Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Storing elektrische ramen t4 2001

vragen over de T4
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Storing elektrische ramen t4 2001

Bericht door brugseb »

Japanners hebben daar in de kwaliteitszorg al heel lang een naam voor: Poka yoke
Dat houdt in dat een onderdeel maar op één manier (de goede) gemonteerd kan worden, op een andere manier past het gewoon niet. Volkswagen had dat in de jaren '90 nog niet helemaal doorgevoerd blijkbaar.
Het past niet alleen op beide manieren, het doét ook nog iets op beide manieren (maar niet geheel wat verwacht wordt...). Ach, was het een Japanse uitvoering geweest, dan was ie na 20 jaar nog in garantie wellicht :jump
Laatst gewijzigd door brugseb op 25 apr 2021, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1154
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: Storing elektrische ramen t4 2001

Bericht door brugseb »

En update: de metalen huls (magneet) die over de rotor van het motortje gaat heeft effectief een voorkant en achterkant. Vandaag 180° gedraaid en zie, die ruit gaat weer op en neer als een dartele leeuwerik (of zoiets). Met dank aan Freestyle!
Tip: de letters op die kap en op de stuurdoos moeten aan dezelfde kant staan.
Voordeel van deze zoektocht: de eerste demontage/montage duurde 2u30, vandaag op 25 minuten klus geklaard :jump
Groets
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Storing elektrische ramen t4 2001

Bericht door Hanz »

Mooi dat het weer werkt en goed dat je het deelt. Dit soort trucjes zijn altijd handig om te weten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Moltcamp
Berichten: 21
Lid geworden op: 06 jun 2016, 19:41
Locatie: Twente

Re: Storing elektrische ramen t4 2001

Bericht door Moltcamp »

Ook mijn rechterraam wilde niet meer naar beneden. Ik kreeg tips van 1) zekering doorgeslagen 2) kabelbreuk in mof bij scharnier.
Ik hoorde nog wel een klik. Mijn oplossing was achteraf gezien ergens toch logisch.
Zekering opgezocht in mijn T4 service bundel en ook in mijn duitse T4 bijbel: geen enkele vermelding te zien.
Kabels gecontroleerd in de mof: alles nog heel.
Bekleding volgens T4 handleiding getracht te verwijderen: zat nog muurvast. Dus ook nog de kap van de luidspreker, de luidspreker zelf (4 schroeven) en daaronder nog 3 schroeven verwijderd. Toen ging de binnenbekleding omhoog.
Na goed zoeken bleek dat de bovenste geleider te ver omhoog was gekomen en daar blokkeerde. De veiligheid van de motor treedt dan in werking en de motor slaat af. Elektrisch raammechanisme met motorhuis en glijgoot gedemonteerd en na bedrading los aansluiten weer in positie gemanoeuvreerd. Alles weer teruggeplaatst. NB De middelste M6 van de glijgoot was enkele slagen losgelopen. Daardoor kwam er waarschijnlijk iets speling op het circuit met het staalkabeltje en liep de bovenste geleider eruit. Geen elektrisch maar een mechanisch gebrek.
jurgeng74
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 nov 2021, 14:04

Re: Storing elektrische ramen t4 2001

Bericht door jurgeng74 »

Voor wat het waard is.. bij mij hetzelfde als bij moltcamp.

Het raam aan de bestuurderszijde was boven uit de rail gelopen. De bovenste geleider, een groen plastic ding dat over de vertikale rail schuift, was bovenuit de rail gekomen, iets verschoven en zat tjokvast.

Ik heb ook eerst wat gemeten met de multimeter, maar de motor van de ruit krijgt netjes 12V. En als ik op de knop 'raam omhoog' of 'raam omlaag' druk hoor ik bij de motor een relais klikken. Toen ik de motor en rail aan het demonteren was ontdekte ik dat het 'liftje' waarmee de ruit omhoog geduwd/omlaag getrokken wordt, vast zat. Groen dingetje weer terugduwen en de rail inspuiten met siliconenolie.

Loopt weer als een dolle en ik blij dat er niets vervangen hoeft te worden.
Plaats reactie