Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Multivan Generation »

Torsievering is vooras.
Schijven is voor de achterzijde.
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Jonathan L »

aha, dank je.
vooras kan dus niet met schijven.
volgende vraag, wat is een redelijk maximun?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Pascal-141 »

Jonathan L schreef: 12 mei 2017, 21:14 aha, dank je.
vooras kan dus niet met schijven.
volgende vraag, wat is een redelijk maximun?
aan de vooras zit je met een beperking in hoogte : wanneer de aandrijfassen het subframe raken. En dan moet je opletten hoe je dat bekijkt , want als de auto gewoon op zijn wielen staat , en je hebt nog een kleine afstand tussen aandrijfas en subframe , hou er dan rekening mee dat de auto nog uitveert op bvb een verkeersdrempel , en net dan bestaat het risico dat de aandrijfassen tegen het subframe aanknallen , en dat hebben de homokineten niet graag ...
Je kan het subframe op die plaats wel met zachte hand (en een zware hamer) wat bijwerken (lees : indeuken) om ietsje meer plaats te creëren ,maar dat is ook beperkt

achteraan (bij niet-syncro) kun je zo hoog gaan als je wil , maar je moet wel je remdrukregelaar afstellen volgens de hoogte dat gewijzigd word. Anders remt achter niet meer mee bij het verhogen . (als je er ABS ophebt , zit er geen remdrukregelaar op)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Giela
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2018, 20:47
Locatie: Breda

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Giela »

Heeft iemand nog schijven voor de achterkant voor een T4? :yes
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Hanssyncro »

Giela schreef: 29 mar 2018, 21:57 Heeft iemand nog schijven voor de achterkant voor een T4? :yes
Zet je verzoek in gezocht. Meer kans dat mensen je kunnen helpen.

groetjes, Petra
Groetjes, Petra
Giela
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2018, 20:47
Locatie: Breda

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Giela »

Dank, heb al wat gevonden als het goed is.

Blijkbaar is het verhogen van een T4 een "eitje" echter vraag ik me wel af of je dit kan doen met de originele schokbrekers en/of je toch niet beter nieuwe veren kan kopen ipv. schijven er tussen te zetten. Moet natuurlijk allemaal wel goed gebeuren!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Pascal-141 »

Giela schreef: 03 apr 2018, 16:00 Dank, heb al wat gevonden als het goed is.

Blijkbaar is het verhogen van een T4 een "eitje" echter vraag ik me wel af of je dit kan doen met de originele schokbrekers en/of je toch niet beter nieuwe veren kan kopen ipv. schijven er tussen te zetten. Moet natuurlijk allemaal wel goed gebeuren!
Geen enkel probleem om de T4 met extra schijven te verhogen. Dat is ook de enige manier bij een T4 . Je kan naast de schijven ook nog wat "spelen" met veren van bvb een 1200kg uitvoering (als je nu bvb een 800kg uitvoering hebt, scheelt dat ook een cm of 2) .
Vooraan is het maar een kwestie van te draaien (aan de torsiestang - moeren op de draadstangen)
Of je de oude schokdempers kan laten zitten , hangt er vanaf in welke staat die zijn. Zijn ze bijna versleten , of hebben ze bvb al 200.000km achter de rug , dan is het beste er al vanaf en kun je beter investeren in een setje nieuwe schokdempers ook . Het zijn tenslotte de schokdempers die er voor zorgen dat je T4 op de weg blijft .

Denk er ook aan : als je verhoogd ,en je hebt geen ABS , dan moet je ook de remdrukregelaar bij de achteras bijregelen . Als je dat niet doet , dan remt hij achteraan (bijna) niet meer mee .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Giela
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2018, 20:47
Locatie: Breda

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Giela »

Pascal-141 schreef: 03 apr 2018, 16:09
Giela schreef: 03 apr 2018, 16:00 Dank, heb al wat gevonden als het goed is.

Blijkbaar is het verhogen van een T4 een "eitje" echter vraag ik me wel af of je dit kan doen met de originele schokbrekers en/of je toch niet beter nieuwe veren kan kopen ipv. schijven er tussen te zetten. Moet natuurlijk allemaal wel goed gebeuren!
Geen enkel probleem om de T4 met extra schijven te verhogen. Dat is ook de enige manier bij een T4 . Je kan naast de schijven ook nog wat "spelen" met veren van bvb een 1200kg uitvoering (als je nu bvb een 800kg uitvoering hebt, scheelt dat ook een cm of 2) .
Vooraan is het maar een kwestie van te draaien (aan de torsiestang - moeren op de draadstangen)
Of je de oude schokdempers kan laten zitten , hangt er vanaf in welke staat die zijn. Zijn ze bijna versleten , of hebben ze bvb al 200.000km achter de rug , dan is het beste er al vanaf en kun je beter investeren in een setje nieuwe schokdempers ook . Het zijn tenslotte de schokdempers die er voor zorgen dat je T4 op de weg blijft .

Denk er ook aan : als je verhoogd ,en je hebt geen ABS , dan moet je ook de remdrukregelaar bij de achteras bijregelen . Als je dat niet doet , dan remt hij achteraan (bijna) niet meer mee .
Mooi! Dan zullen deze ook wel vervangen moeten worden. Kan op Winparts verschillende versies vinden. Is er dan ook nog een merk/type die zeker passen en/of moet pakken?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Multivan Generation »

Met Sachs HD schokdempers zul je geen modderfiguur slaan.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef: 04 apr 2018, 07:28 Met Sachs HD schokdempers zul je geen modderfiguur slaan.
Inderdaad , voor een verhoogde T4 is Sachs HD dé aanrader . Rijd er zelf ook mee , naar alle tevredenheid
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door brecht »

Nu ik net winterbanden op originele stalen velgen heb gemonteerd vind ik dat eigenlijk veel mooier staan dan de lichtmetalen die er onder zaten. Hierdoor en door wat spitten op het forum krijg ik inspiratie om onze (op de velgen na) compleet standaard T4 wat meer uitstraling te geven. Richting off road.

Het idee: de nieuwe zomerbanden die toch moeten komen worden banden met meer profiel, mooi tijdstip om de velgen mat zwart te maken, het fietsenrek en de luifel nemen we dan ook gelijk mee. En dan het liefst wat verhoogd natuurlijk. En daar ligt de vraag:

Heeft iemand (Powerpiep?) de maten voor de schijven om te verhogen achter?
Is er iemand bekend met een fotoverslag/filmpje om al eens te kijken wat het precies in houd?
De remmen achter bijstellen moet ik me dan ook nog eens in verdiepen.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Pascal-141 »

De dikte van de onderlegschijven voor de achterveren hangt af van hoe veel je wil verhogen.
Je kan schijven op maat laten draaien , je kan er ook kopen op bvb Ebay (duur...), of je kan de originele schijven van T4 gebruiken , en er meerdere op elkaar leggen , om zo de hoogte te bereiken wat je zelf wil. Als je er bvb 3 op elkaar legt ,dan gaat hij waarschijnlijk al hoog genoeg staan.
Je kan ook stevigere veren kopen , maar dan word de T4 ook harder , en minder veercomfort.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door powerpiep »

Ik heb wel foto's in mn topic staan, ik kan ze eventueel ook appen.

Achter heb ik gewone zware veren.
Ik heb 2x 20mm schijven per veer zitten dus 4cm in totaal, zelf gemaakt met een set klokboren. Materiaal is 20mm dikke polyetheleen (PE).
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door kimisinnl »

Inmiddels heeft General Tires een aantal nieuwe modellen uitgebracht (oa de AT3) en omdat ik zelf de stap naar all-road nog steeds niet heb gemaakt leek het me tijd om eens te kijken wat voor 2020 de opties zijn.
AT3.jpg
De T4 met stalen velgen is geleverd in ET44 (<1996) en ET53, nu heb toevallig van beide wat velgen in 15" liggen.

Van de nieuwe AT3 banden lijkt de 205/70R15 met een loadindex van 107/103S best een mooi exemplaar die op alle 15" velgen van de de T4 prima voldoen. Zouden jullie deze nemen en op velgen zetten met ronde gaten of is er voor de ET44 (met meer rechthoekige gaten) een alternatief die niet aanloopt en iets breder loopvlak heeft?
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Beste velgen keuze voor de T4 met hedendaagse (all-terrain/all-road banden) aanbod?

Bericht door Pascal-141 »

Wat is de reden dat je AT banden zou monteren , in de standaard bandenmaat ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie