Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wiellagers vervangen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Wiellagers vervangen

Bericht door hangover »

Hallo T4 rijders,

Ik ben heel langzaam aan begonnen met het camper klaar maken van mijn T4, wat nu dit jaar echt op gang gaat komen.
Na de 4x4 syncro rit in noord Frankrijk afgelopen november, waar m´n bus in eerste instantie goed doorheen gekomen was ;) zijn er toch een paar dingetjes ´blijven hangen´ Hij piept en kraakt linkssvoor met inveren en sturen en sinds kort maakt hij boven de 20km-h linksvoor geluid wat duidelijk veranderd wanneer je licht naar links of rechts stuurt. Er zal toch wel wat zand ergens trussengekomen zijn, stuurkogel denk ik zelf en wiellager.
Heb al wat zitten zoeken hier maar wiellager vervangen komt niet zo vaak voor. Op Youtube zijn er duidelijke instukties hoe het te doen, maar waar vind ik een passende set om de lagers te wisselen. Ik denk er over om SKF lagers te bestellen, maar kan ging setje vinden om de 80mm lagers eruit te persen of lukt dat met een universele set? Wie weet wat meer?

Groet,
Erik
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Wiellagers vervangen

Bericht door Snautzer »

Hoi ik was ook in noord Frankrijk. Hoorde ook geluid voor. Voor de zekerheid eerst banden gewisseld. Bleek toch het lager te zijn. Ik heb het laten doen. Moet namelijk best veel los. Kijk nog wel even welke lager je besteld. Daar zit verschil in nl het max asdruk.
Dalverian
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 okt 2016, 12:02

Re: Wiellagers vervangen

Bericht door Dalverian »

Ik heb geen idee of het bij de synchro anders zit dan bij de standaard. maar mijn ervaring tot zo ver is dat bij inveren en sturen kraken betekend dat je demper aan zn einde is. Makkelijk te diagnostiseren door wat wd40 of andere lubricant te spuiten tussen de stofkap en de veerpoot...
maar ben geen expert. Vervanging deed wonderen =)
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: Wiellagers vervangen

Bericht door hangover »

Dalverian schreef: 23 jan 2020, 14:00 Ik heb geen idee of het bij de synchro anders zit dan bij de standaard. maar mijn ervaring tot zo ver is dat bij inveren en sturen kraken betekend dat je demper aan zn einde is. Makkelijk te diagnostiseren door wat wd40 of andere lubricant te spuiten tussen de stofkap en de veerpoot...
maar ben geen expert. Vervanging deed wonderen =)
Voor is hetzelfde als bij de gewone.
Schokbrekers zijn nog nieuw, net voor de trip gemonteerd. Hij piept ook met sturen als je stilstaat, dus dan zou hij niet moeten veren, maar ga wel kijken of er nog troep onder de stofkap zit.
(ben nog steeds niet alle modder uit Frankrijk kwijt, het zit echt overal tussen)
Snautzer schreef: 23 jan 2020, 13:43 Hoi ik was ook in noord Frankrijk. Hoorde ook geluid voor. Voor de zekerheid eerst banden gewisseld. Bleek toch het lager te zijn. Ik heb het laten doen. Moet namelijk best veel los. Kijk nog wel even welke lager je besteld. Daar zit verschil in nl het max asdruk.
Mijn max asdruk is 1510kg voor, lagers die ik heb uitgezocht zijn 800kg. Heeft het zin daar zwaardere voor te kiezen? Heb ze ook wel van 2000kg gezien, maar is dat niet wat overkil? 'tis wel een lwb of heeft dat alleen effect voor de achterlagers?
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Dalverian
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 okt 2016, 12:02

Re: Wiellagers vervangen

Bericht door Dalverian »

ben wel benieuwd wat het nou was. Bij mij was het bij stilstand ook namelijk.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Wiellagers vervangen

Bericht door Pascal-141 »

zand of modder helpen de wiellagers niet om zeep hoor , de wiellagers zijn van het "dichte" type , dus er kan geen zand in komen .
Met een lagerpers (een soort van draadstang met wat hulpstukken ) is het vervangen niet zo moeilijk .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Wiellagers vervangen

Bericht door Snautzer »

Zand en modder niet maar het helpt niet als je een berg blubber vooruit moet duwen of vast komt te zitten en er weer uit probeert te komen. Aggh ze zaten er al 300k op en je weet dat er wat kan gebeuren als je dit doet. Ik heb gewoon wat pech gehad.

Toen de lager besteld werd waren er 2 keuzes. De originele en de zwaardere versie. Orgineel was 3 maal duurder. Volgens de onderdelen man had hij de goedkopere nog nooit terug gehad en zou hij deze kiezen. Dat dan ook maar gedaan.
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: Wiellagers vervangen

Bericht door hangover »

Bus heeft een tijd stil gestaan om de dubbele cabine te verwijderen en om de franse klei uit de achterste draagarmen te verwijderen, die was met het surfen over de graspollen door de openingen naar binnen geperst :(
DC is er uit maar zat akelig goed vast gekit, alle kunststof delen zijn niet heel gebleven. Alleen de ruit in de tussenwand is nog heel :)
DC-eruit.jpg
Gisteren weer wat gereden en omdat de laadruimte nu kaal is maakt hij zoveel herrie dat ik van voor geen vreemde geluiden meer hoor, wordt volledig overstemt ;)
Komend weekend de voorkant op bokken en kijken/horen hoe het daar gesteld is.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: Wiellagers vervangen

Bericht door hangover »

Eindelijk weer tijd om wat aan de bus te doen.
Wagen staat voor op bokken en heb wat spullen gehaald om eea los te kunnen halen. Aan aantal youtube videos bekenen hoe eea los te maken. Dat gaat toch in de video een stuk makkelijker dan in het echt :(
Om de onderste fusee los te halen een veeltands torx gekocht, ben ik zover om hem los te halen is het 10mm inbus :huilen Volgens m'n Haynes manual werd dat tot '96 gebruikt en daarna de dikkere torx.
10 mm inbus had ik geen dop voor dus nog een keer naar de gereedschapswinkel heen en weer.
Nadat de remschijf verwijderd te hebben eens aan de flens gevoeld, kon hem zeker een 1/2 mm op en neer bewegen. Met twee lange M14 bouten uit de lager trek set en wat geimproviseerd ijzer de flens eraf gedrukt.
IMG_20200304_153513.jpg
Ging er redelijk makkelijk af.
Schokbreker weg gehaald, spoorstang los, onderste fusee los en aandrijfas naar voren en naar boven gehangen. Nu kan de lagertrekker geplaatst worden om het lager eruit te trekken.
IMG_20200306_175108.jpg
Heb ik geen sleutel maat 38 om dat aan te draaien :bonk . Morgen maar weer naar de winkel :ikrij
Nu de spanning van de onderste fusee is blijkt dat die best wel wat ruimte heeft om op en neer te bewegen. Die dus ook maar vervangen, maar welke moet ik dan hebben, van voor 96 of na 96?

Groet,
Erik
Laatst gewijzigd door hangover op 06 mar 2020, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wiellagers vervangen

Bericht door Multivan Generation »

hangover schreef: 06 mar 2020, 18:10 Die dus ook maar vervangen, maar welke moet ik dan hebben, van voor 96 of na 96?
Je hebt een bus van 2002 (mirror mode aan) wat zou je zelf denken? (Mirror mode uit)
Dan weet je toch zelf het antwoord?!!
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
hangover
Berichten: 127
Lid geworden op: 13 feb 2019, 14:06
Locatie: Driebergen

Re: Wiellagers vervangen

Bericht door hangover »

Jawel, maar ik ben nu een beetje in de war, als ik met bouwjaar 2002 iets bestel en krijg m12 bouten, dan gaan die niet in een m10 gat passen. :groteogen
Afbeelding 2002 T4 LWB Syncro AXL :T44EVER
Plaats reactie