Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zekeringkast een zooitje?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Timvr_92
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jun 2020, 19:07
Contacteer:

Zekeringkast een zooitje?

Bericht door Timvr_92 »

Hoi allemaal,

Als leek ben ik pas in het bezit van mijn VW T4 uit 1995. Net na de aanschaf van de bus vond ik een raar lampje die achter de brandblusser en vloermat was weggestopt. Dit lampje gaat alleen knipperen als de gevarenlichten aan gaan. Na het herleiden van het draad kom ik uit in de zekeringkast waar deze is aangesloten. Dit blijkt aangesloten te zijn op het relais voor e.v.t. een aanhangwagen en de knipperlichten. Zonder dit relais doen de knipperlichten het dus ook niet.

Is het zo dat ik de bedrading zoals op de foto er tussenuit kan halen en het blokje (relais) kan terugplaatsen (blauw omcirkeld)?

Ook vind ik een kastje met een hoop bedrading waarvan het lijkt dat dit voor het starten is? Het lijkt mij dat dit een beetje raar in elkaar zit, of heb ik het mis?
Bijlagen
Bekabeling uit nummer 6
Bekabeling uit nummer 6
Zekeringkast
Zekeringkast
Raar lampje
Raar lampje
Gebruikersavatar
Timvr_92
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jun 2020, 19:07
Contacteer:

Re: Zekeringkast een zooitje?

Bericht door Timvr_92 »

Hierbij nog een foto van het kastje waarvan ik denk dat deze voor het starten is bedoelt?
7.jpg
DE KNEU
Berichten: 230
Lid geworden op: 22 aug 2019, 19:38

Re: Zekeringkast een zooitje?

Bericht door DE KNEU »

Aan de lengte van de kabel te zien ,hoort dat rare lampje in je handschoen/ dashboardkastje te zitten..of je driehoekgevarenlichtdrukknop vervanging denk ik :lach
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Zekeringkast een zooitje?

Bericht door koensch »

het is verbazend wat je allemaal tegenkomt achter het dashboard.....

ben de afgelopen dagen bezig geweest om m'n carkit, radio en navigatie uit te bouwen en heb een boodschappentas vol kabels en onderdelen erachter/eronder vandaan gehaald.
ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik mijn T4 al sinds 2005 in m'n bezit heb en dat ik weet wat er vroeger allemaal ingebouwd is geweest, anders had ik dat niet allemaal durven loshalen.

ik snap je probleem..... wat was ooit de bedoeling van iemand om een dergelijk bijzondere aansluiting te maken? welk probleem probeerde hij/zij op te lossen? Hoe hoort het oorspronkelijk te zitten?
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Timvr_92
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jun 2020, 19:07
Contacteer:

Re: Zekeringkast een zooitje?

Bericht door Timvr_92 »

Het vreemde is dat de driehoekgevarenlichtdrukknop gewoon prima werkt...

Ik begrijp de situatie ook niet helemaal, laat staan waarom dit zo ooit is ingebouwd. Is het verstandig zolang de rest prima werkt om het zo (inclusief bij elkaar gebonden kabel) te laten zitten, of kan zou dit problemen kunnen veroorzaken denken jullie?
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Zekeringkast een zooitje?

Bericht door koensch »

Timvr_92 schreef: 30 jun 2020, 16:09 Het vreemde is dat de driehoekgevarenlichtdrukknop gewoon prima werkt...

Ik begrijp de situatie ook niet helemaal, laat staan waarom dit zo ooit is ingebouwd. Is het verstandig zolang de rest prima werkt om het zo (inclusief bij elkaar gebonden kabel) te laten zitten, of kan zou dit problemen kunnen veroorzaken denken jullie?

je had het ook over "iets" dat in het start-circuit zit. zou dit een oveblijfsel kunnen zijn van een zelfbouw-alarm installatie of diefstalbeveiliging?
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
rradd
Berichten: 229
Lid geworden op: 12 feb 2010, 14:05

Re: Zekeringkast een zooitje?

Bericht door rradd »

Timvr_92 schreef: 30 jun 2020, 16:09 Het vreemde is dat de driehoekgevarenlichtdrukknop gewoon prima werkt...

Ik begrijp de situatie ook niet helemaal, laat staan waarom dit zo ooit is ingebouwd. Is het verstandig zolang de rest prima werkt om het zo (inclusief bij elkaar gebonden kabel) te laten zitten, of kan zou dit problemen kunnen veroorzaken denken jullie?
Het is een extra controle lampje. Als je de trekhaak gebruikt gaat dit lampje mee knipperen met je richtingaanwijzers. Alsof je wordt herinnerd dat je iets achter de auto hebt hangen. Op je dashboard zit tussen de schakelaars een plaatje met of een trekhaakkogeltje of 2 pijltjes.
2 pijltjes
2 pijltjes
Home is where the Van is.
Volkswagen California Club 1994
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Zekeringkast een zooitje?

Bericht door koensch »

ik vond dit verhaal over een waarschuwingssignaal voor de knipperlichten van een aanhanger

viewtopic.php?t=23537

met mijn bus (bj 2001) meen ik me te herinneren dat als er een aanhanger achter hangt er een controle lampje mee knippert op de dashboad (weet niet meer wat en hoe, iets met klok en klepel denk ik).
dat signaal gedraagt zich anders met en zonder aanhanger.

mij lijkt een verklikkerlampje die aangeeft dat je je caravan er ineens niet meer achterhangt veel handiger......
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Zekeringkast een zooitje?

Bericht door Multivan Generation »

koensch schreef: 01 jul 2020, 09:01 ik vond dit verhaal over een waarschuwingssignaal voor de knipperlichten van een aanhanger

viewtopic.php?t=23537

met mijn bus (bj 2001) meen ik me te herinneren dat als er een aanhanger achter hangt er een controle lampje mee knippert op de dashboad (weet niet meer wat en hoe, iets met klok en klepel denk ik).
dat signaal gedraagt zich anders met en zonder aanhanger.

mij lijkt een verklikkerlampje die aangeeft dat je je caravan er ineens niet meer achterhangt veel handiger......
Als je een af-fabriek trekhaak hebt, dan kun je dat in de tellerunit zien, door extra knipperende lampjes.
Bij de oude bussen zoals RRad dat aan gaf.
Veel bussen tegenwoordig komen uit 2de, derde, vierde of 5de hand.
Tsja en dan is het maar afwachten wat een vorige eigenaar allemaal als "handig" heeft bedacht.
Het is raadzaam om het dan weer allemaal terug in originele staat te maken, om troubleshooting in de toekomst te vergemakkelijken.

Let ook op after-market alarmen en start-onderbrekers zoals bijvoorbeeld Texalarm..
Die elektronica is toch ruim 20 jaar oud en gaat echt kuren vertonen.
Wil je zo iets er toch in hebben, dan is het wellicht raadzaam om eens na te denken om een alarm of start-onderbreker te vervangen voor een nieuw exemplaar.
Als het gaat haperen en je hierdoor "geparkeerd" komt te staan, dat is ook onwenselijk..

Doe er je voordeel mee..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Timvr_92
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jun 2020, 19:07
Contacteer:

Re: Zekeringkast een zooitje?

Bericht door Timvr_92 »

Bedankt voor alle nuttige informatie! :jumpklap

Het lijkt mij logisch dat het een controle lampje is, echter heb ik geen plaatje met 2 pijltjes op mijn dashbord zitten. Na de vakantie ga ik ermee aan de gang om alles weer in zo een origineel als mogelijke staat terug te brengen. De bus vertoond verder geen kuren maar ik vond vanmiddag nog een aantal `bijzondere`aansluitingen waarvan het lijkt dat deze later zijn aangebracht.
10.jpg
Plaats reactie