Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motorflush?

vragen over de T4
Plaats reactie
Jenson
Berichten: 110
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Motorflush?

Bericht door Jenson »

Beste Weetjewellers,

Ik heb na het rijden vaak een druppel olie aan mijn carter hangen. Het lijkt van de pakking op de oliekoeler te komen.
IMG_1400.jpg
Ik ga de oliekoeler en pakking vervangen en doe dan meteen de oliewissel iets eerder dan voorgeschreven is.

Nou had ik laatst ook mijn klepdeksel erafgehaald en zag ik het volgende:
IMG_1389.jpg
Motor lijkt prima te lopen, maar is het nodig/verstandig om het schoon te maken met bijvoorbeeld een motorflush? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Motorflush?

Bericht door koensch »

ik heb geen ervaring met benzine motoren, maar mijn dieseltje krijgt verse olie op de voorgeschreven intervallen en heb de afgelopen 15 jaar nimmer het gevoel gehad dat een motorflush iets zou toevoegen aan het functionen van de motor. Deze aanpak heeft me ca 600.000 km verder geholpen.

heb wel begrepen dat een flush van de automaatbak wel eens wordt gedaan om storingen te verhelpen/voorkomen.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Motorflush?

Bericht door Erdem50 »

Wij doen regelmatig motorflushen dus kan er wel iets over vertellen.

Wat je ermee doet is in principe de aanslag/sludge in de motor losweken. Of een motor dat nodig heeft hangt heel erg af van het gebruik ervan. Als een auto rustig bereden wordt icm korte stukken dan zal deze sneller vervuilen dan een auto waar lange ritten mee gemaakt worden en welke af en toe eens flink belast wordt. De Motorolie heeft naast een smerende werking ook een reinigde werking in de motor. Dit smeren en reinigen/opnemen van vuil werkt pas optimaal als de motorolie een bepaalde minimum temperatuur heeft bereikt.

Wel belangrijk: als een motor al flink kmers heeft en veel aanslag in de motor zou ik toch wel oppassen. Als je zo een motor gaat flushen kan er soms zoveel troep loskomen dat je oliezeef verstopt kan raken.

Zo op de foto afgaande zou ik het overigens wel aandurven met jou motor om te flushen.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Jenson
Berichten: 110
Lid geworden op: 11 feb 2020, 10:59
Locatie: Den Haag

Re: Motorflush?

Bericht door Jenson »

Dank voor de info mensen.

@Erdem:
Nog voorkeur voor een merk/type flush?
Zou je aanraden om na de flush de carterpan te verwijderen en schoon te maken en meteen de oliezeef te checken, of is dat overdreven?
N'onzbuzzie: VW T4 California, 2.5 Benzine AAF
Plaats reactie