Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lekkage klapraam westfalia, rubbers nog te koop?

vragen over de T4
jpgvisser
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jan 2016, 16:31

Re: Lekkage klapraam westfalia, rubbers nog te koop?

Bericht door jpgvisser »

Peter bedankt voor de linkjes.

Ik kom vaak artikelnummer 703847759b tegen, helaas geen plaatje bij dit nummer.

De zoektocht gaat verder :)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33764
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lekkage klapraam westfalia, rubbers nog te koop?

Bericht door Multivan Generation »

Dat is het artikelnummer wat je moet hebben,
en de zoektocht heb ik al voor jou gedaan,
je hebt zelfs adressen gekregen waar je het kunt bestellen :zwaai
jpgvisser
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jan 2016, 16:31

Re: Lekkage klapraam westfalia, rubbers nog te koop?

Bericht door jpgvisser »

Multivan Generation schreef:Dat is het artikelnummer wat je moet hebben,
en de zoektocht heb ik al voor jou gedaan,
je hebt zelfs adressen gekregen waar je het kunt bestellen :zwaai
Rubber is besteld, laat even weten als ie binnen is.

Bedankt Peter voor alle moeite.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Lekkage klapraam westfalia, rubbers nog te koop?

Bericht door odorf »

Ben benieuwd,

Mijn links werkten niet meer. Maar had intussen wel een andere gevonden.
http://www.haaglanden-rubber.nl/
Hier staat een volledige catalogus online,
en -belangrijk- ze leveren ook kleinere hoeveelheden aan particulieren.

Is niet helemaal gelijk aan het origineel, maar als je de lange flap wat inkort
en op een paar stukjes vastzet in het gootje moet hij ook kunnen functioneren.
En anders een mosrubber variant (zachter flexibeler), staan verderop in de catalogus.
Rubber.jpg
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
jpgvisser
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jan 2016, 16:31

Re: Lekkage klapraam westfalia, rubbers nog te koop?

Bericht door jpgvisser »

-update:

Vandaag het rubber binnen gekregen en ik dacht in eerste instantie dat deze niet zou gaan werken. Ziet er compleet anders uit maar wel een "flapje" om in het gleufje te drukken. qua ronding gelijk het plaatje van odorf, diameter wel iets kleiner.

Gelijk het oude rubber eruit gehaald en deze geplaatst........ Nog lekkage. Vervolgens raam weer verwijderd evenals het profiel waar het raam inhaakt en in scharnierd. Achter het profiel zat veel vuiligheid, dit goed schoongemaakt en voorzien van een dun rulletje tixo (bitumenkit). Profiel weer vastgeschroefd, raam geplaatst en de "klemmen" van het raam iets strakker gesteld.

Tuinslang erop en droog!!

Het is dus gelukt, erg blij mee.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33764
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lekkage klapraam westfalia, rubbers nog te koop?

Bericht door Multivan Generation »

Mooi zo :toppie
Gebruikersavatar
ThomasH
Berichten: 124
Lid geworden op: 19 jul 2017, 10:16

Re: Lekkage klapraam westfalia, rubbers nog te koop?

Bericht door ThomasH »

Had ook last van hetzelfde euvel; lekkage bij het klapraam (keukenraam). Bij een niet nader te noemen bekend bedrijf dat in campers doet, werd mij verteld dat het raam vervangen moest worden, dat dit moeilijk te vinden was en heel erg duur zou zijn. Denk meer dan 1000 euro. Dat was voldoende motivatie om zelf eens op onderzoek uit te gaan.

Het klapraam demonteren bleek zelfs voor mij als leek goed te doen. Als eerste moet je het schroefje van het uitstelarmpje losmaken. Op de bus zit een profiel vast met een zestal schroeven. In dit profiel haakt een ander profiel, dat aan het kunststof raam vastzit. Ik heb meteen dat eerste profiel losgeschroefd. Je kan daarna het raam inclusief het tweede profiel uit het eerste profiel tillen. Vervolgens heb je goed zicht op het rubber. In mijn geval was dat rubber in de hoeken niet meer in de allerbeste staat. Het viel mee, maar vervangen lijkt me goed idee. Omdat ik nog op zoek wil naar een vervangend rubber (met behulp van deze thread) heb ik voor nu het raam helemaal schoongemaakt en de profielen ook. Vervolgens de hele boelgoed strak aangeschroefd en de rubber goed met vaseline ingesmeerd. Tot 2x toe flink de tuinslang er op gezet en geen druppel water gezien. Dat heeft (vooralsnog) dus goed gewerkt. Binnenkort vervang ik het rubber.
Groeten, Thomas
VW T5 California Comfortline 2.0 DSG uit 2011. Voorheen VW T4 2.4 D Westfalia uit 1994
www.knusineenvolkswagenbus.nl
Gebruikersavatar
WildeHaren
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mei 2021, 14:19

Re: Lekkage klapraam westfalia, rubbers nog te koop?

Bericht door WildeHaren »

Ook in 2021 nog een lekkend keukenraam en geen standaard rubber meer te leveren. De links die in deze posts genoemd worden doen het niet meer, muv die van rubbermagazijn. Ik heb besteld Volrubber kraalprofiel BxH= 21x6mm omdat die qua afmetingen het dichtste bij het origineel kwam.

In afwachting van de levering heb ik het raam uit de auto gehaald, heel makkelijk als je de eerder genoemde instructies volgt;
- armpje losmaken
- raam helemaal omhoog klappen, dan komt hij er vanzelf uit
- kozijn vrijmaken zodat je aan alle 4 de kanten bij de schroeven kunt (vooral de plastic kap bij de gordel was problematisch)
- voorzichtig alle schroeven losdraaien (plastic moeren kunnen broos zijn dus rustig aan!)
- rustig het kozijn loshalen

Vervolgens valt het betreffende rubber (tussen kozijn en carosserie) er al bijna uit. In mijn geval was dat groen van de uitslag en de bolling aan de buitenkant zat vol met haarscheurtjes, barstjes en vellen. Het valt me op dat het rubber ook niet ergens 'in' zit, het plakt soort van tegen de buitenkant van het kozijn.

Met een schuursponsje en een sopje het kozijn (en het oude rubber) eens goed schoongemaakt, er kwam uiteraard een hoop zooi vanaf. Vooral de bovenkant van het rubber in het kozijn (tussen kozijn en kunstof klapraam) knapte hier van op. Daarna het rubber met siliconenvet ingesmeerd.

Nu wachten op het nieuwe rubber. Als dat geleverd en geplaatst is zal ik nog eens rapporteren hoe het zit. Gelukkig regent het de hele week, betere test condities kan ik me niet wensen :huilen
VW T4 Westfalia 1994, 1.9 TD | "Chill Bill"
Plaats reactie