Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

vragen over de T4
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Hanssyncro »

De BFGoodrich AT T/A KO is niet meer te koop/leverbaar. Nu is alleen de opvolger te koop: BFGoodrich AT T/A KO2. Deze band heeft een ander profiel als zijn voorganger.

Wij hebben de BFGoodrich AT T/A KO eronder en zijn zeer tevreden. De ervaring die Pascal schrijft over zijn vriend deel ik niet.
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Pascal-141 »

Hanssyncro schreef:De BFGoodrich AT T/A KO is niet meer te koop/leverbaar. Nu is alleen de opvolger te koop: BFGoodrich AT T/A KO2. Deze band heeft een ander profiel als zijn voorganger.

Wij hebben de BFGoodrich AT T/A KO eronder en zijn zeer tevreden. De ervaring die Pascal schrijft over zijn vriend deel ik niet.
Hans , veel hangt uiteraard ook af van de rijstijl . Jij rijd misschien rustig rond , dan voldoet zowat iedere band . Maar wij rijden stevig door , en dan voldoen de BF G AT's niet .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Hanssyncro »

Oh Pascal,, dat was niet aanvallend bedoeld hoor. Wilde alleen schrijven dat ik die ervaring niet hebben en dat is toch okay?
Rustig rijden? Mag dan wel ouder zijn maar rij gewoon stoer door hoor :ikrij :ikrij
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Pascal-141 »

Hanssyncro schreef:Oh Pascal,, dat was niet aanvallend bedoeld hoor. Wilde alleen schrijven dat ik die ervaring niet hebben en dat is toch okay?
Rustig rijden? Mag dan wel ouder zijn maar rij gewoon stoer door hoor :ikrij :ikrij
Haha Hans , ik had het ook niet als "aanvallend" opgevat hoor :toppie
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Hanssyncro »

@Pascal :yes :yes
Groetjes, Petra
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Jonathan L »

ff kickje.
ik ga naar afrika met de t4 (camper)(geen syncro) en wil meer grondspeling.
daarvoor wordt een seikel set gemonteerd (2.5-3cm) en wil ik grotere banden.
ik heb daar voor op het ook de maat 215/75/15 en wel de BFG ALL Terrain T/A KO2.
onder de bus zitten stalen velgen 15 inch, ET55, volgens mij originele (want er staat vw op) en ik vermoed J7.

mijn vraag; gaan de BFG's passen met deze configuratie?
heb ik andere velgen nodig vanwege een ander ET?
de banden zijn 2cm breder, dus een verandering van 1cm op de ET geeft dan 45. dat wordt normaal gesproken afgeraden want +-5 veranderen op ET is acceptabel.

ik ben reuze benieuwd naar jullie reacties!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Pascal-141 »

Gorgio Gelato schreef:ff kickje.
ik ga naar afrika met de t4 (camper)(geen syncro) en wil meer grondspeling.
daarvoor wordt een seikel set gemonteerd (2.5-3cm) en wil ik grotere banden.
ik heb daar voor op het ook de maat 215/75/15 en wel de BFG ALL Terrain T/A KO2.
onder de bus zitten stalen velgen 15 inch, ET55, volgens mij originele (want er staat vw op) en ik vermoed J7.

mijn vraag; gaan de BFG's passen met deze configuratie?
heb ik andere velgen nodig vanwege een ander ET?
de banden zijn 2cm breder, dus een verandering van 1cm op de ET geeft dan 45. dat wordt normaal gesproken afgeraden want +-5 veranderen op ET is acceptabel.

ik ben reuze benieuwd naar jullie reacties!
De ET veranderd niet omdat je bredere banden monteerd , dat blijft gewoon hetzelfde . ET is de offset waarde , m.a.w. de waarde dat het velghart uit het midden vd velg staat. Jouw ET blijft dus gewoon ET55 .
Maar , ik zou toch wel een iets bredere velg nemen om die bolle 215/75R15 banden op te leggen . Een vaak genomen velg daarvoor is een 7,5 x15 .

Om meer grondspeling te verkrijgen kun je veel geld uitgeven aan een Seikel kit , maar eigenlijk is dat totaal overbodig bij een 2WD . Vooraan is de hoogte traploos regelbaar , en achteraan kun je gewoon een rubber schijfje (of 2 ) bijplaatsen op de veren . Of nylon schijven , die kun je qua dikte naar wens (laten) maken. Verhogen kost je dan bijna niks.
Nog een tip : als je naar warme streken gaat , dan is qua schokdempers de Sachs Heavy Duty aan te raden . De Bilstein B6 (ook gebruikt door Seikel) durven wel vaker de hittedood te ondergaan. Met andere woorden: de Bilsteins kunnen slecht tegen de hitte . Ze lopen dan warm tijdens het rijden , en gaan uiteindelijk lekken .
Ik heb op mijn werkbus dezelfde set up : zelf verhoogd , en een setje Sachs HD ; naar volle tevredenheid

Afbeelding
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Jonathan L »

Pascal-141 schreef:De ET veranderd niet omdat je bredere banden monteerd , dat blijft gewoon hetzelfde . ET is de offset waarde , m.a.w. de waarde dat het velghart uit het midden vd velg staat. Jouw ET blijft dus gewoon ET55 .
Maar , ik zou toch wel een iets bredere velg nemen om die bolle 215/75R15 banden op te leggen . Een vaak genomen velg daarvoor is een 7,5 x15 .

Om meer grondspeling te verkrijgen kun je veel geld uitgeven aan een Seikel kit , maar eigenlijk is dat totaal overbodig bij een 2WD . Vooraan is de hoogte traploos regelbaar , en achteraan kun je gewoon een rubber schijfje (of 2 ) bijplaatsen op de veren . Of nylon schijven , die kun je qua dikte naar wens (laten) maken. Verhogen kost je dan bijna niks.
Nog een tip : als je naar warme streken gaat , dan is qua schokdempers de Sachs Heavy Duty aan te raden . De Bilstein B6 (ook gebruikt door Seikel) durven wel vaker de hittedood te ondergaan. Met andere woorden: de Bilsteins kunnen slecht tegen de hitte . Ze lopen dan warm tijdens het rijden , en gaan uiteindelijk lekken .
Ik heb op mijn werkbus dezelfde set up : zelf verhoogd , en een setje Sachs HD ; naar volle tevredenheid
[/url]
bedankt voor je reactie. ik had zo gedacht dat as je bredere banden monteert, je wellicht de ET ook moet aanpassen ivm aanlopen. volgens jou past 215 met ET55 dus?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Pascal-141 »

Gorgio Gelato schreef:
Pascal-141 schreef:De ET veranderd niet omdat je bredere banden monteerd , dat blijft gewoon hetzelfde . ET is de offset waarde , m.a.w. de waarde dat het velghart uit het midden vd velg staat. Jouw ET blijft dus gewoon ET55 .
Maar , ik zou toch wel een iets bredere velg nemen om die bolle 215/75R15 banden op te leggen . Een vaak genomen velg daarvoor is een 7,5 x15 .

Om meer grondspeling te verkrijgen kun je veel geld uitgeven aan een Seikel kit , maar eigenlijk is dat totaal overbodig bij een 2WD . Vooraan is de hoogte traploos regelbaar , en achteraan kun je gewoon een rubber schijfje (of 2 ) bijplaatsen op de veren . Of nylon schijven , die kun je qua dikte naar wens (laten) maken. Verhogen kost je dan bijna niks.
Nog een tip : als je naar warme streken gaat , dan is qua schokdempers de Sachs Heavy Duty aan te raden . De Bilstein B6 (ook gebruikt door Seikel) durven wel vaker de hittedood te ondergaan. Met andere woorden: de Bilsteins kunnen slecht tegen de hitte . Ze lopen dan warm tijdens het rijden , en gaan uiteindelijk lekken .
Ik heb op mijn werkbus dezelfde set up : zelf verhoogd , en een setje Sachs HD ; naar volle tevredenheid
[/url]
bedankt voor je reactie. ik had zo gedacht dat as je bredere banden monteert, je wellicht de ET ook moet aanpassen ivm aanlopen. volgens jou past 215 met ET55 dus?
Of die bandenmaat past met de standaard ET55 velgen durf ik niet te zeggen , ik heb er zo nog nooit een gezien met die combinatie . Ik heb ze alleen nog maar gezien met iets bredere velgen , en een andere ET waarde . De velgen op mijn foto hadden trouwens ET24 :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door powerpiep »

Verhogen is goed zelf te doen, torsieveren aandraaien aan de voorkant.
En achter gewoon ringen op de veren.
Ik heb zelf ringen gemaakt van een 20mm dikke polyethyleen plaat, ik heb met een klokboor (gatenzaag) de diameter van de veer uitgezaagd en daarna met een kleiner boor een gat in de schijf voor de pin. Ik heb er nog 2 liggen en kan er eventueel nog wel wat maken.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Jonathan L »

heb ik nog een vraagje, op het forum zie dat bij het monteren van 'offroad' banden ook velgen met een lager ET wordt gemonteerd. waarom is dat?
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Hanssyncro »

Er bestaan voor de T4 2 verschillende velgen die verschillende ET waardes hebben. Volgens mij de nieuwere met een hogere ET dan de oudere. Mocht ik me vergissen zal er vast iemand dit aanvullen.
Groetjes, Petra
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Jonathan L »

Mijn T4 heeft ET55, daar kunnen dan ook 215/75/15 op? Aannemende dat de J 7 is.
Gebruikersavatar
ptr1968
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 jun 2008, 17:00

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door ptr1968 »

Met n'n multivan heb ik een tijdje terug 215-70-16 (zelfde diam. als 215-75-15) erop gehad met standaard Passat stalen velgen ET45 en 6,5J.
Op Standaard veerhoogte achter was geen probleem met lichte belading. Voor ging het maar net, heb 'm wat opgedraaid toen.
Bij remmen in korte bochten wilde die welleens de wielrand beetje raken.
Met standaard velgen van de T4 zal je wat gunstiger uitkomen, ca 1,5 cm verder naar binnen.

Peter
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Jonathan L »

is er verschil tussen verhogen dmv torsieveren of schijven?
en zo ja wat is dat verschil dan?
alvast bedankt voor de reacties!
Plaats reactie