Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Centrale vergrendeling achterklep werkt niet?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Centrale vergrendeling achterklep werkt niet?

Bericht door Martens-Tvier »

Sinds kort valt ons op dat de achterklep niet afgesloten wordt als we de bus via de centrale vergrendeling afsluiten. De portieren sluiten wel. De achterklep kunnen we wel met sleutel afsluiten, maar dan moet je hem dus ook weer met de sleutel openen.

Hebben we dit ergens per ongeluk geactiveerd of is de centrale vergrendeling defect?
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Centrale vergrendeling achterklep werkt niet?

Bericht door Jonathan L »

Volg. Mijn bus heeft dat ook.
JorisenLilian
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Re: Centrale vergrendeling achterklep werkt niet?

Bericht door JorisenLilian »

Maakt de motor van de centrale deurvergrendeling in de achterklep wel geluid als je de CV activeert? Dit zou je moeten kunnen horen als je ernaast staat.

De motor van je centrale vergrendeling zit met een stang verbonden aan je deurslot. Als de motor nog werkt kan het zijn dat die stang niet meer goed verbonden is. Als het niet de verbinding is kan ook het de motor zelf zijn of het contact naar de motor.

Makkelijkst is om de plaat van de achterklep te halen. Dan kan je beter kijken waar het probleem zit. De plastic moertjes loshalen van de plaat is een beetje een kriem. Je moet een goed passende inbus sleutel pakken en rustig losdraaien. Indien je ze doldraait kan je ook een iets te groot torx bitje induwen om het los te draaien.

Hier nog wat aanvullende informatie over het gehele systeem. Ik zie niet zo snel een plaatje van de achterklep maar als je de wiki doorzoekt moet er vast een plaatje te vinden zijn.
https://www.t4-wiki.de/wiki/Zentralverriegelung
T4 California 2.5TDI ACV '96
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Centrale vergrendeling achterklep werkt niet?

Bericht door Martens-Tvier »

Bedankt voor de reacties. De motor van de vergrendeling werkt wel, die hoor ik duidelijk.
We zijn even een paar dagen op pad en zal zodra we thuis zijn die plaat eens verwijderen.
Wordt vervolgd.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
JorisenLilian
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Re: Centrale vergrendeling achterklep werkt niet?

Bericht door JorisenLilian »

Ik bedenk me net dat het ook iets heel simpels kan zijn als de motor het nog doet. Het slot in de achterklep kan in drie standen staan en je kan in twee van die standen de sleutel eruit halen.

In horizontale stand naar links gedraaid werkt het slot op de CV. Gaat van en op het slot met de rest van de deuren via de CV. De sleutel kan je dan ook eruit trekken.

In verticale stand is het slot losgekoppeld van de CV en op slot. Het maakt dan niet uit of wat de CV doet. Sleutel kan eruit worden getrokken.

De sleutel naar rechts draaiend en net niet horizontaal maar een tikkel schuin. Dan kan je de klep ook open maken zonder de hele auto van de CV af te halen. De sleutel kan er dan niet uitgetrokken worden.

Het kan zijn dat je het slot in de verticale stand hebt gezet en daarom denkt dat het niet werkt. En dan vervolgens met de sleutel naar links of rechts draait en dan wel van het slot komt.

Er zijn trouwens meerdere versies van het slot gemaakt voor met en zonder CV.
T4 California 2.5TDI ACV '96
Gebruikersavatar
8ze
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2017, 21:24
Locatie: Veluwe

Re: Centrale vergrendeling achterklep werkt niet?

Bericht door 8ze »

JorisenLilian schreef: 28 jun 2021, 13:20 De plastic moertjes loshalen van de plaat is een beetje een kriem. Je moet een goed passende inbus sleutel pakken en rustig losdraaien. Indien je ze doldraait kan je ook een iets te groot torx bitje induwen om het los te draaien.
Ik draai een schroef een klein stukje in zo’n plugje en trek die er dan met een tang uit. Werkt snel en goed.

't Was even zoeken, maar ik heb mijn bron teruggevonden:
https://www.youtube.com/watch?v=mfb7F0D9raI
Laatst gewijzigd door 8ze op 30 jun 2021, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Centrale vergrendeling achterklep werkt niet?

Bericht door Jonathan L »

8ze schreef: 28 jun 2021, 20:22
JorisenLilian schreef: 28 jun 2021, 13:20 De plastic moertjes loshalen van de plaat is een beetje een kriem. Je moet een goed passende inbus sleutel pakken en rustig losdraaien. Indien je ze doldraait kan je ook een iets te groot torx bitje induwen om het los te draaien.
Ik draai een schroef een klein stukje in zo’n plugje en trek die er dan met een tang uit. Werkt snel en goed.
gouden tip! thanks for sharing
JorisenLilian
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Re: Centrale vergrendeling achterklep werkt niet?

Bericht door JorisenLilian »

8ze schreef: 28 jun 2021, 20:22
JorisenLilian schreef: 28 jun 2021, 13:20 De plastic moertjes loshalen van de plaat is een beetje een kriem. Je moet een goed passende inbus sleutel pakken en rustig losdraaien. Indien je ze doldraait kan je ook een iets te groot torx bitje induwen om het los te draaien.
Ik draai een schroef een klein stukje in zo’n plugje en trek die er dan met een tang uit. Werkt snel en goed.
Inderdaad gouden tip :yes
T4 California 2.5TDI ACV '96
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Centrale vergrendeling achterklep werkt niet?

Bericht door Martens-Tvier »

Test:

1- Sleutel linksom- horizontaal: Sleutel kan eruit, maar slot blijft altijd “open”, onafhankelijk van CV
2- Sleutel verticaal: sleutel kan eruit en slot zit altijd “op slot”, onafhankelijk van CV
3- Sleutel rechtsom-bijna horizontaal. Sleutel kan er niet uit.

Als ik het goed begrijp is situatie 1 niet correct?
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
JorisenLilian
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Re: Centrale vergrendeling achterklep werkt niet?

Bericht door JorisenLilian »

Het
Martens-Tvier schreef: 29 jun 2021, 13:33 Test:

1- Sleutel linksom- horizontaal: Sleutel kan eruit, maar slot blijft altijd “open”, onafhankelijk van CV
2- Sleutel verticaal: sleutel kan eruit en slot zit altijd “op slot”, onafhankelijk van CV
3- Sleutel rechtsom-bijna horizontaal. Sleutel kan er niet uit.

Als ik het goed begrijp is situatie 1 niet correct?
In situatie 1 zou de CV het moeten doen inderdaad. Als dat niet zo is dan zit het probleem niet in het slot. Je kunt nog kijken of je het door het noodgat in de plaat kan zien of de stang tussen de CV motor en het slot los ligt maar zal moeilijk zijn om het goed te zien en te krijgen. Beter om te wachten tot je de plaat er af kan halen en fatsoenlijk ziet wat je aan het doen bent.
T4 California 2.5TDI ACV '96
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Centrale vergrendeling achterklep werkt niet?

Bericht door Martens-Tvier »

Even in het inspectiegat gekeken: daar is een matgrijs stangetje zichtbaar van ca 4 mm dia dat aan het eind een haakst hoek naar boven maakt. Dit uiteinde ligt los. Het stangetje beweegt wel als ik de CV bedien. Moet dat haakse uiteinde ergens “in haken”?
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
JorisenLilian
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 jan 2021, 20:55

Re: Centrale vergrendeling achterklep werkt niet?

Bericht door JorisenLilian »

Ja die hoort in een gat op het slot ingehaakt te zitten. Goed doorduwen tot die echt klikt. Je moet hem denk ik wel een kwartslag draaien, moet naar achterkant van de auto wijzen volgens mij.
Op deze pagina staat halverwege een plaatje van het slot met pijltjes waar wat in moet. Onderaan staat ook een duidelijk plaatje.

https://www.t4-wiki.de/wiki/Schl%C3%B6s ... _Reparatur
T4 California 2.5TDI ACV '96
Jonathan L
Berichten: 319
Lid geworden op: 13 okt 2015, 16:39

Re: Centrale vergrendeling achterklep werkt niet?

Bericht door Jonathan L »

Martens-Tvier schreef: 29 jun 2021, 14:43 Even in het inspectiegat gekeken: daar is een matgrijs stangetje zichtbaar van ca 4 mm dia dat aan het eind een haakst hoek naar boven maakt. Dit uiteinde ligt los. Het stangetje beweegt wel als ik de CV bedien. Moet dat haakse uiteinde ergens “in haken”?
Kun je daar een foto van uploaden?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Centrale vergrendeling achterklep werkt niet?

Bericht door Hanz »

Dat stangetje zit door middel van een klein kunststof busje in het slot geklikt. Wellicht is dat busje gescheurd of losgeschoten waardoor het stangetje uit het slot is geraakt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 333
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Centrale vergrendeling achterklep werkt niet?

Bericht door Martens-Tvier »

Zie foto, V=richting voorzijde bus.
Ik ben momenteel op vakantie dus verdere operaties doe ik later thuis.
Alvast bedankt voor alle tips!
9548A077-0BCD-4A37-A1B1-8919A881B7BD.jpeg
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Plaats reactie