Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kachelmotor gerepareerd

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Kachelmotor gerepareerd

Bericht door Chewbacca »

Vanmorgen net boodschappen gedaan, bus in de volle zon geparkeerd staan, op naar huis, lekker de airco aan, maar helaas.... er kwam geen lucht meer uit de roosters :groteogen Dus ook afkoelen in de auto bleef bij het openzetten van de ramen.
Op geen enkele stand deed de kachelmotor het. Na even wat rondzoeken op t4-wiki.de kwam ik erachter dat het of 1) geen spanning op de aanjager, of 2) motortje zelf stuk.
Dus dashboardkastje eruit, stekkers van de aanjager af en meten: 12V. Gelukkig, scheelt de hele kabelboom achter het dashboard uitzoeken :jumpklap

Dus de aanjager maar uitgebouwd, doorgemeten... niks. Ik had het bijna opgegeven en een zoektocht gestart naar een nieuwe tweedehandse, toen ik bedacht de koolborstels nog even te kunnen controleren.
Aan de eerste zijde zat nog 1cm, dus met weinig hoop de andere kant losgemaakt... en deze was volledig op, verpulverd, weg... het enige wat nog restte was een los koperdraadje.
Afbeelding

Dus het probleem leek gevonden. Maar ja, waar haal je dan een nieuwe, passende koolborstel vandaan?
Even googelen leverde een dynamo- en startmotor revisie bedrijfje op in de buurt. Daar even heen gebeld, en ze wilden wel even kijken wat ze voor me konden betekenen. Gelukkig zat er wat tussen, kosten: gratis. :toppie
Afbeelding
Afbeelding
Oud en nieuw bij elkaar :bonk

Eenmaal thuis de koperdraadjes aan elkaar gesoldeerd, even testen: ja, er zit weer leven in! :jumpklap
Afbeelding

Daarna de draden nog even netjes weggewerkt. De aanjager weer in de behuizing terug, handschoenenkastje weer netjes ingebouwd, en klaar.
Misschien heeft iemand er in de toekomst wat aan.
:proost
Fredt421054
Berichten: 34
Lid geworden op: 15 okt 2020, 00:30

Re: Kachelmotor gerepareerd

Bericht door Fredt421054 »

Hoi,
Mooi verhaal hier heb ik wat aan.
Ik heb denk ik hetzelfde probleem .
Multivan t4 1999
Aanjager is stuk denk ik.
Heb jij ook de AirBacunit verwijderd ?
Groe5 Fred .
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kachelmotor gerepareerd

Bericht door Multivan Generation »

Misschien heb ik nog wel een ventilator liggen..
Moet je wel even het onderdeelnummer doorgeven..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie