Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vibratie na verhogen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mot
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 mei 2011, 01:27
Locatie: Antwerpen

vibratie na verhogen

Bericht door mot »

Hallo,

Heb mijn bus verhoogd, achteras midden as tot onderkant spatbord 47cm, vooras (voorlopig) 45cm.

Nu heb ik een testrit gemaakt en bij het optrekken voel ik vibratie aan de vooras. Kan het zijn dat ik de bus opnieuw moet laten uitlijnen, of heeft dit een andere oorzaak?
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: vibratie na verhogen

Bericht door Erdem50 »

Ik denk dat je homokineten het trillen veroorzaken, die zitten nu in een andere hoek te werken.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
mot
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 mei 2011, 01:27
Locatie: Antwerpen

Re: vibratie na verhogen

Bericht door mot »

Gaan deze zich na verloop van tijd terug "zetten"? Heeft het zin deze te wisselen van kant?
Gebruikersavatar
mot
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 mei 2011, 01:27
Locatie: Antwerpen

Re: vibratie na verhogen

Bericht door mot »

Hmm, er even onder gelegen en alles eens bekeken. Nu zie ik dat er een lekkage is aan de stofhoes van de spoorstang, als ik er op duw komt er ook olie uit... lekkage uit het stuurhuis?? Kan dit veroorzaakt zijn door het verhogen? Heb er in het verleden niets van gemerkt en oliepeil is momenteel ook op het maximum.

Misshien ook nog vermelden dat ik een maand of 2 geleden de bus niet kon starten (starter stuk) en toen aan het stuur heb moeten draaien zonder bekrachtiging. Er is toen veel olie uit het reservoir gelekt, ik denk door overdruk? Kan het zijn dat er toen ook door overdruk olie in de hoezen is terchtgekomen?

Hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is, want het zijn nu 2 problemen door erlkaar...
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: vibratie na verhogen

Bericht door powerpiep »

Trilling kan zeker door het verhogen komen, stuurstang hoes heb ik (nog) niet kapot gehad, ik rij al een jaar of 5 verhoogd.
Ik zou sowieso altijd een reserve set assen op voorraad houden (ik heb meestal een gereviseerd of nieuw setje assen in de koffer liggen). Vooral omdat de hoezen het niet zo gek lang volhouden onder die hoek.

De homokineten lopen nog wat in, maar verwacht geen wonderen.

Ik heb nu universele silicone stofhoezen er onder gezet, dat gaat zeer goed tot nu toe, denk toch al een km of 15.000
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: vibratie na verhogen

Bericht door Pascal-141 »

mot schreef: 25 jul 2021, 17:43 Hmm, er even onder gelegen en alles eens bekeken. Nu zie ik dat er een lekkage is aan de stofhoes van de spoorstang, als ik er op duw komt er ook olie uit... lekkage uit het stuurhuis?? Waarschijnlijk Kan dit veroorzaakt zijn door het verhogen? Neen , heeft er niks mee te maken Heb er in het verleden niets van gemerkt en oliepeil is momenteel ook op het maximum.

Misshien ook nog vermelden dat ik een maand of 2 geleden de bus niet kon starten (starter stuk) en toen aan het stuur heb moeten draaien zonder bekrachtiging. Er is toen veel olie uit het reservoir gelekt, ik denk door overdruk? Kan het zijn dat er toen ook door overdruk olie in de hoezen is terchtgekomen? Nee

Hoop dat het allemaal een beetje duidelijk is, want het zijn nu 2 problemen door erlkaar... problemen met het stuurhuis komt niet door het verhogen hoor
De vibraties komen waarschijnlijk gewoon door de homokineten , die zijn uitgesleten op de "gewone" hoogte , nu door te verhogen werken/slijten ze op een andere plaats . Als het te erg moest zijn , kun je best de buitenste homokineten vervangen . Is niet zo'n groot werk .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
mot
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 mei 2011, 01:27
Locatie: Antwerpen

Re: vibratie na verhogen

Bericht door mot »

Ok, ga het even in het oog houden. Allen bedankt voor het meedenken en de info !
Plaats reactie