996) erreicht wurde. Teilverzinkt wurden mit großer Wahrscheinlichkeit in der folgenden zeitlichen Reihenfolge:
Motorhaube und Kühlerblende (1990)
Kotflügel vorne (1990)
vordere Türen und Schiebetür (1993)
Seitenteile zwischen B-, C- und D-Säule (1994)
Radläufe hinten (1995)
Heckklappe/Flügeltüren (1996)
Tankdeckel (1998)

In nicht wenigen Fällen wurden Teile zunächst nur einseitig verzinkt.

Es soll aber im 1. Fertigungsjahr bei Audi vollverzinkte Karosserien gegeben haben. Solche T4 sollen an einem im Vergleich zu anderen T4 deutlich hochgesetzten VW-Zeichen an der der Heckklappe erkennbar sein.

Wie kan hier meer over zeggen? Want er staat 'es soll' = men zegt.
Ben toch wel erg nieuwsgierig omdat bij mijn eerste APK een paar weken geleden ik van de garage een compliment kreeg voor de goede staat van de (onderzijde van de) carrosserie voor een auto van 24 jaar oud.
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Verzinkte carosserie T4 eerste bouwjaar?

Bericht door MrMillion »

Ik zie ons over 20 jaar al op een meeting staan en zeggen. 'Oehhh das een hele vroege met hooggeplaats logo.. Zeldzaam hoor!'

Maar zonder gekheid, het schijnt inderdaad zo te zijn dat de eerste serie volverzinkt was. En als je op zo'n vroege T4 geen roest hebt mag je daar ook wel vanuit gaan. De femiddelde vroege t4 is stokverrot.
Gebruikersavatar
miniman
Berichten: 190
Lid geworden op: 16 jul 2012, 23:00
Locatie: België- West Vlaanderen

Re: Verzinkte carosserie T4 eerste bouwjaar?

Bericht door miniman »

Interressant om te horen. Heb me al verwonderd hoe weinig roest er in onze T4 zit als ik vergelijk met veel andere. (is trouwens een eerste inschrijving van 06-1991 en was origineel met het hoog geplaatste logo)
Nu pas laatste jaar nogal roestig aan wielkasten vooraan en beginnend aan 1 van de achterste wielkasten en een beetje onder de voorruit. Enkel achterklep is al vervangen wegens oa roest aan onderzijde (maar daar was duidelijk al eens een herstelling aan gebeurd) en wat stukjes in de vloer van laadruimte en binnenwielkasten achter (denk eerder veroorzaakt door beschdigingen van iets te vervoeren).
Sta er trouwens nog van te kijken dat er na al die jaren nog altijd wax uit de deuren en sommige holtes loopt als de wagen op warme dagen in de volle zon staat. Moet dan regelmatig afwatering van deuren ( Trouwens nog altijd in perfecte staat) doorprikken.

Wist niet dat het verzinken zo verschillend was maar voor alle duidelijkheid, volledige verzinking van de vroege T4 is wel mogelijk, 2 jaar geleden een deel van het tussenschot tussen cabine en laadruimte verwijderd en tussen het bovenste en onderste deel was het wel degelijk verzinkt. Vreemd is dan wel dat volgen chassisnummer de bus in Hanover is gebouwd.
MrMillion schreef:Ik zie ons over 20 jaar al op een meeting staan en zeggen. 'Oehhh das een hele vroege met hooggeplaats logo.. Zeldzaam hoor!'
Enkele jaren geleden achterklep vervangen en oude heeft nog maanden in de garage gestaan. Uiteindelijk naar oudijzerboer gebracht. Een week later ben ik te weten gekomen dat enkel de eerste een hooggeplaatst logo hebben. Toch wel even serieus op gevloekt toen. :lach
Plaats reactie