Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

gasfles verwisselen (T4 California)

vragen over de T4
kolebrie

gasfles verwisselen (T4 California)

Bericht door kolebrie »

Hoi,


Wie kan me van de T4 campereigenaren even helpen met de vraag.

Ik heb nu een grote gasfles 907 in me camper.
Ik wil die omwisselen voor een kleine 901 (want koken doe ik niet in zo een kleine ruimte).
Daarentegen wil ik wel eens iets kunnen opwarmen, en dan is zo een kleine wel handig om te plaatsen.

Volgens mij zijn de aansluitingen hetzelfde, en zal het toch geen probleem moeten zijn om de gasflessen te verwisselen.

Ik kan de kastruimte beter gebruiken, dan de grote/dikte van een gasfles (907) die nu veel ruimte in neemt.

Mijn veiligheidsvraag is: Is het mogelijk de gasflessen dus met dezelfde aansluiting om te wisselen?
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: gasfles verwisselen (T4 California)

Bericht door repelsteeltje »

past gewoon, alleen het riempje zit voor de 901 wat hoog. met een spanbandje iets op verzinnen...

ik heb zelf een grote in de houder en het tussenmaatje mee voor reserve.... die is net vast te zetten..

overigens, deze flessen kom je op de goedkoopste manier aan via marktplaats, een "nieuwe" zonder inleveren in de winkel kost zo'n 75€, een bijna lege op mp vanaf 10€, even in de gaten houden totdat er eentje bij je in de buurt wordt aangeboden.
kolebrie

Re: gasfles verwisselen (T4 California)

Bericht door kolebrie »

Repelsteeltje bedankt voor je antwoord.
Ik hou de 901 via mp in de gaten.
Spanbandjes heb ik nog ergens liggen, dus dat zal wel lukken.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: gasfles verwisselen (T4 California)

Bericht door Roger B. (11)61 »

repelsteeltje schreef:p
overigens, deze flessen kom je op de goedkoopste manier aan via marktplaats, een "nieuwe" zonder inleveren in de winkel kost zo'n 75€, een bijna lege op mp vanaf 10€, even in de gaten houden totdat er eentje bij je in de buurt wordt aangeboden.
wel opletten dat de keuringsdatum niet overschreden is. navullen van een fles met overschreden keuringsdatum wordt niet gedaan! keuring is weer prijzig, dan had je beter meteen een nieuwe kunnen kopen en er weer (ik dacht 10 jaar) tegenaan kunnen...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: gasfles verwisselen (T4 California)

Bericht door repelsteeltje »

Keuringsdatum geld voor alles behalve campingaz.....

doordat de prijs van een paar kg gas schoftig hoog is nemen zij de keuringskosten voor hun rekening. Elke fles moeten ze innemen, zolang hij maar in normale staat is. (dus niet stijf verrot)

notabene, campingaz flessen zijn ruilgevallen, je houd nooit je eigen fles. Vullen is verboden (maar niet onmogelijk)
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2020
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: gasfles verwisselen (T4 California)

Bericht door chv »

He Kolebrie,

Je zegt "ik kan mijn kastruimte wel beter gebruiken". maar zit jouw gasfles dan niet in een gasdichte trommel? Of gaan je die weghalen?

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: gasfles verwisselen (T4 California)

Bericht door volvosurfer »

Bij de modernere California's zie je ze ook wel achterin staan naast de huishoud accu. Ik heb alleen nooit daar zo'n gasdichte trommel gezien. Heb je die daar wel nodig?

Misschien is het wel een idee de gasfles naar achter te plaatsen. (wil ik ook graag ivm ruimte onder het gasstel)
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2020
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: gasfles verwisselen (T4 California)

Bericht door chv »

Bij de CC's waar de gasfles achterin zit is een gasdichte kast met een ontluchtingsspijp door de bodem. Is inderdaad fijner dan zo'n trommel in je keukenkast (heeft overigens ook een ontluchting door de bodem).
Die gaskast achterin heeft als gevolg dat de modernere CC's 1 accu van 135 ah hebben in plaats van 2 x 80 ah.
Of zo'n gaskast echt nodig is? Gasslangen en aansluitingen kunnen gaan lekken en dan is het toch fijn als dat uit je bussie verdwijnt (gas is zwaarder dan lucht). Ik zou in elk geval niet zonder willen.

Met vriendelijke groet,

Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Chiel
Berichten: 45
Lid geworden op: 12 feb 2007, 08:50
Locatie: Woudrichem

Re: gasfles verwisselen (T4 California)

Bericht door Chiel »

[/quote]notabene, campingaz flessen zijn ruilgevallen, je houd nooit je eigen fles. Vullen is verboden (maar niet onmogelijk)][/quote]

Hallo,

Volgens mij is het niet verboden om campinggaz flessen bij te laten vullen.
Er is een tijd geleden op het camperforum ook een topic over geweest;
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php ... efc1c66dbb

Het gaat hier om een officiele benzine pomp die niets illegaals doen.
Het is echt een stuk goedkoper.
Dat camping gaz het niet zo leuk zal vinden begrijp ik.

Chiel
Chiel 1040
kolebrie

Re: gasfles verwisselen (T4 California)

Bericht door kolebrie »

chv schreef:He Kolebrie,

Je zegt "ik kan mijn kastruimte wel beter gebruiken". maar zit jouw gasfles dan niet in een gasdichte trommel? Of gaan je die weghalen?

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Hallo,

Wij hebben geen gasdichte trommel, onze blauwe campingaz gasfles (nu op dit moment is een 907 type), en zit met spanbandjes vast.
Je hebt ook de grijze trommel die werkt op spiritus, maar de onze is omgebouwd naar gas (gedaan door een kampeerbedrijf in Heerhugowaard).
Gasfles naar achteren zou inderdaad nog mooier zijn (en we hebben de mogelijkheid), maar ik ben al blij dat we een kleinere kunnen plaatsen de 901 type.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2020
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: gasfles verwisselen (T4 California)

Bericht door chv »

He Kolebrie,
He Volvosurfer,

Volgens mij is zo'n luchtdichte gastrommel of kast officieel wel vereist. Maar echt verstand van de inrichtingseisen heb ik niet.

@ Kole brie: Dat jouw kookpitten omgebouwd zijn van spiritus naar gas verklaart dat je niet zo'n trommel hebt.

De gasfles naar achteren verhuizen kan wel, maar is veel werk want je moet dan een gasleiding aanleggen en langs je gardarobekast (accu's!) en je koelkast werken en door je keukenkast naar je gasstel.
En als je het veilig wilt doen, moet je natuurlijk ook die luchtafvoer in de bodem van je kast door de bodem van je bussie naar buiten maken (roest risico). Al met al voor mij reden om dat niet zelf te doen maar blij te zijn dat mijn tweede bus van het bouwjaar was die die voorziening af fabriek al achterin had. Gas is voor mij niet iets om me te experimenteren.
Sterkte met de overwegingen, allebei.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: gasfles verwisselen (T4 California)

Bericht door volvosurfer »

Weet iemand toevalig waar je die gasdichte trommel kan kopen? Zijn die dingen los verkrijgbaar. Ik ben op zoek naar de trommel voor achterin. Anders zal ik zelf iets moeten verzinnen.
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2020
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: gasfles verwisselen (T4 California)

Bericht door chv »

http://www.reimo.de" onclick="window.open(this.href);return false; verkoopt een soort vierkante trommel met schroefdeksel er boven op.
http://www.vwbusshop.de" onclick="window.open(this.href);return false; verkoopt de gaskast zoals die vanaf 96 achterin is gebouwd. Moet je wel zelf zorgen voor een deurtje.
Maar in beide gevallen moet je zelf voor de ontluchting zorgen d.m.v. een opening in de bodem.
Zonder ontluchting is zo'n gaskast zinloos, lijkt me. Dan verplaats je het probleem alleen maar.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
volvosurfer
Berichten: 267
Lid geworden op: 10 mei 2009, 22:32
Locatie: Bergen op Zoom

Re: gasfles verwisselen (T4 California)

Bericht door volvosurfer »

Mijn dank is groot. Ik zal eens vragen wat het verzenden van zo'n kast kost. De ontluchting is wel te regelen. Desnoods maak ik een slang naar de ontluchting nu.
Jaaaaaa, een mooie California gekocht!!
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2020
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: gasfles verwisselen (T4 California)

Bericht door chv »

Geen dank! Denk er wel om dat gas zwaarder is dan lucht dus die zoekt, in geval van lekkage, van zichzelf het laagste plekje in je gaskast op. Maar misschien kan je ter hoogte van je achterlicht bij je bumper naar buiten. Aan de rechterkant van ons vorige busje ('95) zat in elk geval een soort rubber ventilatieklepje min of meer verborgen achter het hoekdeel van de bumper aan de zijkant. Mischien zit dat ook aan de linker (bestuurderskant)
Succes met de verbouwing.

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Plaats reactie