Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 verwarmingsprobleem

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Doorbuts
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 apr 2017, 21:22

T4 verwarmingsprobleem

Bericht door Doorbuts »

Misschien weet iemand hier wel raad voor dit probleem?

Ik heb een T4 Syncro, 2.5tdi code AXL zonder airco.
Mijn verwarming blaast geen warme lucht meer, alleen koude.
Ik heb het systeem al 2x ontlucht, de thermostaat nagecheckt met mn uitleescomputer en ook de slangen naar en van de kachelradiator worden warm.
Het valt me wel op, wanneer ik mijn koud/warmte switch draai, dat hij bij 'standje warme lucht' minder hard blaast.
Iemand die dit probleem herkent of weet waar het hem wel in kan zitten?
Warmteklep bijv? (weet niet waar deze zit, in ieder geval heb ik hem niet in de motorruimte terug kunnen vinden bij de radiatorslangen)
Volkswagen Transporter T4 Syncro AXL :driveT4
tuned to 134PK/349Nm
upgraded with seikel lift kit and bf goodrich all terrains/mud terrains
and a sport clutch
Gebruikersavatar
Doorbuts
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 apr 2017, 21:22

Re: T4 verwarmingsprobleem

Bericht door Doorbuts »

Mijn bus geeft normaal gesproken daar ook warm, en mijn vorige bus (ook AXL zonder airco) deed dat ook.
Bovendien blaast die op alle standen koude lucht op dit moment, zijroosters, voorruit ontwaseming en de luchtstroom bij het voetenruim
Volkswagen Transporter T4 Syncro AXL :driveT4
tuned to 134PK/349Nm
upgraded with seikel lift kit and bf goodrich all terrains/mud terrains
and a sport clutch
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 verwarmingsprobleem

Bericht door Pascal-141 »

Een T4 zonder airco blaast alleen koude lucht in de middelste dashboardroosters. Ze kunnen daar alleen warme lucht blazen indien je airco hebt . Of had , misschien zat er ooit airco in en is deze (deels) verwijderd?

Zit er in de 2 koelwaterslangen die door het schutbord lopen naar je kachel toe een mechanisch kraantje ? Dus met kabelbediening ? Indien ja, werkt de kabelbediening dan nog , dus gaat het kraantje volledig open en dicht als er binnen aan de koud/warm knop gedraaid word ?

En ik vraag me af hoe jij "de thermostaat gechecked hebt met je uitleestoestel" ? De thermostaat is puur mechanisch ,zit geen electronica op om te checken . Als de thermostaat goed werkt, worden beide grote koelwaterslangen heet na een rit , en de radiator ook . Word er maar 1 slang warm , en word alleen de hoek van de radiator wat warm dan zit de thermostaat dicht
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Doorbuts
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 apr 2017, 21:22

Re: T4 verwarmingsprobleem

Bericht door Doorbuts »

Weet van de AXL ondertussen wel dat dit verwarmingssysteem anders in elkaar zit dan de ACV en AJT.
misschien dat daarom beide bussen warme lucht blazen?
Uitlezen kon ik de temperatuur wel door zien oplopen dus ging daarom er vanuit dat deze goed was. Thnx voor de tip, ga ik zeker even checken om dan uit te sluiten of te ondervinden dat het de thermostaat kan zijn.
Volkswagen Transporter T4 Syncro AXL :driveT4
tuned to 134PK/349Nm
upgraded with seikel lift kit and bf goodrich all terrains/mud terrains
and a sport clutch
Plaats reactie