Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

vragen over de T4
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door kimisinnl »

Vragen over banden blijven terugkomen, ik denk dat mijn vraag niet een heel standaard vraag is, maar volgens mij wel eentje die interessant kan zijn.

De T4 draait intussen al heel wat jaartjes mee en er met de T5/T6 en alle andere auto’s flink wat in het banden aanbod veranderd. Ik vroeg me af dat stel je neemt alleen de steek van de velg (5 x 112) en de eisen voor gewicht etc. mee: welke banden en velgenkeuze zou je dan maken?

Achtergrond is eigenlijk tweeledig, ik hoor medebezitters nogaleens de opmerking maken dat in de 15” maten wat beperkte keuze is voor wat ze willen en daarnaast zou ik zelf een setje allroad banden voor de zomer en een setje winterbanden onder mijn syncro zetten.

Ik heb de Michelin Cross Climate overwogen als 1 set voor winter en zomer, maar ik begrijp dat deze toch niet als winterbanden gezien worden in landen zoals bijvoorbeeld Zweden. En de grip op sneeuw en ijs van winterbanden blijkt toch onovertroffen. Vandaar dat ik nu aan het kijken was wat een slimme zomer en winterset is…

Mijn eisen zijn: goede rijeigenschappen en levensduur. Als ik bijvoorbeeld de Michelin Agilis vergelijk met de Continental Vanco die veel worden gereden dan heeft de Michelin mijn voorkeur. Het voelt als een soepelere band die over de hele levensduur meer zekerder op de weg voelt mogelijk ten koste van levensduur. Ik wil verder geen getrokken banden of andere rare fratsen; banden die ver buiten wielkasten vallen oid.

Nou goed, mijn onderzoekje zover.

Als ik me niet vergis zit op de T4 deze (stalen) velgen en banden
6J x 15 met 195/70R15
6.5J x 15 met 205/65R15
6J x 16 met 215/60R16 of 225/60R16

Op de T5:
6.5J x 16 met 215/65R16

Met de velgmaten van een T4 kom je dan eigenlijk dat je tussen 175-205mm qua bandbreedte mag, ideaal is 185-195mm. De T5 velgen hebben 185-215mm als grenzen, 195-205mm ideaal.

De 15” T4 wordt geleverd met banden met een omtrek van +/- 2000mm, ik ga hier even een beetje vanuit, officieel mag je in NL andere banden gebruiken, voor totaalgewicht >3500kg mits deze niet meer dan 4% afwijken: 1960-2040 mag dus geen enkel APK probleem vormen. Alhoewel ik voor personenauto’s of bestelwagens <3500kg geen APK afkeur conditie kan vinden lijkt het me goed hier toch +/- vanuit te gaan. (voor een 150PK T4 dus 1990-2070mm ivm standaard 205/65R15).

Winterbanden kun je voor de beste grip niet te breed nemen, mijn uitgangssituatie is voor de winterbanden dus eigenlijk 195mm.

Even op de gok, maar ik denk dat zonder verhogen de maximale bandenmaat voor de T4 225/70R16 is? Misschien 225/75R16 ook nog net zonder kans op wielkasten raken, dat zou ook optie geven voor bv General Grabber AT2?

Voor het plaatje ga ik even uit van mijn T4, denk voor de meeste rijders hier op het forum aan de veilige kant. Massa rijklaar is hoger 1810kg, maar de asdruk is 1430kg, hetzelfde als mijn vorige ‘basis’ uitvoering bus. De loadindex die we minimaal zoeken is dus 97.


In mijn geval is de allroad bandenkeuze even het grootste vraagstuk, in 15” is daar bijvoorbeeld te krijgen:
BFGoodrich All Terrain T/A KO 215/75R15
Yokohama Geolandar 215/70R15
General Grabber AT 205/75R15 (opvolger AT2)
General Grabber AT2 205/75R15 (krap qua loadindex) 215/75R15

In 16” de keuze voor
BFGoodrich All Terrain T/A KO 215/70R16
BFGoodrich All Terrain T/A KO2 215/65R16
Yokohama Geolandar 215/65R16, 215/70R16
General Grabber AT2 215/65R16, 215/70R16

Ook voor zomer- en winterbanden lijkt er flink wat meer keus te zijn in 16” ook prijstechnisch wat meer interessant aanbod, zowel nieuw en tweedehands.

Wat is jullie gevoel voor als je een setje met velgen zou willen kopen, een 16" setje bestellen of gewoon originele 15" aanhouden?

De meest 'veilige' keuze qua passen, grip, slijtage, etc. lijkt wel de General Grabber AT 205/75R15 te zijn.

---

Tijdens het uitzoeken kwam ik er trouwens achter dat als allroad en allseason band geschikt voor de winter (sneeuwvlok) de BF Goodrich TA KO2 in 16” nog een optie zou kunnen zijn: 215/65R16 . Heeft er iemand ervaring met hoe het gedrag van deze in winterse omstandigheden is vergeleken met een normale weg winterband?

Hij krijgt wel prima recenties lijkt het. In het geval dat deze ‘ok’ zijn dan kun je als velg denk ik het beste een 6.5 of 7J velg (+/-ET37) pakken? Of gewoon een standaard setje velgen proberen te vinden die op een 150PK sterke T4 geleverd is?

Wel hele vette band hoor (http://www.bfgoodrich.nl/nl/Assortiment ... up-KO2-sup)
Afbeelding


En als laatste een optie die schijnbaar op standaard 15" staal nog net past zonder aanlopen, de Falken WildPeak A/T01 in de maat 215/75R15 (http://www.falkentire.com/tires/truck-s ... eak/t-tire)
Afbeelding
, naar men zegt een minder glijdende band als de BFG.
Laatst gewijzigd door kimisinnl op 03 aug 2017, 22:32, 8 keer totaal gewijzigd.
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (allroad banden) aanbod?

Bericht door jones »

Ik rij met de general grabber in 215 75 15.
Had niet heel hoge verwachtingen van de band ondanks dat ik best positieve reviews heb gelezen.
Kwam denk ik voornamelijk doordat ik de banden een beetje goedkoop en slapjes vond ogen toen ik ze in handen had.
De banden hebben mij enorm positief verrast moet ik zeggen.
Afgelopen zomer veel mee gereden, hard mee gereden. Alle weersomstandigheden offroad enz.
En alles met een zware bus, 4 personen en volledig afgeladen.
Niet zwabberen of dweilen wat ik verwacht had, moest wel mijn rijstijl enigszins aanpassen maar had meer te maken met de eerste vakantie met de t4 ipv snelle audi.
Heb eerst met de originele t4 velgen gereden maar heb nu een set 7j et 42, moet ze nog gaan proberen. Bus staat nog stil nu
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (allroad banden) aanbod?

Bericht door Multivan Generation »

En jullie wonen nog redelijk in de buurt van elkaar ook :knipoog
jones
Berichten: 393
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:49

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (allroad banden) aanbod?

Bericht door jones »

Bijna buren idd
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (allroad banden) aanbod?

Bericht door Multivan Generation »

Even samen proefrijden... :knipoog
Dat zegt zoveel meer..
Plus dat het gezellig is.. :jump
Rabin
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 okt 2015, 14:15

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (allroad banden) aanbod?

Bericht door Rabin »

Ik heb inmiddels enkele weken de urban terrein van bf goodrich.
Ideale band. Een all season band in de maat 215-65-16

Is een nieuwe band die in oktober leverbaar is geworden.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (allroad banden) aanbod?

Bericht door Pascal-141 »

kimisinnl schreef:Vragen over banden blijven terugkomen, ik denk dat mijn vraag niet een heel standaard vraag is, maar volgens mij wel eentje die interessant kan zijn.

De T4 draait intussen al heel wat jaartjes mee en er met de T5/T6 en alle andere auto’s flink wat in het banden aanbod veranderd. Ik vroeg me af dat stel je neemt alleen de steek van de velg (5 x 112) en de eisen voor gewicht etc. mee: welke banden en velgenkeuze zou je dan maken?

Achtergrond is eigenlijk tweeledig, ik hoor medebezitters nogaleens de opmerking maken dat in de 15” maten wat beperkte keuze is voor wat ze willen en daarnaast zou ik zelf een setje allroad banden voor de zomer en een setje winterbanden onder mijn syncro zetten.

Ik heb de Michelin Cross Climate overwogen als 1 set voor winter en zomer, maar ik begrijp dat deze toch niet als winterbanden gezien worden in landen zoals bijvoorbeeld Zweden. En de grip op sneeuw en ijs van winterbanden blijkt toch onovertroffen. Vandaar dat ik nu aan het kijken was wat een slimme zomer en winterset is…
"All season banden" zijn nooit zo goed als een echte zomerband en een echte winterband. Het blijft altijd een minderwaardig compromis.

Mijn eisen zijn: goede rijeigenschappen en levensduur. Als ik bijvoorbeeld de Michelin Agilis vergelijk met de Continental Vanco die veel worden gereden dan heeft de Michelin mijn voorkeur. Het voelt als een soepelere band die over de hele levensduur meer zekerder op de weg voelt mogelijk ten koste van levensduur. Ik wil verder geen getrokken banden of andere rare fratsen; banden die ver buiten wielkasten vallen oid.

Nou goed, mijn onderzoekje zover.

Als ik me niet vergis zit op de T4 deze (stalen) velgen en banden
6J x 15 met 195/70R15
6J x 16 met 205/65R15


Op de T5:
6.5J x 16 met 215/65R16

Met de velgmaten van een T4 kom je dan eigenlijk dat je tussen 175-205mm qua bandbreedte mag, ideaal is 185-195mm. De T5 velgen hebben 185-215mm als grenzen, 195-205mm ideaal.

De 15” T4 wordt geleverd met banden met een omtrek van +/- 2000mm, ik ga hier even een beetje vanuit, officieel mag je in NL andere banden gebruiken, voor totaalgewicht >3500kg mits deze niet meer dan 4% afwijken: 1960-2040 mag dus geen enkel APK probleem vormen. Alhoewel ik voor personenauto’s of bestelwagens <3500kg geen APK afkeur conditie kan vinden lijkt het me goed hier toch +/- vanuit te gaan. (voor een 150PK T4 dus 1990-2070mm ivm standaard 205/65R15).

Winterbanden kun je voor de beste grip niet te breed nemen, mijn uitgangssituatie is voor de winterbanden dus eigenlijk 195mm.

Even op de gok, maar ik denk dat zonder verhogen de maximale bandenmaat voor de T4 225/70R16 is? Misschien 225/75R16 ook nog net zonder kans op wielkasten raken, dat zou ook optie geven voor bv General Grabber AT2?

Voor het plaatje ga ik even uit van mijn T4, denk voor de meeste rijders hier op het forum aan de veilige kant. Massa rijklaar is hoger 1810kg, maar de asdruk is 1430kg, hetzelfde als mijn vorige ‘basis’ uitvoering bus. De loadindex die we minimaal zoeken is dus 97.


In mijn geval is de allroad bandenkeuze even het grootste vraagstuk, in 15” is daar bijvoorbeeld te krijgen:
BFGoodrich All Terrain T/A KO 215/75R15
Yokohama Geolandar 215/70R15
General Grabber AT2 205/75R15 (krap qua loadindex) 215/75R15

In 16” de keuze voor
BFGoodrich All Terrain T/A KO 215/70R16
BFGoodrich All Terrain T/A KO2 215/65R16
Yokohama Geolandar 215/65R16, 215/70R16
General Grabber AT2 215/65R16, 215/70R16

Ook voor zomer- en winterbanden lijkt er flink wat meer keus te zijn in 16” ook prijstechnisch wat meer interessant aanbod, zowel nieuw en tweedehands.

Wat is jullie gevoel voor als je een setje met velgen zou willen kopen, een 16" setje bestellen of gewoon originele 15" aanhouden?

---

Tijdens het uitzoeken kwam ik er trouwens achter dat als allroad en allseason band geschikt voor de winter (sneeuwvlok) de BF Goodrich TA KO2 in 16” nog een optie zou kunnen zijn: 215/65R16 . Heeft er iemand ervaring met hoe het gedrag van deze in winterse omstandigheden is vergeleken met een normale weg winterband?
Ik heb zelf de BF Goodrich AT banden gehad op mijn T4 , die hebben geen sneeuwvlok symbool , en dus niet erkend als echte winterband , en om eerlijk te zijn : ik heb ze er onlangs onderuit gehaald omdat ik mezelf (en misschien anderen) zou verongelukken met die banden . Vanaf het begin , toen de banden nieuw waren , vond ik ze al snel slippen bij nat wegdek. Maar nu ze vooraan 50% afgesleten zijn , kon ik er tijdens regenweer niet meer op de baan mee blijven . (Ik moet er wel bij vermelden dat ik graag doorrijd , als je er als een 94-jarige oma gaat mee rijden , dan is er niks aan de hand, maar als het wat sneller mag gaan , dan gaan ze gewoon verraderlijk snel schuiven ...) Als ik op een grote rotonde goed gas gaf , dan slipten de BF G AT's zonder moeite door tot in 3e versnelling ... :muur Ik heb de BF G AT banden momenteel in de schuur liggen , en mijn winterbanden zitten er nu onder. Na de winter zal ik , als ik de andere velgen weer wil monteren , de BF Goodrich banden eraf gooien , en vervangen door General Grabbers AT , dus niet de AT2 (want die gaan ook sneller schuiven) . De General Grabber AT banden heb ik ook onder mijn Amarok zitten , naar 100% tevredenheid ! De Amarok heeft veel meer vermogen , maar ligt dankzij de General's als een trein op de weg

Hij krijgt wel prima recenties lijkt het. In het geval dat deze ‘ok’ zijn dan kun je als velg denk ik het beste een 6.5 of 7J velg (+/-ET37) pakken? Of gewoon een standaard setje velgen proberen te vinden die op een 150PK sterke T4 geleverd is?

Wel hele vette band hoor (http://www.bfgoodrich.nl/nl/Assortiment ... up-KO2-sup)
Afbeelding
Ook een vriend van me , heeft de BF Goodrich onder zijn T3 syncro liggen , en hij had ook al gezegd dat die op nat wegdek niks waard waren , en jawel ... een paar weken geleden moest hij een noodstop maken , en begon gewoon rechtdoor te schuiven (in de regen) , recht in de kont van een Caddy . (T3 heeft wel gewonnen , de Caddy was voor de sloop) Ook hij heeft zijn buik vol van de BF Goodrich AT's , hij gaat er nu ook General's onder zetten ...
Kijk ook eens naar de Cooper ST-Maxx of STT , is blijkbaar ook een goede band , hoor ik in het 4X4 milieu ... (heb er zelf nog geen ervaring mee)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
ptr1968
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 jun 2008, 17:00

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (allroad banden) aanbod?

Bericht door ptr1968 »

hoi,

Zit er ook aan te denken om AT banden erop te doen. Heb die BF Goodrich AT op een oude Hilux gehad paar jaar geleden, en het bandengeluid valt erg mee en gaan 100000km mee. Ik had de all season versie met alle 4 weersymbolen erop, was goed ook in sneeuw en perfect in modder, op snelweg minder herrie dan die oude winterbanden die ik nu onder de T4 heb. Je kan ze kopen in zomer en all season uitvoering.

Die geolanders heb ik ook wel mee gereden, slijten snel (15000km), wel redelijk grip.

225 brede banden met ET37 velgen 5J kan problemen geven met wielranden, als de synchro zelfde wielkasten heeft als gewoon, zie fotos: http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.p ... el+carrier

Heb nu oude maxis winterbanden 195-70-15 eropzitten, net weekendje beetje op modderwegen in Drenthe gereden, en moet zeggen dat die banden zich er goed door trokken.
Voor volgende banden denk ik aan AT 205-75r15 of 70 hoog

grt, Peter
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (allroad banden) aanbod?

Bericht door Pascal-141 »

De General Grabber AT op mijn Amarok :
Afbeelding

De BF G AT op mijn T4 :
Afbeelding
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (allroad banden) aanbod?

Bericht door kimisinnl »

Ik las over de KO ook geen beste reacties over het gedrag tijdens regen, het is ook een design wat misschien al 30 jaar geen grote verbeteringen heeft gezien. De nieuwe KO2 schijnt qua materiaal wel verbeterd te zijn, dat glijden is vast minder maar het afvoeren van water heeft toch met het profiel te maken en dat is nou net vrijwel hetzelfde gebleven...

Geolandar is qua slijtage eigenlijk geen optie dan.

Van de Coopers zat ik nog aan de Discoverer A/TW te denken, deze is wel geschikt om met sneeuw te rijden. Alleen beschikbaarheid in passende maten laat te wensen over...

De conclusie lijkt me ook hier hetzelfde als met vier seizoenen banden: beter echte winterbanden kopen en iets voor tijdens zomerse condities.

In mijn geval zouden het dan eigenlijk alleen de General Grabber AT kunnen worden als allterrain. Dit kan zowel op 15 als op 16" staal.

Vraag die eigenlijk alleen nog open staat, is er wel een voordeel te behalen om de T4 op 16" velgen te zetten?
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (allroad banden) aanbod?

Bericht door powerpiep »

WP_20150912_001 (Large).jpg
.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (allroad banden) aanbod?

Bericht door kimisinnl »

Ja die BF Goodrich zien er wel heel erg gaaf uit natuurlijk...

Zojuist dan toch maar setje 'echte' winterbanden besteld (Michelin Agilis Alpin) bij m'n neef, zijn me altijd goed bevallen. Als m'n zomer set toe is aan vervanging dan zal het waarschijnlijk dan die General Grabber AT worden, wil iets meer als SUV, echte 4x4 prestaties hoeven niet zo heel nodig al komt de General Grabber daar volgens mij best prima in de buurt.
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
bart seinwezen
Berichten: 268
Lid geworden op: 22 jul 2014, 21:15
Locatie: haarlem

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (allroad banden) aanbod?

Bericht door bart seinwezen »

Na vandaag in de regen weer eens een hele vuile schuiver te hebben gemaakt, en het laatste tripje door siberie en mongolie mijn BFG's toch wel aardig hebben uitgewoond, ben ik ook maar weer eens op bandenjacht. Ik denk dat ik uitkom op de General Grabber AT als ik alles hier zo doorlees, maar kom er al zoekende ook achter dat die op het eurolabel nog beroerder staat geklasseerd als de BFG. Moet ik dat nou serieus nemen?
Verder kan ik deze band eigenlijk alleen met velgrandbescherming vinden en dan doet ie opeens 170 Euro, vindt ik nou ook wel weer een beetje gortig weetjewel...

https://www.banden-giga.nl/General/GRAB ... 08204100:s
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (allroad banden) aanbod?

Bericht door Pascal-141 »

bart seinwezen schreef:Na vandaag in de regen weer eens een hele vuile schuiver te hebben gemaakt, en het laatste tripje door siberie en mongolie mijn BFG's toch wel aardig hebben uitgewoond, ben ik ook maar weer eens op bandenjacht. Ik denk dat ik uitkom op de General Grabber AT als ik alles hier zo doorlees, maar kom er al zoekende ook achter dat die op het eurolabel nog beroerder staat geklasseerd als de BFG. Moet ik dat nou serieus nemen?
Verder kan ik deze band eigenlijk alleen met velgrandbescherming vinden en dan doet ie opeens 170 Euro, vindt ik nou ook wel weer een beetje gortig weetjewel...

https://www.banden-giga.nl/General/GRAB ... 08204100:s
Ik heb een set General Grabber AT op mijn Amarok , en ook een set General Grabber AT op mijn T4 , beide naar volle tevredenheid.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (allroad banden) aanbod?

Bericht door busbart »

Een goede kennis van me heeft met een bus die altijd tot 2,5 ton geladen is de Vredenstein comtrac all season eronder liggen, deze man is een mobile monteur, en moet zodoende erg vaak in de achteraf gebieden hier in Frankrijk van alles rijdend onderhouden.
zijn bus is maar een 2x4, en toch komt ie overal. op zijn aanraden ga ik ook deze band onder mijn bus leggen.

Was bovendien de steek van een T5 niet anders als die van de T4?
Groet, Bart
Plaats reactie