Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Spanningsregelaar dashboard / temperatuurprobleem

vragen over de T4
Plaats reactie
crowdsurferke
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 apr 2017, 21:44

Spanningsregelaar dashboard / temperatuurprobleem

Bericht door crowdsurferke »

Probleem: koelvloeistoftemperatuur meter geeft hoger aan dan 90°C (horizontaal)

=> wijzer staat tussen 1/2 en 3/4 op de tellerplaat, (bergop naar 3/4)


Gegevens:
- 1.9TD
- thermostaat 1j geleden vervangen
- nieuwe waterpomp
- nieuwe KVS G11
- 2 nieuwe KVS sensors
- nieuwe nalooppomp
- schakelaar ventilatoren
-lamellen staan open


Ik heb ondertussen met FLUKE IR thermometer de ingaande temperatuur van de radiator + temp. expansievat gemeten.
Temperatuur was +- 80 a 82°C na snelweg, + lange tijd stationair draaien. Op het moment dat ik dit meet, staat de meter duidelijk tussen 1/2 en 3/4 op de wijzerplaat.


Vragen:

- Thermostaat gaat pas open op 87°C , kan het dan dat de ingaande radiator temperatuur 80 a 82°C is?
- Aangezien bijna het hele koelsysteem vervangen/onderhouden is stel ik mezelf nu de vraag of dit aan de spanningsregelaar in het dashboard kan liggen. Dit vooral omdat de ingaande temperatuur van 80°C mij eerder normaal lijkt.


Alvast bedankt ;)

Stijn
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: Spanningsregelaar dashboard / temperatuurprobleem

Bericht door RobS »

inmiddels opgelost?

De meetwaarden die je aangeeft lijken me OK. Je geeft aan dat de temperatuurwijzer oploopt onder belasting (berg op), wat op zich ook niet vreemd is. Hoeveel graden is 1/2 naar 3/4? Ik zie de temparatuur van mijn ABL, onder belasting, regelmatig oplopen tot ~105graden.

Werken (de naloop) van de ventilatoren daadwerkelijk?
Als je de spanningsregelaar verdenkt, dan zal de brandstofmeter ook meevarieren.
Een radiateur vangt over de jaren aardig wat insecten. Wellicht zou je die er (voorzichtig) af kunnen spoelen met een tuinslang. Een radiateur slibt dicht. Kunt eens met een IR-camera naar de warmteverdeling kijken.

succes,
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
crowdsurferke
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 apr 2017, 21:44

Re: Spanningsregelaar dashboard / temperatuurprobleem

Bericht door crowdsurferke »

Probleem nog niet opgelost :(


Naloopventilatoren werken, deze hoor ik duidelijk van 1e naar 2e trap schakelen.
lamellen staan open + schakelaar ventilatoren is ook 1j oud.

De temperatuurwijzer loopt zelfs op boven 90°C terwijl ik gewoon rond de kerk rijd..
Als ik met de infraroodmeter meet meet ik +- 80°C invoer op de radiator, natuurlijk niet 100% betrouwbare meting doordat het een dikke rubberen darm is denk ik dan.

Alsook is de temperatuurteller buiten verdenking nu, omdat ik de kabel naar de teller had doorgebrugd (na het lezen van een topic hierover). Hierna ging de teller in rook op ..

Ondertussen ander dashboard geplaatst.. en zelfde probleem. => teller loopt bijna tot 3/4 op.

Radiator dan maar .. Zal nog eens proberen met IR Camera van het werk te proberen meenemen.
Alhoewel ik het vreemd vindt dat ingaande temp normaal lijkt te zijn.....

Ik kan er echt niet meer aan uit.
Laatst gewijzigd door crowdsurferke op 01 okt 2020, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
crowdsurferke
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 apr 2017, 21:44

Re: Spanningsregelaar dashboard / temperatuurprobleem

Bericht door crowdsurferke »

Ohja:

Geen water bij de olie ( peil stok met bv witte puntjen in de olie )
Geen "mayo" aan de vuldop
Geen witte rook ( overmatige ) uit de uitlaat
Niet borrelen en druk opbouwen in het expansievat van de koeling
Mario van de Velde
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 apr 2021, 17:12

Re: Spanningsregelaar dashboard / temperatuurprobleem

Bericht door Mario van de Velde »

Misschien wat laat en is het al opgelost.
Maar het lijkt op problemen die ik had.
Kijk eens of de multiriem onder of boven de waterpomp loopt.
Deze moet onderlangs maar wordt per ongeluk wel eens bovenlangs gelegd maar dan draait de pomp verkeerd om met alle problemen die er bij horen
Plaats reactie