Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motorsteun afgebroken

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Motorsteun afgebroken

Bericht door Timy »

Vandaag bij parkeren ineens een klap, erna gek motorgeluid en een pook die wat scheef zat.. direct motor uit en kijken. Bij klep open al snel zichtbaar dat het blok scheef zat.
Blijkt de bout van motorsteun links (kijkend vanaf de voorzijde) afgebroken!

Gelukkig ANWB lid en hij wordt maandag naar Ismet gebracht. Maarrrrrr is dit een bekend euvel? En het lijkt allemaal wel mee te vallen maar waarmee moet ik rekening houden?
Ik denk erover om alles steunen even te verversen of haalt dat toch weinig uit?
Bijlagen
IMG-20200626-WA0003.jpg
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Motorsteun afgebroken

Bericht door Timy »

Als ik het zo bekijk is het een kwestie van blok ophijsen, boutrest eruit, steun los en verse steun+demper erop.
Denk ik te positief?
Bijlagen
20200626_210732.jpg
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Motorsteun afgebroken

Bericht door Timy »

bobv schreef: 27 jun 2020, 11:27 Rechter motorsteun dus. Hoe moeilijk kan het zijn om iets te duiden.
Bedankt voor deze waardevolle bijdrage. :toppie
Dit gaf ik zo aan omdat de garage het ook zo benoemde. En je weet waarover het ging dus..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motorsteun afgebroken

Bericht door Multivan Generation »

Heeft die garage die bout met een luchtsleutel vastgezet of zo, of een verkeerde sterkte van de bout gebruikt?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Motorsteun afgebroken

Bericht door Erdem50 »

Dit soort bouten breken niet vaak maar zullen door de jaren heen ook al vaak los en vastgezet zijn. En een gemiddelde monteur gebruikt dan zn luchttol en op een gegeven moment is de ‘rek’ eruit.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Motorsteun afgebroken

Bericht door Timy »

Erdem50 schreef: 27 jun 2020, 16:59 Dit soort bouten breken niet vaak maar zullen door de jaren heen ook al vaak los en vastgezet zijn. En een gemiddelde monteur gebruikt dan zn luchttol en op een gegeven moment is de ‘rek’ eruit.
Daar lijkt het inderdaad op Erdem en Multivan.
k vermoed dat bij het vervangen van het hele blok de oude bouten van de motorsteun weer teruggezet zijn. Dus even de rest na (laten) lopen zodat we weer met een gerust hart verder kunnen. Hoop dat eronder niets verbogen is o.i.d., kan mij voorstellen dat hij niet gemaakt is om er zo uit te vallen..
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Motorsteun afgebroken

Bericht door Timy »

Ismet heeft de boel alweer gefixt. Kennelijk valt het afbreken van de motorsteun mee qua gevolgen als je snel stopt. Mocht iemand het meemaken, niet direct teveel in de zorgen zitten.
Wij kunnen weer de weg op!
:driveT4
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Motorsteun afgebroken

Bericht door brugseb »

Zelfde meegemaakt met vorige bus. Was na 15 min gefixed in de garage. Hebben daarvoor de bus wel 2 weken in Normandië laten staan, en vervolgens op transport gezet. VW garage in Frankrijk "had geen tijd".
Leve een goede pechverzekering :bonk
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 416
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Motorsteun afgebroken

Bericht door Timy »

Reden van breken ontdekt. Blijkt dat de vorige garage de steun scheef heeft gemonteerd. Er zitten nokjes op die er niet voor niets op zitten. Die passen precies in de inkepingen op de steun.
Was bij montage van het blok niet goed gedaan. Nokjes gesleten, ruimte om te wiebelen en een brekende bout als gevolg...

Tip is dus.. Let op de hokjes! :nuts
Plaats reactie