Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Uitlezen lucht massa meter bij oude ACV

vragen over de T4
Plaats reactie
Joel-F
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 aug 2018, 17:13

Uitlezen lucht massa meter bij oude ACV

Bericht door Joel-F »

Hallo!

Tijdens een vakantie in Frankrijk vorige week merkte ik dat het busje (Motor: ACV 102pk van 1995) in houd als ie veel vermogen moet leveren.
Dit doet hij dus bij het snel optrekken en het omhoog rijden van de wat grotere heuvels. Als het teveel wordt, houdt ie even een paar seconden in, gaat ie weer een paar seconden, dan houdt ie weer voor een paar seconden etc. Dit zorgt ervoor dat hij dus vermogen mist. Uiteindelijk hoefde ik op de steile heuvels nog net niet op de baan voort de langzame voertuigen te rijden (kon nog vrachtwagens inhalen enzo), maar veel scheelde het niet.
Nu eenmaal thuisgekomen is het probleem niet erger geworden (na +-1000km).

Na wat door weetjewel gebladerd te hebben, verdenk ik vooral de lucht massa meter (maar andere suggesties zijn ook welkom uiteraard).
Nu hoopte ik het probleem te kunnen vastpinnen door de LMM uit te lezen tijdens het rijden, maar dit lukt niet. Ik heb de ODB (oude versie) aangesloten via de 2x2 connectoren op een adapter naar de "VW Audi OBD2 KKL USB Interface kabel". Op een laptop heb ik de VCDS lite gratis versie draaien. De enige module die de VCDS kan vinden (via een lange scan) is die van de ABS.
Op de website van de VCDS staat dat het niet uit maakt of je een betaalde versie heb, wat betreft het vinden van de modules.

Doe ik iets verkeerd met het uitlezen? of kan je met de oude ODB interface gewoonweg deze informatie niet uitlezen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Uitlezen lucht massa meter bij oude ACV

Bericht door Multivan Generation »

Controleer je N75 en vervang hem.
Controleer en of vervang alle vaccuumslangetjes.
Controleer of de wastegate goed vast zit op de turbo, beide boutjes er nog inzitten en de beugel niet gescheurd is.
Je kunt voorzichtig de LMM reinigen.

Groetjes en succes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Joel-F
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 aug 2018, 17:13

Re: Uitlezen lucht massa meter bij oude ACV

Bericht door Joel-F »

Bedankt voor je snelle antwoord!
Ik ga het allemaal eens nakijken. Had inderdaad ook al dit gevonden over N75, turbodruk, etc. https://www.gerritspeek.nl/vag-com_lmm-turbodruk.html
Daarom dat het me leuk leek om de verschillende waardes te kunnen uitlezen en loggen.
Heb je daar enig idee van waarom dat niet lukt?
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Uitlezen lucht massa meter bij oude ACV

Bericht door Snautzer »

Wat mg zegt natuurlijk jk maar ik zou beginnen met te kijken of er niets de inlaat van de lmm blokkeerd. Als dat niet zo is stekker van de lmm af en rijden. Je bus zal dan wat ruwer rijden maar met voldoende power. Merk je verschil dan is het in mijn ervaring je lmm.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Uitlezen lucht massa meter bij oude ACV

Bericht door Multivan Generation »

Joel-F schreef: 05 jul 2020, 17:39 Daarom dat het me leuk leek om de verschillende waardes te kunnen uitlezen en loggen.
Heb je daar enig idee van waarom dat niet lukt?
Mogelijk geen originele kabel en dan ook nog eens een lite versie en geen complete geregistreerde versie.
Maar bij de eerste 2,5 TDI kun je nu eenmaal minder uitlezen als bij de latere versies.
Ook omdat je de eerste versie van motorcomputer hebt.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Joel-F
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 aug 2018, 17:13

Re: Uitlezen lucht massa meter bij oude ACV

Bericht door Joel-F »

Snautzer,

Ik heb de LMM in frankrijk inderdaad eens los getrokken en ben ermee gaan rijden. Toen gaf ie naar mijn idee nog maar iets van 50 a 60 procent van zijn vermogen en kwam amper boven de 2000 toeren uit. Bergje op ging erg langzaam. Dus zonder de LMM heeft ie nog een stuk minder vermogen.
Wat zou je daar uit concluderen?
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Uitlezen lucht massa meter bij oude ACV

Bericht door RoelandZ »

Joel-F schreef: 05 jul 2020, 17:46 Snautzer,

Ik heb de LMM in frankrijk inderdaad eens los getrokken en ben ermee gaan rijden. Toen gaf ie naar mijn idee nog maar iets van 50 a 60 procent van zijn vermogen en kwam amper boven de 2000 toeren uit. Bergje op ging erg langzaam. Dus zonder de LMM heeft ie nog een stuk minder vermogen.
Wat zou je daar uit concluderen?
Dat lm meter nog goed is
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Uitlezen lucht massa meter bij oude ACV

Bericht door Snautzer »

Dat het waarschijnlijk maar zeker niet zeker is dat de lmm goed werkt mits er geen blokkades zijn.
Haal de lucht fiter er uit kijk in de doos of er geen blad materiaal rond zwerft. Dan maak de lmm los en kijk of er geen vervuiling op het rooster van de lmm ligt. Kijk of er geen boven matige aanslag is op het voel metaaltje in de lmm.

Ik had met mijn caravelle precies hetzelfde. Was toen blad materiaal op het rooster en vervuiling van her voel metaaltje.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Uitlezen lucht massa meter bij oude ACV

Bericht door Snautzer »

viewtopic.php?f=2&t=53930&p=386407#p386407


Even het oude draadje opgespit. Succes.
Joel-F
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 aug 2018, 17:13

Re: Uitlezen lucht massa meter bij oude ACV

Bericht door Joel-F »

Snautzer schreef: 05 jul 2020, 18:08 Dat het waarschijnlijk maar zeker niet zeker is dat de lmm goed werkt mits er geen blokkades zijn.
Haal de lucht fiter er uit kijk in de doos of er geen blad materiaal rond zwerft. Dan maak de lmm los en kijk of er geen vervuiling op het rooster van de lmm ligt. Kijk of er geen boven matige aanslag is op het voel metaaltje in de lmm.

Ik had met mijn caravelle precies hetzelfde. Was toen blad materiaal op het rooster en vervuiling van her voel metaaltje.
Bedankt voor de tip!
Ik heb de LMM er net uit gehaald, en er zit een kleine hoeveelheid (niet overmatig) troep op het roostertje, het voel metaaltje ziet er verder okay uit (wat ik als leek kan zien). Dus ik maak em schoon en laat hem nog maar even zitten.
De vacuum slangetjes zien er nog wel redelijk uit, misschien dat ik ze preventief vervang als ik toch bezig ben. Het N75 ventiel vervang ik ook, deze heeft in het verleden als eens een koe geluid gemaakt, dus zal niet in top conditie zijn.

Verder kwam ik er achter dat er aardig wat vocht in het filterhuis staat, en dat het filter zelfs nat is aan een kant. Het vocht komt niet tot aan het filter dus waarom die zo nat is, is een raadsel. Maar dit zal zeker niet goed zijn! Misschien dat dit ervoor zorgt dat er niet genoeg lucht doorheen kan?
Iemand een idee waar het vocht vandaan kan komen? Lijkt me sterk dat het er in "lekt" van buiten af ofzo.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Uitlezen lucht massa meter bij oude ACV

Bericht door Snautzer »

Niet goed gesloten? 3 klemmen zitten er op. Vocht kan zo maar eens de lmm in de luren leggen. Filter er uit filterhuis goed drogen lmm loshalen met doek drogen en lmm een uurtje laten drogen. Metalen voeler is gevoelig. Google even hoe een acv lmm werkt en dan zie je waarom.

Loopt als je water in de opvang van de voorruit gooit het er direct onder uit? Meen mee te herinneren dat de lucht aanzuiging voor de luchtfiter in de ruimte zit waar ook de regen afvoer zit. Deze ruimte kan volstaan met blad resten en zelfs met water.
Plaats reactie