Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

2.5TDI AXL/ACV vs D5252T

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Doorbuts
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 apr 2017, 21:22

2.5TDI AXL/ACV vs D5252T

Bericht door Doorbuts »

Zijn er mensen hier die ervaring of kennis hebben over de vergelijkingen tussen deze blokken:
2.5tdi 102pk AXL (of ACV, zelfde onderblok)
2.5tdi d5252T van volvo 850/V70 (1996-1999, met name het laatste blok 1999)
Wat is er allemaal over te bouwen, en wat kan je aan winst aan extra vermogen halen door wat over te bouwen?
Wist wel dat de vacuumpomp en de dynamo bijvoorbeeld zo over te bouwen zijn.
Nozzles passen als het goed is ook zelfs van de D5252T, weet alleen niet of de brandstofpomp ook moet worden vervangen naar een andere, of alleen een software upgrade nodig heeft
Vraag me ook af of er nogwat winst te behalen valt door bijv de kop van een D5252T over te zetten, mits dit mogelijk is

:driveT4 :T44EVER
Altijd leuk om er meer vermogen uit te halen.
Zit nu met deze upgrades voor mijn syncro:
-134PK/349nm
-sportkoppeling
-upgrade visco koppeling (wielverhouding 65-35% ipv 80-20)
-k&n luchtfilter

Ben benieuwd wat er nog meer uit te halen valt met een paar kleine aanpassingen ipv gelijk al een grotere turbo.
Volkswagen Transporter T4 Syncro AXL :driveT4
tuned to 134PK/349Nm
upgraded with seikel lift kit and bf goodrich all terrains/mud terrains
and a sport clutch
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: 2.5TDI AXL/ACV vs D5252T

Bericht door powerpiep »

Blokken zijn bijna hetzelfde, aan de achterkant word er een andere koelvloeistof-nippel gebruikt, dus de oliekoeler leiding past niet (als je de t4 oliekoeler overzet)
Voor de rest heb ik de volvo injectors er bij mij inzitten, alsook de inlaat.
De pomp past gewoon, alleen de stekkers niet.
Dus kan je kiezen of je de pompstekkers omsoldeerd naar t4, of de t4 omsoldeerd naar volvo. Als je de pomp stekker doorknipt kan je hem niet meer ruilen tegen een revisie-pomp, dus je statiegeld vervalt eigenlijk. (Meestal 150 euro).
De kabel van verstuiver nr 5 moet langer gemaakt worden.
Als je de inlaat gaat ge ruiken moet je inlaat traject ook aangepast worden.

Als je een geen axl hebt is een front mount intercooler een goede upgrade, alsook de turbo.

Heb je al een axl, dan kan je de turbo laten upgraden.

Mijn ajt is voorzien van de volvo injectors, volvo inlaat, andere Luchtfilter, Grote intercooler, andere uitlaat, hennig performance koppeling, stage 3 rollenbank chip.
Maakt nu 191pk en 376nm dacht ik (zie mijn project)
Ik ben nu toevallig een acv aan het ombouwen.
Deze heeft een axg turbo, axg pomp, volvo verstuivers, volvo inlaat, t5 gp intercooler.
Moet nog gechipt.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: 2.5TDI AXL/ACV vs D5252T

Bericht door powerpiep »

Inlaat zorgt wel voor meer ruimte.
Bijlagen
Screenshot_20210513-170037_Gallery.jpg
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
Doorbuts
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 apr 2017, 21:22

Re: 2.5TDI AXL/ACV vs D5252T

Bericht door Doorbuts »

Mooie upgrade en thnx voor de info.
Wat bedoel je in totaal met inlaattraject aanpassen?
En wat voor uitlaat upgrade heb je gedaan?
Bij een syncro loopt de uitlaat onder de bus met een aantal extra bochten ivm het diffrentieel, weet niet of de einddemper evt nog een optie is om te upgraden
Volkswagen Transporter T4 Syncro AXL :driveT4
tuned to 134PK/349Nm
upgraded with seikel lift kit and bf goodrich all terrains/mud terrains
and a sport clutch
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2.5TDI AXL/ACV vs D5252T

Bericht door Multivan Generation »

Zo maar een vraag,
maar hoeveel koppel kan je visco koppeling eigenlijk aan?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: 2.5TDI AXL/ACV vs D5252T

Bericht door powerpiep »

Doorbuts schreef: 13 mei 2021, 18:13 Mooie upgrade en thnx voor de info.
Wat bedoel je in totaal met inlaattraject aanpassen?
En wat voor uitlaat upgrade heb je gedaan?
Bij een syncro loopt de uitlaat onder de bus met een aantal extra bochten ivm het diffrentieel, weet niet of de einddemper evt nog een optie is om te upgraden
3" sidepipe met simons demper, die demper kan (en meestal is) gebypasst.
Je hebt wel goede speakers nodig op de autostrade.

De inlaat van de volvo komt anders uit, dus de originele drukslangen passen niet meer.
Bijlagen
Screenshot_20210513-192635_Gallery.jpg
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: 2.5TDI AXL/ACV vs D5252T

Bericht door Erdem50 »

Respect voor al het werk en creativiteit maar ik snap eerlijk gezegd al die ‘moeite’ niet voor de Volvo delen als je met 151pk delen en software al met gemak 180pk kunt pakken en alles is plug & play.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Doorbuts
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 apr 2017, 21:22

Re: 2.5TDI AXL/ACV vs D5252T

Bericht door Doorbuts »

Multivan Generation schreef: 13 mei 2021, 19:09 Zo maar een vraag,
maar hoeveel koppel kan je visco koppeling eigenlijk aan?
550nm is die op getest, met de sport upgrade van visco werkstatt kern.
Volkswagen Transporter T4 Syncro AXL :driveT4
tuned to 134PK/349Nm
upgraded with seikel lift kit and bf goodrich all terrains/mud terrains
and a sport clutch
Gebruikersavatar
Doorbuts
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 apr 2017, 21:22

Re: 2.5TDI AXL/ACV vs D5252T

Bericht door Doorbuts »

Erdem50 schreef: 13 mei 2021, 21:32 Respect voor al het werk en creativiteit maar ik snap eerlijk gezegd al die ‘moeite’ niet voor de Volvo delen als je met 151pk delen en software al met gemak 180pk kunt pakken en alles is plug & play.
Het ding is dat ik een syncro rijd, heb al op veel plekken rond gevraagd over hoeveel het diffrentieel en drivetrain aankan als hij maximaal word getuned.
Ben ook al bij JB autoservice geweest, daar is overigens ook de sportkoppeling ingebouwd. Hij vertelde mij ook dat de bus makkelijk om te bouwen is tot een 195pk versie met nogwat hardware tuning, andere verstuivers, turbo. Maar ook hij wist niet tot hoe ver een syncro het zou trekken.
Is helaas weinig over bekend, al veel gezocht en gevraagd maar tot nu toe zonder resultaat. Mij is wel ooit verteld dat een syncro 151pk motor af zou kunnen, maar het lijkt me vooral dat het gaat om de NM, en de 151pk heeft standaard 290NM, terwijl ik nu met 134pk al op 349NM zit.

daarom leek het me ook intressant om eens te kijken of er niet nog op wat andere manieren nogwat pk's en nm's zijn te winnen qua hardware ombouw waardoor hij niet gelijk een hele dikke boost krijgt, mits hier niks over te vinden valt
Volkswagen Transporter T4 Syncro AXL :driveT4
tuned to 134PK/349Nm
upgraded with seikel lift kit and bf goodrich all terrains/mud terrains
and a sport clutch
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: 2.5TDI AXL/ACV vs D5252T

Bericht door powerpiep »

Erdem50 schreef: 13 mei 2021, 21:32 Respect voor al het werk en creativiteit maar ik snap eerlijk gezegd al die ‘moeite’ niet voor de Volvo delen als je met 151pk delen en software al met gemak 180pk kunt pakken en alles is plug & play.
Omdat de volvos overal liggen en de onderdelen best wel goedkoop zijn, axg bussen zijn gewoon niet te vinden, op de slopen dan toch.
Axg onderdelen zijn best prijzig. Zeker die drukslangen en koelerpakketten.
Natuurlijk is het leuk alles van een axg te pakken, die turbo wat aan te passen en wat dikkere nozzles te plaatsen, ben je redelijk snel op 250pk.
Ook de dikke koppeling niet vergeten, kost ook een 1000tje.
Uiteindelijk willen we allemaal gewoon een axg motor 😅
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
Doorbuts
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 apr 2017, 21:22

Re: 2.5TDI AXL/ACV vs D5252T

Bericht door Doorbuts »

powerpiep schreef: 13 mei 2021, 17:01 Inlaat zorgt wel voor meer ruimte.
Heb je dan ook t inlaatspruitstuk van eem d5252t gemonteerd? En weet je toevallig ook hoe het met de cilinderkop van volvo zit vergeleken met een acv/axl 2.5tdi van vw?
Volkswagen Transporter T4 Syncro AXL :driveT4
tuned to 134PK/349Nm
upgraded with seikel lift kit and bf goodrich all terrains/mud terrains
and a sport clutch
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 2.5TDI AXL/ACV vs D5252T

Bericht door Multivan Generation »

Doorbuts schreef: 13 mei 2021, 23:02 ... Maar ook hij wist niet tot hoe ver een syncro het zou trekken.
Is helaas weinig over bekend, al veel gezocht en gevraagd maar tot nu toe zonder resultaat. Mij is wel ooit verteld dat een syncro 151pk motor af zou kunnen, maar het lijkt me vooral dat het gaat om de NM, en de 151pk heeft standaard 290NM, terwijl ik nu met 134pk al op 349NM zit.

De vraag is of je dan de grens moet willen gaan opzoeken.
Syncro onderdelen zijn duur! en liggen niet voor het oprapen.
En de beschikbare onderdelen van goede kwaliteit worden steeds minder.

Probleem met de combinatie tussen AXG motor en de syncro versnellingsbak (die voor een 102 pk is ontworpen) is de houdbaarheid, maar vooral het toerental. Michisoft heeft toen een AXG bak genomen (veel langere overbrengingen) en daar een syncro uitgaand gedeelte op gemaakt.
Lees zijn topic maar eens.

Verder vraag ik me af, wat je dan nog meer aan het onderstel hebt aangepast, om het vermogen goed en veilig op de weg te krijgen?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: 2.5TDI AXL/ACV vs D5252T

Bericht door koensch »

zulke vermogens doe je niet omdat je een fan van "het nieuwe rijden" bent. Als ik lees welke moeite er wordt gedaan om zoveel mogelijk vermogen uit zon motorblok te persen, vraag ik me vooral af of de rem capaciteit wel is aangepast aan de nieuwe situatie.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Doorbuts
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 apr 2017, 21:22

Re: 2.5TDI AXL/ACV vs D5252T

Bericht door Doorbuts »

koensch schreef: 17 mei 2021, 16:33 zulke vermogens doe je niet omdat je een fan van "het nieuwe rijden" bent. Als ik lees welke moeite er wordt gedaan om zoveel mogelijk vermogen uit zon motorblok te persen, vraag ik me vooral af of de rem capaciteit wel is aangepast aan de nieuwe situatie.

Ik heb de remmen van een 151pk bus. 1LU
Volkswagen Transporter T4 Syncro AXL :driveT4
tuned to 134PK/349Nm
upgraded with seikel lift kit and bf goodrich all terrains/mud terrains
and a sport clutch
Gebruikersavatar
Doorbuts
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 apr 2017, 21:22

Re: 2.5TDI AXL/ACV vs D5252T

Bericht door Doorbuts »

Multivan Generation schreef: 17 mei 2021, 15:59
Doorbuts schreef: 13 mei 2021, 23:02 ... Maar ook hij wist niet tot hoe ver een syncro het zou trekken.
Is helaas weinig over bekend, al veel gezocht en gevraagd maar tot nu toe zonder resultaat. Mij is wel ooit verteld dat een syncro 151pk motor af zou kunnen, maar het lijkt me vooral dat het gaat om de NM, en de 151pk heeft standaard 290NM, terwijl ik nu met 134pk al op 349NM zit.

De vraag is of je dan de grens moet willen gaan opzoeken.
Syncro onderdelen zijn duur! en liggen niet voor het oprapen.
En de beschikbare onderdelen van goede kwaliteit worden steeds minder.

Probleem met de combinatie tussen AXG motor en de syncro versnellingsbak (die voor een 102 pk is ontworpen) is de houdbaarheid, maar vooral het toerental. Michisoft heeft toen een AXG bak genomen (veel langere overbrengingen) en daar een syncro uitgaand gedeelte op gemaakt.
Lees zijn topic maar eens.

Verder vraag ik me af, wat je dan nog meer aan het onderstel hebt aangepast, om het vermogen goed en veilig op de weg te krijgen?

Groeten Peter
Vandaar de research ook inderdaad. En onderdelen worden steeds lastiger. Heb wel mijn vorige bus nog voor onderdelen, maar om het "effe" uit te proberen...

Ik zal eens naar zijn topic zoeken, kan inderdaad wel intressant zijn voor mij. Verder qua het onderstel, er komen polyurethaan bushes ipv de normale draagarmrubbers. Verder heb ik geen aanpassingen gedaan. Als er iemand tips heeft, altijd welkom :yes
Volkswagen Transporter T4 Syncro AXL :driveT4
tuned to 134PK/349Nm
upgraded with seikel lift kit and bf goodrich all terrains/mud terrains
and a sport clutch
Plaats reactie